Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > LCHF

Litt tips?

LCHF Low Carb High Fat – Lavkarbokosthold slik Annika Dalquist, Sofie Hexeberg og Dr. Andreas Eenfeldt anbefaler

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-09-11, 22:22   #1
000p
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 18
000p er på en erverdig vei

Litt tips?

Hei
Jeg har gradvis lagt om til et lchf-kosthold og har nå i 2 uker prøvt å leve etter lchf-filosofien. Jeg har kjøpt inn bøker og prøver å lese mer om lavkarbo for å lære mer, men jeg er nå usikker på om jeg får i meg rett mengde karbohydrat, fett og protein. Spørsmålet er derfor om jeg kan få litt tips på om jeg er på rett vei i kostholdet nå ut i fra den vanlige dagsmenyen min:

Frokost: 2 brødskiver (ca 50 g per skive, Lollypop-brødet)
1 knekkebrød (Nannahs knekkebrød)
Hvitost, agurk

Lunsj: 3 brødskiver (Lollypop)
smørost

Lunsj nr 2: (samme som frokosten)

Middag: 200 g kylling stekt i rapsolje, 100 g brokkoli stekt i rapsolje, salt)

Kveldsmat: (samme som frokosten)

Litt mye "brødmat" her, og for lite fett? eller?

Ellers prøver jeg å holde meg på rundt 20-25 karber per dag
Har gått ned ca 3 kilo etter å ha brukt denne dagsmenyen i 2 uker nå.

Hilsen ny og uerfaren

000p er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - lchf Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 22:29   #2
StegforSteg
Seniormedlem
 
StegforSteg sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Kristiansund
Alder: 45
Innlegg: 2.222
StegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snill

Sv: Litt tips?

Oi 9 skiver brød, det har jeg ville bytta ut litt ja. Og hvor er fettet ditt?

__________________


Mål til påske:


StegforSteg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 22:53   #3
000p
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 18
000p er på en erverdig vei

Sv: Litt tips?

Jeg tenkte vel at fettet som er i osten og kjøttet ville være nok, men det virker ikke sånn :/
(Selvom jeg bruker myyye ost på brødskivene)

Den største utfordringen er garantert å finne gode alternativ til lunsj og kveldsmat, men terrenget er ganske ukjent enda ja..

Om noen har tips er det bare å rope ut Så får jeg lete litt rundt på forum

000p er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - lchf Svar med sitat
Gammel 12-09-11, 00:17   #4
LiseSJ
Medlem
 
LiseSJ sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Hønefoss
Alder: 33
Innlegg: 200
LiseSJ er på en erverdig vei

Sv: Litt tips?

se på LCHF journaler så finner du nok noen alternativer Som jeg har sagt til mange, og som sikkert står i bøkene dine ville jeg valgt å prøve å tenke ut hva du vil ha til - i hvert fall - frokost før du går å legger deg Serranospekeskinke med cherrytomater og kokte egg hender det at jeg har men hvis du ikke blir mett av annet enn brødskiver om morningen ville jeg nok kanskje tenkt litt på diverse frokostblandinger.. Søk det opp på forsiden mange gode varianter her. Samme med diverse grøttyper og salater.. Eggerøre og omelett lykke til 000p har vært på dietten like lenge som deg, men har faktisk funnet MAAANGE alternativer til både frokost, middag og kvelds

__________________
Journalen min =)

I am the one who got myself fat, who did all the eating. So I had to take full responsibility for it. Kirstie Alley
LiseSJ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert med et hint av LCHF Svar med sitat
Gammel 12-09-11, 07:57   #5
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Litt tips?

Fettet i kjøttet, sier du! Hvilket kjøtt? Hvilket fett? Kyllinger jo så magert!
Du må spise kjøttdeig, koteletter med fettrand, bacon ets for å få i deg fett fra kjøtt!
Og trenger du faktisk 5 måltider om dagen? Da er det nok for lite fett altså.
Ikke noe smør(meierismør!) på alle disse brødskivene heller?

