Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Soyamel? Blargh!!

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-03-05, 18:38   #26
Musti
Seniormedlem
 
Musti sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Hvor: Østfold
Innlegg: 1.003
Musti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressurs

Life butikken v/Rema der vet du - på Svinesund
Har ikke noe navn .. heter bare Soyaprotein

__________________
Klem fra Musti


"Snille" jenter får ingenting....



Musti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-03-05, 19:48   #27
Daizy
Seniormedlem
 
Daizy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Alder: 46
Innlegg: 3.162
Daizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt av

*løper å kjøper*
Takk for tipset!

__________________

17/11 = 30 kg lost = Jeg er i mål!!!
~3-5 kg "ønskekilo" igjen~
Daizy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo à la Atkins Svar med sitat
Gammel 08-03-05, 22:01   #28
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Muskat


Blåbærmuffins av soyamel derimot - det ble bare helt feil. Riktig nok spiste vi opp alle sammen, fordi min familie var forberedt på at dette kom til å være merkelig. Nabogutten som kom på besøk derimot, han skjønte ikke advarselen om "suspekte muffins" og ble helt ulykkelig.

He he... det var pussig, for jeg har spist blåbærmuffins med soya som var kjempegode! Og jeg er vanligvis vár for soyamelsmaken selv og blander alltid med mel, men i disse muffinsene var det bare egg, soyamel, smør/ olje, bakepulver og vaniljeessens. Og så ferske blåbær... Knallgode!

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 08-03-05, 23:14   #29
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk
Talking

Opprinnelig lagt inn av Elisabet

Kan jeg spørre hvor i Sverige du kjøpte dette og evnt hvilket merke? Denne prisen var jo veeldig fin da.

Hei
Soyamel er soyabønner som er malt opp. ca 20% KH. Soyaprotein, eller soyaisolat som det kalles, er soyamel som er renset for KH. jo renere protein en ønsker jo dyrere blir det. Med 3-4% KH kan det koste 100 kr for 500 gr, mens 100% protein koster 229 kr pr 500 gr. 99 kr pr kg høres for godt ut til å være sant?
Jeg anbefaler en renhet mellom 95-98% det gir god smak og bra pris og de få KH har ikke praktisk betydning.
Jeg har bestillt soyaprotein fra DK det er snart klart for salg, bakemiksen tar litt lenger tid, da den er vanskelig.Det kan ikke være slikt, at en skal betale 140 kr for et brød som gir 10 skiver.Attpåtill med en del KH. Så soyaprotein inntil videre.
Vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 08-03-05, 23:20   #30
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Jeg kjøpte Twinlab sitt idag (229 kr, men jeg betalte bare 160 ), og det er jo 100 % rent soyaprotein. Nå står brødet i formen til avkjøling. Blir spennende.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 09-03-05, 00:56   #31
Musti
Seniormedlem
 
Musti sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Hvor: Østfold
Innlegg: 1.003
Musti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressurs

Sitat:


Med 3-4% KH kan det koste 100 kr for 500 gr, mens 100% protein koster 229 kr pr 500 gr. 99 kr pr kg høres for godt ut til å være sant?

"MIn" har pr 100 gr:

Protein: 66 g (tilsvarer 73% råprotein beregnet av vannfri vare)
KH 10 g
Fettsyrer: 13 g
Vann: 6 g
Mineraler: 5 g
Energi (KJ) 1810

Heter: Vegetabilisk Protein Naturell

og koster kr. 99,00 pr kilo på Life butikken på Svinesund (i Rema-bygget).


Så helt rent er det ikke ... men til den priser duger det mer enn godt nok og det blir ikke rare kh i brødene jeg baker heller. Bruker ca. 3,5 dl, i underkant av 90 gr soyaprotein pr brød (vanlig norsk brødform på vel en liter). Har ikke regnet ut kh pr. skive, men det er jo noe jeg kan kikke på neste gang jeg baker. Brødet får en litt sånn "formkake" smak.
Tenkte jeg skulle prøve å putte i litt av tingene fra Frokostpannekaken og se hvordan det blir. Savner litt tyggemotstand og korn.
Noen som har ideer eller forslag?

__________________
Klem fra Musti


"Snille" jenter får ingenting....



Musti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-03-05, 12:21   #32
Daizy
Seniormedlem
 
Daizy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Alder: 46
Innlegg: 3.162
Daizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt av

Musti - hva mener du "formkake" smak??? Hva smaker det? Ligner smaken på det som Atkins brødmixene smaker? Jeg bakte ryebread mix'n, men kastet hele brødet - det smakte så pyton at jeg nesten kastet opp.

