Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Totalavholds fra sukker og sjokolade?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-09-11, 12:01   #1
Kristin81
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 233
Kristin81 er på en erverdig vei

Totalavholds fra sukker og sjokolade?

Når man går på lavkarbo, er det "lov" å unne seg vanlig melkesjokolade og andre sukkervarer en gang iblant? Eller vil dette bare gjøre at man sprekker for fullt, og må starte helt på nytt igjen?

Jeg er kjempefornøyd med å ha gått over til lavkarbo, og stortrives med maten. Likevel, søtsuget er et problem. Har alltid vært veldig glad i sjokolade - og spiser nå sukkerfrie varianter, som Cavalier og Atkins. Synes imidlertid disse er litt tamme i forhold til vanlig sjokolade, noe som gjør at jeg bare får lyst på mer, og ender opp med å spise altfor mye..

__________________




Min journal
Kristin81 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo og Spis deg slank Svar med sitat
Gammel 03-09-11, 12:08   #2
Engledans
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Hedmark
Innlegg: 1.141
Engledans har en fantastisk aura rundt segEngledans har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Totalavholds fra sukker og sjokolade?

Hvor lenge har du gått på lavkarbo?Du må gi søtsuget tid til å gå over.Du kan ev prøve krom eller noe slikt.

__________________
Me myself and I
Engledans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-09-11, 12:13   #3
Kristin81
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 233
Kristin81 er på en erverdig vei

Sv: Totalavholds fra sukker og sjokolade?

Opprinnelig lagt inn av Engledans, her.

Hvor lenge har du gått på lavkarbo?Du må gi søtsuget tid til å gå over.Du kan ev prøve krom eller noe slikt.

Det er 4 uker siden jeg prøvde lavkarbo for første gang, men jeg fikk en sprekk som varte noen dager, og måtte derfor begynne helt fra start igjen. Sukkersuget er vanskelig.... Har nettopp kjøpt krom, så får vi se om det hjelper

Men du, selv om man skulle bli kvitt sukkersuget: er det lov å unne seg en melkesjokolade en gang iblant, eller vil det ødelegge hele opplegget?

__________________




Min journal
Kristin81 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo og Spis deg slank Svar med sitat
Gammel 03-09-11, 12:18   #4
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Sv: Totalavholds fra sukker og sjokolade?

Opprinnelig lagt inn av Kristin81, her.

Når man går på lavkarbo, er det "lov" å unne seg vanlig melkesjokolade og andre sukkervarer en gang iblant? Eller vil dette bare gjøre at man sprekker for fullt, og må starte helt på nytt igjen?

Jeg er kjempefornøyd med å ha gått over til lavkarbo, og stortrives med maten. Likevel, søtsuget er et problem. Har alltid vært veldig glad i sjokolade - og spiser nå sukkerfrie varianter, som Cavalier og Atkins. Synes imidlertid disse er litt tamme i forhold til vanlig sjokolade, noe som gjør at jeg bare får lyst på mer, og ender opp med å spise altfor mye..

Det er kun du som bestemmer om det er lov å unne seg eller ikke. Men det vil kanskje gjøre det lettere å sprekke og søtsuget blir kanskje uutholdelig.
Jo mer du spiser av sjokolade jo mer vil du ha. Hvis du kutter ut alt det der så vil du etter ei stund merke at du har ikke lyst på sjokolade. Du har ikke noe søtsug lenger. Virkelig verdt å prøve.

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 03-09-11, 12:24   #5
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Totalavholds fra sukker og sjokolade?

Hei,
I og med at du har en egenkomponert variant av lavkarbo så er det jo helt opp til deg, men ser at du er inspirert av ’spisdegslank’ og der er det ikke rom for sukker.
Problemet med sukkerfritt godteri er man ikke får det kicket med blodsukkerstigningen man er vant til – det blir litt tamt, ja.
I og med at du har et søtsug problem så vil jeg ikke anbefale at du spiser for eksempel melkesjokolade, vel, Sjokoladeprinsen har en sukkerfri variant – men også den er tam.
Ved å spise sukker når du har søtsug så kan du fort få problemer med å slutte med sukkeret igjen.
Dersom du er ny på lavkarbo så er det helt normalt å ha litt (noen MYE) sukkerabstinenser.
For min del så er søtsug kun et symtom på at jeg får i meg for lite fett i løpet av dagen, så sjekk ut kostplanen din.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-09-11, 14:38   #6
Kristin81
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 233
Kristin81 er på en erverdig vei

Sv: Totalavholds fra sukker og sjokolade?

