Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

ADHD og lavkarbo,tar det lang tid ?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-01-11, 11:10   #1
otika
Medlem
 
otika sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 461
otika har en fantastisk aura rundt segotika har en fantastisk aura rundt seg

ADHD og lavkarbo,tar det lang tid ?

Vi er nå på dag to med 50-70 karber på en 9 åring med kraftig ADHD, i går fikk han medisiner pga skolen,men i dag tenkte vi og prøve uten,samme med i morgen Men noen som veit hvor fort vi kan merke noen bedring (hvis den kommer da ) ? Eller bør han få medisiner en stund til ???

I går var som sagt første dagen uten masse karbo, begynte dagen med bringebær smoothie med egg,olje,fløte osv osv, han ble mett og dro på skolen. På skolen hadde han spist litt nøttebrød med ost og skinke,og drukket 3 dl appelsin juice uten tilsatt sukker,kom hjem og var ikke spesiellt sulten,men fikk en halv atkins bar og litt sukkerfri saft. Til middag spiste han masse ostelasagne med salat og dressing,og etter det var han så mett at han ikke orket kveldsmat

Men i går kveld var han såååå aktiv at man skulle trodd han hadde spist reint sukker hele dagen Men litt roligere i dag (selv uten concerta) Håper bare dette funker altså....

Etter skoledagen i går sa han at dagen hadde vært så mye bedre for han hadde vært mye roligere,og fortalte meg også om masse ting de hadde lært og dette har ikke skjedd før

Håper noen har gode råd å komme med

__________________
Otika

Otiki

otika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1800 kcal, 150 gr fett og maks 20 gr karbo Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 11:21   #2
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: ADHD og lavkarbo,tar det lang tid ?

Juice er nesten rent sukker... Det gir veldig blodsukker stigning

Er han sjekket for protein intoleranse?

Jeg tror at en del med diagnose adhd egen skulle hatt diagnose hypoglykemi

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 11:27   #3
Deanna
Medlem
 
Deanna sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 322
Deanna er et fyrlysDeanna er et fyrlysDeanna er et fyrlysDeanna er et fyrlysDeanna er et fyrlys

Sv: ADHD og lavkarbo,tar det lang tid ?

Jeg er ny på lavkarbo, men har litt erfaring med ADHD i forhold til jobb. Jeg ville vært forsiktig med å kutte medisiner når han skal på skolen før jeg var sikker på at/om kostholdet hadde stor effekt på ham. Skolehverdagen er så utrolig krevende på så mange områder. Hjemme i helga synes jeg det er greit å gi dem noen dager uten medisin dersom man klarer å legge tilrette dagen. Sånn på generell basis. Det tar litt tid før kroppen venner seg til et lavkarbokosthold, så jeg ville ikke hatt for store forventninger de første ukene.

__________________
Vintereple. Sommerjordbær.



Don't look for happy endings in vicious circles.
Deanna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 11:29   #4
misslinda
Medlem
 
misslinda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Hardanger
Alder: 40
Innlegg: 476
misslinda er en juvelmisslinda er en juvelmisslinda er en juvel

Sv: ADHD og lavkarbo,tar det lang tid ?

Hei.
--Nå har min ADD, så han er ikke hyperaktiv, men det tok ca 4-5 dager etter at jeg la om kosten til gluten og sukkerfritt kosthold før den virkelige forskjellen kom. Så bare ha tålmodighet, så skal du se du merker det snart

Angående juice, så kjøper jeg farris og kun ren juice(ikke fra konsentrat) . Så blander vi. Ca 3/4 farris og 1/4 juice. Mye mindre fruktsukker, men en veldig god smak. Mini her i hus velger dette fremfor brus eller saft

I helga er vi enige om at han skal få litt godteri, men kjøper sukkerfritt, for vanlig snop har en veldig negativ virkning på han. Har vi tid så baker vi istedet noe sunt Men mengden snop han spiser nå er så liten at litt kunstig sukker får vi bare tåle. Dessuten er bergene melk en sjokolade han tåler godt og de finnes i små barer

Lykke til

__________________
Har lagt på meg ca 15 kg.
De skal av pluss 10 kg til
misslinda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 11:36   #5
otika
Medlem
 
otika sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 461
otika har en fantastisk aura rundt segotika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: ADHD og lavkarbo,tar det lang tid ?

Opprinnelig lagt inn av Deanna, her.

