Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Lavkarbonovise, hjelp

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-01-06, 23:43   #1
villemo1978
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2006
Alder: 45
Innlegg: 1
villemo1978 er på en erverdig vei

Lavkarbonovise, hjelp

Hei

Jeg har akkurat startet med dette for å få bukt med et hormonsyndrom som jeg sliter litt med, og derav gå ned i vekt. Men det er ikke alltid like lett å vite hva man skal forholde seg til.

Spørsmålene mine er rett og slett om jeg er på rett vei. For å ta noen eksempler på hva jeg spiser:

Frokost: Fedon Lindberghs musli som skal ha lav Gi. På har jeg lettmelk og syltetøy uten sukker.

Lunsj: to skiver med lavkarbo brød. Pålegg: Fårepølse eller annet kjøtt eller ost. Soya light smør.
PÅlegg jeg spiser mest av er: philadephia ost, skinkeost, brunost, norvegia, spekeskinke, westfalerskinke, kokt skinke, majones, kaviar, leverpostei fra stabburet og banan

Middag: Varierer, men det som går igjen er dette:
* Koteletter med løk, tomat, brokkoli, rosenkål etc og slottspoteter.
* Taco (men vi bruker lefser og ikke shell)
* Diverse indiske retter som chicken curry, chicken tandori etc
* Wox med frosne optinte grønnsaker, svinekjøtt og curry saus samt eggnudler.
* Hamburgere. Vi bytter mellom "vanlige burgere" og kyllingburgere. I brødet har vi i tillegg til burgere løk, ost, salat og dressing.
* Kyllingsalat bestående av kylling, ostebiter, løk, paprika, agurk, tomat, salat og mais samt gresk dressing rørt ut i creme fraiche
* Hjemmelaget pizza: Bestående av ferdig pizzabunn fra toro, masse kjøttdeig, tomatpure, tomat, mais, løk og ost.
* to skiver lavkarbo brød med salat, karbonader og stekt egg.

Det må nevnes at jeg steker all mat i olivenolje.

Jeg spiser mye druer, og i ukedagene mørk sjokolade (med 70% kakaomasse) om jeg vil ha noe godt. Drikker nesten bare vann, og har kuttet ut cola (drakk nesten 1,5 liter av det her dag før). Er jeg colatørst drikker jeg cola light som inneholder succralose. Innimellom drikker jeg husholdningssaft, men det er kanskje bedre med Fun light som ikke har sukker i seg?

Å beregne prosenter og slikt funker ikke for meg. Er jeg på rett vei om jeg fortsetter med dette slik jeg har beskrevet ovenfor? Og er hamburgere på Burger King og MCDonalds ok? Og hvor mye vann skal jeg drikke hver dag?

Har bestilt noen bøker til hjelp, blant annet den av Skaldemann, men jeg trenger litt hjelp nå.

Takknemlig for svar

villemo1978 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo og lav GI Svar med sitat
Gammel 18-01-06, 23:53   #2
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Lav-karbo novise, hjelp

Velkommen!

Pr. i dag har du nok dessverre ikke et lavkarbokosthold.

Jeg skal straks legge meg, men kan iallfall nevne at brunost er VELDIG fy - masse sukker i. Likeså banan.

Kutt ut saften, masse sukker i - gå over til fun light.

Husk proteiner, fett og karber i hvert måltid. Frokosten din har for lite fett og proteiner. Du kan dog fortsette med den, om du har oppi noen nøtter, rundt 2 ss. Og vær forsiktig med syltetøyet.

Kaviar inneholder visstnok endel karber. Mais også. Prøv å lage pizzabunnen selv, grov.

Gresk dressing - er den kjøpt? Slike ting inneholder ofte mye sukker.

Poteter bør du velge ut av kostholdet ditt.

Prøv å ikke spise så mye av grønnsaker som vokser under jorden, de inneholder flest karber.

Når du spiser sjokolade, lag et mellommåltid ut av det. Balanser med fett og proteiner, f.eks nøtter.

Kutt også drastisk ned på druer, iallfall om du vil ned i vekt. Mye sukker i disse.

Spis mere grønnsaker enn frukt.

Hamburgere er ok om du kaster brødet.

Sånn - det var det, kort fortalt. Du får nok flere gode råd.

Og kjøp deg en lavkarbo-bok!

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 19-01-06, 08:34   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Lav-karbo novise, hjelp

Du har fått kjempegod hjelp av Mofe her. Hun har helt rett. Det du spiser er IKKE lavkarbo....

Sitat:

Frokost: Fedon Lindberghs musli som skal ha lav Gi. På har jeg lettmelk og syltetøy uten sukker.


Du kan godt ha lettmelk, men vær forsiktig med syltetøyet. Selv om det er "uten sukker" så er det allikevel fullt av fruktose og har mye karber.

