Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Er det mulig?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-04-08, 22:13   #1
1979
Medlem
 
1979 sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Alder: 44
Innlegg: 174
1979 er på en erverdig vei

Er det mulig?

Fant dette på nettsiden iform.no.
Pleier å være en del bra ting og tang om kosthold, men dette er vel litt drøyt:
Ulemper med ketogene dietter.


Av Marika Saralotta Lejon
Publisert 2008-02-27 08:00:00

Ketosedietten er effektiv, og det er ingen tvil om at den virker. Men selv om den er populær, er den nok ikke så sunn, hvis man går på den over lang tid. Her er en oversikt over bakdelene med ketogendietten, og hva du eventuelt kan gjøre for å gjøre dietten mindre risikabel.
Bakdelene med dietten:
1 - Mental kapasitet påvirkes. Det vil si at hvis du skal løse oppgaver som krever litt konsentrasjon og skarp tenkning, så påvirkes dette negativt under ketose. Ketoner fungerer som brensel for hjernen, men glukose (som du får i deg gjennom karbohydrater), fungerer best for hjernen.
2 - Det første døgnet uten karbohydrater, føler du deg ikke særlig bra, men når ketonene har begynt å produsereres for fullt, får du det bedre.
3 - Immunforsvaret påvirkes negavtivt. Immunforsvaret bruker også hovdedsaklig glukose som brensel. På en ketogen diett har man ofte et svært høyt inntak av fett, som igjen påvirker immunforsvaret negativt. Umettede fettsyrer kan under visse omstendigheter virke hemmende på immunforsvaret. Dette skjer fordi de forbruker kroppens antioksidanter.
4 - Noen forskere mener at en slik diett på sikt kan redusere insulinfølsomheten. Det kommer av at kroppen streber etter å skaffe kroppen glukose.
5 - Nivået av det anabole hormonet insulin, er lavt, og fører til at du mister muskler.
6 - Treningsenergien og styrken minsker. Det blir vanskelig å trene hardt fordi glykogendepotene ikke er velfylte. Ketogene dietter tømmer glykosen raskt.
7 - Det dannes urinsyre og dette gir økt fare for urinsyregikt.
8 - Mange spiser mye mettet fett under slike dietter. Dette er usunt, og insulinfølelsen minsker.
9 - Det kan oppstå flere bivirkninger under denne dietten. Eksempler er; diare, dårlig humør, magekrampe, kvalme, vond kroppslukt og nyresteiner. Det er også fare for hemolytisk anemi (mangel på røde blodlegemer), nyreproblemer og dårlig leverfunksjon.
10 - Langvarig ketogen diett øker også faren for mange kreftformer, siden man spiser næringsmidler med innhold av kreftfremkallende stoffer. Samtidig spiser man heller ikke den maten som forebygger kreftfaren som fullkorn, belgvekster, frukt og grønnsaker.

Hvis du likevel bestemmer deg for å gå på denne dietten, kan man jo passe på endel ting.

Gå ikke på dietten mens du har viktige eksamener eller en viktig oppgave foran deg. Du kan eventuelt karbe opp, akkurat de dagene du leser eller skal løse oppgaven.
Ta C- vitaminer som er bra for immunforsvaret og unngå mettet fett. Siden høyt inntak av umettede fettsyrer tar antioksydantene, bør du ta tilskudd av antioksidanter også.
Spis 2-4 gram proteiner pr kg kroppsvekt, så ikke muskelmassen brytes ned.
Prøv ikke å trene hardere enn vanlig, men prøv å løfte like tungt, som før du begynte på dietten. Ketosedietten gjør kroppen katabol (nedbrytende), og ikke anabol. Å bygge muskelmasse eller å bli sterkere er umulig. Det er en god ide å ta kreatin under dietten, for å opprettholde styrken.
Det er viktig å spise fett, så kroppen kan bruke dette som energi, når den ikke har karbohydrater. Dessuten får fett kroppen til å forbrenne fett. Udo´s choice og omega-3 er gode fettsyrer under slik diett.
Ta fiber- og fruktkosttilskudd. Dette får du på helsekostbutikken. Da får du i deg fiber og de viktige stoffene som finnes i frukt. Du kan gjerne spise litt grønt, så lenge du du ikke spiser så mye at ketosen opphører.
Husk å ikke holde på for lenge av gangen. Det er viktig at du har en dag i uken som du karber opp på. Da kan du skeie litt ut på kvelden med de karbohydratene du har savnet mest. Kanskje du er veldig glad i pizza eller is? Hiv innpå en gang i uken. Så kan kroppen fylle opp glykogenlagrene, og du øker forbrenningen litt etter en hard uke på diett.
Lykke til. Pass på kroppen, så passer den på deg.

