Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Atkins kosthold

Atkins vs skaldeman

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-02-11, 18:18   #1
Tittit
Gjest
 
Innlegg: n/a
Question

Atkins vs skaldeman

kan noen fortelle meg hovedforskjellen mellom Atkins og skaldeman?

  Svar med sitat
Gammel 27-02-11, 18:39   #2
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Atkins vs skaldeman

Hovedforskjellen er at ketolysekuren holder fast på inntak av grønnsaker mens Skaldemann ikke legger like mye vekt på det. Skaldemann har også tilpasset en spiseplan i forhold til hvor mye du skal ned i vekt. Begge hevder at det å spise matvarer med mye fett og protein er bedre enn å måtte tilsette fett utenom. Torkil legger vekt på tilskudd av vitaminer, mineraler og sporstoffer. Skaldemann påstår vel snarere at antioksydanter ikke er nødvendig så lenge man spiser hovedsaklig mettet fett.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 27-02-11, 18:40   #3
Tittit
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Atkins vs skaldeman

takk

  Svar med sitat
Gammel 27-02-11, 18:42   #4
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Atkins vs skaldeman

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Hovedforskjellen er at ketolysekuren holder fast på inntak av grønnsaker mens Skaldemann ikke legger like mye vekt på det. Skaldemann har også tilpasset en spiseplan i forhold til hvor mye du skal ned i vekt. Begge hevder at det å spise matvarer med mye fett og protein er bedre enn å måtte tilsette fett utenom. Torkil legger vekt på tilskudd av vitaminer, mineraler og sporstoffer. Skaldemann påstår vel snarere at antioksydanter ikke er nødvendig så lenge man spiser hovedsaklig mettet fett.


Men nå var det ikke ketolyse vs skaldeman, men aktins vs skaldeman som ble spurt om

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 27-02-11, 19:01   #5
Tittit
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Atkins vs skaldeman

ahh nå ser jeg det.
har svart "takk" på feil innlegg hehe
ja sånn går det når en er sliten og trøtt.
og leser flere innlegg samtidig uten å svare med engang.
jaja man får jo aldri takket for mye
nå når jeg ser begge deres meldinger mot hverandre så er det helt riktig det du sier Gerd.
har du noen innspill i forhold til dette?

  Svar med sitat
Gammel 27-02-11, 19:04   #6
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Atkins vs skaldeman

Kjenner ikke til reglene hverken hos atkins eller skaldeman

Begge er jo ketosebasert da.
Atkins har "stiger"
Skaldeman har flere kategorier allt etter hvor mange kilo man skal ned.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 27-02-11, 19:04   #7
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Atkins vs skaldeman

Og scroller du helt i bunn av siden her, så finner du flere tråder med samme spørsmål

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 27-02-11, 19:06   #8
Tittit
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Atkins vs skaldeman

ok

  Svar med sitat
Gammel 27-02-11, 19:15   #9
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Atkins vs skaldeman

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Men nå var det ikke ketolyse vs skaldeman, men aktins vs skaldeman som ble spurt om

Å, javisst Atkins har en trinnvis innføring av karbohydrater for å finne ut hvilke matvarer man er intolerant eller allergisk mot og for å se hvor mye karbohydrater man faktisk kan innta uten å stagnere i vekt / gå opp i vekt. Det begynner strengt for å bli kvitt avhengighet og få opp fettforbrenningen. Skaldemann mener man kan leve på et kosthold med svært lite kartbohydrater, mens Atkins har lagt opp til en innføring av mer og mer karbohydrater til man finner sin grense. Stopper vektnedgangen må man bremse inntaket av karbohydrater. Atkins selger en haug med måltidserstatninger som i mange tilfeller er som snop å regne. At det anbefales å spise flere av disse erstatningene daglig er jo et salgstriks som jeg ikke akkurat vil kalle et godt råd ernæringsmessig. Skaldemann satser på ren mat uten tilsetninger. Skaldemann påstår jo også at man fint kan leve med minimalt med karbohydrater i lengden også. Han bremset egen vektnedgang for ikke å bli for tynn ved å spise mer grønnsaker/karbohydrater. Så han tilførte karbohydrater til slutt som ferdigslanket mens atkins tilfører mer enn grønnsaker allerede i fase to.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 27-02-11, 19:17   #10
Tittit
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Atkins vs skaldeman

så hva betyr det i praksis dersom jeg går over fra skaldeman til atkins?
har gått på ketolyse i ca 8 dager og skaldeman i 5-6 uker.