Gidder ikke å kjøpe soyaprotein hvis brødet blir a la atkinsbrødene

__________________

17/11 = 30 kg lost = Jeg er i mål!!!
~3-5 kg "ønskekilo" igjen~
Daizy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo à la Atkins Svar med sitat
Gammel 09-03-05, 12:34   #33
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Jeg syntes det var godt jeg. Smakte ikke som Atkinsbrødene, for de smaker jo soyamel.

Soyaprotein er uansett greit å ha, for du kan lage masse med det. Vafler, pannekaker, bløtkake, formkake osv.

Dette brødet blir nok en KJEMPEGOD formkake om man tilsetter søtstoff og evt kakao eller bær.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 09-03-05, 12:39   #34
Daizy
Seniormedlem
 
Daizy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Alder: 46
Innlegg: 3.162
Daizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt av

Oki Da kjører jeg straka vägen til Svinesund

Men for en mer brødkonsistens, hva med solsikkekjerner (knuste/hele)? Er det en ide?? Eller sesamfrø?

__________________

17/11 = 30 kg lost = Jeg er i mål!!!
~3-5 kg "ønskekilo" igjen~
Daizy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo à la Atkins Svar med sitat
Gammel 09-03-05, 13:08   #35
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av PrincessMe

Oki Da kjører jeg straka vägen til Svinesund

Men for en mer brødkonsistens, hva med solsikkekjerner (knuste/hele)? Er det en ide?? Eller sesamfrø?

Jeg vurderte det selv, men ville først prøve å lage det etter oppskriften. Men med seterrømme da, ikke kesam som jo øker karboinnholdet!!

Syns ikke det smakte egg og soya, slik som Atkinsbrødene jeg har bakt før. Soyamel og spuaprotein kan ikke SAMMENLIGNES!

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 09-03-05, 15:08   #36
Daizy
Seniormedlem
 
Daizy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Alder: 46
Innlegg: 3.162
Daizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt av

Da prøver jeg meg litt fram idag, et 'vanlig' og et 'eksperimentelt' brød Flotte greier, gleder meg stort nå, håper jeg liker det!! Skal ut og reise neste uke og med soyaprotein-brød blir det betraktelig lettere med turmat-"problemet"

De kan fryses ja???

__________________

17/11 = 30 kg lost = Jeg er i mål!!!
~3-5 kg "ønskekilo" igjen~
Daizy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo à la Atkins Svar med sitat
Gammel 09-03-05, 21:51   #37
Musti
Seniormedlem
 
Musti sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Hvor: Østfold
Innlegg: 1.003
Musti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressurs

Har ikke prøvd å bake Atkinsbrødet så det vet jeg ikke hvordan smaker.

Brødet "mitt" smaker egentlig greit det. (Bruker Creme Fraice når jeg baker det). Det smaker i alle fall ikke vondt. Om du har smakt marmorkake .. så var det det jeg tenkte på første gang jeg bakte brødet Bare tettere konsistens og ikke så søtt.
Aner ikke hvordan jeg skal forklare det i alle fall .... sorry
Men .. vaflene blir i alle fall utrolig gode da ... og pizza-bunnen er også helt grei!
Oppskriftene la jeg ut for en god stund siden .... under vedvarende tror jeg.

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=3191&highlight=vafler

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=3190&highlight=pizzabunn

Kos dere !!

__________________
Klem fra Musti


"Snille" jenter får ingenting....



Musti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-03-05, 22:13   #38
Daizy
Seniormedlem
 
Daizy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Alder: 46
Innlegg: 3.162
Daizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt av
Thumbs up

Jeg bakte brødet "ditt" nå, med soyaproteinet "ditt" Smakte nesten som loff, var litt tørt på en måte, men smakte godt! Vanskelig å forklare, enig. Strødde med sesamfrø på toppen, det ble bra!

Skal prøve pizzabunnen din imorgen! Og vafflene også.... mmm gleder meg !

__________________

17/11 = 30 kg lost = Jeg er i mål!!!
~3-5 kg "ønskekilo" igjen~
Daizy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo à la Atkins Svar med sitat
Gammel 09-03-05, 22:52   #39
Skorpia
Seniormedlem
 
Skorpia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Drammen
Alder: 64
Innlegg: 1.424
Skorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av PrincessMe

Musti -bakte ryebread mix'n, men kastet hele brødet - det smakte så pyton at jeg nesten kastet opp.

