Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Ketostix for dummies

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-03-14, 22:18   #1
Dunderhonning
Juniormedlem
 
Dunderhonning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2014
Innlegg: 26
Dunderhonning er på en erverdig vei

Ketostix for dummies

Hei fine folk. Må spørre om enda en ting jeg ikke fant svar på andre steder: forsto det slik at man bør teste ketostiks på kvelden et par timer etter siste måltid. Men er det slik at den kan bli positiv selv om man ikke er i ketose? Om man tester for tidlig og fettrik mat ikke er fordøyd for eksempel?

Går det an å få falsk positiv altså?

Dunderhonning er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-03-14, 22:26   #2
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Ketostix for dummies

Fet mat og/eller alkohol kan gi utslag på stixs

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 10-03-14, 22:33   #3
Dunderhonning
Juniormedlem
 
Dunderhonning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2014
Innlegg: 26
Dunderhonning er på en erverdig vei

Sv: Ketostix for dummies

Selv om man spiser masse karber? Det gjør ikke jeg altså.
Hva om man sjekker morgenen etter i stedet da? Da kan jo ikke det påvirke?

Dunderhonning er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-03-14, 22:34   #4
Dunderhonning
Juniormedlem
 
Dunderhonning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2014
Innlegg: 26
Dunderhonning er på en erverdig vei

Sv: Ketostix for dummies

Da kan ikke mat eller vin påvirke tenkte jeg...

Dunderhonning er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-03-14, 23:34   #5
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Ketostix for dummies

Opprinnelig lagt inn av Dunderhonning, her.

Selv om man spiser masse karber? Det gjør ikke jeg altså.
Hva om man sjekker morgenen etter i stedet da? Da kan jo ikke det påvirke?

Da er mange i ketose uansett fordi kroppen har forbrent karbohydratene og lagrene er tomme og det kan altså gi en falsk positiv, vil jeg tro. Hold deg til det som står på pakken du - et par timer etter dagens siste måltid.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 11-03-14, 10:05   #6
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Ketostix for dummies

Opprinnelig lagt inn av Dunderhonning, her.

Selv om man spiser masse karber? Det gjør ikke jeg altså.
Hva om man sjekker morgenen etter i stedet da? Da kan jo ikke det påvirke?

Hvis du ligger mellom 10 og 50 g karber om dagen (spiser riktig), så er du nok i ketose. Ikke stress med stixene .
Ca to timer etter dagens siste måltid/middag er den beste tiden å finne ut av om du har et overskudd av ketoner i urinen.

Paradoksalt nok, kan man få mindre utslag på stixene når kroppen blir flinkere til å bruke ketonene som brennstoff. Da vil det nemlig bli færre ubrukte ketoner i urinen. Men det er en annen diskusjon.

Spis riktig etter den filosofien du har valgt og ikke bry deg så mye om stixene. De kan være upålitelige og gi deg masse unødvendig stress

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 11-03-14, 14:21   #7
Dunderhonning
Juniormedlem
 
Dunderhonning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2014
Innlegg: 26
Dunderhonning er på en erverdig vei

Sv: Ketostix for dummies

Takk igjen.

Tenkte bare jeg skulle teste om jeg var i ketose etter en strevsom uke med slekt i hus. Min mor har en lei tendens til å ødelegge et hvert forsøk jeg har på å være flink til noe som helst dessverre, så stikk i strid med anbefalt kutyme har jeg ikke fortalt henne at jeg går på et lavkarbokosthold.
Jeg fortalte henne at jeg må holde meg unna mel og stivelse en periode pga magesmerter. Dermed begynner hun å mase på at litt kake kan jeg vel ta...

Lang historie, men jeg har altså fått i meg bittelitt sukker og litt vin denne uken, og sikkert litt mer karbo enn jeg ønsker. Ville bare se hvor ille det så ut, men fikk ikke testet korrekt i går kveld.

Jeg stresser egentlig ikke med dette. Jeg elsker å teste meg for alt mulig rart, så dette er mer gøy en stressfremkallende. Og jeg bryter ikke sammen om jeg falt ut av ketosen.
Men det som hadde vært fint var om jeg hadde klart å opprettholdt ketosen, for da blir det ikke like mye styr for min egen del neste gang familien er på besøk.

Egentlig litt derfor jeg lurte. For stixen slo mildt ut i går kveld, men da var det ikke to timer siden jeg spiste. Litt mørkere i morges, men det teller vel heller ikke.

Prøve igjen i kveld da :-)

Dunderhonning er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-03-14, 14:56   #8
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Ketostix for dummies

Når kroppen har forbrent sukkeret/karboene du har spist, så går den over på fettforbrenning og dannelse av ketoner igjen. (Dvs. den forebrenner alkohol aller først og da er resten av tilgjengelig energi på vent.)

Hvis jeg spiser en appelsin eller en liten pinneis eller et liiite kakestykke ila dagen, så er jeg i ketose igjen på kvelden.

