Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter

Oppskrifter

Oppskrifter Lurer du på hva du vil ha til middag idag?
Eller vet du om noe godt du vil dele med oss? Eller en oppskrift du trenger? Beskriv gjerne dine forsøk på å lage nye oppskrifter og forsøk på å konvertere vanlige oppskrifter til lavkarbo-oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-05-11, 23:24   #1
Channis
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Alder: 36
Innlegg: 2
Channis er på en erverdig vei
Smile

Oppskrifter

MIDDAGER:

Oppskriftene har jeg henta rundt om på nettet!
Også har jeg sortert dem og skrevet dem ut i hefter..
RØMMEGRØT

29. juli 2010, kl. 19:05

ü 1 beger seterrømme
ü 1 1/2 dl fløte
ü 1 dl vann
ü 2 ts johannesbrødkjernemel (JBK)
ü 1/2 – 1 ts salt

Fremgangsmåte:
Kok opp rømmen på svak/middels varme og la den koke i 2-3 min.
Bland JBK med vannet og fløten. Jeg blandet først JBK med litt av vannet i en shaker og tilsatte så resten av vannet og fløten.
Bland dette i den kokende rømmen og la grøten koke i ca 5 min. Rør jevnlig.
Blir den for tynn tilsett mere JBK (blandet i litt vann), blir den for tykk tilsett litt fløte.
Smak til med salt.
Server med søtning (jeg brukte sukrin), kanel og smørøye.

Squashpasta og ostesaus

18. august 2010, kl. 20:29

Du trenger:
ü Squash
ü Creme fraiche
ü Kokt skinke
ü Sjampinjonger
ü Ost (gjerne cheddar)
ü Litt smør
ü Salt og pepper
ü Ev. litt Johannesbrødkjernemel eller annet som tykner sausen
Skjær squashen i strimler på langs med ostehøvel, skjær helt inn til midten. Legg strimlene i en ildfast form med litt smør og krydder (salt og pepper). Stek på 150 grader i 15-20 min. Mens squashen steker gjør du følgende:

Fres sopp i litt smør eller olje i en kjele, ha i rømme og rør til rømmen har “smeltet” (blitt tynnere).
Bland i strimlet skinke og ost, smak til med salt og pepper, la det småkoke litt .
Blir ikke sausen tykk nok etter litt koking, jevn den med Johannesbrødkjernemel eller annet, eller spis den som den er :-)

Jeg har ingen mål til denne oppskriften, tok alt på feeligen. Bruk så mye av hver ingrediens som du ønsker.
Skinkegrateng

Ingredienser (1 porsjon)
ü 75 g kokt skinke i biter
ü 0,13 stk. løk , finhakket
ü ¼ stk. purre i tynne ringer
ü ¼ ss olje til steking
ü 1 stk. egg
ü 1 dl skummet melk
ü 1 ss cottage cheese
ü ¼ ts salt
ü 0,13 ts pepper
ü 12 ½ g revet hvitost, halvfet
Ingredienser (2 porsjoner)
ü 150 g kokt skinke i biter
ü ¼ stk. løk , finhakket
ü ½ stk. purre i tynne ringer
ü ½ ss olje til steking
ü 2 stk. egg
ü 2 dl skummet melk
ü 2 ss cottage cheese
ü ½ ts salt
ü ¼ ts pepper
ü 25 g revet hvitost, halvfet

Slik gjør du:
1. Varm olje i en panne og surr løken til den så vidt er blank. Tilsett skinke og purre og stek det raskt, ca 1-2 minutter. Purren skal bare så vidt forvelles på pannen.

2. Ha alt over i en ildfast form. Strø osten over.


3. Pisk eggene og tilsett melk, cottage cheese og salt. Hell over eggeblandingen og stek den på 200 grader, nederste rille i ca 30 minutter eller til eggestanden har stivnet og fått fin farge.

Kyllingfilet med ostefyll

En duft av Hellas! En sikker vinner blandt store og små.
Antall porsjoner: 4
Tilberedningstid: 60 min.

Ingredienser:

ü 4 porsjoner:
ü 30 g soltørkede, finhakkede tomater
ü 2 ss gulost, gjerne cheddar eller vellagret jarlsberg, norvegia eller sveitser.
ü 1 ss revet parmesan
ü 50 g smuldret fetaost
ü 1 ss kremost (philadelphia)
ü 2 skiver røkt skinke i små terninger.
ü 2 hvitløksfedd, presset
ü 1 ss tørket oregano
ü salt og pepper
ü 4 store kyllingfileter
ü 1 ss smør

Tilberedning:
1 Bland soltørkede tomater, oster, skinke hvitløk og oregano til en tykk blanding. Smak til med salt og pepper. Del fyllet i fire, og form dem til små avlange pølser. Rull dem i plastfolie, og legg dem i fryseren i 30 minutter. Forvarm stekeovnen til 180 grader.

2. Bruk en spiss, smal kniv, og skjær en lomme langs kyllingfiletene ta pølsene ut av fryseren, fjern folien og dytt pølsen inn i snittet på kyllingfileten. Bruk tannpirkere for og tette igjen snittet. Rull filetene tett i aluminiumsfolie slik at de blir pølseformet. Legg kyllingrullene i en ildfast form, og stek dem i ovnen 30 i minutter.


Blomkål- og brokkolimos

1/2 pose frossen blomkål og brokkoliblanding kokes møre i ca 10 min med minst mulig vann og en liten klatt smør. Hell av vannet.Tilsett endel smør, litt fløte, litt hvitløk og masse gressløk. Kjører alt til mos med stavmikseren. Gi den et raskt oppkok. Server som tilbehør, f.eks sammen med kjøtt.

