Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Si opp selv eller bli sagt opp?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-06-14, 20:52   #1
thessis
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 53
thessis er på en erverdig vei

Si opp selv eller bli sagt opp?

Etter langtids ulønnet permisjon fra jobben på grunn av sykdom, vil ikke arbeidsgiver lenger gi mer permisjon. Jeg har hatt permisjon utover det som kan kreves. Jeg kommer meg ikke tilbake i jobb med det første uansett.

Arbeidsgiver er altså i sin fulle rett til å si meg opp og kommer med saklige argumenter og har gode grunner til å gjøre dette. En oppsigelse fra arbeidsgiver vil derfor i så fall ikke være noe jeg kan bestride. Om jeg sier opp selv vil det være enklere for arbeidsgiver, i og med at en oppsigelse fra arbeidsgiver krever at en del formaliteter følges.

Jeg har et godt forhold til arbeidsgiver og jeg tror de vil gjøre det på den måten som jeg ønsker.

Så hva er å foretrekke: å bli sagt opp eller si opp selv?

Jeg vet jo ikke om jeg har fått med meg alle aspektene ved de to alternativene, som for eksempel om man kan mister noen rettigheter eller lignende ved å velge det ene fremfor det andre?

Noen som har noen tanker og meninger om dette?

thessis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-06-14, 21:13   #2
Sanney
Seniormedlem
 
Sanney sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Horten
Alder: 40
Innlegg: 1.220
Sanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlys

Sv: Si opp selv eller bli sagt opp?

såvidt jeg husker får man karantene hos nav om man sier opp selv... med henhold til dagpenger og slikt.

__________________

Sanney er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 01-06-14, 21:24   #3
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Si opp selv eller bli sagt opp?

I en sånn situasjon må du ALDRI si opp selv! Du mister alle rettigheter, og det vil bli brukt mot deg senere.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-06-14, 21:53   #4
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Si opp selv eller bli sagt opp?

Sier som Carisma, du må ikke finne på å si opp selv.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 01-06-14, 21:56   #5
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Si opp selv eller bli sagt opp?

Snakk med noen som har innsikt i arbeidsjuss, så du er sikker på at riktige prosedyrer blir fulgt, og at du får alt du har krav på. Samme hvor hyggelig arbeidsgiver er og hvor godt du kjenner sjefen. Det er DIN fremtid som står på spill, ikke deres....

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-06-14, 22:43   #6
thessis
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 53
thessis er på en erverdig vei

Sv: Si opp selv eller bli sagt opp?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

I en sånn situasjon må du ALDRI si opp selv! Du mister alle rettigheter, og det vil bli brukt mot deg senere.

Det er det jeg ikke helt forstår, hvilke rettigheter? Og hvordan skal det brukes mot meg? Snakket med Nav, og de sa at det ikke betydde noe for dem om jeg ble sagt opp eller sa opp selv, jeg synes jo det hørtes litt rart ut, men det hadde i alle fall ingen ting å si for arbeidsavklaringspengene som jeg mottar.

thessis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-06-14, 22:55   #7
thessis
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 53
thessis er på en erverdig vei

Sv: Si opp selv eller bli sagt opp?

Opprinnelig lagt inn av mailen, her.

Dersom du sier opp selv får du forlenget ventetid i åtte uker. Det vil si at fra den dagen du søker dagpenger, går det åtte uker før første utbetaling.

Dersom det er du selv som er årsak til oppsigelsen, altså at du har gjort noe du ikke burde i jobben din, kan du også få forlenget ventetid.

Jeg mottar arbeidsavklaringspenger pga sykdom, så noe karantene tid vil ikke berøre meg, med mindre det er noe som kan slå tilbake senere?

Jeg blir jo (ev.) sagt opp etter flere år med ulønnetpermisjon pga sykdom, har ikke gjort noe galt i jobben. Argumentasjonen er at de ikke lenger ønske å leie inn vikarer, da det går ut over kontinuiteten i arbeidet, noe jeg forstår. Jeg kan ikke argumentere mot dem heller, for da argumenterer jeg midt i mot mine egene holdninger og meninger om min egen stilling.

thessis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-06-14, 23:16   #8
thessis
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 53
thessis er på en erverdig vei

Sv: Si opp selv eller bli sagt opp?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Snakk med noen som har innsikt i arbeidsjuss, så du er sikker på at riktige prosedyrer blir fulgt, og at du får alt du har krav på. Samme hvor hyggelig arbeidsgiver er og hvor godt du kjenner sjefen. Det er DIN fremtid som står på spill, ikke deres....

Du har rett i det du sier. Jeg har vært i kontakt med arbeidstilsynet, fikk ikke så mye ut av dem. Det eneste de sa var at om jeg mente jeg hadde en sak burde jeg kontakte advokat, og slik arbeidsgiver argumenterer så ser jeg ikke at jeg har en sak, de er liksom i sin fulle rett, jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal si eller argumentere med! Og det føles ikke greit og føler meg litt fortapt oppi det hele. Jeg har vist til min kompetanse, jeg gjorde en god jobb og var tilsynelatende godt likt.

Jeg er ansatt kommunalt, så jeg har en følelse at det man har krav på der er ikke stort, bortsett fra en attest.

Det jeg også tenker er at arbeidsgiver også er en aktuell arbeidsgiver i fremtiden, så jeg vil ikke brenne broene, og at det derfor ville være enklest om jeg sa opp selv. Arbeidsgiver sier jo det kan se bedre ut på en cv å si opp selv, men det er nok noe som kan slå begge veier vil jeg tro.

thessis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-06-14, 23:32   #9
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Si opp selv eller bli sagt opp?

