Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Tenker du på omega 3/6-balanse?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-09-11, 10:39   #1
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Tenker du på omega 3/6-balanse?

Tenker du på å balanse inntak av omega 3 og omega6 balanse når du spiser kjøtt/fett?

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 10:40   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Tenker du på omega 3/6 balanse?

Nei!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 10:47   #3
Dollsine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Tenker du på omega 3/6 balanse?

Overhodet ikke!

  Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 11:22   #4
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Tenker du på omega 3/6 balanse?

Kan legge til det spørsmål til - Hvorfor?

Hvorfor tenker der ikke på det eller hvorfor tenker dere på det?

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 11:30   #5
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Tenker du på omega 3/6 balanse?

Har rett og slett alt for mye å tenke på og bekymre meg for om jeg ikke skal henge meg opp i hver lille bestanddel av maten min i tillegg!
Spiser relativt variert og velger å tro at det holder til mitt bruk!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 12:21   #6
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Tenker du på omega 3/6-balanse?

Jeg tar omega3-tilskudd daglig og mener bestemt at det har god virkning på huden min. Var plaget med eksem på en fot fra 10-årsalder og i ettertid ser jeg at akkurat i den tiden kuttet jeg ut smør på brødskiva og gikk fra helmelk til skummet melk - altså minimerte jeg fettinntaket (godt påvirket av eldre søsken).

Jeg var mer plaget vinterstid enn om sommeren og leste forleden at mangelen på omega3 ofte er mer uttalt om vinteren enn om sommeren, sikkert noe med d-vitaminer og sol og sånt også tenker jeg.

Men utover tilskuddet tenker jeg ikke videre over forholdet mellom omega3 og 6 nei.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 12:43   #7
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Tenker du på omega 3/6-balanse?

Jeg tenker at det er synd at dyr/fjærkre fôres på en sånn måte at det skaper ubalanse i fettet, men jeg får jo ikke gjort stort med det utover å dele kunnskapen videre. Hadde jeg hatt muligheten til å bare spise kjøtt av dyr som har gått på utmarksbeite hele året, vilt, økologisk kylling/egg etc, så hadde jeg gjort det, men der begrenser det seg økonomisk, dessverre ...
Jeg tar Cocosa og Udo's og unngår ellers raffinerte oljer og egentlig planteoljer i stor grad i et forsøk på å balansere best mulig, og merker at dette har god virkning på leddsmerter og fettbalanse i huden f.eks. Jeg burde spise mer fisk også, forsåvidt. Der har jeg litt å gå på.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 13:43   #8
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Tenker du på omega 3/6-balanse?

Jeg har en autoimmun sykdom og ser absolutt verdien i å øke omega3 og redusere omega6 så langt det (for meg) er praktisk mulig. Jeg gjemmer ikke solsikkeoljen når husets herre lager mat, men vi bruker mye mer smør og baconfett (ja, jeg vet det ikke er helt bra sammensetningsmessig, men satser på at mettet fett og stabile fettsyrer tross alt er bedre enn smøreoljer ) til steking nå.

Jeg tar omega3-tilskudd og spiser fisk ukentlig iallfall. Og en god del makrell i tomat/røkelaks osv. Velger vill fisk der det er (lett) tilgjengelig og har et håp om å finne økologisk kylling og -egg på svenskesiden.

Så jeg vil si at jeg verken er beinhard eller fantatisk - men ja, jeg tenker og velger bevisst omega3 der hvor det er enkelt. Jeg er overbevist om at mat er medisin ... det har legen min brukt et år på å lære meg - samtidig som han har slanket både meg og lommeboken (og det er han vel undt!) så nå får jeg følge opp.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 14:53   #9
Dollsine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Tenker du på omega 3/6-balanse?

Jeg har nettopp begynt med Udos hvor omega 3-6-9 er med. Ellers tenker jeg ikke noe på sammensetningen av mat for å få nok av de ulike stoffene. Mulig jeg burde gjort det, men jeg gjør det ikke. Prøver å spise variert, innafor de matvarene jeg liker (er ganske kjedelig), men hvis noen mener jeg skulle vært opptatt av fordelingen så opplys meg gjerne!

  Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 19:58   #10
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Tenker du på omega 3/6-balanse?

