Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

"Han var den første som oppdaget lavkarbo"

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-01-12, 16:07   #1
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

"Han var den første som oppdaget lavkarbo"

Det måtte en nordmann til!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 16:26   #2
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: "Han var den første som oppdaget lavkarbo"

Kjempebra artikkel!!

Men er det så mange som lever på null karbohydrater slik det skrives bekymringsfullt om på slutten av artikkelen?
Interessant at det var nettopp Norum som var sjef i ernæringssupperådet på den tiden Bassøe prøvde å få gehør der og interessant at Norum selvfølgelig har hukommelsessvikt når det gjelder dette - han husker ingen debatt fra den tiden... hm...

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 16:45   #3
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: "Han var den første som oppdaget lavkarbo"

Ja, flott artikkel. Jeg blir enda mere skeptisk til Statens ernæringsråd etter dette, hvis det faktisk er mulig å bli mer skeptisk enn jeg allerede er

De som spiser null karb diett tror jeg vi finner blandt høykarbere, som skal prøve ut lavkarbo bare for å bevise at det er no' stort tull.
Og, vi vet jo alle hvordan det går.........

(Nå snakker jeg ikke om de som bruker Skaldemann etc. hvor man starter på null eller veldig lavt for så å øke. De er en helt annen gruppe, og starter der for å få kikkstart og bukt med vanskelig vektnedgang).

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 17:15   #4
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: "Han var den første som oppdaget lavkarbo"

Dette er vel samme Norum?

Sitat:

I tråd med anbefalingene

- Grete Roede startet ut med det vi i dag ville kalt en lavkarbo-diett, med tunfisk og andre retter som virket fremmede på et vanlig norsk matbord. Jeg utfordret henne allerede i 1981 til å teste ut en diett mer i tråd med de norske kostrådene slik at hele familien kunne spise omtrent det samme, forteller professor Kaare R. Norum. Etter å ha testet ut Norums opplegg lot Grete Roede seg overbevise om at et variert norsk kosthold kunne gi et like bra resultat på vekten. I tillegg var det jo både enklere og sunnere i det lange løp. Når vi nå vet hvor mange som har fulgt et Grete Roede-kurs opp i gjennom årene er jeg glad for at rådene som blir gitt er på linje med de offisielle kostholdsanbefalingene, sier Norum.

Sitatet er hentet herfra.

Skuffet over at prestisje har hindret så mange i og oppnå god helse og normalvekt fra tidlig alder... hadde miljøet i Oslo vært mer åpent og interessert i å finne en løsning, istedet for å være redde for å innrømme at de kanskje hadde tatt feil - hadde nok livet mitt også vært litt annerledes i dag helsemessig

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 17:25   #5
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: "Han var den første som oppdaget lavkarbo"

lavkarbo er iallefall ikke noe veldig nytt.
Kan godt huske at jeg slanket meg på lavkarbo allerede som 16 åring, altså ca i 1981.
Tror ikke kuren kaltes lavkarbo,men det var i allefall samme prisnipp. Ikke potet og pasta, ikke mel og sukker. Masse proteiner osv.
Funka den gangen også, gikk ned 17 kilo.
Min aller første av veldig mange slankekurer det

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 18:46   #6
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: "Han var den første som oppdaget lavkarbo"

Opprinnelig lagt inn av Dolsi, her.

lavkarbo er iallefall ikke noe veldig nytt.
Kan godt huske at jeg slanket meg på lavkarbo allerede som 16 åring, altså ca i 1981.

I 1984 gikk jeg grunnkurs husholdningsfag og da husker jeg av jentene sa at det gikk mye raskere å slanke seg om man telte karbohydrater istedetfor kalorier. Jeg tror læreren holdt på å dø på seg bare ved tanken på noe så uhyrlig!

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 18:57   #7
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.195
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: "Han var den første som oppdaget lavkarbo"

William Banting (1797 – 1878) er vel den som regnes som lavkarboens "far", han utgav sin første bok om temaet (Letter on Corpulence, Addressed to the Public ) i 1863. Så at en nordmann begynte å forske på dette på syttitallet betyr ikke at det var noen stor nyhet da...