å en nett side "iform.no" som jeg er en del inne på.
Pleier å stå en del brae ting og tang om kosthold, men dette er vel litt drøyt:

1979 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-04-08, 22:25   #2
Marita
Seniormedlem
 
Marita sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Alder: 38
Innlegg: 1.426
Marita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjent

Sv: Er det mulig???

Noe er feil, i allefall for ketolysedietten... Tror det viktige her er å skille mellom det de kaller "ketosediett" og det vi lever etter, nemlig ketolysekuren

__________________
Besøk meg gjerne på: Maritas vei mot et bedre liv
Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Har funnet mitt eget opplegg :) Svar med sitat
Gammel 23-04-08, 22:37   #3
AnetteS
Medlem
 
AnetteS sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Asker
Alder: 40
Innlegg: 266
AnetteS har en fantastisk aura rundt segAnetteS har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Er det mulig???

Opprinnelig lagt inn av 1979, her.

Du kan gjerne spise litt grønt, så lenge du du ikke spiser så mye at ketosen opphører.
Husk å ikke holde på for lenge av gangen. Det er viktig at du har en dag i uken som du karber opp på. Da kan du skeie litt ut på kvelden med de karbohydratene du har savnet mest. Kanskje du er veldig glad i pizza eller is? Hiv innpå en gang i uken. Så kan kroppen fylle opp glykogenlagrene, og du øker forbrenningen litt etter en hard uke på diett.

Spiser masse grønt jeg Mye mer enn tidligere!

Spise karber en gang i uka? Is og pizza? Har jeg missforstått dietten eller har forfatteren gjort det?

Jeg har ikke holdt på lenge, men ser allerede flere positive effekter
Kvikkere og mer energisk enn på det jeg kan huske!

Det at friske overvektige bruker ketolysediett kan jo ikke være værre enn noen annen diett De fleste inneholder jo store treningsmengder og uutholdig kost (dette er selvfølgelig mitt syn) noe som tar knekken på min motivasjon, Ketolysedietten er så overkommelig at det er i aller høyeste grad svar på mine bønner om en diett som også passer for meg.
Det finnes så uendelig mange metoder for å gå ned i vekt, og sikkert ikke en som alle bedrevitere/forskere/leger er enige i at er det ultimate (da hadde alle vi overvektige fulgt den metoden og verden vært slanke og fine for lengst)

Jeg har brukt tid på å finne frem til en diett som passer for meg og er pokker så glad for geniet som tipset meg om lavkarbo og ketolyse

Så jeg var litt kjapp her nå he he Ketose ja, ligner skummelt på Ketolyse Typisk meg å være kjapp i avtrekkeren ja..

__________________
-Anette-

*Journalen min*




Sist redigert av AnetteS : 23-04-08 kl 22:41. Årsak: leste litt fort nå
AnetteS er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-04-08, 22:58   #4
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Er det mulig?

Ketolyse = ketose + lipolyse (ca tilsvarende funksjoner )

Det som er så dumt, er når folk skriver saker uten å gjøre research, det virker som om de skriver ut fra husken.
Her veksler skribenten mellom å kalle noe for "ketosedietten" og "ketogendietten", da dette ikke er en bestemt diett som jeg har hørt om i alle fall. Det finnes flere eksempler på ketogene dietter, men særs få anbefaler ingen grønnsaker som skribenten her tydeligvis tror er tilfelle.
Jeg har i alle fall aldri i mitt liv spist så mye grønt som på Atkins, og jeg har vært veggis i mange år!

Og når det gjelder både Ketolyse og Atkins som er to ketogene dietter, så trapper man opp til et nivå hvor man er stabil, de fleste går ut av ketose i løpet av den opptrappingen, men igjen så har flere urfolk, som f.eks inuitter levd ketogent store deler av året, uten at det har sett ut til å skade dem, heller tvert i mot.