Sitat:

Lunsj: to skiver med lavkarbo brød. Pålegg: Fårepølse eller annet kjøtt eller ost. Soya light smør.
PÅlegg jeg spiser mest av er: philadephia ost, skinkeost, brunost, norvegia, spekeskinke, westfalerskinke, kokt skinke, majones, kaviar, leverpostei fra stabburet og banan


Lavkarbo brødet er sikkert OK. Lindberg brødet har 5.4 karber pr 30 grams skive, lavkarbo brødet litt mer. Ikke spis for mange skiver. Soya Light smør er FY FY. Fullt av ødelagt fett, transfettsyrer som ikke er bra for deg. Bruk meierismør ! Brunost inneholder masse sukker og masse karber, - og banan er en av de fruktene med mest karber og høyest GI. Ikke bra ! Kutt ut disse. Kaviaren kan, som Mofe sier, inneholde sukker. Sjekk dette og kutt ned på bruken.


Sitat:

Middag: Varierer, men det som går igjen er dette:
* Koteletter med løk, tomat, brokkoli, rosenkål etc og slottspoteter.
* Taco (men vi bruker lefser og ikke shell)
* Diverse indiske retter som chicken curry, chicken tandori etc
* Wox med frosne optinte grønnsaker, svinekjøtt og curry saus samt eggnudler.
* Hamburgere. Vi bytter mellom "vanlige burgere" og kyllingburgere. I brødet har vi i tillegg til burgere løk, ost, salat og dressing.
* Kyllingsalat bestående av kylling, ostebiter, løk, paprika, agurk, tomat, salat og mais samt gresk dressing rørt ut i creme fraiche
* Hjemmelaget pizza: Bestående av ferdig pizzabunn fra toro, masse kjøttdeig, tomatpure, tomat, mais, løk og ost.
* to skiver lavkarbo brød med salat, karbonader og stekt egg.



Poteter, ris og pasta er absolutt høykarbo og det spiser du ikke på en lavkarbo diett. Du spier mer grønnsaker isteden. Hamburgerbrød er også "ut". Haugevis av karber ! Gresk dressing er OK om den ikke inneholder sukker. Pizzabunn fra Toro: ditto; altfor mye karber. Mais er også høyt i karber og høy GI. Ellers ser det greitt ut !

Sitat:

Det må nevnes at jeg steker all mat i olivenolje.



Heller ikke det beste. Olivenolje tåler ikke sterk varme, - da blir den ødelagt og skader mer enn den gavner. Cocosa, meierismør, rapsolje, avocado olje er best til steking. Her er en link til Lindberg eksperten vår som forteller hva som er bra/dårlig av fett:
http://forum.lavkarbo.no/showpost.php?p=7077&postcount=10

Sitat:

Jeg spiser mye druer, og i ukedagene mørk sjokolade (med 70% kakaomasse) om jeg vil ha noe godt. Drikker nesten bare vann, og har kuttet ut cola (drakk nesten 1,5 liter av det her dag før). Er jeg colatørst drikker jeg cola light som inneholder succralose. Innimellom drikker jeg husholdningssaft, men det er kanskje bedre med Fun light som ikke har sukker i seg?


Druer bør du absolutt kutte ut. Finnes knapet en frukt med mer sukker ! Ikke bra. 70 % sjokolade (eller 85%) er bra. men for mye av det gode er også galt. Ikke spis hele sjokoladen på en gang ! Husholdningssaft er også full av sukker. Da er Fun Light bedre... om du MÅ ha smak på vannet. En god ide er skiver av sitron etc oppi vannet (frys sitron skiver og bruk de som "isbiter" f.eks.)


Sitat:

Å beregne prosenter og slikt funker ikke for meg. Er jeg på rett vei om jeg fortsetter med dette slik jeg har beskrevet ovenfor? Og er hamburgere på Burger King og MCDonalds ok? Og hvor mye vann skal jeg drikke hver dag?



Du er nok nødt til å regne bittelitt i begynnelsen, men du venner deg fort til mengder og hva du kan/ikke kan spise. Fokuser på alt det gode du KAN spise ! hamburgere fra Burger King og MacDonalds er IKKE sunt. De SIER at de er det, en slår man opp på hjemmesidene deres for næringsinnhold så er det mye dårlig fett både i produktene og i tilberedningen. Nødløsning OK, men uten brød.

Du er ikke på rett vei enda, men med det Mofe og jeg har skissert her så har du et godt utgangspunkt ! Du er MILEVIS fra Skaldemann sin filosofi, tror Lindberg vil passe deg og familien bedre ut fra hva dere spiser i dag. Mer om Lindberg finner du her:

Startråd for dr. Lindbergs kosthold
Sammensetning av mat ved dr. Lindbergs

Det er delte meninger hvor mye vann man skal drikke. Noen mener 1,5-2 liter pr dag, jeg mener 2,5 -3 liter pr dag. Men det er iallefall viktig å drikke mye vann !

Lykke til videre og ikke vær redd for å spørre !


__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Treng litt hjelp! Gro South Beach 7 11-05-06 21:53
Hjelp! jeg vet ikke hva jeg skal gjøre! Amagetha Atkins kosthold 19 28-04-06 16:14
Faren min - hjelp! Alfie Dr Lindbergs 8 28-04-05 12:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no