Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

15 år gammel gutt

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-08-13, 00:25   #1
ThatRandomUser
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2013
Innlegg: 7
ThatRandomUser er på en erverdig vei

15 år gammel gutt

Hei
Jeg er en gutt som akkurat har fylt 15 år og lurer på om det er trygt for meg å prøve meg litt frem med lavkarbo for å bli kvitt et par kilo? Har undersøkt litt og lurer på om det er slik at man kan få dårligere syn, dårligere syn, kramper, hjerte og kar sykdomer osv?
Jeg trener fotball 4 dager i uka og trener styrke med vekter. Jeg tar også 3 proteinshaker hver dag med ca 40 gram protein i hver shake. Jeg veier 77 kilo og er 183,5 cm høy.
Jeg tenkte å låne en bok om LCHF for å bli litt klokere på dette temaet.
Kort sagt; er det trygt for meg å prøve å gå lav-karbo?
På forhånd, takk for svar.

ThatRandomUser er avlogget   Min kostholdsfilosofi: vetikke Svar med sitat
Gammel 12-08-13, 07:48   #2
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.195
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: 15 år gammel gutt

Dette er helt trygt, uansett alder! Men lån deg en bok og sett deg inn i hva det går i, så det blir rett. Siden du skal ned såpass lite så vil jeg anbefale deg å ikke legge deg for lavt på karbohydratene, ketolyse etc. er mer for de som skal mye ned. Men å kutte ut brødprodukter, poteter, ris pasta og sukker til fordel for litt mer fett og mye mer grønnsaker er noe som alle har godt av!

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 12-08-13, 09:30   #3
elien
Seniormedlem
 
elien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Alder: 56
Innlegg: 532
elien er en juvelelien er en juvelelien er en juvel

Sv: 15 år gammel gutt

Du har en normal BMI, så det er ikke sikkert kroppen vil ta av noe mer.
Det er mange som opplever at kroppen selv bestemmer.

Jeg syntes ikke du skal stresse med vekten din.
Heller spise ren og god mat.

__________________
Elin
elien er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tilbake på generell lavkabo Svar med sitat
Gammel 12-08-13, 09:54   #4
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: 15 år gammel gutt

Du er helt normalvektig og trener en del så jeg synes ikke du skal prøve å gå mer ned i vekt. Spis ren mat, potetgull, brus og snop kan du holde til lørdag om du vil fortsette å spise det, ellers så ren og sunn mat som mulig.

Husk at kroppen din fremdeles ikke er utvokst og trenger mye og riktig næring for å vokse seg ferdig og holde seg frisk og rask.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 12-08-13, 10:11   #5
ThatRandomUser
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2013
Innlegg: 7
ThatRandomUser er på en erverdig vei

Sv: 15 år gammel gutt

Takk for svar alle sammen! Prøver meg litt frem med å delvis kutte ut sukker, brød, pasta osv for å så spise mer fett og grønnsaker som vokser over jorden.
Har blodsukkeret mitt har noe å si hvis jeg prøver meg frem? Kan det øke eller minke farlig mens jeg prøver dette? + Har blodtypen min noe spesielt å si?

ThatRandomUser er avlogget   Min kostholdsfilosofi: vetikke Svar med sitat
Gammel 12-08-13, 10:20   #6
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.195
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: 15 år gammel gutt

Synes 120 gram protein daglig i tillegg til vanlig kosthold høres mye ut. Hvorfor såpass mye?

Det er uansett sunt å kutte i sukker og melprodukter, så lenge dette erstattes med mye grønnsaker og rene sunne matvarer. Så spis sunt og riktig, så tilpasser kroppen seg selv om det er naturlig for deg å være lettere enn du er nå. Men spis deg god og mett hver gang, sultekurer er usunt og farlig!

Blodsukkeret blir mer stabilt, det vil ikke bli farlig høyt eller lavt på lavkarbo. Blodtype spiller ingen rolle. Du vil muligens oppleve at det er tyngre å trene hardt de første ukene mens kroppen vender seg til å gå på fett i stedet for sukker, men dette er forbigående og ikke farlig.

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 12-08-13, 11:36   #7
ThatRandomUser
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2013
Innlegg: 7
ThatRandomUser er på en erverdig vei

Sv: 15 år gammel gutt

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Synes 120 gram protein daglig i tillegg til vanlig kosthold høres mye ut. Hvorfor såpass mye?

Det er uansett sunt å kutte i sukker og melprodukter, så lenge dette erstattes med mye grønnsaker og rene sunne matvarer. Så spis sunt og riktig, så tilpasser kroppen seg selv om det er naturlig for deg å være lettere enn du er nå. Men spis deg god og mett hver gang, sultekurer er usunt og farlig!

Blodsukkeret blir mer stabilt, det vil ikke bli farlig høyt eller lavt på lavkarbo. Blodtype spiller ingen rolle. Du vil muligens oppleve at det er tyngre å trene hardt de første ukene mens kroppen vender seg til å gå på fett i stedet for sukker, men dette er forbigående og ikke farlig.

