Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hvor lite karber for å kalle det lavkarbo?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-02-09, 13:03   #1
Maimor
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 108
Maimor er på en erverdig vei

Hvor lite karber for å kalle det lavkarbo?

Jeg ser jo at noen opererer med karb<20 og slik (er det ketolysekuren tro?), men hvor lite karber må man spise totalt pr dag for at det skal kalles lavkarbo? I forhold til det jeg har spist før så vil jo alt på disse sidene være lavere selvfølgelig, men jeg bare lurer på om det er en slags grense. :karbojunkie:

Maimor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyseinspirert Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 13:05   #2
Damita
Seniormedlem
 
Damita sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Lillehammer
Alder: 58
Innlegg: 3.243
Damita er veldig godt liktDamita er veldig godt liktDamita er veldig godt liktDamita er veldig godt liktDamita er veldig godt liktDamita er veldig godt liktDamita er veldig godt likt

Sv: Hvor lite karber for å kalle det lavkarbo?

Det varierer etter hvilken kostholdsfilosofi man følger. Jeg kan for lite om alle, men vet at på ketolysekuren skal jenter ha 15g karbohydrater pr dag og menn 20g.

*traller litt* hiiiiiiihaaaaaa

__________________
Under opplæring


Damita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 13:09   #3
Maimor
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 108
Maimor er på en erverdig vei

Sv: Hvor lite karber for å kalle det lavkarbo?

Aha, det er derfor min bror kan unne seg 20 g da altså. SÅ jeg må under 15 på ketolyse, men er det andre filosofier som har andre tall?

Maimor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyseinspirert Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 13:16   #4
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Sv: Hvor lite karber for å kalle det lavkarbo?

jeg ligger mellom 50- 100 kh pr dag. Ketolyse er under 20.

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 15:33   #5
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvor lite karber for å kalle det lavkarbo?

Lutz sier 72 gram per dag. Atkins opererer med 40 gram per dag for å være i ketose. Andersen mener 15-20 gram per dag er nødvendig.

Men kanskje den beste forklaringen får du fra Pål Jåbekk her på forumet:

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=24058

  Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 15:34   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hvor lite karber for å kalle det lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Maimor, her.

Aha, det er derfor min bror kan unne seg 20 g da altså. SÅ jeg må under 15 på ketolyse, men er det andre filosofier som har andre tall?

NEI!
Du må ikke under 15, du skal ha ca 15.

Dersom du ligger på 15 over flere uker og ellers gjør alt rett, kan du prøve å gå litt ned, men etter som jeg har skjønt på folket her, vil flere ha nytte av å gå litt opp på karbene for å gå ned i vekt.

Jeg går ikke ned om jeg ligger under 20. Da går kroppen min i sparemodus og tviholder på alt!

"Bedre uten brød" ligger så vidt jeg kan huske på 72 karber.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 15:52   #7
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvor lite karber for å kalle det lavkarbo?

...og Annika Dahlqvist sier:
Mellom 20 - 40 pr dag
Mer om du ønsker hvis du er slank og frisk
Mindre hvis du er overvektig og/eller syk.

Sten Sture Skaldeman sier så lite som mulig, men:
Max 12 pr dag hvis du er 50+ overvektig
Max 18 pr dag hvis du er 25+ overvektig
Max 27 pr dag hvis du er 10+ overvektig

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 16:04   #8
Maimor
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 108
Maimor er på en erverdig vei

Sv: Hvor lite karber for å kalle det lavkarbo?

Tusen takk for mange flotte svar. Jeg er helt i startfasen og leser så mye jeg kan innimellom 3 barn med omgangssyke i vinterferien. Veldig greit å få avklart det med tallene. Jeg har nok vært veldig fokusert på minst er best, men det er klart at man trenger jo noen karber også.

Jeg har også forstått at trening er en viktig del av det hele, men for tiden har jeg både fysiske hinder og praktiske/sosiale hindere. Vil det ødelegge alt om jeg ikke får trent i det hele tatt?