Nevnte Banting har jo gitt navn til alle slankekurer i vårt naboland, det slanking kalles nettop banting. Bare så synd at slankingen senere er kommet på ville veier...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 20:57   #8
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: "Han var den første som oppdaget lavkarbo"

Opprinnelig lagt inn av Nerthus

Sitatet er hentet herfra.

var det før eller etter Norum hun måtte ty til amfetamin for å gå ned da tro?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 20:59   #9
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: "Han var den første som oppdaget lavkarbo"

Bra artikkel.

Jeg lurer også på hvem som spiser nullkarbo, har sett det bli nevnt flere steder som veeeeldig bekymringsfullt. Regner med at det for det meste er et påfunn i tabloide media.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 21:04   #10
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: "Han var den første som oppdaget lavkarbo"

Opprinnelig lagt inn av Dietta, her.

De som spiser null karb diett tror jeg vi finner blandt høykarbere, som skal prøve ut lavkarbo bare for å bevise at det er no' stort tull. .

og blandt folk som har hørt at man går ned ved å spise egg og bacon og kjøtt, men som ikke gidder å sjekke hva det dreier seg om før de hiver seg uti. Noe som til en viss grad gir dem rett i at de som kutter ut all karbo er late og dumme...

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 21:15   #11
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: "Han var den første som oppdaget lavkarbo"

Må bare legge til at det er avisen som lagde overskriften, i selve artikkelen, så står det at han var den første i Norge og det stemmer nok liiiitt bedre

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 21:16   #12
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: "Han var den første som oppdaget lavkarbo"

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

og blandt folk som har hørt at man går ned ved å spise egg og bacon og kjøtt, men som ikke gidder å sjekke hva det dreier seg om før de hiver seg uti. Noe som til en viss grad gir dem rett i at de som kutter ut all karbo er late og dumme...

Dette kan evt omskrives til: De som tar kostholdsråd utelukkende fra tabloide media er late og dumme.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 10-01-12, 08:46   #13
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: "Han var den første som oppdaget lavkarbo"

Opprinnelig lagt inn av index, her.

William Banting (1797 – 1878) er vel den som regnes som lavkarboens "far", han utgav sin første bok om temaet (Letter on Corpulence, Addressed to the Public ) i 1863. Så at en nordmann begynte å forske på dette på syttitallet betyr ikke at det var noen stor nyhet da...

Nevnte Banting har jo gitt navn til alle slankekurer i vårt naboland, det slanking kalles nettop banting. Bare så synd at slankingen senere er kommet på ville veier...

Om jeg ikke husker helt feil så begynnte vel studien egentlig under 2 verdenskrig... så han var først med reserchen i allefall

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 10-01-12, 09:25   #14
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: "Han var den første som oppdaget lavkarbo"

Fin artikkel. Veldig interessant det han sier om statens behandling av funnene hans.Her er en annen fyr, danske:http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=37995
Fant en annen bok av denne dansken på trøndelag bibliotek som jeg bestilte i dag. Jeg har respekt for den fyren. Han er opptatt av urter også.
oscar christensen: aldrig mere træt:lavt blodsukker. Hans Bassøe har skrevet en del om spiseforstyrrelser.

__________________
Do what you like!

Sist redigert av Yrla : 10-01-12 kl 09:48.
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kombinasjonen "fest" og "lavkarbo"? hailtothethief Spørsmål om matvarer og oppskrifter 5 17-03-11 07:59
Veldig "nuppete" og tørr hud og løse "flak" i øregangen! donjuanwannabe Atkins kosthold 17 21-09-09 19:26
Min første "slanke" opplevelse hmmm Ketolysekuren 10 06-06-09 17:31
Nettkurset på ketolyse.no -noen som har prøvd? "Startpakke" eller "Full pakke"? tonemor Ketolysekuren 1 29-08-08 10:59
hva er minst "skadelig/usunt" av salt snop/"potetgul"? cilemora Lavkarbo generelt 7 01-01-08 01:41


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no