Blomkålsuppe


ü 1 blomkålhode (ca 500 gr.)
ü 2 hvitløksfedd (smakssak)
ü 6-7dl kraft (vann og buljongterning)
ü 3dl fløte
ü 2 ss sitronsaft (kan utelates)
ü Salt og pepper
ü ½ ts. Muskat
ü Olivenolje etter smak (olivenolje ”runder” smaken litt)
ü ca. 25-30 gr smør
Del opp blomkålen i buketter
Bukettene kokes i kraften ca. 10 minutt. Tilsett fløte og hvitløken. La koke på svak varme til det er mørt. Ha alt over i en foodprosessor, hurtigmikser eller bruk stavmikser rett i kjelen. Mos suppa glatt. Tilsett resten og la suppa trekke i 4-5 minutt. Rør av og til.
Serveres gjerne med sprøstekt bacon, strimler av spekeskinke og/eller lavkarbo brød.


Fylt kyllingfilèt

Del en kyllingfilèt nesten gjennom. Legg i ost, spekeskinke og pesto. Krydre filèten og stekes raskt i stekepanna. Legg på lokk og la den ettersteke.

Fylt squash

ü 2 stk squash
ü 1 stk løk
ü 2 fedd hvitløk
ü 400 gr kjøttdeig
ü 2 ss olivenolje
ü 1 boks hermetiske knuste tomater
ü 0,50 dl kraft
ü 1 ts salt
ü grovmalt pepper
ü 1 ss frisk basilikum, ev samme antall ts tørket
ü revet hvit ost
Varm stekeovnen til 225 ºC.
Skyll og del squash i to på langs. Bruk en skje og ta ut innmaten og finhakk denne.
Legg de uthult squash på bakepapirkledt stekebrett, pensle med olivenolje dryss på salt og stek i varm stekeovn i 6-7 min, mens fyllet lages.
Rens og finhakk løk og hvitløk, surr mykt i olje. Ha i karbonadedeig og smuldre opp med en gaffel. Tilsett ”innmat” av squash stek i 3-4 min. Tilsett hermetiske tomater, kraft, salt og krydder. Kok opp og la trekke uten lokk i minst 5-6 min. Legg stuingen i de forstekede squashhalvdelene og dryss over ost. Gratiner under grillen eller høyt i varm stekeovn. Server med f.eks en grønn salat.

Gratinert blomkål m/kjøttdeig

ü 500 gr kjøttdeig
ü 5 vårløk
ü Muskat
ü Salt/pepper
ü La det surre i 3 dl fløte

Kok blomkål hel eller i biter

Legg blomkålen i form og hell kjøttdeigblandingen over. Legg osteskiver på toppen og gratiner i oven til osten har begynt å få litt farge. Enten med grillen eller på 150 gr i ca 10 min

Gratinert ostekylling

ü 1 grillet kylling
ü 1 pk bacon
ü 3,4 dl fløte
ü masse ost (iallefall 150gr)
ü kyllingkrydder
ü 1 pk med grønnsaker (jeg bruker frossen blomkål/brokkoli)
Del bacon i biter, stekes sprøtt.
Ta av skinnet på kyllingen og del opp i biter.
Varm fløte,ha oppi så mye ost som ønskelig..rør til osten er smeltet.ha oppi kyllingen og krydre med kylllingkrydder.

Bruk en ildfast form. Ha først oppi posen med grønnsaker.
Hell over osteblandingen med kylling.S trø baconbitene over og ha ost på toppen.
Stekes på 200grader i 25min.

Gryterett

ü 1 pk kjøttdeig
ü 1 pk bacon
ü 1 løk
ü 1\5 paprika
ü 1 boks hakka tomater med hvitløk
ü 2 store ts tomatpure
ü 2 store ss seterrømme
ü 1 dl fløte
ü 1 ts hakka chili på glass
ü 1 dæsj flytende kjøttbuljong (evnt en terning)
ü 1 ts cayennepepper
Kjøttdeig stekes sammen med løk. Tilsett de øvrige ingrediensene (pluss den stekte baconen) og la dette småputre i en ca 10 min tid.

Serveres med en god salat og\eller lavkarbobrød

Hvitløksmarinerte reker

ü 1 boks pillede reker
ü et beger creme fraiche
ü litt salt
ü 1-2 ts tørket dill
ü to-tre fedd hvitløk
ü ost til gratinering
Hell laken av rekene, og legge rekene på kjøkkenpapir (for å bli mest mulig tørre (ellers kan røren bli noe tynn)) Bland et beger creme fraiche med presset hvitløk og dill.
Bland rekene oppi røren. Hell rekeblandingen i små porsjons gratineringsformer (fyll formene litt mer en halvfulle) Legg to sneier ost over hver form.
Gratiner i bakerovnen på full effekt til osten har fått en gyllen overflate


Jukseris

Ta 1 stk blomkålhode og rasper det grovt i en blender. Det skal være som omtrent riskorn, ikke glatt som mos, altså.
Ta en klatt smør i bunnen av en mikrosikker form og hell blomkål-"risen" over. Mikre uten lokk på full guffe i 7 minutter. Kjempegodt tilbehør sammen med fisk, kjøtt osv

Kjøttdeigform

Stek 400 gram kjøttdeig i smør i panna blandet med en boks hakket tomat og ønsket krydder. Hell av kjøttdeigen og fres ønsket mengde løk i smør til den blir gyllen. Ha dette i en ildfast form. Hakk grønn paprika, litt blomkål og brokkoli (evnt andre grønnsaker du ønsker). Bland dette med kjøttdeigen og løken og strø ost over. Stek på 200 grader til osten er gyllen.
Kyllingfilèt m/blomkål

Kyllingfilèt i biter stekes i masse krydder (jeg bruke kyllingkrydder) sammen med 30 gr løk og 30 gr grønn paprika.
Når alt er ferdigstekt tar du oppi 75 gr kremfløte og 50 gr rømme/creme fraishe
La det boble litt til krydderet er godt blandet og det blir litt tykt. Rør inn en klatt med philadelfia kremost.
Så ta 100 gr blomkål som er dampet i en kjele med lite vann og smør. Legg de i en ildfast form og hell kyllingbitene m/sausen over. Ha på ost og gratiner i ovnen på 200 gr i ca.15 min.
Kyllinggryte