Takk skal dere ha! Newstart: ja, hvis jeg hadde klart å kutte ut helt, så hadde nok det vært det beste, skal prøve

Arna Kristin: takk for svar ja, jeg synes det kan være vanskelig å få i meg nok fett, uvant med ny tankegang der. Jeg er ikke så glad i smør og majones, men liker godt fløte og bacon. Prøvde meg på oppskriften LCHF-pannekake fra en lavkarbobok, og det ble for mye for meg... mange pakker smør og bacon blandet med egg, ble litt kvalmende synes jeg. Men det er sikkert bare en vanesak? Har du noen gode tips til hvordan få i seg mer fett?

__________________




Min journal
Kristin81 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo og Spis deg slank Svar med sitat
Gammel 03-09-11, 17:18   #7
dollie76
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 19
dollie76 er på en erverdig vei

Sv: Totalavholds fra sukker og sjokolade?

Opprinnelig lagt inn av Kristin81, her.

Det er 4 uker siden jeg prøvde lavkarbo for første gang, men jeg fikk en sprekk som varte noen dager, og måtte derfor begynne helt fra start igjen. Sukkersuget er vanskelig.... Har nettopp kjøpt krom, så får vi se om det hjelper

Jeg hadde og et enormt søtsug i flere uker (kuttet sukker og gjær først pga candida- økte så på med å kutte hvete, pasta, ris, etc... og spiser nå minimalt=virkelig prøver å unngå, av alt dette) Begynte med krom - dobbel dose i forhold til det pakningen anbefaler - og det hjalp på dagen for meg. Gikk tom igår, så får se åssen helgen blir.. MEN jeg unner meg LITT 70%/86% (type to ruter..) i helgene uansett.

dollie76 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert lav-karbo med vekt på naturlige ingredienser Svar med sitat
Gammel 03-09-11, 17:21   #8
Engledans
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Hedmark
Innlegg: 1.141
Engledans har en fantastisk aura rundt segEngledans har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Totalavholds fra sukker og sjokolade?

ar ikke spist vanlig sjokolade eller vanlig snop på et halvt år, så husker nesten ikke hvordan det smaker

__________________
Me myself and I
Engledans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-09-11, 18:22   #9
Nordmørsloppa
Seniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 1.038
Nordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snill

Sv: Totalavholds fra sukker og sjokolade?

Når jeg får lyst på sjokolade så pisker jeg krem med sukrin og kakaopulver. funker gull!

Nordmørsloppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Whole30 Svar med sitat
Gammel 03-09-11, 19:17   #10
Lindemor
Seniormedlem
 
Lindemor sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 2.412
Lindemor er en juvelLindemor er en juvelLindemor er en juvel

Sv: Totalavholds fra sukker og sjokolade?

Jeg har ikke totalforbud mot sjokolade, for det tuller med mitt hode. Jeg velger dog KUN 70% eller med enda høyere kakaoinnhold og som oftes kun en liten bit. Det holder.

Favoritten er bær, piske fløte med sukrinmelis og bittelitt hakket mørk sjokolade på toppen. Da holder det lenge.

__________________
Min journal:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=45466

Lindemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-09-11, 20:56   #11
Kristin81
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 233
Kristin81 er på en erverdig vei

Sv: Totalavholds fra sukker og sjokolade?

Så flinke dere er!
Takk for tips, kremfløte med bær eller kakao høres godt ut! Det skal jeg prøve. Det finnes jo virkelig mange gode alternativer til søtsaker, bare man setter seg litt inn i ting. Jeg lagde f.eks. lavkarbo-lapper her om dagen, og de ble supergode. Likevel har jeg dessverre en hang-up på melkesjokolade, skulle ønske jeg var mer standhaftig enn som så...