Ikke bry dere om dette, dette er ingen vitenskapelig artikkel som forteller noe særlig sant eller revolusjonerende, men opptygde og lånte oppfatninger som er snappet opp fra litt tilfeldige og ikke nødvendigvis særlig sikre kilder.

Og om noen skulle være interessert, så er jeg langt mer våken, konsentrert og utholdende enn da jeg spiste vanlig mat, karbemat, og også i perioder hvor jeg skulle være kjempesunn og levde på linser, bønner, tofu og frukt.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 09:40   #5
Elanessë
Seniormedlem
 
Elanessë sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.157
Elanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt likt

Sv: Er det mulig?

Her må man jo bare litt....

Jeg klarer heller ikke å ta artikkelen alvorlig når ordet bakdel er nevnt så ofte. Så vidt både jeg og norsk ordbok vet, så er det et synonym med "rumpe" eller "bakdelen av noe".
Det motsatte av fordel er faktisk ulempe (sorry litt utskjeielse her, men måtte bare si det )

__________________
Ingenting smaker så godt som tynn føles! Min lavkarbo-webside
17,8 kg skal bort
Elanessë er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 09:53   #6
AnetteS
Medlem
 
AnetteS sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Asker
Alder: 40
Innlegg: 266
AnetteS har en fantastisk aura rundt segAnetteS har en fantastisk aura rundt seg
Talking

Sv: Er det mulig?

Opprinnelig lagt inn av Elanessë, her.

Her må man jo bare litt....

Jeg klarer heller ikke å ta artikkelen alvorlig når ordet bakdel er nevnt så ofte. Så vidt både jeg og norsk ordbok vet, så er det et synonym med "rumpe" eller "bakdelen av noe".
Det motsatte av fordel er faktisk ulempe (sorry litt utskjeielse her, men måtte bare si det )

*fnis*

__________________
-Anette-

*Journalen min*



AnetteS er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 12:36   #7
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Sv: Er det mulig?

Denne artikklen var da ganske "snill" i sin beskrivelse av ulempene man kan oppleve på ketogene dietter. Slik som jeg leser artikklen så er den ikke beregnet for overvektige, men for folk som som trener hardt og skal deffe.

Sitat:

1 - Mental kapasitet påvirkes. Det vil si at hvis du skal løse oppgaver som krever litt konsentrasjon og skarp tenkning, så påvirkes dette negativt under ketose. Ketoner fungerer som brensel for hjernen, men glukose (som du får i deg gjennom karbohydrater), fungerer best for hjernen.

Dette er ikke helt galt, i starten av en ketogendiett så er dette som oftes sant.

Sitat:

2- Det første døgnet uten karbohydrater, føler du deg ikke særlig bra, men når ketonene har begynt å produsereres for fullt, får du det bedre.

Her tar de lite i, man kan føle det ubehaglig i opptil 14 dager.

Sitat:

3 - Immunforsvaret påvirkes negavtivt. Immunforsvaret bruker også hovdedsaklig glukose som brensel. På en ketogen diett har man ofte et svært høyt inntak av fett, som igjen påvirker immunforsvaret negativt. Umettede fettsyrer kan under visse omstendigheter virke hemmende på immunforsvaret. Dette skjer fordi de forbruker kroppens antioksidanter.

Her er det tydelig at hun tenker på bb dietter hvor man skyr mettetfett som pesten og da nødvendigvis må bruke mye umettetfett. Så jeg ser ikke bort fra at påstanden kan være riktig.

Sitat:

4 - Noen forskere mener at en slik diett på sikt kan redusere insulinfølsomheten. Det kommer av at kroppen streber etter å skaffe kroppen glukose.

Det har jeg aldri hørt, alt jeg har lest om emnet tyder på at insulinfølsomheten øker.

Sitat:

5 - Nivået av det anabole hormonet insulin, er lavt, og fører til at du mister muskler

.

Det kan jo skje, men alle som deffer vil sansynligvis miste muskelmasse.
For vanlige folk så er ikke denne faren relevant.

Sitat:

6 - Treningsenergien og styrken minsker. Det blir vanskelig å trene hardt fordi glykogendepotene ikke er velfylte. Ketogene dietter tømmer glykosen raskt.

Dette er en sannhet for noen mennesker, men samtidig så gir ketogene dietter styrke og energi for andre.

Sitat:

7 - Det dannes urinsyre og dette gir økt fare for urinsyregikt.

