Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Trenger gode råd: vektoppgang og røykeslutt

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-03-13, 13:35   #1
r.o
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 188
r.o er ny på veien

Trenger gode råd: vektoppgang og røykeslutt

Hei!
Vet at jeg kan provosere noen med mine "små" kilo. Tar sjansen likevel. Har levd i ketose i 2.5 år. For 3.5 mnd siden sluttet jeg å røyke og det har ført med seg ca 5 kg. Klart det er verdt det men er det virkelig nødvendig og finnes det ingen vei ut av disse kiloene? Er frustert! Selv om jeg ikke er feit samles alt rundt midjen og ryggen. Det vises veldig godt da jeg er liten (156 cm/55 kg) og massevis av klærne er nå for små. Trives godt når vekten er 50-51 kg. Har lagt alt jeg spiser i over en uke på diett.no og ligger i kcal 1600-1900, fett 72-77% og stiksene viser at jeg er hele tiden i ketose(om de kan stoles på?) med 13-25 karber. Karbene får jeg ned om jeg godtar mere kalorier... klarer ikke å spise mindre enn jeg gjør nå.
Hva skal jeg gjøre nå? Starte å pøse på med myyye fett (noe jeg liker godt), eller skal jeg prøve kaloribegrense, som jeg gjør nå?
Nå har min aktivitetsnivå vært mye lavere enn vanlig pga jobb de siste par månedene og de siste1.5 uke skadet kne(slalombakken). Starter opp med trening med en gang kneet blir bedre. Er normalt ganske aktiv med trening men kan det ha så mye å si når vi lever på lavkarbo?
Kan noen fortelle hva kan jeg gjøre for å gå ned? Takker på forhånd

r.o er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-03-13, 13:39   #2
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Trenger gode råd: vektoppgang og røykeslutt

Opprinnelig lagt inn av r.o, her.

Hei!
Vet at jeg kan provosere noen med mine "små" kilo. Tar sjansen likevel. Har levd i ketose i 2.5 år. For 3.5 mnd siden sluttet jeg å røyke og det har ført med seg ca 5 kg. Klart det er verdt det men er det virkelig nødvendig og finnes det ingen vei ut av disse kiloene? Er frustert! Selv om jeg ikke er feit samles alt rundt midjen og ryggen. Det vises veldig godt da jeg er liten (156 cm/55 kg) og massevis av klærne er nå for små. Trives godt når vekten er 50-51 kg. Har lagt alt jeg spiser i over en uke på diett.no og ligger i kcal 1600-1900, fett 72-77% og stiksene viser at jeg er hele tiden i ketose(om de kan stoles på?) med 13-25 karber. Karbene får jeg ned om jeg godtar mere kalorier... klarer ikke å spise mindre enn jeg gjør nå.
Hva skal jeg gjøre nå? Starte å pøse på med myyye fett (noe jeg liker godt), eller skal jeg prøve kaloribegrense, som jeg gjør nå?
Nå har min aktivitetsnivå vært mye lavere enn vanlig pga jobb de siste par månedene og de siste1.5 uke skadet kne(slalombakken). Starter opp med trening med en gang kneet blir bedre. Er normalt ganske aktiv med trening men kan det ha så mye å si når vi lever på lavkarbo?
Kan noen fortelle hva kan jeg gjøre for å gå ned? Takker på forhånd

Tipper det løser seg når du begynner og trene igjen

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-03-13, 19:39   #3
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Trenger gode råd: vektoppgang og røykeslutt

Opprinnelig lagt inn av r.o, her.

Hei!
Vet at jeg kan provosere noen med mine "små" kilo. Tar sjansen likevel. Har levd i ketose i 2.5 år. For 3.5 mnd siden sluttet jeg å røyke og det har ført med seg ca 5 kg. Klart det er verdt det men er det virkelig nødvendig og finnes det ingen vei ut av disse kiloene? Er frustert! Selv om jeg ikke er feit samles alt rundt midjen og ryggen. Det vises veldig godt da jeg er liten (156 cm/55 kg) og massevis av klærne er nå for små. Trives godt når vekten er 50-51 kg. Har lagt alt jeg spiser i over en uke på diett.no og ligger i kcal 1600-1900, fett 72-77% og stiksene viser at jeg er hele tiden i ketose(om de kan stoles på?) med 13-25 karber. Karbene får jeg ned om jeg godtar mere kalorier... klarer ikke å spise mindre enn jeg gjør nå.
Hva skal jeg gjøre nå? Starte å pøse på med myyye fett (noe jeg liker godt), eller skal jeg prøve kaloribegrense, som jeg gjør nå?
Nå har min aktivitetsnivå vært mye lavere enn vanlig pga jobb de siste par månedene og de siste1.5 uke skadet kne(slalombakken). Starter opp med trening med en gang kneet blir bedre. Er normalt ganske aktiv med trening men kan det ha så mye å si når vi lever på lavkarbo?
Kan noen fortelle hva kan jeg gjøre for å gå ned? Takker på forhånd