ü 4 kyllingbryst
ü 1 pk bacon
ü 1\2 rødløk
ü 1\2 rød paprika
ü 1\2 brokkoli
ü 1 boks seterrømme
ü 1\2 boks fløte
ü 1 ts hot curry paste
ü 1 kylling-buljong terning
ü Litt kvertet pepper

- skjær kylling i terninger og stek
- tilsett løk og brokkoli i biter
- hell i rømme og fløte + krydder
- tilsett de øvrige ingrediensene
- gi et lite oppkok

Moussaka (Isets)

ü 500 g kjøttdeig
ü 1 squash
ü 2 auberginer
ü 1 dl olivenolje
ü 2 ts salt
ü 1/2 ts pepper
ü 3 store tomater
ü 1 stor løk
ü 1 fedd hvitløk
ü 1 kvast persille
ü 1 1/2 dl fløte
ü 2 egg
ü 1/2 dl revet ost
Skjær squash og auberginer i cm-tykke skiver og brun dem i olje i en varm panne. Legg dem over på et papirhåndkle og strø saltet over dem.
Varm olje i en panne og brun finhakket løk og hvitløk sammen med fåredeigen. Rør så inn tomater i små terninger, finhakket persille og pepper. La bunnen surre i 10 minutter.
Legg kjøttsaus, squash og auberginer lagvis i en smurt ildfast form. Visp sammen fløte, egg og ost og hell blandingen over formen. Stek ved 220 grader på midterste rille i ovnen i ca. 45 minutter. Server med masse gresk salat
Ostelasagne

ü Stek opp 400 gram kjøttdeig
ü 1/2 fedd hvitløk
ü 1/3 løk
ü 3 skiver paprika i små biter
ü litt grovhakkede tomater
ü en spiseskje rømme
ü krydder etter smak
Hell ca. 2 dl kremfløte i en kjele, og la det bli varmt. Raspet en del ost, og hadde dette oppi fløten. Lot osten smelte inn med fløten, til det ble en tjukk ostesaus.

La kjøttdeigblanding og osteskiver lagvis, sammen med ostesausen (mellom hvert lag)
Avsluttet med raspet ost på toppen. Stek på ca.200 grader i 30 min.

PS: denne var kanskje best dagen etterpå


Ostesufflè

ü 3 ss smør
ü 1 boks naturell smøreost
ü norvegia
ü 4 egg
ü krydder
ü skinke
Smelt smøret i en kasserolle. Rør i en boks med smøreost. Tilsett revet ost, skinke og eggeplommene. Tilsett litt krydder. Velt eggestivelsen i røra. Fyll det hele i en form og stek på ca.180 grader i 30 min
Ostetorsk

ü 1 kg Torskefilet
ü 1 ss smør
ü 1 ts Salt
ü 1/2 ts Pepper
ü 1 Hvitløkbåt
ü 3 Tomater
ü 1 Purre
ü 200 g Ost
ü 1,5 dl Fløte
Forvarm stekeovnen til 200° C.
Skjær tomat i skiver, rens og kutt purre i ringer. Finhakk hvitløk og riv ost.
Rens fisken og fjern skinn og bein. Skjær fiskefiletene i serveringsstykker og legg dem i smurt ildfast form.
Dryss på salt, pepper og finhakket hvitløk.
Legg på tomatskiver, purre og dryss over osten. Hell over fløte.
Stek retten på midterste rille ved 200° C ca. 30 minutter.

Server fisken med kokt blomkål.


Ovnstekt kylling (KarenBs)

ü 150 gram bacongull
ü 6 kyllinglår/bein eller bryst
ü 1 stort egg
ü 1/2 kopp Hellmanns majones
ü 2 ss Dijon sennep
ü 1 1/2 ts timian
ü 1 ts havsalt
ü 1 ts nykvernet pepper
ü 1 ts tørket oregano
ü 1/2 ts hvitløkpulver
Forvarm ovn til 200 grader. Plasser rist over langpannen.

Knus bacongull i hurtigmixer til "smuler". Spre på stort fat.
Mix egg, majones, sennep og krydderne i en bolle. Dypp hver del av kyllingen i mixen for så å rulle dem i bacongull smulene. Pass på at de er helt dekket.

Legg på risten i varm ovn - med godt mellomrom, stek i 40 min (eller til gjennomstekt - kyllingsaften sakl være klar om du stikker en kniv i.

"Potet"salat

ü 1 boks creme fraice
ü 1 pose majones
ü 1/2 løk
ü 1 squash
ü salt og pepper
Hakk løken i små biter og squashen i terninger. Bland alle ingrediensene sammen. Veldig godt til grillmat og salat!
Tacopai

Bunn:
ü 3 dl soyaprotein
ü 100 gram smør
ü 1 eggehvite
ü 1/2 ts salt
ü Bland mel og salt i en bolle. Tilsett kaldt smør i biter og eggehviten, og kna deigen jevn. La den stå kaldt en liten stund (15 min). Trykk deigen ut i paiformen, og dekk med aluminiumsfolie (og legg evt tørkede bønner/erter for å tynge ned, men ikke nødvendig!) Stekes ved 200 grader i ca 15 minutter. Ta bort folien (og evt erter/bønner) og stek videre i 10-15 minutter til.
Fyll:
ü 200 gram kjøttdeig
ü 1/2 løk
ü tacokrydder uten sukker
ü evt hvitløk
ü 1 tomat
ü en neve oliven (helst grønne)
ü en neve jalapenos
ü en neve ruccola eller spinat
ü 3 egg
ü 1 dl fløte (evt creme fraiche)
ü 1ss fersk persille
ü 300 g ost
Server med frisk salat og rømme! (og evt tacosaus)

Stek kjøttdeigen (og løk) og bland inn krydder. Legg fyllet på paibunnen. Legg biter av ruccola/spinat, jalapenos, oliven og tomat oppå. Bland eggene med fløten og persillen, og hell over fyllet i paibunnen. Strø over med ost. Stek videre i ovnen i 20-30 minutter. Bunnen blir skikkelig crispy og god! Bon Appetit!