En trenger egentlig ikke tenke på omega 3\6, men man bør styre unna endel matvarer med høyt innhold av omega 6. Spesielt matoljer av solsikke (unntatt high oleic varianten), mais og soya som finnes i svært mange matvarer. Mange på lavkarbo styrer bevisst unna disse så der er problemet løst. Om man velger oljer med lite omega 6 eller med forholdet i balanse\favør av omega 3 så er jo olivenolje, rapsolje og linfrøolje gode, alle bør være kaldpresset og evt tilsettes i smoothier, salater, på slutten av steketiden i gryteretter, supper etc. Å spise mye sjømat og feit fisk som mange gjør på lavkarbo gir jo svært godt forhold mellom oemga 3 og 6 om man styrer unna de verste omega 6 fellene ellers. Noe mange bør være påpasselige med er å styre unna kaviar, majones, hamburgerdressing osv som ofte er basert på soya, heldigvis kommer stadig flere av de nye med rapsolje selv om den ofte er raffinert (dog tåler rapsolje mer varme og sånn sett bedre raffinering enn f.eks soyaolje). Margarin er også ei stor omega 6 felles, mens meierismør og bremykt har ganke bra forhold dem i mellom. Margarin har jeg inntrykk av at de fleste skyr som pesten på lavkarbo heldigvis Kornprodukter er jo det siste, men også her er spiser omtrent alle lavkarbere minimalt

Har du autoimmune sykdommer som revmatisme, hudsykdommer etc så bør man absolutt tenke på balansen siden riktig balanse gir samme effekt som NSAIDS i form av cox 2 hemmere (betennelsesdempende) men uten de kjipe bivirkningene og til en langt lavere pris Faktisk opphører behovet for NSAIDS om man er skikkelig i balanse, derav god effekt av omega 3 ved f.eks leddgikt, ikke pga omega 3 i seg selv, men fordi det bidrar til å fikse det dårlige forholdet mellom 3 og 6.

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 20:28   #11
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Tenker du på omega 3/6-balanse?

Grunnen til at jeg spør er at mitt forhold mellom omega 6 og omega 3 i blodet er 7,3:1 (AA/EPA).

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 19-09-11, 07:17   #12
macadamia79
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 187
macadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlys

Sv: Tenker du på omega 3/6-balanse?

Jeg har også begynt å interessere meg for o3/o6-forholdet i mat ifbm autoimmun sykdom. Fokuset på hvilke matvarer som har bra eller dårlig balanse har veldig lite for seg når man begynner å se på MENGDEN av de forskjellige man får i seg.

Én spiseskje rapsolje gir ca 1,4g mer omega 6 enn 3 (http://nutritiondata.self.com/facts/fats-and-oils/621/2)

Noen andre eksempler
Én svinekotelett 85g: - ca 2,2g o6 overskudd - http://nutritiondata.self.com/facts/...roducts/2242/2
En lammekotelett 85g: ca 0,2g o6 overskudd: http://nutritiondata.self.com/facts/...roducts/4540/2
En skive stekt bacon 8g: ca 0,3g o6 overskudd - http://nutritiondata.self.com/facts/...roducts/7356/2 (en pakke gir da fort et par gram)
Hardkokt egg: 50g: ca 0,5g o6 overskudd - http://nutritiondata.self.com/facts/...roducts/7356/2

Jeg synes det er interessant å se hvor nærme et én til én-forhold jeg kan komme.
Edit: og da er det mye lettere å utelate omega 6 enn det er å legge til ekstra omega 3

__________________
"HVA du spiser er med på å bestemme HVOR MANGE kalorier kroppen bruker, fordi hjernen justerer energiuttaket etter både HVA SLAGS og HVOR MYE energi vi tar inn"

Sist redigert av macadamia79 : 19-09-11 kl 07:23.
macadamia79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: paleo 3.1 iceman Svar med sitat
Gammel 19-09-11, 08:29   #13
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Tenker du på omega 3/6-balanse?

Det er vell litt vanskelig å si hva som regnes som balanse, men 2:1 eller 1:1 er vell regna som svært bra for de fleste av oss Desverre er forholdet for folk flest trolig i området mellom 20:1 og 10:1 bl.a grunnet mye kornprodukter og de nevnte dårlige oljer. Heldigvis spiser stadig flere mindre brød, mindre margarin i favør av smør\bremykt og jeg ser at det i flere og flere produkter blir vanlig og bruke rapsolje istedet for soyahelvete som i mine øyne bare egner seg som biodiesel og ikke til menneskeføde.