Tenkte feil, mente 30 gram protrein i hver shake. Det er det som er anbefalt daglig bruk av produsenten.
Ok, takk.

ThatRandomUser er avlogget   Min kostholdsfilosofi: vetikke Svar med sitat
Gammel 12-08-13, 23:18   #8
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: 15 år gammel gutt

Kanskje denne boken kan være noe for deg siden du også trener mye fotball?

"Treningssuksess med lavkarbo" av bl.a. Kenn Hallstensen og Bjørn Ferry: www.lillemaane.no/bok/1130. Sakset fra forlaget Lille Måne sine hjemmesider:"Kenn Hallstensen er kostholdsveileder for fotballagene Strømsgodset og Odd Grenland og har skrevet boken Treningssuksess med lavkarbo sammen med OL-vinner Björn Ferry. Kenn Hallstensen er en av norges fremste eksperter på lavkarbo og trening og har vært med å grunnlegge det som nå har blitt landets fremste kostholdstrend. "


Lykke til! Ikke vær redd for å spise fett når du kutter i karbohydrater, ellers kan du ende med å få i deg for lite kalorier med tilhørende lavt energinivå. Les godt informasjonen du finner om fett og hvilke fettkilder du bør bruke og hvilke du kan styre unna. Det er ikke nødvendigvis det samme som blir sagt i mat og helse-timene .

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 13-08-13, 16:00   #9
ThatRandomUser
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2013
Innlegg: 7
ThatRandomUser er på en erverdig vei

Sv: 15 år gammel gutt

Opprinnelig lagt inn av Chamomilla, her.

Kanskje denne boken kan være noe for deg siden du også trener mye fotball?

"Treningssuksess med lavkarbo" av bl.a. Kenn Hallstensen og Bjørn Ferry: www.lillemaane.no/bok/1130. Sakset fra forlaget Lille Måne sine hjemmesider:"Kenn Hallstensen er kostholdsveileder for fotballagene Strømsgodset og Odd Grenland og har skrevet boken Treningssuksess med lavkarbo sammen med OL-vinner Björn Ferry. Kenn Hallstensen er en av norges fremste eksperter på lavkarbo og trening og har vært med å grunnlegge det som nå har blitt landets fremste kostholdstrend. "


Lykke til! Ikke vær redd for å spise fett når du kutter i karbohydrater, ellers kan du ende med å få i deg for lite kalorier med tilhørende lavt energinivå. Les godt informasjonen du finner om fett og hvilke fettkilder du bør bruke og hvilke du kan styre unna. Det er ikke nødvendigvis det samme som blir sagt i mat og helse-timene .

Får se om jeg har penger til å kjøpe den, siden den så ganske interessant ut. Takk

ThatRandomUser er avlogget   Min kostholdsfilosofi: vetikke Svar med sitat
Gammel 13-08-13, 17:51   #10
bettylue
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 96
bettylue er på en erverdig vei

Sv: 15 år gammel gutt

Hei!
Du høres ut som en sunn ungdom Det kan være lurt å sjekke på biblioteket før du kjøper bøker, tross alt gratis. Et annet tips er Mammutsalget som er et årlig boksalg for bokhandlerne hvert år. Der kjøper jeg lavkarbo bøker opp til 70%. Så ser du mammuter på plakater i bokhandlerne så er det verdt å stikke innom Så finner du jo masse på nett om du søker på lavkarbo - trening ol. Lykke til!

bettylue er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 27-08-13, 21:45   #11
ThatRandomUser
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2013
Innlegg: 7
ThatRandomUser er på en erverdig vei

Sv: 15 år gammel gutt

Jeg har nå holdt på med generell lavkarbo i ca 9 dager og gått ned ca 5 kilo. Er dette mye, lite for mye eller for lite? Har jeg bare gått ned i fett, eller kan jeg ha gått ned i muskelmasse? Jeg lurer også på om det har noe å si om jeg spiser de gode karbohydratene i for eksempel brokoli, erter, spinat, kål og seleri? Heter ikke de karbohydratene fiberrike karbohydrater (?) og har de noe å si for generell lavkarbo hvis jeg vil ned i vekt? Har havregrøt og brun ris noe å si også? Mange spørsmål :P


Sist redigert av ThatRandomUser : 27-08-13 kl 22:34.
ThatRandomUser er avlogget   Min kostholdsfilosofi: vetikke Svar med sitat
Gammel 27-08-13, 22:20   #12
Julie
Seniormedlem
 
Julie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 29
Innlegg: 1.629
Julie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snill

Sv: 15 år gammel gutt

Hei hei!

Mye av det er nok vann som kroppen slipper på nå som du ikke spiser så mange karbohydrater. Ett gram karbohydrat binder jo fire gram vann, så om du regner litt på det så blir jo det ganske mye vann som kroppen nå slipper å bære på!

