Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Flere med fibromyalgi og/eller spiseforstyrrelse? Og et par råd

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-05-15, 21:34   #1
Honningtre
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2015
Innlegg: 8
Honningtre er på en erverdig vei

Flere med fibromyalgi og/eller spiseforstyrrelse? Og et par råd

Jeg må legge om kostholdet til lavkarbo fordi jeg har fibromyalgi. Har akkurat fått diagnosen. Heldigvis er fastlegen min lavkarbo/grovkarbo - entusiast, så han er med på laget. Jeg trenger å gå ned ca 12 kg i vekt, men lavkarbo er noe jeg må leve med resten av livet - hvis jeg skal leve best mulig med diagnosen. Problemet er at jeg samtidig strever med en spiseforstyrrelse. Jeg får oppfølging for dette, men det kan bli veldig tøft nå som jeg må kutte ut visse matvarer. Det kan fort føre til at jeg kutter ut mer og mer helt til jeg sitter igjen med bare den grønne salaten. Jeg må også spise etter klokka, fire ganger om dagen. På lavkarbo holder man seg ofte mett lenger, men for meg kan det slå veldig uheldig ut hvis jeg går for lang tid uten at jeg spiser. Da begynner jeg straks å tenke at jeg kan godt vente litt lenger, og så spiser jeg kanskje bare en gang om dagen. Så synes jeg det går så bra, og så tenker jeg at jeg godt kan spise bare annenhver dag osv. Vips, så er jeg på galeien.

For dere som ikke kjenner til fibromyalgi, kan jeg fortelle at det dreier seg om en betennelsestilstand i sentralnervesystemet. Lenge har man trodd at dette var en psykosomatisk diagnose, men ny forskning viser at det er det slett ikke.

Jeg må bare si at jeg gruer meg. Middagen er aldri noe problem. Det er de andre måltidene jeg bare blir så inn i granskauens lei av. Heldigvis skal jeg spise en porsjon havregrøt om dagen. Havre er veldig bra for en kropp med fibromyalgi. Jeg skal også spise en frukt. Det blir nok en appelsin. Sist jeg holdt på med lavkarbo (gikk ned 20 kg), ble jeg så lei av egg at jeg holdt på å spy til slutt. Det er flere år siden nå, og fortsatt får jeg ikke i meg egg. Er det noen som har prøvd den lavkarbo brødmiksen man kan kjøpe på Meny? Sist spiste jeg til slutt så lite at jeg ikke vet om det var sulten som gjorde at jeg gikk ned i vekt, eller om det var lavkarboen.

Og så til alle dere som tenker at dere har lagt om kostholdet for resten av livet: gratulerer! Dere har tatt et godt valg for kroppen deres! Men, jeg må si en ting, og det er at dere ikke må være så strenge hele tiden. Dette er min personlige mening, men jeg vet mye om å være opphengt i mat. Om du spiser en helt vanlig sjokolade en gang i uken, er det ikke over og ut. Når det er lørdagskveld her i huset har vi litt snacks og potetgull på bordet (vi har to barn). Erfaringen er at jeg har veldig mye mindre sug etter søtt når jeg driver med lavkarbo, så hvis jeg "skeier ut", så er det nok med en Troika. Det er jo ikke i nærheten av hvor mye jeg spiser av godteri og snacks når jeg ikke er på lavkarbo. Jeg tenker bare at det er lurt å ikke være for striks. Inn i mellom, når den verste PMS - en slår inn, kan du trygt skeie ut litt. Det kommer ikke til å stoppe vektnedgangen din.

Sukk. Det var alt. Litt hjertesukk og litt annet.

Honningtre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ymse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
En, to eller flere med noe greie på trening her?? Jeiform Trening 3 12-06-13 00:17
Flere som starter på Xtragavanza eller EasyLife nå? Karikatur Andre dietter 107 17-12-10 07:04
Finn en treningsvenn eller flere i Moss/Rygge Viclin Trening 0 24-02-10 16:53
Ketose eller flere karber? Enid Fysisk og mental helse 10 06-04-07 21:10


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no