Fint å høre at krom hjelper, lett å få inntrykk av at kosttilskudd ikke alltid hjelper.

__________________




Min journal
Kristin81 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo og Spis deg slank Svar med sitat
Gammel 04-09-11, 13:59   #12
Noenkiloformye
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 284
Noenkiloformye er på en erverdig vei

Sv: Totalavholds fra sukker og sjokolade?

Gå over til mørk sjokolade med minst 70% kakao. Når du blir vandt til den og liker den så smaker melkesjokolade ufattelig ekkelt-søtt. Jeg spiser ikke godis jevnt (om vi ser bort ifra mange atkinsbarer på et par dager da jeg hadde behov for å gi litt F***) så når jeg vil ha noe søtt lager jeg meg sjokolademousse (mørk sjokolade, kremfløte og meierismør). Om det er bare til meg så lager jeg halv dose og spiser over et par dager. Det funker best for meg med en stor dose enn å småspise jevnlig

Noenkiloformye er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert. Svar med sitat
Gammel 04-09-11, 16:45   #13
Kristin81
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 233
Kristin81 er på en erverdig vei

Sv: Totalavholds fra sukker og sjokolade?

Takk for gode svar ser mange av dere liker mørk sjokolade, jeg er ikke så glad i den foreløpig, men det er sikkert bare en vanesak. Så flink du er og, som ikke spiser godis jevnlig. Sjokolademousse hørtes godt ut.
Jeg lagde meg en selv-mikset yoghurt nå i stad, med tyrkisk yoghurt, sukkerfritt jordbærsyltetøy og litt kremfløte. Smakte himmelsk! Det gjelder å finne alternativt godteri

__________________




Min journal
Kristin81 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo og Spis deg slank Svar med sitat
Gammel 04-09-11, 16:51   #14
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Totalavholds fra sukker og sjokolade?

Opprinnelig lagt inn av Noenkiloformye, her.

Gå over til mørk sjokolade med minst 70% kakao. Når du blir vandt til den og liker den så smaker melkesjokolade ufattelig ekkelt-søtt. Jeg spiser ikke godis jevnt (om vi ser bort ifra mange atkinsbarer på et par dager da jeg hadde behov for å gi litt F***) så når jeg vil ha noe søtt lager jeg meg sjokolademousse (mørk sjokolade, kremfløte og meierismør). Om det er bare til meg så lager jeg halv dose og spiser over et par dager. Det funker best for meg med en stor dose enn å småspise jevnlig

Eller enda bedre: 86%! Men det er kanskje litt drøyt hvis det er melkesjokolade du liker best. Da må en helst ha en god kopp kaffe til.

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-09-11, 16:52   #15
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Totalavholds fra sukker og sjokolade?

Opprinnelig lagt inn av Kristin81, her.

Takk for gode svar ser mange av dere liker mørk sjokolade, jeg er ikke så glad i den foreløpig, men det er sikkert bare en vanesak. Så flink du er og, som ikke spiser godis jevnlig. Sjokolademousse hørtes godt ut.
Jeg lagde meg en selv-mikset yoghurt nå i stad, med tyrkisk yoghurt, sukkerfritt jordbærsyltetøy og litt kremfløte. Smakte himmelsk! Det gjelder å finne alternativt godteri

Prøv med friske bær, smaker enda bedre! Singelfrosset bringebær, litt hakka nøtter og et dryss med kanel.

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-09-11, 18:00   #16
Siria
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 15
Siria er på en erverdig vei

Sv: Totalavholds fra sukker og sjokolade?

Jeg spiser litt godteri innimellom, i bursdager og slikt. For meg går det helt fint, og jeg går ikke opp i vekt av det. Det finnes ingen fasit, du må selv finne ut hva som passer best for deg.

Siria er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-09-11, 18:52   #17
Lissi80
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Østfold
Alder: 43
Innlegg: 190
Lissi80 er på en erverdig vei

Sv: Totalavholds fra sukker og sjokolade?

