Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt > Artikler

Tarmfloraens betydning for insulinsensitivitet, betennelser i kroppen og overvekt

Artikler Artikler om lavkarbokosthold og om helse.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-04-13, 16:56   #1
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Tarmfloraens betydning for insulinsensitivitet, betennelser i kroppen og overvekt

http://www.forskning.no/artikler/2013/mars/351650

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-04-13, 17:20   #2
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: tarmfloraens betydning for insulinsensitivitet, betennelser i kroppen og overvekt

Intressant studie! Det er jo godt å lese at noen begynner å snakke høyt om fedme som symptom og ikke årsak til sykdommer. Men jeg må jo bare undres merkelige konklusjoner de kommer med. Først så sier de

Sitat:

Bakteriene lever av å bryte ned karbohydrater som kroppen selv ikke klarer å fordøye. I denne prosessen lager de også næring som tarmen kan ta opp. Og noen bakterier gir oss altså flere slike kalorier enn andre.

og seinere foreslår de løsning:

Sitat:

Fedmeforskeren tror spesielt på en god effekt av fiberrik kost, som grove kornprodukter, frukt og grønnsaker.

Hvordan henger det sammen? Når karbohydrater skaper problemer foreslår de at karbohydrater skal være løsningen? De sier jo selv at bakteriene bryter ned karbohydrater. Fiber fra grove kornprodukter jo ingen ting annet enn karbohydrater. Og frukt da? meget lett tilgjengelige karbohydrater igjen. Fortsatt så tør ikke disse fedmeforskere tenke på en reduksjon av karbohydrater som første steget.

Men uansett! Bra at temaet blir forsket på

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 30-04-13, 01:14   #3
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: tarmfloraens betydning for insulinsensitivitet, betennelser i kroppen og overvekt

Opprinnelig lagt inn av Moogie, her.

Intressant studie! Det er jo godt å lese at noen begynner å snakke høyt om fedme som symptom og ikke årsak til sykdommer. Men jeg må jo bare undres merkelige konklusjoner de kommer med. Først så sier de


og seinere foreslår de løsning:


Hvordan henger det sammen? Når karbohydrater skaper problemer foreslår de at karbohydrater skal være løsningen? De sier jo selv at bakteriene bryter ned karbohydrater. Fiber fra grove kornprodukter jo ingen ting annet enn karbohydrater. Og frukt da? meget lett tilgjengelige karbohydrater igjen. Fortsatt så tør ikke disse fedmeforskere tenke på en reduksjon av karbohydrater som første steget.

Men uansett! Bra at temaet blir forsket på

Fordi det er forskjell på fibrene. Noen fiber kan ikke benyttes som næring for bakterier mens andre kan det. Om du kjenner til quest barene fra iherb f.eks, der er det en haug med fiber som ikke opptaes men som likevel gir kalorier fordi bakterier i tykktarmen frigjør fettsyrer etter å ha spist de som kroppen opptar og bruker som energi. Det finnes fordøyelige og ufordøyelige fibre m.a.o. Og forskjellig mat gir grobunn for forskjellige bakterier som i sin tur har forskjellig påvirkning på kroppen. Dessverre er det fortsatt lite kunnskap om bakterier men jeg tror vi får vite mer snart fordi jeg tror det undersøkes mye på det området nå.

I reklamen for questbarene sies det fibrene gir grobunn(mat) for de gode bakteriene, men det er vist at de også gir næring til dårlige bakterier, de som kan avgi giftstoffer, som i sin tur kan fremme vektøkning. Ikke en questbar til i min kropp.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-04-13, 14:57   #4
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: tarmfloraens betydning for insulinsensitivitet, betennelser i kroppen og overvekt

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Fordi det er forskjell på fibrene. Noen fiber kan ikke benyttes som næring for bakterier mens andre kan det. Om du kjenner til quest barene fra iherb f.eks, der er det en haug med fiber som ikke opptaes men som likevel gir kalorier fordi bakterier i tykktarmen frigjør fettsyrer etter å ha spist de som kroppen opptar og bruker som energi. Det finnes fordøyelige og ufordøyelige fibre m.a.o. Og forskjellig mat gir grobunn for forskjellige bakterier som i sin tur har forskjellig påvirkning på kroppen. Dessverre er det fortsatt lite kunnskap om bakterier men jeg tror vi får vite mer snart fordi jeg tror det undersøkes mye på det området nå.

I reklamen for questbarene sies det fibrene gir grobunn(mat) for de gode bakteriene, men det er vist at de også gir næring til dårlige bakterier, de som kan avgi giftstoffer, som i sin tur kan fremme vektøkning. Ikke en questbar til i min kropp.

Det er nå en ting med forskjellige typer fiber. Men det dem referer til er fortsatt den samme type karbohydrater som blir fordøyd og bryt ned til glukose. Havre og annet korn er jo fulle av disse. Og frukt ol. Noe er nok litt bedre, da f.eks. grove kornprodukter inneholder jo også de ufordøyelige fiber som gjør at kroppen bare bruker lengere tid på å bryte ned de fordøyelige fiber. Men det kommer jo samme mengde med glukose ut av de uansett. Så det gir fortsatt ikke noe mening fettredde forskere prøver desperat å finne en karbohydratrik løsning på karbohydratoverskudds problemet. Litt dumt...

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 30-04-13, 16:34   #5
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Tarmfloraens betydning for insulinsensitivitet, betennelser i kroppen og overvekt

Jeg tenkte det samme selv da jeg leste det.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-05-13, 10:28   #6
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Tarmfloraens betydning for insulinsensitivitet, betennelser i kroppen og overvekt

En til - som går en del lenger
http://www.economist.com/node/21560523?frsc=dg|a

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 02-05-13, 16:10   #7
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Tarmfloraens betydning for insulinsensitivitet, betennelser i kroppen og overvekt

Det er så interessant at man kan bli fet av dårlige bakterier, eller er det avfallsstoffene fra disse som er årsaken? kan man få disse dårlige bakteriene via grønnsaker, kjøtt, ost, egg og smør eller er det bare sukker og?? ja hva må vi unngå?

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-05-13, 16:16   #8
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Tarmfloraens betydning for insulinsensitivitet, betennelser i kroppen og overvekt

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Det er så interessant at man kan bli fet av dårlige bakterier, eller er det avfallsstoffene fra disse som er årsaken? kan man få disse dårlige bakteriene via grønnsaker, kjøtt, ost, egg og smør eller er det bare sukker og?? ja hva må vi unngå?

Tatt i betraktning at de fleste naturfolk har holdt seg jevnt slanke på naturlig kost så er det nok noe som tilhører det moderne livet/maten som er problemet.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 02-05-13, 16:19   #9
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Tarmfloraens betydning for insulinsensitivitet, betennelser i kroppen og overvekt

tydeligvis lite forskning gjort for å besvare mitt spørsmål http://natgeo.no/vitenskap/kroppen-s...-din-tarmflora

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Betennelser i kroppen og lavkarbomat? Georgine Fysisk og mental helse 8 11-11-11 10:30
Betennelser i kroppen og betennelsesdempende, føre til mindre vekttap? Peppa Gris Fysisk og mental helse 6 28-09-11 17:52
Har virkelig kalorier ingen betydning? Nordmørsloppa LCHF 11 07-09-11 22:37
Soyaprotein -har merke noe betydning? muskatt Spørsmål og svar 4 19-04-09 23:42
Fettets betydning ved ketolyse Søster Spørsmål og svar 25 19-06-08 16:42


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no