Jeg er ny på lavkarbo, men har litt erfaring med ADHD i forhold til jobb. Jeg ville vært forsiktig med å kutte medisiner når han skal på skolen før jeg var sikker på at/om kostholdet hadde stor effekt på ham. Skolehverdagen er så utrolig krevende på så mange områder. Hjemme i helga synes jeg det er greit å gi dem noen dager uten medisin dersom man klarer å legge tilrette dagen. Sånn på generell basis. Det tar litt tid før kroppen venner seg til et lavkarbokosthold, så jeg ville ikke hatt for store forventninger de første ukene.

Nei er derfor han fikk medisiner i går pga skoledag Jeg hørte også at han burde ha en medisin fri dag fordi det noen ganger hoper seg opp i kroppen,så da er det greit å prøve det i helgene.....Jeg er klar over den juicen men han har fått den på skolen,skal se om han går med på noe annet å drikke Han er enig i at vi skal prøvde dette kostholdet men syns det er litt vanskelig siden han gjerne vil spise nudler,men vi skal nok finne ut av det også...nå er han på vei ut for å hente og stable ved og etterpå skal vi på tur å ake +grille noen lavkarbo pølser

Godis til kvelden blir litt verre da han er vandt til lørdags snop (har ikke spist godis i ukene) men vi har kjøpt 70 % kokesjokolade, 1 atkins bar og så lager jeg gele med krem

__________________
Otika

Otiki

otika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1800 kcal, 150 gr fett og maks 20 gr karbo Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 11:44   #6
otika
Medlem
 
otika sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 461
otika har en fantastisk aura rundt segotika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: ADHD og lavkarbo,tar det lang tid ?

Opprinnelig lagt inn av misslinda, her.

Hei.
--Nå har min ADD, så han er ikke hyperaktiv, men det tok ca 4-5 dager etter at jeg la om kosten til gluten og sukkerfritt kosthold før den virkelige forskjellen kom. Så bare ha tålmodighet, så skal du se du merker det snart

Angående juice, så kjøper jeg farris og kun ren juice(ikke fra konsentrat) . Så blander vi. Ca 3/4 farris og 1/4 juice. Mye mindre fruktsukker, men en veldig god smak. Mini her i hus velger dette fremfor brus eller saft

I helga er vi enige om at han skal få litt godteri, men kjøper sukkerfritt, for vanlig snop har en veldig negativ virkning på han. Har vi tid så baker vi istedet noe sunt Men mengden snop han spiser nå er så liten at litt kunstig sukker får vi bare tåle. Dessuten er bergene melk en sjokolade han tåler godt og de finnes i små barer

Lykke til

Hva mener du med ren juice ? jeg kjøpte sånne vanlige i butikken som ikke er tilsatt sukker 10 gram karbo pr 100 ml...Han min er ekstremt aktiv (puhh) og av den grunn går det jo dårlig på skolen ,så håper dette vil hjelpe ganske fort,høres bra ut med 4-5 dager for vi gjorde avtale om å prøve 7 dager i første omgang,alt annet hørtes forferdelig lenge ut for han

__________________
Otika

Otiki

otika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1800 kcal, 150 gr fett og maks 20 gr karbo Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 19:59   #7
acfje
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 4
acfje er på en erverdig vei

Sv: ADHD og lavkarbo,tar det lang tid ?

Jeg trodde ikke lavkarbo var bra for barn som er i vokseperiode jeg?? Min sønn har også ADHD og er veldig aktiv. Har tenkt på om det kan være lurt for han, men har fått beskjed om at det ikke er sunt for han....

Han er også veldig tynn, og går til kontroller for vekt. Vil ikke et lavkarbo kosthold gjøre at han går ned i vekt?

acfje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 20:02   #8
otika
Medlem
 
otika sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 461
otika har en fantastisk aura rundt segotika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: ADHD og lavkarbo,tar det lang tid ?

Opprinnelig lagt inn av acfje, her.

Jeg trodde ikke lavkarbo var bra for barn som er i vokseperiode jeg?? Min sønn har også ADHD og er veldig aktiv. Har tenkt på om det kan være lurt for han, men har fått beskjed om at det ikke er sunt for han....

Han er også veldig tynn, og går til kontroller for vekt. Vil ikke et lavkarbo kosthold gjøre at han går ned i vekt?


Lavkarbo er vekt regulerende og minstemann min som er undervektig har lagt på seg 2 kilo på 2 måneder Derfor anser jeg ikke dette som farlig nei og prøver det på storebror,som også er litt tynn

__________________
Otika

Otiki

otika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1800 kcal, 150 gr fett og maks 20 gr karbo Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 20:06   #9
otika
Medlem
 
otika sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 461
otika har en fantastisk aura rundt segotika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: ADHD og lavkarbo,tar det lang tid ?