Gidder ikke å kjøpe soyaprotein hvis brødet blir a la atkinsbrødene

Du kan da ikke sammenlikne soyaprotein med karvebrød,for der er jeg enig det smaker faktisk helt pyton. Soyaprotein er utmerket å bruke.for det har ikke usmak,som soyamel har. Vet ikke hvorfor amerikanerne liker det,men det er vel som med akevitt og surkål i norge,men vi kan ikke tenke oss å ha det i brød.
Ingen av brødmixene til Atkins er gode,og vanskelige å få til

__________________
Skorpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for det meste Svar med sitat
Gammel 10-03-05, 18:00   #40
Musti
Seniormedlem
 
Musti sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Hvor: Østfold
Innlegg: 1.003
Musti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressurs

Sitat:

Jeg bakte brødet "ditt" nå, med soyaproteinet "ditt" Smakte nesten som loff, var litt tørt på en måte, men smakte godt! Vanskelig å forklare, enig. Strødde med sesamfrø på toppen, det ble bra!



Så bra at du likte det da!!
Prøve å putt i litt olivenolje og litt mindre soyaprotein,- da blir det litt saftigere

Gi beskjed da om du finner på noe mere lurt og putte i brødet.
Noe som gir litt mer smak og litt å "tygge" på - kansje?
*Tenke - tenke* .... havregryn, linfrø (knuste - masse sunne oljer), kli, solsikkefrø, nøtter/mandler .....

__________________
Klem fra Musti


"Snille" jenter får ingenting....



Musti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-03-05, 19:04   #41
Skorpia
Seniormedlem
 
Skorpia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Drammen
Alder: 64
Innlegg: 1.424
Skorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt av

Mmmm,knuste solsikkefrø er en fin ting å bruke,og da er det fornuftig å bruke rømmeutgaven som gir 4 g mindre karbo.50 gram knuste linfrø er 3.5 gram .
Veldig godt med knuste solsikkefrø,men husk at karboene øker noe.

__________________
Skorpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for det meste Svar med sitat
Gammel 10-03-05, 19:20   #42
Musti
Seniormedlem
 
Musti sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Hvor: Østfold
Innlegg: 1.003
Musti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressurs

Har et brød stående i ovnene nå. Putta i store havregryn og linfrø + cottage cheese (kjørte dette i hurtigmixeren sammen med litt olje og et egg). Soyaprotein, litt hele havregryn, litt linfrø, creme fraiche, 5 egg, litt mer olje, litt kanel og bakepulver tror det var alt gett + det jeg hadde i hurtigmixeren
Hadde ikke noe mandler/nøtter å putte i

Lukter i alle fall himmelsk!

Har ikke regnet ut kh men mer enn en 16-18 på hele brødet tror jeg det ikke blir .. max 20 kh .. og om en spiser 2-3 skiver hver dag .. så må det jo holde i knappe 1,5 uke vil jeg tro

__________________
Klem fra Musti


"Snille" jenter får ingenting....



Musti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-03-05, 19:48   #43
Skorpia
Seniormedlem
 
Skorpia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Drammen
Alder: 64
Innlegg: 1.424
Skorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt av
Wink

Opprinnelig lagt inn av Musti

Har et brød stående i ovnene nå. Putta i store havregryn og linfrø + cottage cheese (kjørte dette i hurtigmixeren sammen med litt olje og et egg). Soyaprotein, litt hele havregryn, litt linfrø, creme fraiche, 5 egg, litt mer olje, litt kanel og bakepulver tror det var alt gett + det jeg hadde i hurtigmixeren
Hadde ikke noe mandler/nøtter å putte i

Lukter i alle fall himmelsk!

Har ikke regnet ut kh men mer enn en 16-18 på hele brødet tror jeg det ikke blir .. max 20 kh .. og om en spiser 2-3 skiver hver dag .. så må det jo holde i knappe 1,5 uke vil jeg tro

håper det smaker

__________________
Skorpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for det meste Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Soyamel? Anitra Vedvarende vekttap 7 04-11-07 14:46
Spørsmål om Soyamel Soelli Lavkarbo generelt 12 08-02-05 22:43
Vafler med soyamel (noe for barnehagen?) Marianne Bakst 0 17-09-04 13:14


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no