  Svar med sitat
Gammel 27-02-11, 19:24   #11
LilleM0r
Seniormedlem
 
LilleM0r sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sør-Trønder i Tigerstaden
Alder: 63
Innlegg: 2.833
LilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressurs

Sv: Atkins vs skaldeman

Hvis du går inn på forum og ser under kostholdsfilosofier så ser du mer detaljert og mer nøyaktig, ikke minst riktig, hva de enkelt er.
Prioriter de som er "klistret" - de er som oftest de beste.
Slik vil du lære forskjellene - som ikke kan oppsummeres så enkelt som det forsøkes på her.

Lykke til

__________________
Mål - ned 20 kilo

LilleM0r er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse- nu mere Skaldeman :) Svar med sitat
Gammel 27-02-11, 19:26   #12
Tittit
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Atkins vs skaldeman

da gjør jeg det
takker.

  Svar med sitat
Gammel 27-02-11, 19:31   #13
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Atkins vs skaldeman

Opprinnelig lagt inn av Titti76, her.

så hva betyr det i praksis dersom jeg går over fra skaldeman til atkins?
har gått på ketolyse i ca 8 dager og skaldeman i 5-6 uker.

Du innfører da litt og litt mer karbohydrater. Om du vil ha et kosthold med flere karbohydratkilder kan du jo prøve og se hvor mye og hva kroppen vil ha v.h.a dise fasene. Selv, hvis jeg var overvektig, ville jeg slanket vekk det jeg ville først med skaldemanns råd og så innført karbohydrater etterpå, for at vekttapet skulle skje raskere. Men det er altså utålmodige meg.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 08:55   #14
Tittit
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Atkins vs skaldeman

utålmodig..kjenner til det du hehe.
ja jeg driver å lever på skaldemans strikte diett.
det går sakte men sikkert.
har ikke sjekket vekten på leeenge men følger med på klærne.
tenkte kanskje å gå over på atkins etterhvert for det blir litt mer normalkost for meg sammen med resten av familien.

  Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 09:02   #15
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Atkins vs skaldeman

Ja. Jeg anbefaler en veldig forsiktig og langvarig innføring av mer karbohydrater. Du kan gjøre det enda mer forsiktig enn Atkins foreslår.
Og følge med på vekta undervegs så du vet hvordan kroppen reagerer.
Det er i overgangsfasen det hele kan gå galt om man ikke er påpasselig nok.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 09:05   #16
Tittit
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Atkins vs skaldeman

ja huff,får egentlig angst av det jeg
det kommer nok til å ta en stund før jeg beveger meg ut på den opptrappingen.

  Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 09:09   #17
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Atkins vs skaldeman

Opprinnelig lagt inn av Titti76, her.

ja huff,får egentlig angst av det jeg
det kommer nok til å ta en stund før jeg beveger meg ut på den opptrappingen.

Ja, det er krevende. Du kan jo vente med å ta det når du har overskudd og lyst til å eksperimentere deg frem Og bruker du redselen konstruktivt ved å være forsiktig og fornuftig, så går det bra. Nå vet du hva som funker og så er det bare å bygge på det så langt det går.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 09:14   #18
Tittit
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Atkins vs skaldeman

ja åsså tenkte jeg at jeg vil gå ned ett par ekstra kg for å ha litt å gå på når jeg begynner å eksperimentere.

  Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 11:26   #19
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Atkins vs skaldeman

Opprinnelig lagt inn av Titti76, her.

ja åsså tenkte jeg at jeg vil gå ned ett par ekstra kg for å ha litt å gå på når jeg begynner å eksperimentere.

De to kiloene kan holdes av til den ekstra vannvekten kroppen får ved høyere karbohydratinntak Selv har jeg valgt å spise lavkarbo bestandig fordi når jeg prøvde å innføre karbohydratmat spiste jeg bare mer og mer av det til tross for at jeg er svært disiplinert. Det er lettere å kutte matvarene helt ut, synes jeg. Det søte skaper lett et sug etter mer, og jeg er typen enten-eller og et vanemenneske. Så jeg tillater meg heller å spise så mye salat jeg ønsker hver dag.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 11:30   #20
Tittit
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Atkins vs skaldeman

smart

  Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Overgang fra Skaldeman/Atkins til Lindberg ? vidar Spørsmål og svar 2 12-09-10 11:21
Hva er forskjellen på Skaldeman og Atkins? Sorgfri Atkins kosthold 5 27-08-10 10:09
Hva er forskjellen på Skaldeman og Atkins? Sorgfri Lavkarbo generelt 0 16-08-10 12:20
Første råd når du starter på ny diett, Ketolyse/Atkins/skaldeman, osv Distrea Lavkarbo generelt 6 21-08-08 17:10
Atkins kontra Skaldeman Fjonken Lavkarbo generelt 2 19-02-06 11:09


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no