Også verdt å merke seg at omega 6 fettsyra GLA virker antiinflammatorisk og om man har noe inntak av den gjør det ikke noe om balansen er dårligere. Nattlysolje som endel kvinner tar, hampolje og flere andre vegetabilske kilder inneholder endel GLA. Det finnes også visse matvarer som hindrer omdannelse av omega 6 til prostagladiner som er problemet ift betennelser, eks ingefær, grønn te og flere andre.

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 20-09-11, 09:42   #14
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Tenker du på omega 3/6-balanse?

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Grunnen til at jeg spør er at mitt forhold mellom omega 6 og omega 3 i blodet er 7,3:1 (AA/EPA).

Legger du inn en link til hvor du fikk målt deg? Jeg kunne tenke meg en slik måling, men den linken du la inn den gangen før fant jeg ikke ut av...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 20-09-11, 11:28   #15
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Tenker du på omega 3/6-balanse?

Enten kan du be fastlegen gjør det eller så kan du bestille her http://www.oil4life.net/

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 25-09-11, 21:46   #16
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Tenker du på omega 3/6-balanse?

Dette er noe alle bør tenke på, men som taraquin påpeker, så ordner mye seg ved å følge et lavkarbokosthold, der de største omega-6-kildene begrenses.

Hvorfor man bør tenke på dette, har jeg skrevet mer om her: http://fitnessbloggen.no/omega-3-og-...-i-kostholdet/

Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 11:22   #17
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Tenker du på omega 3/6-balanse?

Noen ting som mange ikke tenker på er at flere matvarer hindrer deler av omdanningen som fører til problemene ved omega 6 inntak. Ingefær, gurkemeie og flere andre krydder\matvarer kan hjelpe på balansen selv om du ikke spiser i balanse. Jeg har prøvd å inkludere mer av dette i mitt kosthold

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 11:34   #18
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Tenker du på omega 3/6-balanse?

Opprinnelig lagt inn av taraquin, her.

Noen ting som mange ikke tenker på er at flere matvarer hindrer deler av omdanningen som fører til problemene ved omega 6 inntak. Ingefær, gurkemeie og flere andre krydder\matvarer kan hjelpe på balansen selv om du ikke spiser i balanse. Jeg har prøvd å inkludere mer av dette i mitt kosthold

Interessant. Hvilke krydder gjelder dette - ut over ingefær og gurkemeie? Er det de vanlige antioksidantene?

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 14:18   #19
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Tenker du på omega 3/6-balanse?

De finnes nok i mange typer matvarer og krydder, såkalte cox-2 hemmere som reduserer dannelsen av prostagladiner som igjen bidrar til inflammasjon. Flere nyere medisiner gjør også dette til en høy pris og med stygge bivirkninger, vioxx er et eksempel på en kunstig cox-2 hemmer. Med kostholdsendringer kan man gjøre det på den naturlige måten

I tillegg til ingefær og gurkemeie (curcumin) står det noen til her: http://www.newhope.com/nutritionscie...ug_00/cox2.cfm og det finnes garantert flere, men de nevnte er det forsket på og de har vist lovende resultater.

Ingefær som krydder og røtter brukes i mange matretter, gurkemeie finner man f.eks i karri, kebabkrydder og i lussekatter som "billig" safran da det gir fin, gul farge. Reservatrol og flavonoider finner man f.eks i noen grønnsaker og frukt.

Konklusjon for bedre balanse:
- SPis mer fet fisk og sjømat generelt og økologiske kjøtt, egg og meieriprodukter.
- Unngå omega 6 oljer som vanlig solsikkeolje, maisolje og soya.
- Unngå kornvarer da mye av fettet der er omega 6.
- Spis nøtter, men moderer mengden da mange inneholder mye omega 6, f.eks peanøtter, cashew er bedre.
- Bruk gjerne olivenolje (kaldpresset) selv om ration mellom omega 3 og 6 er sårlig så inneholder den lite omega 6 totalt sett og inneholder endel stoffer som bl.a reduserer stivhet i åreveggene og dermed kan hjelpe ift inflammasjonsprosesser og hjerte- og karsykdommer.
- Bruk gjerne frø og enkelte planteoljer som hampolje\hampfrø, kaldrpesset rapsolje og linfrø\linfrøolje utenom til steking.
- Bruk gjerne av de nevnte krydderne som karri, kebabkrydder og ingefær, og spis rikelig med grønnsaker og noe frukt.

