Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Atkins kosthold > Induksjonen

Hjelp..er bedt bort i kveld og er i fase 1 Atkins

Induksjonen De første 14 dagene med Atkins

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-11-04, 16:07   #1
Felix
Medlem
 
Felix sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Østlandet
Alder: 60
Innlegg: 113
Felix har en fantastisk aura rundt segFelix har en fantastisk aura rundt seg
Smile

Hjelp..er bedt bort i kveld og er i fase 1 Atkins

Fikk en middagsinvitasjon som vi skal på i kveld. hun serverer reker, blåskjell, rakfisk mm.

Reker er vel OK og kanskje litt majones - NB! er i fase 1 ????????
Spørsmålet blir da event. hvor mye? (se hva jeg har spist hittil i dag)
Kan jeg feks også drikke litt cola light el tab xtra?

I dag har jeg spist som følger:

Frokost: 1 fiberrik m 1 ss smøreost
Lunsj: 2 egg, skinkebit, 2 jarlsberg osteskiver, 2 ss smør

Ønsker ikke at jeg skal sprekke nå, så jeg trenger hjelp av dere som er erfarne.

Er det noen som kan gi meg et godt råd - meget takknemlig?

Felix

Felix er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-11-04, 16:17   #2
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Her er det nok mye du kan spise! Reker og krabbe og sånt er kjempemat. Rakfisk kan visst ha litt sukker i seg, men ifølge de oppskriftene jeg klarte å finne i huset, er det fint lite, så det går nok også greit. (Hvor mye rakfisk går det an å få i seg, da?) Ligg unna alle skjell, de har høyt karbo-innhold. Og brød, selvsagt. Majones går bra. Men sjømat er ganske salt, så du vil ha noe mer vann i kroppen en dag eller to, men det går altså over.
Brus med koffein anbefales ikke, siden koffein kan virke forstyrrende på insulinproduksjon og blodsukker. Mange av oss drikker vel litt likevel, men var jeg deg, ville jeg prøve å holde meg unna det i første fase i hvert fall.
Lykke til, vær standhaftig, og kos deg!
Hilsen Karin.

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-11-04, 16:22   #3
Felix
Medlem
 
Felix sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Østlandet
Alder: 60
Innlegg: 113
Felix har en fantastisk aura rundt segFelix har en fantastisk aura rundt seg

Takk for raskt svar!

Må imidlertid bry deg med et spørsmål til om du har tid:

Hva med at jeg i dag skal ha i meg ca. 20 karb - det er her min usikkerhet ligger.
Iht mine beregninger har jeg i dag fått i meg F ca 4 L ca 4 eller er dette feil beregning?
Huff, sliter litt med alle disse beregningene - beklager?

Felix


Opprinnelig lagt inn av Karin

Her er det nok mye du kan spise! Reker og krabbe og sånt er kjempemat. Rakfisk kan visst ha litt sukker i seg, men ifølge de oppskriftene jeg klarte å finne i huset, er det fint lite, så det går nok også greit. (Hvor mye rakfisk går det an å få i seg, da?) Ligg unna alle skjell, de har høyt karbo-innhold. Og brød, selvsagt. Majones går bra. Men sjømat er ganske salt, så du vil ha noe mer vann i kroppen en dag eller to, men det går altså over.
Brus med koffein anbefales ikke, siden koffein kan virke forstyrrende på insulinproduksjon og blodsukker. Mange av oss drikker vel litt likevel, men var jeg deg, ville jeg prøve å holde meg unna det i første fase i hvert fall.
Lykke til, vær standhaftig, og kos deg!
Hilsen Karin.

Felix er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-11-04, 16:36   #4
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Så vidt jeg kan se, er de eneste karbene du har fått i deg i dag, den biten med fiberrik.