Må le litt når folk sier at lavkarbo ikke er bra ,nei for sukker og stivelse er myyye bedre liksom

Til barne tv på lørdager pleier de å få smågodt,og det er aldri høyt nok under taket etterpå

I dag fikk de atkins bar,litt 70 % sjokolade og bacon crisp,og unga mine har ALDRI vært så rolige som dem er nå Har sitti siden 18.00 og ser fortsatt på tv....jeg dåner nesten av sjokk

__________________
Otika

Otiki

otika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1800 kcal, 150 gr fett og maks 20 gr karbo Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 20:09   #10
acfje
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 4
acfje er på en erverdig vei

Sv: ADHD og lavkarbo,tar det lang tid ?

Ok... Spennende.
Jeg er veldig ny på dette. Har kun gått på lavkarbo i en uke selv, og syntes det er spennende. Spesielt om det kan hjelpe han også..

Går guttene dine på medisiner?

acfje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 20:22   #11
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: ADHD og lavkarbo,tar det lang tid ?

Opprinnelig lagt inn av acfje, her.

Jeg trodde ikke lavkarbo var bra for barn som er i vokseperiode jeg?? Min sønn har også ADHD og er veldig aktiv. Har tenkt på om det kan være lurt for han, men har fått beskjed om at det ikke er sunt for han....

Han er også veldig tynn, og går til kontroller for vekt. Vil ikke et lavkarbo kosthold gjøre at han går ned i vekt?

Anbefaler at du leser Fedon Lindbergs Barn i balanse og boken Kjernesunn familie!
Å gi barn ren mat uten tilsetningsstoffer og masse sukker kan da umulig være skadelig!

Hvem har fortalt deg at det ikke er sunt for han å få tilførsel av naturlig fett i stede for kunstig sukker?

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 20:23   #12
otika
Medlem
 
otika sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 461
otika har en fantastisk aura rundt segotika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: ADHD og lavkarbo,tar det lang tid ?

Han eldste på 9 år som har ADHD og han bruker 54 mg concerta morgen,10 mg ritalin på eftan og melatonin for å sove (og han sover bare fra 23-04) han er super aktiv,så han prøver jeg litt strikt kosthold på,skal ha han på mellom 50 og 70 karber i døgnet.....

Minstemann er 5 år og har kraftig refluks og astma, derfor veldig tynn og skulle til ernærings et eller annet,men pga vektoppgang fikk vi beskjed om at dette klarte vi fint selv, sykepleieren var veldig positiv til lavkarbo (heldigvis) Han kjører jeg ikke på strikt lavkarbo altså,spiser litt av alt,men minst mulig sukker så klart,lite anfall har han også hatt i vinter så forstøveren kan stå og støve ned

Jeg vil ikke anbefale noe for noen,det må være opp til hver enkelt hva man gjør med sine barn,jeg tar ikke ansvar for andre enn mine egne

__________________
Otika

Otiki

otika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1800 kcal, 150 gr fett og maks 20 gr karbo Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 20:26   #13
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: ADHD og lavkarbo,tar det lang tid ?

Opprinnelig lagt inn av acfje, her.

Jeg trodde ikke lavkarbo var bra for barn som er i vokseperiode jeg?? Min sønn har også ADHD og er veldig aktiv. Har tenkt på om det kan være lurt for han, men har fått beskjed om at det ikke er sunt for han....

Veldig nysgjerrig her, hva er det som gjør at legen? ikke mener det er sunt for ham? Hva vil han event mangle på lavkarbo?
Og lavkarbo er som sagt over her vektregulerende, så tynnere vil han nok ikke bli på lavkarbo

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 21:19   #14
otika
Medlem
 
otika sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 461
otika har en fantastisk aura rundt segotika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: ADHD og lavkarbo,tar det lang tid ?

Må bare skrive dette 5 åringen herjer rundt med en ballong,mens han med ADHD ligger rett ut på sofan og koser med katta ....underenes tid er nok ikke forbi

__________________
Otika

Otiki

otika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1800 kcal, 150 gr fett og maks 20 gr karbo Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 22:01   #15
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: ADHD og lavkarbo,tar det lang tid ?

Jeg bruker lavkarbo selv for adhd'n mkin, fingere mye bedre enn medisiner.

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 22:16   #16
otika
Medlem
 
otika sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 461
otika har en fantastisk aura rundt segotika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: ADHD og lavkarbo,tar det lang tid ?

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Jeg bruker lavkarbo selv for adhd'n mkin, fingere mye bedre enn medisiner.