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 15:09   #20
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Tenker du på omega 3/6-balanse?

Jeg tenker på Omega 3/6-balansen ja og tar omega 3 som tilskudd for å sørge for en mer riktig fordeling.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 15:16   #21
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Tenker du på omega 3/6-balanse?

Spennende lesing. Vi har en pose gurkemeie fra en ferietur for noen år tilbake. Jeg skjønner hvor jeg skal putte den - og det er ikke i skapet.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 15:44   #22
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Tenker du på omega 3/6-balanse?

Jeg bruker MASSE gurkemeie i maten, men mest fordi det gir så fiiin farge! Hehe. Mye i indisk mat, kokosmelkgryter og sånn, og så har jeg det i blomkålrisen min, mest fordi jeg blir så glad av fargen. Så det var gode nyheter at den har såpass bra egenskaper også, for smaker noe gjør den jo knappest.
Ingefær går det også MYE av her. Så fort jeg kjenner det minste tegn på forkjølelse, så er det fram med vidundermedisinen: ingefærskiver, sitronskiver og nykvernet pepper trukket i varmt vann.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 17:09   #23
Reason
Medlem
 
Reason sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 56
Reason er på en erverdig vei

Sv: Tenker du på omega 3/6-balanse?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg tenker at det er synd at dyr/fjærkre fôres på en sånn måte at det skaper ubalanse i fettet, men jeg får jo ikke gjort stort med det utover å dele kunnskapen videre. Hadde jeg hatt muligheten til å bare spise kjøtt av dyr som har gått på utmarksbeite hele året, vilt, økologisk kylling/egg etc, så hadde jeg gjort det, men der begrenser det seg økonomisk, dessverre ...

Enig, jeg tenker ofte på hva det jeg spiser har spist, men det er for min del ikke helt realistisk å kun kjøre "grassfed" og organisk.

Når jeg kan, spiser jeg egg fra lokale bondegårder. Alt av oljer jeg får i meg er kaldpresset/extra virgin. Holder meg helt unna kornprodukter/soya/mais. Spiser laks minst en gang i uka, og er veldig glad i en del av krydderne nevnt ovenfor. Hadde vært gøy å teste hvor "i balanse" jeg er, mye som tyder på at jeg kanskje ikke er så på bærtur som jeg hadde trodd

Reason er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 22:32   #24
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Tenker du på omega 3/6-balanse?

Jeg tenkte jeg var i mer enn jeg faktisk var.. Så det var litt gøy å egentlig se

Blir nok mer fisk på meg, men kommer ikke til å gjøre noe mer ut av det. Litt mer fisk, høydosert EPA/DHA og ingen plante oljer

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 26-10-11, 19:37   #25
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Tenker du på omega 3/6-balanse?

Dytter opp denne litt jeg. For jeg lurer også på det med balsensen mellom omega 3 og 6. Jeg innbiller meg at jeg får i meg for mye omega 6 i forhold til omega 3, da jeg spiser litt nøtter eller frø hver dag. Men jeg sliter veldig med leddene for tiden. Jeg tar 2 omega 3 kapsler hver dag som gir 680mg omega 3 av div. slag jeg ikke skjønner noe av. Men de kapslene har jeg akkurat begynt med, før tok jeg noe som inneholdt både omega 3 og 6, men sluttet pga jeg hørte t omega 6 ikke var så bra og glemte hele greia helt til jeg ville prøve noe som kunne fikse leddene enda mere. Ketogen kost hjelper, men ikke nok.. I dag er jeg feks helt vrak, jeg sov dårlig og har vondt i alle leddene, og jeg tror neppe vondt i skuldrer og albuer har med overbelastning pga vekta å gjøre, mulig de vonde og stive anklene mine har med det å gjøre sammen med bekkenet som har begynt skrante igjen.

Jeg skal ta meg en søkerunde nå, for jeg er temmelig sikker på at jeg husker at det står en god del om omega 3 her fra før. Men jeg vil gjerne ha noen innspill om noen har noen tanker.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Er du i balanse? Om omega 3 & 6 Bravo Kosttilskudd 14 20-06-11 10:26
Omega-6 og omega-3 gir fedme, diabetes, hjertefeil og kreft? arvid g Generell ernæringsdebatt 0 14-04-09 07:52
Balanse-te Thse Lavkarbo generelt 0 13-03-07 08:07


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no