Sitat:


Det jeg også tenker er at arbeidsgiver også er en aktuell arbeidsgiver i fremtiden, så jeg vil ikke brenne broene, og at det derfor ville være enklest om jeg sa opp selv. Arbeidsgiver sier jo det kan se bedre ut på en cv å si opp selv, men det er nok noe som kan slå begge veier vil jeg tro.

Hvem som sa opp vil jo ikke komme frem i en cv, kun når arbeidsforholdet sluttet.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 01-06-14, 23:35   #10
synsegulla
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 575
synsegulla har en fantastisk aura rundt segsynsegulla har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Si opp selv eller bli sagt opp?

Hva med å bli omplassert internt i kommunen da?

__________________




Følg min vei ned i vekt på bloggen min synsegulla.wordpress.com
synsegulla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse på vei mot paleo Svar med sitat
Gammel 02-06-14, 09:34   #11
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Si opp selv eller bli sagt opp?

Hvis jeg var deg ville jeg sjekke ut med en advokat, bare for å være helt sikker. Hvis du har vært syk så lenge, har du sikkert også rett på fri rettshjelp. Hvis du er organisert i en fagforening, så kan du også la din tillitsvalgte se på saken.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-06-14, 13:52   #12
mereo
Seniormedlem
 
mereo sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Hvor: Buskerud
Innlegg: 804
mereo har en fantastisk aura rundt segmereo har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Si opp selv eller bli sagt opp?

Opprinnelig lagt inn av Sanney, her.

såvidt jeg husker får man karantene hos nav om man sier opp selv... med henhold til dagpenger og slikt.

Stemmer det, 8 ukers karantene dersom man sier opp selv. Blir man sagt opp har man 2 eller 3 dager uten penger fra NAV.
Mulig det er forskjellige regler innefor dette også, men det var hvertfall det som gjaldt ved avsluttning av arbeidsforhold for en tid tilbake.

__________________
Mereo,
Min Journal.
mereo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/ Generell lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 02-06-14, 14:34   #13
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Si opp selv eller bli sagt opp?

Opprinnelig lagt inn av mereo, her.

Stemmer det, 8 ukers karantene dersom man sier opp selv. Blir man sagt opp har man 2 eller 3 dager uten penger fra NAV.
Mulig det er forskjellige regler innefor dette også, men det var hvertfall det som gjaldt ved avsluttning av arbeidsforhold for en tid tilbake.

Men dette gjelder for å få dagpenger.

Man har vel ikke samme karantene når det er snakk om å bli sagt opp mens man går på AAP?

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-06-14, 14:38   #14
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Si opp selv eller bli sagt opp?

Om man setter denne jobben som referanse på en senere cv, så kan det komme frem dersom en potensiell ny arbeidsgiver ringer og snakker med forrige arbeidsgiver at Thessis ble sagt opp. Da vil det nok høres bedre ut for en ny arbeidsgiver at det var Thessis selv som valgte å avslutte arbeidsforholdet. Så litt enig med kommunen at det kan være bedre å si opp selv.

Men sier som de andre, sjekk med noen som har virkelig greie på det her før du tar en avgjørelse.

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-06-14, 21:55   #15
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Si opp selv eller bli sagt opp?

Mja... jeg ville snudd det på hodet, jeg. "Hvorfor vil arbeidsgiver at du skal si opp selv"? Og jeg vil si at en oppsigelse under langvarig sykdom ... der vil oppsigelsen uansett bli underordnet "langvarig sykdom" ifht ny arbeidsgiver, så jeg hadde absolutt sjekket de juridiske forholdene.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 03-06-14, 15:43   #16
amritam
Medlem
 
amritam sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 429
amritam har en fantastisk aura rundt segamritam har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Si opp selv eller bli sagt opp?

Enig med smgj. Hvorfor i all verden skal du si opp? Hvis arbeidsgiver ikke vil ha deg i stillingen lenger, så må de da ta den lille jobben med å si deg opp. Det er jo bare en formalitet og burde ikke være noe problem for dem. Egentlig synes jeg det er litt dårlig gjort av dem å be deg om å si opp.

amritam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalderkost med allergiske begrensninger Svar med sitat
Gammel 04-06-14, 12:41   #17
mereo
Seniormedlem
 
mereo sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Hvor: Buskerud
Innlegg: 804
mereo har en fantastisk aura rundt segmereo har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Si opp selv eller bli sagt opp?

Opprinnelig lagt inn av Lemen, her.

Men dette gjelder for å få dagpenger.

Man har vel ikke samme karantene når det er snakk om å bli sagt opp mens man går på AAP?

Ja, det er det som gjelder ved dagpenger. Men det står ingen plass om AAP der jeg leste..

__________________
Mereo,
Min Journal.

Sist redigert av mereo : 04-06-14 kl 12:54.
mereo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/ Generell lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 04-06-14, 13:43   #18
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Si opp selv eller bli sagt opp?

Opprinnelig lagt inn av mereo, her.

Ja, det er det som gjelder ved dagpenger. Men det står ingen plass om AAP der jeg leste..

AAP heter det nå uansett om du er sykemeldt eller arbeidsledig. Jeg hadde aldri kommet til å si opp selv. Det lønner seg ikke hverken for cven eller pengeboka. Med mindre du har en gedigen fallskjermavtale.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 04-06-14, 13:49   #19
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Si opp selv eller bli sagt opp?

En annen sak er at selv om du er i permisjon uten lønn så har arbeidgiver fremdeles økonomiske forpliktelser med tanke arbeidsavgiveravift, forsikring, pensjonsavtaler ++.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Eg er mildt sagt motløs Krizzi Ketolysekuren 22 28-01-10 20:33
det er det jeg alltid har sagt :-) Aadi Trening 0 13-03-06 09:28
Samuel Fikk Sagt Det..... Nille Livets lyse side 3 03-08-04 16:31


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no