Tacopulver

TIL 400g KJØTTDEIG:
ü 2 ts salt
ü 2 ts cumin (fås kjøpt i innvandrerbutikker)
ü 1/2 ts koriander
ü 1/2 ts chilipulver
ü 1/2 ts hvitløkspulver
ü 1 ts paprikapulver
ü litt pepper
Tomatsuppe (Ziggys)

ü 50 gr smør
ü 1-2 fedd hvitløk
ü 1/4 ts chilipepper
ü 50 gr purre eller mer, eller etter smak
ü 1 boks flådde Landlord tomater/grovhakkete tomater (fra Rema)
ü 0,5-1,0 dl fløte eller Crème Fraiche
ü 4-5 dl vann eller kraft/buljong
ü Litt saft fra en lime eller sitron, etter smak
ü Salt, pepper
ü 1-2 ts basilikum, kjørvel eller annet krydder etter smak
ü 1 krm timian
ü Olivenolje etter smak
ü Evt. jevning av vann og 0,5 til 1,0 ts. johannesbrødkjenemel til passe konsistens

1. Smelt smør og la hvitløk og purre surre til purren blir myk. Sett det så tilside.

2. Ha tomatene i en foodprosessor sammen med hvitløken og purren, eller kjør det sammen en kjele med stavmikser. Ønsker du en rustikk og grovere konsistens, kan du ha de grovakkede tomatene rett i kjelen som de er.

3. Ha deretter tomatene over i en kjele, spe så med vann og fløte, og la det hele koke opp. Smak til med salt, pepper, chili, lime/sitron, basilikum, timian, samt olivenolje for å få et snev av det provençalske kjøkken i suppa.

4. Ønsker du en mer kremet/tykkere konsistens, lager du en jevning av johannesbrødkjenemelet og litt vann, som du tilsetter under omrøring.

5. Småkok under lokk i 5-10 minutter.

Serveres med en klatt seterrømme eller Creme Fraiche, hardkokte egg, skinkebiter og/eller kyllingbiter, samt sprøristede lavkarbo Polarbrød (Ziggy’s Polarbrød Lapper) og mye godt smør.

Oppskrifta gir ca 1 liter suppe, og inneholder ca 1,0 gr karbo pr 100 gr. suppe.

Torsk i folie

ü 200 gr torsk
ü 100 gr reker
ü 50 gr purre
ü 100 gr brokkoli
ü 50 gr paprika
ü 30 gr meierismør
ü 50 gr creme fraiche


Pakk ingrediensene i aluminiumsfolie. Legg smør og grønnsakene i bunnen og fordel halvtint fisk og reker over. Krydre med salt og pepper, og evnt karri.
Legg creme fraiche på toppem, lukk godt.
Stekes midt i ovnen på 180 C i 25-30 minutter.

Tzatziki

ü 1 boks sæterrømme
ü 3 fedd hvitløk
ü 1/2 ts salt
ü 1/2 ts sort pepper
ü ca 3/4 agurk
Riv agurken med et rivjern og strø over saltet. La det trekke i 10 minutter og slå av vannet, et tips er å ha agurken i et kaffefilter for da kan du virkelig skvise vannet ut av den. Så blander du agurken, hvitløken og rømmen, og smaker til med pepper.. Den gjør seg best hvis den får stå en stund før du skal spise, sånn at hvitløken rekker å sette smak
Grateng

Blomkålmos (2 blomkålhoder i buketter kokt i minimalt med vann, ble moset med stavmikser, rørte inn 1/2 boks fetaost, kyllingbuljong, 2 fedd hvitløk, pepper) i bunn av ildfast from. Over hadde jeg en kjøtt-tomatsaus (800 g karbonade, 1 hakket løk, 2 bokser hakked tomater, litt chilli) så et dryss av revet ost også inn i ovnen 10-15 minutter. Raskt, lettvint og godt





Taco- gryte ala tante <3


ü 1 kg kjøttdeig
ü 1 “porsjon” hjemmelaga tacokrydder
ü 1 glass Landlord tacosaus
ü 1 boks snøfrisk
ü 1 boks creme fraiche
ü 150 g ost
ü 3 store tomater

Stek kjøttdeig. Bland i tacokrydder og Tacosaus.
Rør så inn snøfrisk og Creme Fraiche.
Skjær tomatene i tykke skiver.
Ha blandingen over i ildfastform, dekk med tomater, og gratiner med ost i ovnen.

Stek ved 225 grader i ca 25 min! J

Frokost/Lunsj:
Ägg och bacon muffins

Portioner: 12 st
Ingredienser:
ü 10 ägg
ü 1 dl vispgrädde
ü 2 dl ost
ü 2 pkt bacon
ü peppar

Gör så här
Blanda ägg, grädde och ost.
Klipp baconet i små bitar och stek.
Blanda baconen med äggröran, peppra.

Häll sedan smeten i muffinsformar, jag använde en teflonform men rekommenderar att man har pappersformar i så slipper man att smeten fastnar.
In i ugnen i ca 175 grader i 20 minuter.

Perfekt att ta ut ur kylen på morgonen, värma i micron en minut och njuta av snabba ägg och bacon
Cromelette

Portioner: 1
Ingredienser:
ü 3 ägg
ü 3 msk creme freshe
ü Riven krutrök ost

Gör så här
3 ägg är lagom för en normalstor stekpanna.
Vispa ihop äggen med creme freshen.

Häll smeten i en ganska het stekpanna, dra systematiskt med en stekspade/gaffel från kanten mot mitten runt om, samtidigt som du vickar lite på stekpannan så att den lösa smeten i mitten rinner ut mot kanterna.