Maimor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyseinspirert Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 16:28   #9
Schnupsiii
Medlem
 
Schnupsiii sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 130
Schnupsiii er på en erverdig vei

Sv: Hvor lite karber for å kalle det lavkarbo?

[quote=Kitt;660242]
Jeg går ikke ned om jeg ligger under 20. Da går kroppen min i sparemodus og tviholder på alt!

quote]

Sånn er det for meg også Gjorde alt riktig slik det stod i ketolyseboka og gikk ikke ned noe særlig. økte på karb-mengden og da løsna det igjen
At det skal være så mange individuelle forskjeller

__________________
Schnupsiii er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindbergish Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 16:43   #10
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Hvor lite karber for å kalle det lavkarbo?

Det spørs om du skal gå ned, eller om du skal leve lavkarbo som livsstil. Optimal ernæring (av Jan Kwasniewski) anbefaler 0,8 gram karbohydrat per gram protein (tilsvarende kroppsvekt i kg). I mitt tilfelle blir det 78 gram protein, og følgelig 62 gram karbohydrat. Folk som skal gå ned mye anbefales å redusere til 0,5 gram karbohydrat per gram protein. Den øvre grensen for lavkarbo ser ut til å være rundt 80-100 gram, men de fleste ketogene kosthold framhever 20-30 gram som ideèlt.

Lavkarbo-kost er ikke alltid ketogen. Man kan dessuten være i ketose store deler av dagen, men gå ut av den når man tar en potet til middagen (potet er lov på Optimal ernæring).

__________________
In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 16:49   #11
Maimor
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 108
Maimor er på en erverdig vei

Sv: Hvor lite karber for å kalle det lavkarbo?

Oops, jeg spiser kanskje for lite karber ser jeg. Nå har jeg prøvd å regne ut på diett.no og fikk bare 4,5 karb tilsammen på
frokost (1 kokt egg, 2 Oopsierolls, krydderost, 5 halve skiver stekt bacon, 4 bringebær)
mellommåltid (osteskive med 2 skiver salami)
lunsj (2 Oopsierolls, baconost, grillet kylling, 3 halve skiver stekt bacon, fetaost, rømmedressing, isbergsalat)
mellommåltid (1 oopsieroll med pisket krem søtet med sukrin).

Jeg pleier ikke egentlig å orke mellommåltider heller, men føler at det blir litt lenge med 4 timer i mellom. Jeg har mye å gå på nå det gjelder grønnsakene da.

Litt mye fra fett ser jeg.
Energi
Fett 72%Protein 27%Karbohydrat 2%Alkohol 0%

Hmmm, dette blir jo 101% tilsammen, er vel noe avrundingsgreier der da.


Sist redigert av Maimor : 22-02-09 kl 16:54.
Maimor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyseinspirert Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 16:54   #12
Tone-G
Seniormedlem
 
Tone-G sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Porsgrunn
Alder: 52
Innlegg: 6.937
Tone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastisk

Sv: Hvor lite karber for å kalle det lavkarbo?

Jeg ligger på mellom 20 og 30 karber hver dag.. Jeg vil ikke at kroppen min skal gå i sparebluss

__________________
Ilavkarbo
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=41160


Uke 1, -5,8 kilo. Uke 2, 0 Kilo. Uke 3, 1,5 kilo
Tone-G er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spiser smør på flesk :) Svar med sitat
Gammel 23-02-09, 11:31   #13
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Sv: Hvor lite karber for å kalle det lavkarbo?

fettet er jo greit, men for lite grønnsaker ja

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvor mye/lite karbo er lavkarbo?? benam Lavkarbo generelt 4 06-01-09 23:40
For lite karber HIS Ketolysekuren 6 09-06-08 17:50
For lite karber? ettena Ketolysekuren 5 27-05-08 15:42
Hvor mye/ lite karber? Klumpe Spørsmål og svar 6 18-12-06 23:37
For lite karber??? susanna Ketolysekuren 4 20-06-06 15:07


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no