Jeg unner meg litt i spesielle anledninger, som i går da jeg var i bryllup.. Spiste tre tynne kakestykker av tre forskjellige kaker, og gikk bananas i sjokoladeskåla

Men for meg er det ikke problem når hverdagen er tilbake, så selvom jeg spiste (kanskje) litt for mye søtt igår -så er jeg tilbake til LCHF kost idag

Lissi80 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-09-11, 18:13   #18
Kristin81
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 233
Kristin81 er på en erverdig vei

Sv: Totalavholds fra sukker og sjokolade?

Opprinnelig lagt inn av Hamster59, her.

Prøv med friske bær, smaker enda bedre! Singelfrosset bringebær, litt hakka nøtter og et dryss med kanel.

Nam! Det hørtes godt ut! Jammen er det ikke mye godt man kan kose seg med på lavkarbo.

Opprinnelig lagt inn av Siria, her.

Jeg spiser litt godteri innimellom, i bursdager og slikt. For meg går det helt fint, og jeg går ikke opp i vekt av det. Det finnes ingen fasit, du må selv finne ut hva som passer best for deg.

Synes dere er flinke, som klarer å spise godteri kun innumellom! Det er godt gjort. Når du da spiser godteri, er det lavkarbo-versjoner da eller vanlige, sjokoladekaker etc.?

Opprinnelig lagt inn av Lissi80, her.

Jeg unner meg litt i spesielle anledninger, som i går da jeg var i bryllup.. Spiste tre tynne kakestykker av tre forskjellige kaker, og gikk bananas i sjokoladeskåla

Men for meg er det ikke problem når hverdagen er tilbake, så selvom jeg spiste (kanskje) litt for mye søtt igår -så er jeg tilbake til LCHF kost idag

Så bra, dere er virkelig flinke. Så dere kan altså skeie ut en sjelden gang iblant med melkesjokolade etc., uten at det går utover lavkarbo-opplegget deres?

__________________




Min journal
Kristin81 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo og Spis deg slank Svar med sitat
Gammel 10-09-11, 14:08   #19
Siria
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 15
Siria er på en erverdig vei

Sv: Totalavholds fra sukker og sjokolade?

kristin 81: Ja, når jeg skeier ut er det med ordentlige kaker og ordentlig godteri. Men jeg har aldri hatt et vanskelig forhold til godteri. Har ingen vanskeligheter med å holde det til kun spesielle anledninger.

Jeg tror at jo mer normalvektig man blir, jo bedre arbeider insulinet i kroppen også. Jeg trener jevnlig i tillegg,

Siria er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 12:31   #20
StegforSteg
Seniormedlem
 
StegforSteg sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Kristiansund
Alder: 45
Innlegg: 2.222
StegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snill

Sv: Totalavholds fra sukker og sjokolade?

Jeg er nok en av de som må være totalavholds fra vanlige kaker og slikt. Jeg tviholder på vann, og har sukkerabstinenser i "evigheter" etterpå. Spiste litt kake i dåp forige helg og enda har jeg ikke gått ned til minstenoteringen min igjen etterpå vektmessig. I går var første dagen jeg hadde lite sukkerabstinenser, og i dag ser det ut som det er borte. Altså en uke og vel så det.... Ikke verd det spør du meg!

__________________


Mål til påske:


StegforSteg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Sjokolade uten tilsatt sukker Higu83 Spørsmål om matvarer og oppskrifter 16 12-05-11 18:24
Kunstig sukker lagres som vanlig sukker av kroppen? sandy_sks@hotmail.com Spørsmål om matvarer og oppskrifter 1 10-05-11 09:17
Hjelp, hvor mange karbs er det i Cloetta sjokolade uten tilsatt sukker? xeena82 Spørsmål om matvarer og oppskrifter 12 29-10-10 23:50
Om Cloetta sjokolade uten tilsatt sukker ... Karbosara Lavkarbo generelt 16 18-09-08 19:52
Næringsinnhold i sjokolade uten sukker? beate Ketolysekuren 2 12-03-08 22:09


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no