Strö över krutröksosten, stek tills den har smält lite. Överstek den inte tycker jag.

Häll upp på en tallrik och fyll med någon stuvning eller bara som den är. Jag brukar ha bacon till på sidan om.

Riktiga pannkakor på LCHF-vis

Portioner: 1-2
Ingredienser:
ü 2 ägg
ü 0,6 dl kruskakli
ü 1-2 msk sojamjöl
ü 1 dl grädde (fungerar utmärkt med mjölk)

smör till stekning

Gör så här
1. Blanda samman alla ingredienser
2. Stek i smör
3. Ät med grädde/mascarpone och mixade hallon
Matmuffins

Portioner: 16 stycken
Ingredienser:
Du behöver:
ü 16 muffinsformar av folie (mazarinformar) eller silikon.
ü Alternativt en muffinsplåt av teflon.

Basrecept:
ü 8 st Ägg
ü 1 dl Grädde
ü 1 dl Keso eller Kesella
ü 1 dl Riven Ost, gärna smakrik
ü 1 tsk Bakpulver
ü Salt och Peppar

Exempel på Fyllning:
Fetaost, Oliver, Soltorkade Tomater, Knaperstekt Bacon, Kryddig Korv, Svamp, Purjolök, Skinka, Färska Örter, Kryddor osv osv.

Matmuffinsen går att kombinera i det oändliga. Det är egentligen bara fantasin som sätter gränser! Så prova er fram med olika smaker =)

Gör så här
Förbered din fyllning, stek om det behövs, skiva, hacka osv. Blanda ihop äggen, grädden, keso/kesella, riven ost, bakpulver, salt och peppar. Blanda ner din fyllning och eventuell annan krydda om så önskas.

Häll upp i muffinsformar/muffinsplåt och grädda i 25 minuter på 175°C
Våfflor LCHF

Portioner: 1-2

Ingredienser:
ü 1 Ekologiskt Ägg
ü 1 msk Fiberhusk
ü 1 msk Pofiber
ü 1 dl Grädde
ü 1+1 msk smält Smör
ü ½ krm Havssalt


Gör så här
Vispa ägget, tillsätt fiberhusk och pofiber under vispning. Låt svälla medan Du vispar grädden, inte alltför hårt.
Rör ner grädde och smält smör i äggsmeten, smaksätt med salt.
Pensla det varma våffeljärnet ordentligt med smält smör.
Fäll igen locket så järnet blir riktigt varmt igen innan smeten läggs i. Den blev ganska fast, så jag bredde ut den lite med en sked.
Grädda i några minuter innan första kollen om våfflan fått färg. Grädda sen tills den blivit gyllenbrun och lite frasig.
Den blev inte lika frasig som en vanlig våffla, men riktigt god ändå. Servera med vispad Grädde och Hjortron
Atkins omelett

Mange bruker denne som frokost når de følger Atkins-dietten.
Tilberedningstid: 10 min.

Ingredienser:

ü 2 egg
ü 1 ss gressløk
ü 1 ss frisk persille
ü 1/8 ts salt
ü 1 ss kremfløte
ü 1 ss smør eller olje
ü 1 klype nymalt pepper
Tilberedning:
Dette blir litt kjedelig i lengden så her gjelder det å variere med å tilsette skinke,bacon og strø på ost f.eks ,og brette omeletten dobbelt.


Eggesalat

ü 6 egg
ü 2 pk majones
ü 1 purreløk
ü salt og pepper
Hardkok eggene, og del dem på langs og tvers i en eggedeler (sånn at det blir små biter). Bland majones, eggebitene og opphakkede små purrebiter i en bolle. Tilsett salt og pepper etter smak. Det kan sikkert tilsettes andre ting i salaten her, bl.a mer krydder - men jeg liker det enkelt Dette er en ganske stor posjon som varer i kjøleskapet en god stund. Det går også ann å halvere oppskriften.

Eggestang

ü 6 egg
ü Fløte
ü salt og pepper.
ü ca 2 dl Revet ost
Skinke( bacon, kylling eller hva du liker), løk og eventuellt sopp.
Stek skinke, løk og sopp. Legg bakepapir i formen og legg røren nederst i ei brødform og strø litt revet ost over blandingen.

Pisk ett egg om gangen med en dæsj fløte (for hvert egg) og ha salt og pepper i.
Tøm så egge blandingen i brødformen (Bruker å sile blandingen). Stek den nederst i stekovnene på 200 gr i ca 20 minutter.

Dette er også veldig godt kaldt og passer godt til lunsj/kvelds og smaker sååå godt med salat og dressing om man vil.


Frokostpannekake

ü 2 egg,
ü 4 ss cottage cheese
ü 2 ss rømme
ü 2 ss rapsolje
ü 1 ss kruskakli
ü 2 ss ketolyse bakemix
ü en klype salt
ü en klype bakepulver
ü 2ts natreen pulver
Stekes som en stor pannekake eller som 2-3 små i smør på begge sider. Middels varme
Kan være vanskelig å snu, litt porøs.


Grove lapper

ü 1/2 boks Cottage cheese, moset
ü 1/2 boks creme fraiche
ü 60 g kruskakli
ü 4 ss linfrø
ü 6 egg
ü 1 1/2 ts bakepulver(for mye gir bismak)
ü 1 ts johannesbrødkjernemel
ü 1/2 ts seltin

Alt blandes godt, smør halve røra av gangen utover langpanna og stek den i ca 20 min. på 200 grader. Deles i passende biter når den er ferdig stekt.