Du må spise grønnsaker vet du!
Du sier du har lest bøkene, da har du funnet en liste over hva du kan spise på induksjonen. Følg den så nøye du kan. Mengden er grei: Ca 3 amerikanske kopper (7.5 dl) grønnsaker per dag. Dette vil inneholde ca 20 g karber. På induksjonen trenger du ikke telle så mye såfremt du holder deg til de tillatte matvarene og mengdene. Men du MÅ spise noen karber, det er ingen gevinst i å la det være! Lag deg en god salat med noe protein til lunsj, og f eks noe blomkål eller brokkoli med kjøtt eller fisk til middag. Du trenger ikke telle mengder på proteinet.
Det er først når du kommer over i neste fase at du må begynne å telle selv så du holder regning med hvor mange karber du ligger på.
Håper dette var til hjelp - bare spør videre hvis det er noe! Her er massevis av flinke mennesker som kan svare!

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-11-04, 16:40   #5
Felix
Medlem
 
Felix sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Østlandet
Alder: 60
Innlegg: 113
Felix har en fantastisk aura rundt segFelix har en fantastisk aura rundt seg

OK, takk for tips og raskt svar.
Skal innskjerpe grønnsakene - litt uvandt med dette til lunsj/frokost - så jeg har spart de til middagen - imidlertid så skjønner jeg at det er bedre med litt fordeling til hvert måltid.

Felix


Opprinnelig lagt inn av Karin

Så vidt jeg kan se, er de eneste karbene du har fått i deg i dag, den biten med fiberrik.

Du må spise grønnsaker vet du!
Du sier du har lest bøkene, da har du funnet en liste over hva du kan spise på induksjonen. Følg den så nøye du kan. Mengden er grei: Ca 3 amerikanske kopper (7.5 dl) grønnsaker per dag. Dette vil inneholde ca 20 g karber. På induksjonen trenger du ikke telle så mye såfremt du holder deg til de tillatte matvarene og mengdene. Men du MÅ spise noen karber, det er ingen gevinst i å la det være! Lag deg en god salat med noe protein til lunsj, og f eks noe blomkål eller brokkoli med kjøtt eller fisk til middag. Du trenger ikke telle mengder på proteinet.
Det er først når du kommer over i neste fase at du må begynne å telle selv så du holder regning med hvor mange karber du ligger på.
Håper dette var til hjelp - bare spør videre hvis det er noe! Her er massevis av flinke mennesker som kan svare!

Felix er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-11-04, 17:53   #6
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Hm....... det er 4 gram karber i 100 gram blåskjell (uten skjell)...Det er tillatt på induksjon ifølge boka. Syns godt du kan unne deg noen hvis du liker det !

Opprinnelig lagt inn av Karin

Mengden er grei: Ca 3 amerikanske kopper (7.5 dl) grønnsaker per dag. Dette vil inneholde ca 20 g karber.

Karin og jeg er ikke helt enig når det gjelder telling - OG mengde karber ser jeg. Siden alle grønnsaker stort sett inneholder forskjellig med karber (selv de som står på tillatte lista) er det litt "spooky" å bare gå utfra at 7,5 dl har 20 karber. Da ender du garantert opp med å spise altforlite !! Det er derfor den engelske europeiske utgaven har oppgitt vekt i gram som mål og ikke kopper, det passer oss europeere bedre. 3 kopp broccoli inneholder 6 netto karber, 3 kopp blandet grønn salat 3 netto karber. Rød + grønn og gul paprika er det jo masse forskjell på bl.a.

Min mening er det som står i boka, at man BØR veie maten i begynnelsen for å venne seg til hvor mye karber de forskjellige matvarene inneholder. Da er det mye lettere å gå over i fase 2 hvor man skal legge til 5 og 5, senere 10 og 10. Jeg gikk på mange tabber sjøl i begynnelsen fordi jeg trodde det var så lett å beregne ..... Oooooops ! Var det SÅ lite jeg spiser, - eller verre; Ooooops, var det SÅÅÅ mye !! Kålrabi har 6 netto karber pr 100 gram. Og 100 gram kålrabi er søren ikke mye !! Nå spiser jeg først og sjekker etterpå. Som regel går det bra, men det er mange års trening som ligger bak.

Nåja, skal ikke diskutere dette her - vi får bare være enige om at vi er uenige og at meningen er forskjellige !!

Du finner fort ut av DIN måte å gjøre det på !!

Kos deg på festen da !