Alt for lite grønnsaker også. Litt agurk på brødskivene teller ikke. Agurk er bare vann, ikke næringsstoffer!

Har du lest den flotte nybegynnertråden vår? Der er det linker til både frokost- lunsj- og kveldsmat- forslag. Ellers er det lov å spise kjøttboller til frokost! Må ikke holde fast på brød- vanen for en hver pris! Tenk nytt, tenk fett, tenk ORDENTLIG mat!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 12-09-11, 08:17   #6
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Litt tips?

Et superenkelt tips, tenk koldtbord, uten alt brødet

Ved soden av har jeg gjerne paprikabåter, lesser pålegg og majo i salatblader osv osv

Men fett må til!

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-09-11, 08:24   #7
GrønnPepper
Medlem
 
GrønnPepper sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Alder: 45
Innlegg: 77
GrønnPepper er på en erverdig vei

Sv: Litt tips?

Mitt beste tips er å bruker diett.no til å registrere alt du spiser en periode til du får kontroll på hvilke matvare som inneholder hva.

Da får du svart på hvitt fordelingen av næringsstoffer i kosten.
Det krever litt innsats, men for min del hjalp det meg masse i begynnelsen.

GrønnPepper er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-09-11, 10:45   #8
Lulla84
Seniormedlem
 
Lulla84 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: I nærheten av sentrum
Alder: 39
Innlegg: 507
Lulla84 er ny på veien

Sv: Litt tips?

Fett FETT Ser ikke noe fett her, Og liker du egg ? Spiser du 5 måltider så får du for lite fett, jeg spiser rundt 3 måltider bare nå. Også noen ganger kanskje 2. Men jeg holder meg lenge med det fettet. Bruk også fløte, lag fløtesauser osv, og spis annet kjøtt en kylling også. Spiser du kylling så må du tilsette noe fett ja.

Og var mye brød ja, ville ikke spist så mye brød nei.

Lykke til

__________________
Lulla84 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-09-11, 14:23   #9
000p
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 18
000p er på en erverdig vei

Sv: Litt tips?

Hei, og takk for mange svar!
Jeg pleier å bytte ut kylling med kjøttdeig, jeg spiser ikke kylling til middag hver dag.. Men jeg ser jo at jeg spiser for lite fett. Gammel vane er vel enda vond å vende, og den vanen er å ikke ha smør på brødskivene også ja :/
Til vanlig må jeg ha iallefall 4 måltid (1 middag og 3 brødmåltid) som er opplistet her, men for å være mett må jeg ha 5.. Det blir jo veldig feil siden de fleste her inne spiser i gjennomsnitt 3 måltid om dagen..
Jeg må kvitte meg med fett-fobien, for dette skal jeg få til. Fokuset mitt har nok ligget for mye på antall karbohydrat, og ikke på hvor mye fett jeg får i meg.

Har nettopp handlet inn egg, majones (ekte), skinke og mer til en eggesalat så da blir brødskiven byttet ut litt fra nå av
Har også blitt medlem på diett.no, supert tips


Håper dette gir utslaget og tusen takk igjen for gode svar

000p er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - lchf Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 20:14   #10
knh
Seniormedlem
 
knh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 37
Innlegg: 1.152
knh er en juvelknh er en juvelknh er en juvel

Sv: Litt tips?

Startet en frokost-bildetråd tidligere i dag Kanskje du finner noe inspirasjon her til både frokost, lunsj og kvelds Jeg (og forhåpentligvis flere) skal oppdatere tråden jevnlig

knh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Bedre uten brød" Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 21:09   #11
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Litt tips?

Hvordan klarer du å holde deg på 20-25g karbohydrater når du spiser 9 brødskiver på 50g hver i løpet av en dag. Dette blir 450g brød/dag.

Du kan øke inntaket av grønnsaker betraktelig, og ikke vær redd for å spise en frukt eller to heller om du liker det. I tillegg bør du sørge for å få i deg en god proteinkilde (kjøtt, fisk, egg) til hvert måltid, og en god fettkilde (smør, olivenolje, kokosolje, ost, avocado).

Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 21-09-11, 15:32   #12
000p
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 18
000p er på en erverdig vei

Sv: Litt tips?

Lollypop sitt ketolyse brød inneholder 2,25 g karb per 100 g så med 9 skiver per dag (som jeg spiste før vel å merke, ikke nå lenger) hadde jeg et karb.inntak på ca 10 per dag i brød. Totalt sett kom jeg opp i ca 25 karb hver dag i alt jeg spiste, men jeg spiste ikke nok fett og som før nemnt - for mye brød.

Etter at jeg startet denne tråden har jeg opprettet en profil på diett.no der jeg skriver inn alt jeg spiser hver dag. Utrolig effektivt siden jeg får en oversikt over hva jeg får for mye av - og for lite av.
Problemstillingen nå er ikke karbohydratene, men proteinen. Jeg får i meg veldig, veldig mye protein per dag (nærere 200g!!). Uansett, jeg bruker diett.no nå fremover og proteininntaket er mye mer balansert nå enn det var for bare noen dager tilbake, så dette er iallefall positivt.
Håper jeg får til dette iallefall

000p er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - lchf Svar med sitat
Gammel 21-09-11, 16:16   #13
<insert_scary_name_here>
Seniormedlem
 
<insert_scary_name_here> sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 1.313
<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill

Sv: Litt tips?

MER fett, MER grønnsaker, MINDRE brød. Kort fortalt

__________________
<insert_scary_name_here> er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-09-11, 08:23   #14
maysa
Seniormedlem
 
maysa sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: buskerud
Innlegg: 1.407
maysa er virkelig snillmaysa er virkelig snillmaysa er virkelig snillmaysa er virkelig snillmaysa er virkelig snill

Sv: Litt tips?

tror at det burde holde med rundt 200g kjøtt til lunsj/middag . på diett.no så kan du trykke deg inn på K diag ligger på høyre side som en side på diagrammene over alle næringstoffene , der kan du se hvor mye du få i prosent andel hver dag.

lykke til videre

__________________
Smil til meg, så smiler jeg igjen.

maysas journal
vekt 29/9- 121,8 vekt 6/10-120,3
maysa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: være litt forsiktig med karbene Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 15:51   #15
000p
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 18
000p er på en erverdig vei

Sv: Litt tips?

Hei
Jeg har redusert proteininntaket myyyye og har nå byttet ut noen av proteinkildene med "renere" fettkilder og grønnsaker.
Til daglig har jeg nå ca 60-70 g proteiner i kosten, et tall som er mye mer passende enn 200 g...
En typisk dag i verdier slik jeg spiser nå blir ca: (hentet fra diett.no)

Energi: 1800-2200
Fett: 160-200
Karbohydrat: 12 - 20
Protein: 60-70

Jeg føler meg mett, er ikke plaget med et ustabilt blodsukker og føler at dette er "fine" tall for min kropp og min mage
Diett.no er i bruk hver dag nå og jeg bruker k.diagrammet for å se oversikten i prosent

000p er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - lchf Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 15:58   #16
StegforSteg
Seniormedlem
 
StegforSteg sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Kristiansund
Alder: 45
Innlegg: 2.222
StegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snill

Sv: Litt tips?



Så flott! Stå på videre!

__________________


Mål til påske:


StegforSteg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Trenger litt tips og motivasjon Diwa Mer enn 30 kg overvekt 2 27-06-11 20:37
Trenger litt tips og råd nypålavkarb Lavkarbo generelt 8 08-05-11 14:11
Yoga, trenger litt tips smiley75 Trening 1 16-12-10 15:04
Trenger sårt litt gode tips her. Bo hos andre en uke, hvordan klare være i ketose? Smurfepia Spørsmål og svar 1 04-04-09 11:17
Jeg skal ha ferie fra alt men trenger litt input og tips ... Starry Eyes Ketolysekuren 17 31-08-07 20:25


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no