Denne kan også brukes som pizzabunn, men halvèr da mengden bakepulver for å få en litt tynnere bunn. Stekes da ca 15 min, og luftes en liten stund på rist før bunne snus opp ned og får pizzafyll på seg...
Polarbrød/lapper (Ziggys)


ü 1/2 boks Cottage Cheese (CC)
ü 1,5-2 dl raspa ost
ü 3 egg
ü salt, pepper, krydder og urter etter smak
Bland CC, eggeplommer, salt, pepper og ev. krydder med stavmixer. Tilsett osten og rør godt. Eggehviter piskes stive. CC-blandingen vendes forsiktig i eggehviten.
Legges på bakepapir med ss. Blir 9 stk., eller tømmes utover bakepapirkledd plate og stekes hel. Deles i biter når den er kald.
Stekes ca 20 minutter på 180 grader. De faller sammen etter steking.
Brukes som: Brødskive, burgerbrød,pitabrød, pizzabunn. Kan fryses. Tines i micro, stekeovn eller på svak varme i brødristeren.

Pølse- og ostemuffins

115 gr kalkunpølse, 1/2 hakket grønn paprika, 1/4 hakket løk, evnt andre opphakkede grønnsaker, 5 store egg og 50 gram revet ost
Forvarm ovnen til 175 gr. Smør en muffinsform-panne eller bruk store amerikanske muffinsformer i papir. Stek pølsebitene, paprikaen og løken i noen minutter. Avkjøl. Ha i eggene. Ha røren i muffinsformene og strø over revet ost. Stekes i 20 min eller til eggene har stivnet. Ca.6 store muffinser.

Brød og bakverk:
Enkle grove tekaker

5-6 runde tekaker (flere hvis man lager de mindre):
ü 3 egg
ü 75 gram philadelphia ost (den fete typen)
ü 1/2 dl rømme/creme fraiche
ü litt salt
ü 1 ss Semper pofiber (kan sikkert bruke fiberhusk eller annet også)
ü Kruskakli til røren blir tykk nok
ü 1 ts bakepulver
Bland egg, ost, rømme, salt og pofiber til en jevn røre. Trenger ikke piske eggene til eggedosiskonsistens først.
Jeg har ikke noe mål på hvor mye kruskakli man skal ha i, tok det på slump. Men rør i litt etter litt til røra blir tykk nok til å kunne legges på stekeplate i runde klikker. Røra SKAL være litt tynn, skal flyte ut litt, men ikke så mye at det blir ei tynn suppe å steke (hvis dere skjønner). Tenk at dere skal ha i så lite kruskakli som mulig.
Bakepulveret tilsettes helt til slutt, rett før steking.
Stek i ca 15 min på 170 grader.

Hvis man vil ha i mindre kruskakli kan en del av det fint erstattes med litt linfrø eller annet man liker.
Prøv dere frem.

NB: husk bakepapir på stekeplata!
Oppdatering: Jeg har også brukt 2 ss pofiber og litt mindre kruskakli. Tekakene ble litt tørrere.
Jeg pisket røra kraftig (med håndvisp, ikke elektrisk) når alle ingredienser var blandet sammen og fikk da en mere “fluffy” og tykkere røre. Tekakene ble også tykkere etter steking.
Skrudde opp temperaturen litt de siste minuttene og fikk skikkelig gyllen “brødfarge” på kakene.


Et lysere lavkarbobrød

ü 300 gram cottage cheese
ü 7 egg
ü 1/2 ts salt (ca)
ü 100 gram pofiber (Eventuellt 75 g kruskakli og 5 ss fiber husk)
ü 100 gram sesamfrø
ü 150 gram knuste linfrø
ü 1 dl smeltet smør (ca)
ü Litt natron, et par klyper
Jeg stekte brødet på i underkant av 200 grader i en time, ellers er fremgansgsmåten som for dette brødet.
Mos cottage cheese med stavmikser. Pisk eggene til nesten eggedosis konsistens. Bland alt sammen. (Tilsett fiberhusk til passe konsistens)
Stekes i brødform. Husk bakepapir i forma.


Enkelt lyst brød

Ingredienser:
ü 10-12 ägg beroende på storlek
ü 100g smält normalsaltat smör
ü ev 1 tsk salt
ü 1,5-2 dl kokosnötmjöl
ü 2 tsk bakpulver

Gör så här
Vispa äggen pösigt och häll i det smälta smöret och ev saltet blanda runt och till sist de torra ingredienserna.
Häll i en smord form eller klä en aluminiumform med smörpapper och häll smeten i, toppa med sesamfrön.
Grädda i 175 grader i 30-40 minuter, man får känna lite på brödet.
Supergoda att rosta!
Detta är ett något modifierat recept av kokosnötmjölsbrödet som också finns här. Detta blir högre ungefär som vitt bröd brukar vara.
Kokosnötmjölet innehåller 4 g kh per 100g och 0,5 dl väger ca 60 g


Mumsigt LCHF bröd

Ingredienser:
ü 200 g (3dl) linfrö
ü 50 g (1dl) sesamfrö
ü 50 g (0,75dl) hasselnötter
ü 50 g (0,75dl) mandel
ü 50 g kruska kli, fiberex eller fiberhusk
ü 2 tsk bakpulver
ü 1,5 msk brödkryddor

Mixa allt till "mjöl"
Blanda sedan ihop:
ü 50 g smält smör
ü 1 dl creme fraiche
ü 250 g keso
ü 6 ägg
Gör så här
Mixa allan nötter och frön till "mjöl" i till exempel en mixer.
Blanda ihop allt och häll i en avlång brödform klädd med bakplåtspapper, (jag tog lite solroskärnor på brödet). Grädda i 60-80 min (beroende på ugn) i 175 grader. Ta ut brödet ur formen och låt det svalna. Skär i tunna skivor.