Med tanke på muskelmasse så tror jeg det kommer litt an på: sannsynligvis har du ikke mistet noe særlig i løpet av så kort tid, men bare pass på å spise nok proteiner så tror jeg dét, kombinert med trening, vil "regulere" muskelmassen (dvs opprettholde eller bygge på avhengig).

Brokkoli er en grønnsak som har få karbohydrater og som du kan spise med god samvittighet (ligger på ca. 2 g karbohydrater per 100 gram); når det gjelder de andre så kommer det rett og slett an på hvor mange karbohydrater du tillater deg selv å ligge på (her kan du for eksempel sjekke næringsinnhold på diverse kålsorter og andre grønnsaker; erter ligger på ca. 7-8 g karbohydrater per 100 gram; spinat på ca. 1.6; og selleri på ca. 1.3). Siden du er ung og såpass frisk kan du sikkert, som andre allerede har sagt, ligge litt høyere på karbo-nivået, og da har du også litt mer fleksibilitet når det gjelder grønnsaker og andre matvarer du kan spise.

Jeg har ikke så veldig mye peiling på såkalte "fiberrike" karbohydrater som du kaller det, så det skal jeg la de mer erfarne her inne svare på, men havregrøt og brun ris er som med de grønnsakene du nevnte også matvarer som du selv må avgjøre om du kan innta avhengig av hvor stor karbokvoten din er. Disse tror jeg forøvrig (uten å si noe helt sikkert) gir en sterkere blodsukkerstigning, så om du skal spise det er det nok lurt å innta det med noe fett for å dempe effekten på blodsukkeret: noen mandler, for eksempel!

Det er bare å spørre i vei, altså, det er jo sånn du lærer!

__________________


Sist redigert av Julie : 27-08-13 kl 22:30.
Julie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for life! ♥ Svar med sitat
Gammel 28-08-13, 00:02   #13
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: 15 år gammel gutt

Kostfiber finnes i alle grønnsaker, men selv om det er et karbohydrat har det ingen effekt på blodsukkeret (og er dermed også trukket fra totalt karbohydratinnhold på varedeklarasjoner), og det går i prinsippet rett gjennom kroppen, trekker med seg væske, og ut med avføringa.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 28-08-13, 11:36   #14
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.195
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: 15 år gammel gutt

5 kilo på 9 dager er mye! Mye av dette er nok vann, så det vil jevne seg ut over tid. Pass på å få i deg nok mat da, sult gjør ingen godt.

Alle grønnsaker som vokser over bakken (bortsett fra mais) er stort sett bra, så spis gjerne mye av disse. Men ris og havregrøt ville jeg ha vært forsiktig med.

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 30-08-13, 22:18   #15
ThatRandomUser
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2013
Innlegg: 7
ThatRandomUser er på en erverdig vei

Sv: 15 år gammel gutt

Ok, takk
Jeg har lært at hvis man vil se større og raskere resultater må man ha en god blanding av karbohydrater og proteiner. Såååååå, kommer jeg til å se resultat av treningen med vekter hvis jeg fortsetter med lav-karbo og proteinshaker tre ganger daglig? Jeg også tenker å prøve å holde meg under 10 karbohydrater daglig til september for å bli kvitt magefettet (skal selfølgelig også trene magen mye). Tror dere det kommer til å gå? Er det farlig? Kommer jeg til å miste muskelmasse?
På forhånd, takk for svar


Sist redigert av ThatRandomUser : 30-08-13 kl 23:53.
ThatRandomUser er avlogget   Min kostholdsfilosofi: vetikke Svar med sitat
Gammel 31-08-13, 13:08   #16
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: 15 år gammel gutt

Synes du skal ta en tur inn på forumet til Fitnessbloggen isteden!

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-08-13, 22:04   #17
vaskeklut
Seniormedlem
 
vaskeklut sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 36
Innlegg: 3.402
vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk

Sv: 15 år gammel gutt

Enig med nellie. Tror det kan være et bedre fora.

__________________


vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo Svar med sitat
Gammel 03-09-13, 22:20   #18
ThatRandomUser
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2013
Innlegg: 7
ThatRandomUser er på en erverdig vei

Sv: 15 år gammel gutt

Takk for tips, det skal jeg!

ThatRandomUser er avlogget   Min kostholdsfilosofi: vetikke Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 08:32   #19
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.195
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: 15 år gammel gutt

Under 10 gram karbo pr dag er for lite, du bør vel ligge på 15-20 gram. Selv om det hadde vært svært ønskelig iblant er det ikke mulig å punktslanke seg, ei heller å trene bort fett på spesielle deler av kroppen. Men et sunt kosthold og riktig trening vil over tid gi riktige utslag både på vekt og kroppsform. Men ikke bli for ekstrem nå da, slike endringer tar tid...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Treningsprogram styrke # 15år gammel gutt Ung&Nysgjerrig Trening 4 31-12-11 23:46
Gutt 27 år - minus ca. 15 kg. Tips? E_S Spørsmål og svar 3 15-09-08 19:27
11 måneder gammel gutt - 22 kilo tung! Fedonisten Nyheter / media 20 13-05-05 00:53


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no