Grunnen til at vi går ned på lavkarbo, er at kcal blir mindre enn det vi trenger. Grunnen til at vi går opp på lavkarbo, er det motsatte, uavhengig om du er i ketose eller ei, det har ikke noe å si, det betyr at det er en del forbrenning av fett, men det sier ikke noe annet. Spiser du 1 kilo og brenner 1/2 så kan stiksen være svart og du går likevel opp i vekt. Når du veier så lite som du tross alt gjør, så er 16 - 1900 kcal antagelig ikke lavkalori nok. I en periode bør du ligge på rundt 14 - 1500 og se om det skjer. Ikke tenk så mye på karbohydrater, om du spiser null eller 60 gram er et fett, kroppen må uansett bruke såpass for å holde hjerne/nerver/blodceller igang. Å bælme fett er ikke naturlig, skal vi se på historien så var det et høyt fettinnhold til de gamle jegerne fordi de spiste innmaten med fett rundt. Får du tak i det - så er du på rett spor. Benmarg, hjernemasse og lignende er naturlig kost for kroppen din. Ikke creme fraiche. Det er godt, så klart, men ikke det du tar når du skal ned i vekt. Husk å få i deg nok protein for å bli mett, fett for å stimulere grehlin og karbohydrater nok til kveldsmåltidet for å holde kortisolet lavt om natta. En pluss en blir raskt to om en glemmer noen "ekspert" tips om lavkarbo. Sånt tull om at du kan spise så mye du vil...glem det. Har ikke noe med virkeligheten å gjøre. Lavkarbo er helsemessig sunt, men er ingen slankekur.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-03-13, 21:01   #4
r.o
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 188
r.o er ny på veien

Sv: Trenger gode råd: vektoppgang og røykeslutt

Kan det bare være røykeslutten som får kroppen min til å brenne mye mindre enn før? Har jo tross alt levd på lavkarbo i 2.5 år. I begynnelsen gikk jeg ned 9 kg på 9 uker, ble for tynn og "feitet" meg opp til 50-51 kg og har ikke forandret på matvarene i det siste.(før jeg nå bevisst har prøvd å gå ned igjen, forgjeves). Snart kan jeg begynne på trene igjen og det hjelper håpentligvis.
1400 kcal høres ut som en sultekur... men tar den som siste utvei, om ingenting annet hjelper. Takk for svarene likevel... vet jo dette selv også men føles godt å få bekreftelse fra andre.

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Grunnen til at vi går ned på lavkarbo, er at kcal blir mindre enn det vi trenger. Grunnen til at vi går opp på lavkarbo, er det motsatte, uavhengig om du er i ketose eller ei, det har ikke noe å si, det betyr at det er en del forbrenning av fett, men det sier ikke noe annet. Spiser du 1 kilo og brenner 1/2 så kan stiksen være svart og du går likevel opp i vekt. Når du veier så lite som du tross alt gjør, så er 16 - 1900 kcal antagelig ikke lavkalori nok. I en periode bør du ligge på rundt 14 - 1500 og se om det skjer. Ikke tenk så mye på karbohydrater, om du spiser null eller 60 gram er et fett, kroppen må uansett bruke såpass for å holde hjerne/nerver/blodceller igang. Å bælme fett er ikke naturlig, skal vi se på historien så var det et høyt fettinnhold til de gamle jegerne fordi de spiste innmaten med fett rundt. Får du tak i det - så er du på rett spor. Benmarg, hjernemasse og lignende er naturlig kost for kroppen din. Ikke creme fraiche. Det er godt, så klart, men ikke det du tar når du skal ned i vekt. Husk å få i deg nok protein for å bli mett, fett for å stimulere grehlin og karbohydrater nok til kveldsmåltidet for å holde kortisolet lavt om natta. En pluss en blir raskt to om en glemmer noen "ekspert" tips om lavkarbo. Sånt tull om at du kan spise så mye du vil...glem det. Har ikke noe med virkeligheten å gjøre. Lavkarbo er helsemessig sunt, men er ingen slankekur.