1 skiva = ca 1,1g kolhydrat

Sesambröd

Ingredienser:
ü 1 msk fiberhusk
ü 2 dl skalade sesamfrön
ü 1 tsk bakpulver
ü 2 dl riven ost
ü 3 ägg

Gör så här
Blanda alla torra ingredienser plus ost. Tillsätt äggen och rör ihop till en jämn massa. Häll massan på en bakpappersklädd plåt. Bred ut massan tunt (min kaka blev 38x24 cm) med en slickepott eller använd en bit plastfolie och brödkavel. Grädda i 225 grader i 8 min. Låt svalna och skär i lämpliga bitar. Torka i ugn på 75 grader om du vill ha hårt bröd.
God LCHF-pizzabotten

Ingredienser:
ü 2 ägg
ü salt
ü 2 msk olja
ü 1 msk grädde
ü 4 msk vatten
ü 3 msk fiberhusk
ü 1 krm bakpulver

Gör så här
Vispa äggen och saltet så att det bli fluffigt. Tillsätt resten av ingredienserna, blanda väl och låt det stå och svälla i 10 minuter.
Bred ut smeten på ett bakplåtspapper. Lättast är om man sedan lägger en bit plastfolie över smeten och trycker ut den på plåten. Grädda i 10 minuter på 225°C eller tills bottnen har fått färg.
Lägg på tomatsås och valfritt pålägg och grädda tills osten har smält!
Ingris boller

ü 9 ss soyaprotein el. bakemix (evnt 50/50)
ü 3 ss kruskakli
ü 5 ss Creme Fraiche
ü 4 egg
ü 100 gr smøreost (Kavli trippel)
ü 2 ts kardemomme
ü 2 ts bakepulver
ü 3 ss splenda
ü 3 ss rapsolje
ü 4 ts Johannesbrødkjernemel
Kjør alt sammen i food prosessoren til det blir en klissete men litt fast røre. Form boller med to spiseskjeer, og sett dem på bakepapir. Muffinsformer kan sikkert brukes.

Stekes på ca 175 grader midt i ovnen i ca 20 min.

Lollypops brød, forsøk 1
ü 1 boks Cottage Cheese
ü 7 egg
ü ½ ts salt
ü 100 g kruskakli
ü 100 g sesamfrø
ü 200 g linfrø, best kvernet
ü 1/2 dl matolje
Ta egg og CC i en bolle, og mos det mes stavmikser, kjøkkenmaskin e.l.
Bland så alle ingrediensene godt, og hell dem i en brødform.

Må stekes leeeenge. Ca to timer på 190 grader. Kanskje tilogmed lenger, litt avhengig av ovnen din. Husk å bruke bakepapir i forma. Når brødet er ferdigstekt må det legges til avkjøling på rist over natten (hele dagen om du steker det på morgenen).
Hvis det ikke får avkjøles luftig/stekes lenge nok blir det lett klissete.

forsøk 2

Ta 8 egg istedetfor 7. Kutt ut matoljen. Tilsett 1/2 ts natron, 1/2 ts splenda og 1,5 dl smeltet meierismør. Det første man må gjøre er å male alt det tørre til mel. Mos cottage cheese med stavmikser, og visp eggene til eggedosis før alt blandes sammen

Siws brød

ü 1 boks cottage cheese
ü 65 gram ketolyse bakemix
ü 50 gram soyamel
ü 15 gram linfrø
ü 25 gram kruskakli
ü 50 gram solsikkefrø
ü 60 gram sesamfrø
ü 4 egg
ü 1,2 ts bakepulver
ü 1/2 ts salt
ü 0.25 dl matolje

Knus cottage chees med stavmixeren, og mal alle frøene til mel. Bland i resten ha i en teflonbrødformer, stek ved 200 grader varmluft nederste ribbe i ca 1 time





Lollypops Ketolysegrøvbrød:


ü 3 dl (en boks) Cottage Cheese
ü 7 egg
ü ½ ts salt
ü 100 g kruskakli
ü 100 g sesamfrø
ü 200 g linfrø
ü 1/2 dl matolje

Linfrøene legges i bløt i 2-3 timer. Avrennes godt i sikt. Skyll gjerne frøene i sikta mens du rører rundt for å "vaske bort" litt av guggen. Eventuelt kan du knuse frøene. Det blir like bra.

Ta egg og CC i en bolle, og mos det mes stavmikser, kjøkkenmaskin el.l.
Bland så alle ingrediensene godt, og hell dem i brødform(er).
Brødet hever bittelitt, men ikke mye.

Må stekes leeeenge. Ca to timer på 190 grader. Kanskje tilogmed lenger, litt avhengig av ovnen din.
Når brødet er ferdigstekt må det legges til avkjøling på rist over natten (hele dagen om du steker det på morgenen).
Hvis det ikke får avkjøles luftig/stekes lenge nok blir det lett klissete.
Husk å bruke bakepapir i forma.
Diverse godt:
Kransekakestenger

ü 320 gram mandler males
ü 2 dl splenda/Natreen/Sukrin blandes i
ü 2 eggehviter eltes inn. Elt til seig masse.
Trill ut fingertykke staver og del opp i ca 8 cm lange biter.

Stekes på 180 grader i 10-15 minutter

Smelt eventuelt mørk chevaliersjokolade og dypp endene i sjokolade når kakene er avkjølt

Levitas sjokoladekjeks

ü 100 gram smør i terninger
ü 60 gram finmalte mandler
ü 10 gram kruskakli
ü 4 ss Splenda
ü 50 gram kokosmasse
ü 10 gram sesamfrø
ü 3 små ts johannesbrødkjernemel
ü 1 ts bakepulver
ü 2 egg
ü 1 stor ss peanøttsmør
ü 35 gr. hakkede salte peanøtter
ü 30 gr. hakkede mandler
ü 2 plater sukkerfri Anton Berg-sjokolade
Skjær smøret i terninger og la det myknes noe. Bland alt det tørre, har man litt mer mandelmel, kan man ta litt mindre kokosmasse osv, ikke SÅ nøye på målene, og ha i smøret. Smuldre smøret godt i det tørre. Rør deretter inn ett og ett egg, og til slutt peanøttsmøret, peanøtter, mandler og sjokolade. Når alt er godt blandet fordeles små kuler på en brett med bakepapir. Bruk to skjeer dyppet i kaldt vann. Trykkes flate, til en størrelse på en Maryland Cookie, med en gaffel dyppet i kaldt vann. Jeg fikk 32,2 karb tilsammen i hele røra, og jeg lagde 17 stk så er 1,8 karb per stk
Stekes på 220 grader til de er gyldne, i min ovn betyr det i ca.10 min
Sjokolademuffins

