Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Menopause, overgangsalder og slikt

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-08-11, 01:02   #1
Lava
Seniormedlem
 
Lava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Innlegg: 19.762
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Menopause, overgangsalder og slikt

Jeg må først si at jeg ikke vet om jeg er i, eller på vei inn i, overgangsalderen.. alt jeg vet er at min mor kom der når hun var noen år over 50. (tror hun sa 52)

Men, jeg bruker hormonspiral og har tenkt å ta den ut og ikke sette inn ny, når denne ikke virker lenger. Det for å ha litt kontroll på når mensen slutter og hva man da kan forvente.

Nå er det noen år til jeg er på mors alder, men siden jeg stadig blir eldre så ser jeg etter løsninger på å forebygge, og evt hjelpe til med disse plagene man kan få.

Nå har været her vært veldig bra, men til tider også veldig varmt, klamt og skikkelig svette-vær. Når jeg da sitter med dagens avis og vifter meg pga en hetebølge, så kommer jo tankene på menopause..
Jeg blir fort svett, og får turer med "å fy så varmt her er" , men vet jo ikke om det skyldes været eller kroppen?

Så, dere som er eller har vært i den fasen, hvordan var det for deg, og hva gjorde du for å minske plagene?

Og hvilken alder startet det for deg?


Tenker at vi kan samle råd og tips her, om det er behov for det

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 09:36   #2
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Menopause, overgangsalder og slikt

Jeg er 43 år nå og mener selv at hormonene har endret seg litt de siste årene. Jeg får innimellom litt hetetokter, ikke så voldsomt som min mor hadde heldigvis, men hun var vel 5 år eldre enn jeg er nå da hun mistet mensen. Mensen min har endret seg de siste årene også, med litt reduserte blødninger og akkurat det har jeg ikke noe imot.

Jeg bruker ingen form for hormon-prevensjon (veldig praktisk å være sterilisert i grunnen!) eller andre hormontilskudd så kroppen får styre seg helt selv.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 06-08-11, 15:57   #3
Lava
Seniormedlem
 
Lava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Innlegg: 19.762
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Sv: Menopause, overgangsalder og slikt

Kom over denne siden og her står mye nyttig. Av det jeg leser her, har jeg ikke startet på den veien enda. Da er det kun varmen og det trykkende været som har plaget meg.

Men les her

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Gammel 06-08-11, 16:10   #4
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Menopause, overgangsalder og slikt

Ja hetetokter er vel også plagsomme svette"anfall" om natten. Så om du ikke har det så...

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-08-11, 17:18   #5
Lava
Seniormedlem
 
Lava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Innlegg: 19.762
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Sv: Menopause, overgangsalder og slikt

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Ja hetetokter er vel også plagsomme svette"anfall" om natten. Så om du ikke har det så...

Nei ingen svettetokter om natten heldigvis

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Gammel 07-08-11, 03:31   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Menopause, overgangsalder og slikt

Hetetokter kan også være et symptom på fibromyalgi feks!

Legen din kan ta blodprøver som viser om du nærmer deg overgangsalder.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 07-08-11, 12:46   #7
Lava
Seniormedlem
 
Lava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Innlegg: 19.762
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Sv: Menopause, overgangsalder og slikt

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Hetetokter kan også være et symptom på fibromyalgi feks!

Legen din kan ta blodprøver som viser om du nærmer deg overgangsalder.

Ja, mange av plagene mine kan skyldes fibro, det er sant
Og legen (og jeg) skal få leve i (u)sikkerhet enda en stund!

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Gammel 07-08-11, 13:54   #8
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Menopause, overgangsalder og slikt

Opprinnelig lagt inn av Lava, her.

Ja, mange av plagene mine kan skyldes fibro, det er sant
Og legen (og jeg) skal få leve i (u)sikkerhet enda en stund!

Jeg vil gjerne vite, jeg da!
Skyldes det fibroen, må jeg leve med det.
Skyldes det begynnenede overgangsalder, kan jeg tenke grundig gjennom om jeg vil begynne med et eller annet, i første omgang kosttilskudd, som demper plagene noe!
*sier hun mens hetebølgene feier gjennom kroppen*

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 07-08-11, 14:06   #9
Lava
Seniormedlem
 
Lava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Innlegg: 19.762
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Sv: Menopause, overgangsalder og slikt

hehe, jeg har vært helt fint etter at regnet kom, ikke rart man blir ør og svett når det er så lummert og varmt. De fleste merker jo det på ett vis.
Men klart, jeg kan spør legen neste gang jeg er der, om jeg husker det

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Gammel 07-08-11, 14:10   #10
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Menopause, overgangsalder og slikt

Her høljer det ned og jeg får like herlig disse hetebølgene slengt etter meg! Fm, mon tro?

Har vært hos lavkarbo- gynekologen i Drammen og hun tok masse prøver. Har ikke hørt noe, så regner med at alt er greit, men er spent på hormoner etc. Gidder ikke medisinere bare for å prøve, er jo ikke bra med disse hormonene, men ikke f... om jeg vil ha mer plager enn jeg må når den tid kommer heller!
Syns liksom jeg har nok fra før.....

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Svar

Emneord
overgangsalder


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo og overgangsalder Vibeke-67 Fysisk og mental helse 29 24-09-15 13:10
Lavkarbo og overgangsalder... Sihette Lavkarbo generelt 2 08-06-11 17:45
Overgangsalder og lavkarbo ada-emilie Spørsmål og svar 12 10-10-10 22:29
Plutselig overgangsalder BAB Ketolysekuren 2 26-09-10 17:09
Erfaring med lavkarbo og overgangsalder? isabella Spørsmål og svar 2 09-10-08 08:23


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no