PS Ikke bli sinna da Karin !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 05-11-04, 23:20   #7
Felix
Medlem
 
Felix sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Østlandet
Alder: 60
Innlegg: 113
Felix har en fantastisk aura rundt segFelix har en fantastisk aura rundt seg

Takker for mange gode råd, må si det er mye en skal sette seg inn i. Har stor tro på at denne dietten passer for meg. I den norske boken som er den jeg har står det en del oppskrifter som sikkert er ok (har bare prøvd noen få). Først når jeg kom over dette flotte forumet skjønner jeg at jeg egentlig ikke har skjønt så mye likevel. Blir nok bedre dag for dag, men må si det krever en del planlegging. Som nevnt tidligere har jeg lang erfaring fra GR diett (selv om den ikke funker i lengden - for mange fristelser for meg) - imidlertid så var det en rekke forslag til dagsmenyer som jeg synes er supert i en travel hverdag - spesielt i oppstarten. Det er det eneste jeg savner i Artkins boka - ønsker jo at dette skal være en vellykket fase 1. Neida, gikk på med full fart og spiste masser av feil - ikke lett for en nybegynner.

Rart det der med at nå vi ikke har fokus på mat så spiser vi en masse, mens når vi er det bevisst så "orker" vi ikke så mye - hjernen sier liksom nei, nei, nei..... Det er det jeg ser frem til med denne kuren på lang sikt, at det rett og slett blir en vane og en endring av kostholdet.

Takk så langt alle sammen - følger med og har allerede snappet opp noen menyer i ulike dagbøker - må si dere er flinke.

Sov godt!

Felix

Felix er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-11-04, 23:23   #8
Felix
Medlem
 
Felix sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Østlandet
Alder: 60
Innlegg: 113
Felix har en fantastisk aura rundt segFelix har en fantastisk aura rundt seg

Ooops glemte jo helt referat fra middagen:
Spiste litt rakfisk med seterrømme, cherrytomater, litt blomkål - masser med reker og majones. Drakk bare vann (jeg kjørte) - meget stolt.

PS! Leste et sted her at man kan spise litt baconcrisp - også i fase 1? Hm ihvertfall skeiet jeg da ut, for jeg tok noen få mmmm godt!

Felix

Felix er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-11-04, 23:56   #9
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Det var da et flott måltid, du har all grunn til å være stolt !!

Du kan spise begge Maarud typene av baconsvor:

Bacongull/Baconsvor

Maarud Bacongull lages av ekte grisesvor. Fra å være et biprodukt i slakteriindustrien er det blitt en ettertraktet råvare for et orginalt produkt. Vi importerer Bacongull-råstoff fra Danmark i pelletsform, og friterer dette i olje. Resultatet blir det samme som når vi steker ribbe eller skinkesteik; svoren popper opp og blir lekker og sprø. Gammeldags Baconsvor har beholdt noe mer av fettet under svoren. Vi importerer Gammeldags Baconsvor ferdig pakket fra Danmark.

Når det er sagt, - du bør IKKE maule, - de er ganske salte, binder vann i kroppen og kan gjøre at du veier litt mer første døgnet etter at du har spist dem.

Stå på Felix - dette går kjempefint !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 09-11-04, 20:29   #10
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Bare så det er sagt, Nille... Jeg blir slett ikke sinna jeg! Jeg veier nemlig også! Det var egentlig bare et "hurtigsvar" det med desilitrene.

Og det er klart det er lov å unne seg noen skjell, men siden det er den eneste sjømaten som i det hele tatt har karber å telle, er det noe man må være obs på.

Jeg tror slett ikke vi er uenige i det hele tatt!

Og Felix - du klarer deg jo kjempefint! Stå på!

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-11-04, 21:24   #11
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Du er fin du Karin !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 16:56
Atkins' diett - farlig eller genial? donjuanwannabe Lavkarbo generelt 27 22-05-08 08:08
Atkkins Nutritionals Clashes With Atkins Philosophy Nille Nyheter / media 7 30-07-04 15:27
Atkins Warns Consumers About Low-Carbohydrate Product Frenzy HP Nyheter / media 0 18-04-04 12:06


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no