ü 1 plate à 125 g Anton Bergs sukkerfri sjokolade
ü 75 g smør
ü 3 egg
ü 5 ss splenda
ü 1 ts vaniljesukker
Brekk opp sjokoladen og smelt den i vannbad. Rør kraftig til sjokolade og smør blir til en jevn masse. Avkjøl til romtemperatur.
Skill eggene. Pisk en tykk og lys eggedosis av eggeplommene, og halvparten av splendaen og vaniljesukkeret. Pisk eggehvitene stive og pisk inn resten av splendaen til tykk marengs. Rør sammen sjokoladen og eggedosis og vend i de stivpiskede eggehvitene. Fyll røren i muffinsformer og stek på nederste rille i ovnen ved 160 grader i 50-60 min.

Digg Ostekake

Jeg legger denne her, for det er vel ingen forbudte matvarer i denne? Dessuten inneholder HELE kaka kun 20 gram karbo. (Men mange kcal da hehe).

ü 1 boks seterrømme/creme fraiche
ü 1 pk kremfløte (1/3 l)
ü 1 pakke confecta limegele, med halv mengde vann (kan bruke andre smaker og, jeg har prøvd med jordbær fra Heistad, ble godt det og). (Fun light gele. 1 del saft 2 deler vann. 3 dl saft og 7-8 gelatin plater blandes)
ü 1 pk philadelphia kremost

Visp krem. Ha i rømme og ost.
Kok gele og la den avkjøles litt. Hell den i en tynn stråle i ostekremen mens du visper. Smak det hele til med natreen/stevia.
Hell i en kakeform og la den stivne i kjøleskapet. (4-5 timer).
Til vanlig ostekake lager man kjeksbunn, men til denne kan man enten sløyfe bunnen, lage kjeksbunn og selv spise bare fyllet, eller lage en deilig nøttebunn av malte nøtter + smeltet smør trykket ut i en form.
MANDELBUNN

ü 2 eggehviter
ü ¾ dl Natreen/Sukrin/Sukrinmelis osv
ü 100 g grovmalte mandler
ü 0,5 ts bakepulver
Stivpisk eggehvitene, bland resten av ingrediensene og vend inn eggehvitene.
Stekes midt i ovnen i 150 grader i ca. 30 min.

Gulrotkake med sjokoladebiter

Kokkelerte litt på kjøkkenet og kom fram til en helt utrolig god kake

Pisket
ü 4 egg
ü 1,5 dl natreen
ü 1,5 dl splenda
Blandet i
ü ca 1 dl fiberhusk
ü litt under 1 dl JBK, brukte kanskje litt mye..
ü 2 ts. natron
ü 2 ts kanel
ü 1 ts salt
ü 3 dråper vaniljeessens
ü 1 ts vaniljesukker
Rørte inn
1,5 dl Cocosa extra virgin
Tilsatte
ü 80 gr revne gulrøtter
ü 100 gr sjokolade (brukte den mørke fra Sukkerfritt) i biter
Stek kaken i rund form på 190 grader ca 40 min.
Avkjøl (viktig før man smører kremen på)
Krem:
ü 100 gr philadelphia ost
ü 50 gr Cocosa extra virgin
ü og tilsatte ca 50 gr natreen. litt usikker på hvor mye, men er bare å smake seg fram
ü og noen dråper sitronsaft.





Snickerskake

Fant en snickerskake her inne, men den inneholdt ritz kjeks og det ville ikke jeg bruke i min kake, så min variant ble slik og kjempegod.
ü 200 gr peanøtter
ü 50 gr paranøtter
ü 3 eggehviter
ü 3 ss sukrin
ü 2 gr steviapulver
ü 8 gr fiberhusk
Pisk eggehviten stiv, ha i litt og litt søtning og pisk den slik at du kan holde bollen over hodet Bland inn grovhakka nøtter og fiberhusk. Ha i en rund form dekket med bakepapir og stek på 180-200 grader i 25 min midt i ovnen.
Avkjøl.
Mens kaken avkjøles lager du sjokoladefyll/krem:
ü 100gr meierismør
ü 100 gr mørk sukkerfri sjokolade
ü 3 eggeplommer
ü 2 ss sukrin
ü 10 dråper stevie med sjokoladesmak
ü 2 ss sterk kaffe
10 gr peanøtter til pynt
Smelt smør og sjokolade over svak varme, ha i kaffeog stevia og avkjøl litt. Pisk eggeplommen og sukrin stivt, rør så inn sjokoladeblandingen.
Pisk 3 dl fløte, ha på den avkjølte kakebunnen, ha så på sjokoladekremen og hakka peanøtter, sette kaldt og nytes.
Hele kaka har 29,34 karbohydrater. Så da er det bare til å dele opp X antall stykker og dele så finner en ut hvor mange karber det er pr. stk. Deler du kaka i 12, så blir det 2,44 karber pr stk

Channis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose/ketolyse.. Ü Svar med sitat
Svar

Emneord
atkins, ketolyse, oppskrifter


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
oppskrifter Olsivara Ketolysekuren 3 29-10-10 03:44
Søk kun i oppskrifter? Namba Spørsmål om matvarer og oppskrifter 3 11-05-10 16:57
Oppskrifter med elg? Pearl Spørsmål om matvarer og oppskrifter 2 16-10-09 09:42
Oppskrifter vilya Dr Lindbergs 1 27-09-08 16:29
Oppskrifter? Linnmk Ketolysekuren 2 15-11-07 23:26


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no