Hm, jeg har lest denne påstanden mange ganger før, men aldri sett noe bevis på at det er riktig. Derimot tror jeg at det er andre her inne som kan tilbakevise den påstanden.

Sitat:

8 - Mange spiser mye mettet fett under slike dietter. Dette er usunt, og insulinfølelsen minsker.

Ja, særlig

Sitat:

9 - Det kan oppstå flere bivirkninger under denne dietten. Eksempler er; diare, dårlig humør, magekrampe, kvalme, vond kroppslukt og nyresteiner. Det er også fare for hemolytisk anemi (mangel på røde blodlegemer), nyreproblemer og dårlig leverfunksjon.

Diare er ikke vanlig på ketogene dietter, derimot så er det vanlig at man skjeldnere må gjøre stort. Dårlig humør er ikke uvanlig i starten, men kommer seg karftig og blir som som regel bedre enn humøret man hadde før dietten startet. Vond ånde er vanlig, det kan også bli vond kroppslukt ved høyt inntak av protein.

Sitat:

10 - Langvarig ketogen diett øker også faren for mange kreftformer, siden man spiser næringsmidler med innhold av kreftfremkallende stoffer. Samtidig spiser man heller ikke den maten som forebygger kreftfaren som fullkorn, belgvekster, frukt og grønnsaker.

Renheklet løgn.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 14:28   #8
Hyper
Seniormedlem
 
Hyper sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2006
Hvor: Kristiansand
Alder: 41
Innlegg: 6.709
Hyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressurs

Sv: Er det mulig?

Sitat:

Her må man jo bare litt....

Jeg klarer heller ikke å ta artikkelen alvorlig når ordet bakdel er nevnt så ofte. Så vidt både jeg og norsk ordbok vet, så er det et synonym med "rumpe" eller "bakdelen av noe".
Det motsatte av fordel er faktisk ulempe (sorry litt utskjeielse her, men måtte bare si det )

__________________


Jeg er heeelt enig!!

__________________

Hyper er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 16:58   #9
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Er det mulig?

Sitat:

Sitat:

7 - Det dannes urinsyre og dette gir økt fare for urinsyregikt.

Hm, jeg har lest denne påstanden mange ganger før, men aldri sett noe bevis på at det er riktig. Derimot tror jeg at det er andre her inne som kan tilbakevise den påstanden.

Jeg tror dette er fordi en av de tingene som i hovedsak fører til urinsyregikt er redusert gluskosetoleranse. Jeg bare antar at noen har trekt slutningen til lavkarbo ut fra ren tøyselogikk. Ikke vet jeg.
Men om man holder seg unna ting som blir til glukose i kroppen, så kan jeg ikke se helt faren, men mindre jeg bedriver tøyselogikk selv i skrivende stund

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 18:17   #10
medas
Seniormedlem
 
medas sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 2.367
medas er veldig godt liktmedas er veldig godt liktmedas er veldig godt liktmedas er veldig godt liktmedas er veldig godt liktmedas er veldig godt liktmedas er veldig godt liktmedas er veldig godt likt

Sv: Er det mulig?

Opprinnelig lagt inn av Elanessë, her.

Her må man jo bare litt....

Jeg klarer heller ikke å ta artikkelen alvorlig når ordet bakdel er nevnt så ofte. Så vidt både jeg og norsk ordbok vet, så er det et synonym med "rumpe" eller "bakdelen av noe".
Det motsatte av fordel er faktisk ulempe (sorry litt utskjeielse her, men måtte bare si det )

hihi

__________________
medas er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 18:58   #11
murmeluppa
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Alder: 45
Innlegg: 51
murmeluppa er på en erverdig vei

Sv: Er det mulig?

Jeg tror jeg leste den listen i et annet forum....da var det beregnet for de som driver med bodybuilding. Derfor oppløser de ketosen 1 dag i uken, de går altså ikke på ketolyse, men en sinnsyk ketosediett, jeg leste utdrag av menyene :S
Den menyen vil kunne forstyrre enhver konsentrasjon...

__________________


murmeluppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Må jeg ta kosttilskudd? Kaja Kosttilskudd 17 23-07-07 23:52
Årstidsbunden viktminskning ssskaldeman Lavkarbo generelt 11 04-12-06 19:30
En liten själ talar med Gud Fedonisten Livets lyse side 1 05-05-04 19:57


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no