Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter

Vafler

Oppskrifter Lurer du på hva du vil ha til middag idag?
Eller vet du om noe godt du vil dele med oss? Eller en oppskrift du trenger? Beskriv gjerne dine forsøk på å lage nye oppskrifter og forsøk på å konvertere vanlige oppskrifter til lavkarbo-oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-03-06, 14:41   #1
114->92-95
Gjest
 
Innlegg: n/a

Vafler

Jeg ELSKER vafler. Etter 5 uker på null/minimalt med karbo kunne jeg tenkt meg å lage noen vafler. Noen som har en god oppskrift med så lite karber som mulig??

  Svar med sitat
Gammel 01-03-06, 14:48   #2
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Vafler

Opprinnelig lagt inn av 114->92-95

Jeg ELSKER vafler. Etter 5 uker på null/minimalt med karbo kunne jeg tenkt meg å lage noen vafler. Noen som har en god oppskrift med så lite karber som mulig??

Egg, Cottage Cheese, litt havre, kanel, smør. Kjør i food-processor, stek.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 01-03-06, 14:49   #3
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Vafler

Hva med denne?

Lavkarbovafler:

2 egg
søtstoff etter smak
2 ss bakemix
1 liten ts bakepulver
masse kardemomme
100 gram smør
0,75 dl fløte

La svelle i ti minutter, stek, enjoy!
Serveres med rømme og rørte bær

  Svar med sitat
Gammel 01-03-06, 14:50   #4
114->92-95
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Vafler

Noen som vil meg godt her.... takk takk

  Svar med sitat
Gammel 01-03-06, 14:51   #5
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Vafler

Opprinnelig lagt inn av Albertine

2 ss bakemix

Ser namme ut...men hva er det i den bakemixen, Albertine? Kan den erstattes av noe annet om jeg ikke har bakemix?

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 01-03-06, 15:07   #6
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Vafler

Jeg har stekt OE-vafler, som jeg syns er kjempegode. De inneholder litt bokhvete da... Men karboinnholdet per vaffelplate er vel ikke så ille. Ziggy la ut oppskriften her, jeg la den ut på nytt med bilde:

Min noe endrede oppskrift med bilder

Opprinnelig oppskrift fra Ziggy den dypt savnede

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 01-03-06, 15:09   #7
114->92-95
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Vafler

Opprinnelig lagt inn av Iset

Jeg har stekt OE-vafler, som jeg syns er kjempegode. De inneholder litt bokhvete da... Men karboinnholdet per vaffelplate er vel ikke så ille. Ziggy la ut oppskriften her, jeg la den ut på nytt med bilde:

Min noe endrede oppskrift med bilder

Opprinnelig oppskrift fra Ziggy den dypt savnede

Det var bildet av de vaflene som gjorde at vannet begynte å renne i munnen min Iset. Bokhvete har jeg null erfaring med, hvor mange karber er det i det? Kan jeg bruke sojaprotein istedenfor?

  Svar med sitat
Gammel 01-03-06, 15:12   #8
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Vafler

Du kan bytte ut bakemix med soyaprotein i min oppskrift.

  Svar med sitat
Gammel 01-03-06, 15:18   #9
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Vafler

Takker og bukker, Albertine...

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 01-03-06, 15:35   #10
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Vafler

Opprinnelig lagt inn av 114->92-95

Det var bildet av de vaflene som gjorde at vannet begynte å renne i munnen min Iset. Bokhvete har jeg null erfaring med, hvor mange karber er det i det? Kan jeg bruke sojaprotein istedenfor?

Du kunne jo prøvd med soyaprotein ja. Konsistensen blir sikkert ikke den samme, siden bokhvete jo har samme bakeegenskapene som hvetemel, men du kan jo prøve. Si fra om det går bra, for da vil jeg og prøve det.

Bokhvete har ca 75,5 gram karbo per 100 gram, altså mer enn hvetemel.
Men du må se på summen. Man bruker 80 gram i hele røra, og fordelt på 12 vaffelplater blir det ca 5 gram karbo per hele vaffelplate, og det er jo ganske så overkommelig, egentlig?

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 01-03-06, 15:55   #11
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Vafler

Atte, kunne man ikke bare brukt hvetemel da?

Regner med at det er egenskapene og næringsinnholdet i bokhvete som er å foretrekke?

  Svar med sitat
Gammel 01-03-06, 16:31   #12
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Vafler

Opprinnelig lagt inn av Albertine

Atte, kunne man ikke bare brukt hvetemel da?

Regner med at det er egenskapene og næringsinnholdet i bokhvete som er å foretrekke?

Jo, men jeg prøver å tenke litt sunnere. Bokhvete er litt sunnere enn siktet hvete, er det ikke? Iallefall litt?

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 01-03-06, 21:44   #13
114->92-95
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Vafler

Da var de testet ut. Fikk 3 vafler som så veldig innbydende ut, men smakte litt lite av det jeg vanligvis forbinder med vafler: søtt Hadde i 5 dråper stevia og litt vaniljeestrakt, men kunne sikkert hatt i mer. Kunne sikkert ha halvert smør mengden, det ble litt vel mye smørsmak på vaflene.