Å måle om morgenen har lite for seg, for som TrillTrall sier, så er "vanlige" folk ofte i ketose om morgenen. Spesielt kan man merke det på små barn.

Dette fant jeg på et annet nettsted, og det summerer ganske greit opp om stixs og bruken av de:

"Å måle om du er i ketose om morgenen er helt bortkastet. Alle skiller ut noe ketoner i løpet av natten ganske enkelt fordi det er lenge siden siste måltid.

Du skal måle om du er i ketose på kvelden, helst 2 timer etter siste måltid.
Og mørkt lilla utslag er IKKE bra! Om morgenen er det vel ikke så farlig, men hvis du får mørkt lilla utsalg om kvelden, betyr det at du drikker altfor lite vann. Og vann trenger du. Nyrene dine jobber på spreng for tiden for å kvitte kroppen med avfallstoffer. Når du kommer i ketose trenger du fortsatt mye vann. Hele renselsesprosessen kroppen gjennomgår for å forbrenne og kvitte seg med fettet går gjennom nyrene. Det er derfor du må drikke mye vann.

Det eneste som er av noe som helst betydning med å måle, er å finne ut om du er i ketose eller ikke. Får du et utslag, skifter stix'en farge, er du i ketose. Om den blir så vidt lys rosa, betyr det at du er i ketose, og at du drikker nok vann. Så vi som bruker stix for å sjekke om vi er i ketose eller ikke, trenger ikke bry oss om fargegradene. Enten er du i ketose, eller du er ikke i ketose. De ulike fargene har ingen betydning for hvor mye fett du forbrenner, det er egentlig en måleskala for de som har diabetes og må passe på blodsukkersvingningene.

Hvis du måler i kveld, og ser at du er i ketose, kan du legge bort de stix'ene så lenge du bare går på pulver og vann. For da holder kroppen seg i ketose."

http://campkilo.no/forum/6-ketose/65...sticks?start=6

Edit: ser at dette er "reklame" for campkilo, men hvis du bytter ut "pulver og vann" med "ren mat uten sukker", så stemmer det for oss her inne også ;-)

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 11-03-14, 15:00   #9
Dunderhonning
Juniormedlem
 
Dunderhonning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2014
Innlegg: 26
Dunderhonning er på en erverdig vei

Sv: Ketostix for dummies

Ok, takk takk.

Tar en test i kveld. Om ikke annet gjør det meg mer fokusert på å ikke småspise på kvelden. Blir sulten igjen noen timer etter middag

Dunderhonning er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-03-14, 15:08   #10
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Ketostix for dummies

Opprinnelig lagt inn av Dunderhonning, her.

Ok, takk takk.

Tar en test i kveld. Om ikke annet gjør det meg mer fokusert på å ikke småspise på kvelden. Blir sulten igjen noen timer etter middag

Da er det jo en sannsynlighet at du ikke spiser nok/eller fett nok.
Hvis du allikevel må ha noe på kvelden, prøv en boks Cottage Cheese med hakkede mandler/nøtter og en skvett Zeroh eller Fun Light i.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 11-03-14, 16:15   #11
Dunderhonning
Juniormedlem
 
Dunderhonning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2014
Innlegg: 26
Dunderhonning er på en erverdig vei

Sv: Ketostix for dummies

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Da er det jo en sannsynlighet at du ikke spiser nok/eller fett nok.
Hvis du allikevel må ha noe på kvelden, prøv en boks Cottage Cheese med hakkede mandler/nøtter og en skvett Zeroh eller Fun Light i.

Ligger på en 15-20 gram karbo om dagen, ca 30 % proteiner og en 70% fett. Burde ikke det være nok?

For første gang på mange år kjenner jeg nå sult. Alt har vært helt ute av styr på grunn av dårlig oppdragelse og noen svangerskap med dårlig form tror jeg. Jeg koser meg litt med å faktisk kjenne sult jeg, men må jo spise noe når det dukker opp. Har brukt å ta noe ost og paprika for eksempel på kvelden.
Drev å spiste baconkrisp men fikk tips om å slutte med det. Så det har jeg gjort.

Tilsetter ekstra smør i maten min (resten av familien går ikke på dette, men vi har funnet en løsning som fungerer for alle), og drikker kaffe på morgenen med cocosa i. Der har du jo også en heidundrende kilde til fett. Men er likevel sulten en time eller to etterpå...

Dunderhonning er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Trening for dummies? silje21 Trening 6 25-04-13 09:31
Tunfisk for dummies Deanna Lunsj 13 08-02-11 13:31
Matlaging for dummies Ignite Spørsmål og svar 43 16-05-10 15:24
Hmm ... I ketose på ketolyse-ketostix, men ikke på ketostix fra apoteket? wollafruen Ketolysekuren 10 15-02-09 13:14
Tai Chi for dummies.. Fjonken Trening 2 15-06-06 00:09


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no