Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Avokado

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-10-07, 15:24   #1
Viclin
Seniormedlem
 
Viclin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.407
Viclin er en juvelViclin er en juvelViclin er en juvel

Avokado

Det prøvde jeg meg på i dag. Kjøpte en 2 pk fra Bama som det sto myk og spisemoden på. Puttet oppi reker og majones etter å ha delt den i to.
Makan til griseri da! Den var jo stein hard, så jeg slet med å få biter av den. Resultatet da var jo at reker og majones spratt rundtomkring. Nå har jeg majones nedover genseren min.

Skal den være så hard? Eller var det bare tull at den var myk og spisemoden? Er det noen måte å klemme på den for å sjekke om den er myk? Skal den ha en spesiell farge?

Har skjønt at avokado inneholder mye fett, så tenkte det var en kjekk måte å få i seg både fett og grønt på. Men det var jammen ikke mange bitene jeg greide å få ut av den.

Viclin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-10-07, 15:41   #2
Tusta85
Seniormedlem
 
Tusta85 sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Alder: 38
Innlegg: 2.811
Tusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastisk

Sv: Avokado

JEg har også kjøpt et par sånne pakker, og jeg har alltid latt den ligge i et par dager før jeg spiser den. Liker den best litt myk.

__________________
Jornalen min
I første omgang...


Tusta85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-10-07, 15:43   #3
lokkebiff
Seniormedlem
 
lokkebiff sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Tromsø
Alder: 46
Innlegg: 10.266
lokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisk

Sv: Avokado

Hehe... Jeg må nå le litt da! Du skriver morsomt, selv om det sikkert ikke var så morsomt dette...

Jeg har ikke erfaring med avocado, annet enn at ei på jobb spiste det hver dag før, og hun spiste den som kiwi: Delte den i to og digget innpå med skje. Så den var myyyyk ja!!

__________________
..lev livet carpe diem..


-35 kilo er jeg stolt av
Men jeg er enda stoltere over å ha holdt vekta i 5 år
lokkebiff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: streng Skaldeman Svar med sitat
Gammel 27-10-07, 16:23   #4
Viclin
Seniormedlem
 
Viclin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.407
Viclin er en juvelViclin er en juvelViclin er en juvel

Sv: Avokado

Da driver nok bare Bama med lureri. Denne må jo ha vært langtfra myk og spisemoden.

Viclin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-10-07, 16:40   #5
Ullabulla
Medlem
 
Ullabulla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Bærum
Innlegg: 203
Ullabulla er ny på veien

Sv: Avokado

Jeg kjøpte her i sommer en slik pakke med 2 store advokado som var spisemodne, og de var bare helt nydelige - passe modne. Det lønner seg imidlertid alltid å trykke litt på dem for å sjekke hvor modne de er. De skal kjennes litt myke utenpå men ikke for myke. Fargen indikerer ikke noe om hvor modne de er.
En annen fin måte å anvende advokado på er å skjære dem i tykke skiver (på langs) og steke dem på pannen, da trenger de ikke være modne. Er de litt harde skreller jeg dem med en potetskreller før jeg deler dem i 2.

Ullabulla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 27-10-07, 16:46   #6
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Avokado

Har også opplevd det samme. En umoden avokado er nærmest smakløs. En må kjenne på dem. Men dessverre er det noen som klemmer så hardt at avokadoen blir ødelagt av det når den så skal ligge i flere dager. Og en mørk og stygg avokado er ikke fristende!

__________________
Maninas metode
Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 27-10-07, 17:10   #7
Zinger
Juniormedlem
 
Zinger sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Tromsø
Innlegg: 45
Zinger er ny på veien

Sv: Avokado

Hvis avokadoen er for hard (og den skal være litt myk) kan man dele den i to og la den ligge i romtemperatur en stund. Da blir den mykere. En spisemoden avokado er helt nyyyydelig!! Særlig med litt salt på.

Zinger er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo light Svar med sitat
Gammel 27-10-07, 17:18   #8
Viclin
Seniormedlem
 
Viclin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.407
Viclin er en juvelViclin er en juvelViclin er en juvel

Sv: Avokado

Takk for alle tips!

Skal la den som er igjen i pakka ligge ute over natten. Kanskje den blir litt mer moden enn om den ligger i kjøleskap.

Viclin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-10-07, 17:18   #9
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Avokado

Opprinnelig lagt inn av Zinger, her.

Hvis avokadoen er for hard (og den skal være litt myk) kan man dele den i to og la den ligge i romtemperatur en stund. Da blir den mykere. En spisemoden avokado er helt nyyyydelig!! Særlig med litt salt på.



man behøver ikke dele dem i to heller. Jeg har testet med en delt (dynket med sitronsaft for at den ikke skal bli brun) og en hel som var like harde og de er like myke etter 2 dager på benken.

Og det går fortere med modningen om de ligger sammen med
tomater.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Avokado? Agape Ketolysekuren 2 30-09-07 23:27
Avokado? Stompa Induksjonen 1 04-07-06 20:14
avokado snoopygirl Oppskrifter 5 17-02-06 20:36
Avokado med salt stabbur Caxa Lunsj 1 06-02-06 17:16
Oppbevaring av avokado? Nutte Atkins kosthold 4 09-05-05 20:20


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no