  Svar med sitat
Gammel 02-03-06, 11:01   #14
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Vafler

Opprinnelig lagt inn av 114->92-95

Da var de testet ut. Fikk 3 vafler som så veldig innbydende ut, men smakte litt lite av det jeg vanligvis forbinder med vafler: søtt Hadde i 5 dråper stevia og litt vaniljeestrakt, men kunne sikkert hatt i mer. Kunne sikkert ha halvert smør mengden, det ble litt vel mye smørsmak på vaflene.

Jeg har alltid kardemomme i, masse kardemomme. Og litt kanel, og så mye søtstoff at det smaker godt (jeg smaker litt på røra), samt vanilje. De blir helt perfekte etter min smak iallefall.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 02-03-06, 11:37   #15
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Vafler

Så lenge du har friske bær og rømme på vaflene spiller det ikke så stor rolle at de ikke er så søte, synes jeg...

  Svar med sitat
Gammel 02-03-06, 12:01   #16
Siljevanilje
Seniormedlem
 
Siljevanilje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Hvor: Stavanger - the oil capital
Alder: 38
Innlegg: 3.156
Siljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt likt

Sv: Vafler

*siljevanilje skal IKKE lage vafler, i fare for å bli avhengig*

Siljevanilje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Beinhard ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-04-06, 00:19   #17
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Vafler

Opprinnelig lagt inn av Iset

Jo, men jeg prøver å tenke litt sunnere. Bokhvete er litt sunnere enn siktet hvete, er det ikke? Iallefall litt?

Noen som har svaret på dette?
Har alltid lurt på denne bokhveten..

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-04-06, 11:07   #18
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Vafler

Bokhvete er ikke korn i det hele tatt. har ikke noe med hvete å gjøre.
Det er en vakker ettårig urt som vanligvis blir ca 40 cm høy. Den tilhører gressfamilien og er en fjern slektning med den rabarbraen vi finner i havene våre. Den har små hvite til rødhvite blomster i kvastliknende klaser. Den trekantete frukten som blomsten utvikler seg til, og som er den som spises, er egentlig en nøtt som har en søtlig smak. Og den tørkes og males til mel......

Glutenfritt og alt !



__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 12-04-06, 11:10   #19
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Vafler

Næringsinnhold bokhvete:

Total:350 Fat:2 18 6% Sat:0 0 0% Poly:0 0 0% Mono:0 0 0%Carbs:76 264 85% Fiber:10 0 0%Protein:7 28 9%Alcohol:0 0 0%

66 netto karber pr 100 gram - altså relativt høyt, så det lønner seg ikke å bruke i store mengder. Jeg bruker 50 gram i brødet mitt, og da blir det lite pr skive. Vet ikke om det er like lurt i vafler....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 13-04-06, 14:27   #20
Stella
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Aust Agder
Alder: 40
Innlegg: 106
Stella er på en erverdig vei

Sv: Vafler

Skal man smelte smøret til røren?
Vi laver altså ikke så tit vafler i Danmark som i Norge

Stella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-04-06, 01:07   #21
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Vafler

En fordel å smelte smøret å ha det i røra ja. Da slipper du å smøre vaffeljernet hele tiden..

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 09-06-06, 00:14   #22
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Sv: Vafler

Hææ. kom ikke inn her jeg!

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 09-06-06, 00:25   #23
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Vafler

Opprinnelig lagt inn av Nille

Bokhvete er ikke korn i det hele tatt. har ikke noe med hvete å gjøre.
Det er en vakker ettårig urt som vanligvis blir ca 40 cm høy. Den tilhører gressfamilien og er en fjern slektning med den rabarbraen vi finner i havene våre. Den har små hvite til rødhvite blomster i kvastliknende klaser. Den trekantete frukten som blomsten utvikler seg til, og som er den som spises, er egentlig en nøtt som har en søtlig smak. Og den tørkes og males til mel......

Glutenfritt og alt !


Jupp, Nille... og så kan det brukes av alle med glutenallergi, da det ikke irriterer fordøyelsessystemet på samme måte som dagens moderne kornsorter gjør. Bokhvete er meget utbredt i gamle Sovjet, kjenner dere noen russere, tror jeg de fleste vil kjenne igjen bokhveten.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 09-06-06, 00:26   #24
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Vafler

Opprinnelig lagt inn av donjuanwannabe

Hææ. kom ikke inn her jeg!

Det har du rett i... det gjør ikke jeg heller...

HVORFOR KAN IKKE JEG HELLER KOMME MEG INN OG LESE MINE EGNE INNLEGG!!!!!!!!

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 09-06-06, 09:37   #25
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 58
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Sv: Vafler

Jeg kommer heller ikke inn. Og jeg som var blitt så vaffelsulten ...

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jeg har bakt og tatt bilde av OE-nøttebrød og Optimale Vafler Iset Oppskrifter 34 03-03-13 18:06
Vafler Musti Bakst 13 05-04-07 21:16
Vafler Musti Kake/dessert og snacks 8 15-03-05 09:14
Vafler med soyamel (noe for barnehagen?) Marianne Bakst 0 17-09-04 14:14
Vafler med soyamel (noe for barnehagen?) Marianne Kake/dessert og snacks 0 17-09-04 14:14


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no