Det er så godt å lese sånt Kamp

Han tok concerta før i dag,men han fikk velge det selv,og han har aldri vært så rolig som i dag,selv med medisin

Så på tv i 2 timer,spiste litt og lå 2 timer på sofan,nå gikk han å la seg uten NOEN protester eller laaaange diskusjoner. Han har heller ikke mast om middag (noe han spør 100 ganger om dagen etter,selv om han har spist det) Så her skjer det ting...

Overlappet du lenge med medisiner på lavkarbo ?

__________________
Otika

Otiki

otika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1800 kcal, 150 gr fett og maks 20 gr karbo Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 18:54   #17
acfje
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 4
acfje er på en erverdig vei

Sv: ADHD og lavkarbo,tar det lang tid ?

Jeg har ikke spurt noen leger etc selv om det er sunt for min sønn å gå på lavkarbodiett, men jeg kommer til å snakke med legen på BUP om det neste gang jeg er i kontakt med henne.

Derimot så står det på nettet bla at Atkinson dietten fraråder forskere at barn, ungdom, gravide å gå på.
Jeg har ikke studert de forskjellige diettene, så jeg føler meg litt lost i denne diskusjonen.

Men jeg syntes det er veldig spennende om det kan funke for barn med ADHD! Og hvis det kan gi han en mer stabil vekt også, så er det jo knall.
Er bare veldig redd for vektnedgang... han har ingenting å gå på.....

acfje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 19:23   #18
misslinda
Medlem
 
misslinda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Hardanger
Alder: 40
Innlegg: 476
misslinda er en juvelmisslinda er en juvelmisslinda er en juvel

Sv: ADHD og lavkarbo,tar det lang tid ?

Ja, det står på kartongen om den er fra konsentrat eller ikke. Kjernsunn familie anbefaler dette, så jeg holder meg til det Men blander det som sagt med farris eller vann Han er fornøyd med det selv, så ikke noe problem. Holder oss stort sett unna saft, det er så mye E-stoffer i det. På lørdagen så får min en liten bar med bergene melk sjokoladen(de små) og hjemmelaga popcorn, Han har aldri vært bedre. Den sjokoladen er ikke lavkarbo, men gjør underverker Blir ikke hyper i det hele, men så er det jo bare 27 gr i en sånn..

Har kjøpt spry tyggis til han, så får du kjøpt vingummi som er søtet med fruktjuice og is på kinsarvik.no, som er fine til litt kos

Her finner du mye snadder. Noe er ikke direkte lavkarbo, men fungerer

Hva sier de på skolen nå når han er roligere hjemme?

__________________
Har lagt på meg ca 15 kg.
De skal av pluss 10 kg til
misslinda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 19:56   #19
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: ADHD og lavkarbo,tar det lang tid ?

Opprinnelig lagt inn av acfje, her.

JDerimot så står det på nettet bla at Atkinson dietten fraråder forskere at barn, ungdom, gravide å gå på.

Det er ikke utført noen nevneverdige studier av forskjellige diette på bl.a. de gruppene du nevner (trolig av etiske grunner) og derfor er det jevnt over anbefalt at disse ikke følger noe annet enn statens offentlige råd.

Hvis man derimot legger på en liten porsjon sunn fornuft så innser man at her hjemme for noen tusen år siden så klarte man å bære frem, føde og fø opp barn også de månedene det kun var fisk og vilt å få tak i.

Feit og naturlig mat uten sukker og stivelse bør ikke frarådes for noen, biologisk sett.

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 20:26   #20
misslinda
Medlem
 
misslinda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Hardanger
Alder: 40
Innlegg: 476
misslinda er en juvelmisslinda er en juvelmisslinda er en juvel

Sv: ADHD og lavkarbo,tar det lang tid ?

Er sååå enig med jbv Barn klarer seg fint uten stivelse og sukker.

__________________
Har lagt på meg ca 15 kg.
De skal av pluss 10 kg til
misslinda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
ADHD/ADD og lavkarbo Minni1 Lavkarbo generelt 33 25-02-11 21:12
Lavkarbo og ADHD hos voksne CocoNut Lavkarbo generelt 0 30-11-10 08:06
ADHD og lavkarbo/ketolyse Nupsida Lavkarbo generelt 9 19-11-10 08:50
Noen som har blitt 'dårlig' etter lang tid på lavkarbo? Linda63mod Lavkarbo generelt 6 30-09-09 22:54
Adhd mofe Fysisk og mental helse 28 25-03-06 21:39


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no