r.o er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-03-13, 22:45   #5
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Trenger gode råd: vektoppgang og røykeslutt

Røykeslutt er ekstremt stressende for kroppen. Stress fører til fettlagring særlig rundt midjen. Finn en måte å kanalisere stresset på, så peker nok vekta rett vei.
Jeg snakker av erfaring, for meg virket yoga veldig positivt.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-03-13, 12:18   #6
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.187
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Trenger gode råd: vektoppgang og røykeslutt

Jeg har hørt at røykekutt reduserer forbrenningen med ca 10%. Kombinert med at kanskje matlysten blir bedre, kan det fort bli noen kilo av dette. Jeg la på meg 25 kg på et par år etter å ha sluttet å røyke, og har prøvd å bli kvitt disse de neste 12 årene uten suksess. Helt til jeg begynte på lavkarbo for halvannet år siden. Har til nå gått ned ca 28 kg, så da må jeg vel sies å være godt og vel nullstilt i forhold til røykingen.

Jeg vil tro at du kanskje bør redusere inntaket med 5-10%, alternativt øke aktivitetsnivået. Ta tak i det før problemet blir for stort, den største bjørnetjenesten vi gjør oss selv er å la det skure og gå i årevis når vi ikke er fornøyd med utviklingen...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 20-03-13, 13:06   #7
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Trenger gode råd: vektoppgang og røykeslutt

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Røykeslutt er ekstremt stressende for kroppen. Stress fører til fettlagring særlig rundt midjen. Finn en måte å kanalisere stresset på, så peker nok vekta rett vei.
Jeg snakker av erfaring, for meg virket yoga veldig positivt.

Ja, indre stress er en faktor... også det at man har fjernet noe man pleide å bruke tid på.

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Jeg har hørt at røykekutt reduserer forbrenningen med ca 10%. Kombinert med at kanskje matlysten blir bedre, kan det fort bli noen kilo av dette. Jeg la på meg 25 kg på et par år etter å ha sluttet å røyke, og har prøvd å bli kvitt disse de neste 12 årene uten suksess. Helt til jeg begynte på lavkarbo for halvannet år siden. Har til nå gått ned ca 28 kg, så da må jeg vel sies å være godt og vel nullstilt i forhold til røykingen.

Jeg vil tro at du kanskje bør redusere inntaket med 5-10%, alternativt øke aktivitetsnivået. Ta tak i det før problemet blir for stort, den største bjørnetjenesten vi gjør oss selv er å la det skure og gå i årevis når vi ikke er fornøyd med utviklingen...

Enig. Dessverre er det sånn at røyking øker forbrenningen litt - og dette får man svi for når man så skal slutte. Mange faktorer i sving her.

Å trene er en ting som kan hjelpe til med normalisering av forbrenningen og motvirke denne røykestoppoppgangen.

Og så vil jeg gjerne føye til - finn noe å erstatte "hobbyen" med! Alt som kan hjelpe tankene bort fra røykeslutt og mat er positivt. Hekling, eller strikking eller noe helt annet - bare det holder på oppmerksommheten din og er lett å gjøre "innimellom".

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 20-03-13, 22:43   #8
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Trenger gode råd: vektoppgang og røykeslutt

jeg har slutta flere ganger og aldri gått opp noe når jeg passer på å ikke spise mer og være litt mer aktiv en periode, både for å få ut stresset og for forbrenninga sin skyld.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Trenger gode råd lille_trille Generell diskusjon 2 07-04-11 14:16
Trenger gode råd Belly Spørsmål og svar 6 18-02-09 14:48
Trenger gode råd Johnson Lavkarbo generelt 11 12-09-08 18:11
Trenger gode råd! Pluto i magen min:) Spørsmål og svar 2 04-03-08 15:33
trenger gode råd - går ikke ned nok... bikini Lavkarbo generelt 5 06-05-06 23:16


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no