Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Å få i seg nøtter på alternativt vis

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-12-04, 02:06   #1
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Å få i seg nøtter på alternativt vis

Jeg er ikke så fryktelig glad i nøtter.. eller egentlig ikke i det hele tatt, bortsett fra mandler i gløgg, av en eller annen merkelig grunn..

Men det skal jo være så sunt, så jeg lurte på om det var noen som hadde noen gode tips til hvordan jeg kan få dem i meg uten å grine på nesen? Malt, f.eks?

Liker også valnøtter i waldorfsalat.

Jeg drikker/spiser endel smoothie, kanskje jeg kan mose noen i den? Eller knuse?

Tips mottas med takk!

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 29-12-04, 10:36   #2
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Walnøtter kjørt i foodprocessor til de blir skikkelig pasta og trillet til kuler smaker bare helt himmelsk!

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 29-12-04, 11:01   #3
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Nøtter i alle fasonger

Har du smakt mandelsmør? Jeg har kjøpt det i helsekostbutikken her jeg bor - og det var fantastisk godt! Det smakte på en måte litt søtt og ikke likt mandler synes jeg. De hadde to typer, en til 65 kroner! og et annet merke som var billigere (30-et eller annet).
Jeg kjøpte det når jeg gikk på south beach og jeg klarte ikke slutte å spise det. Spiste masse mandelsmør hver dag, spesielt sammen med vaniljekesam er det helt rått!
Har også kjøpt peanøttsmør uten sukker i helsekosten, og det også syntes jeg var godt. Jeg vet de har cashewsmør også.




Du kan lage smoothies ja, det er jo utrolig hvor sunt og godt disse kan bli. Nøttene blir malt, ellers så kan du bruke valnøttolje, som jeg brukte i den siste oppskriften i tråden:

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=1692&highlight=smoothies


Du kan, som du selv foreslår, male dem og bruke som mel i bakeoppskrifter (selv om det ikke er det du trenger i det daglige kosthold). 1 del mel erstattes av: 1/3 malte mandler, 1/3 soyamel og 1/3 fint speltmel. Dette er fra Kokeboken naturlig slank av fedon.


Du kan selvsagt lage Pesto, der er pinjekjernene umerkelige
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2783&highlight=pesto


Jeg lette litt og fant en sannsynligvis fantastisk oppskrift på en slags chips, som jeg også må poste under oppskrifter:

Kanskje halvparten av speltmelet kan erstattes med soyamel? Det skal jeg prøve, skal se om jeg får gjort det i dag.

Cheddar Pecan Crisps
ca. 50 stykker

Sett ovnen på 175 grader

1/2 kopp (1,2 dl) mykt usaltet smør
2 kopper (4,5 dl) revet Cheddar
1 stor eggeplomme
1/2 ts salt
1/2 ts kajenne
1,6 dl fint sammalt spelt
1,6 dl finmalte pecannøtter

Bland smør og revet ost i en mikser/food processor og når det er blandet ha oppi resten av ingrediensene.

Rull teskjeer med deig til boller og sett på bakepapirkledd bakeplate med 7,5 cm avstand. Trykk kakene flate til de blir 3-4 cm store. Stekes midt i ovnen 15-18 minutter.

Dessuten:

I den pakistanske kokeboka mi, vet jeg det er flere oppskrifter hvor malte mandler er brukt sammen med kjøttdeig i gryteretter. Jeg bruker kalkun- og kyllingkjøttdeig og tilsetter masse krydder. Skal finne oppskrift og poste under Oppskrifter.
De oppskriftene jeg har prøvd i denne boka, er fantastisk gode, så jeg tviler ikke på at denne med malte mandler også smaker godt!

Bon Appetitt!
Marianne

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 29-12-04, 19:08   #4
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Tusen takk for lure tips!

Jeg tenkte på valnøtter.. Jeg har en stavmixer, og den kan ikke knuse is.. tror dere valnøtter blir for harde for den?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 29-12-04, 19:48   #5
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Jeg knuser både valnøtter og mandler i min stavmixer. Har en sånn ca. 2.5 dl "kopp" med kniv oppi til den...

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 29-12-04, 19:57   #6
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Hvor mange watt (eller hva det er) - har din da Nille? (Eller det er kanskje ikke det som har noe å si..?)

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 29-12-04, 21:49   #7
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk



Bruker den lille forrest der...... tror mixeren er 600 W. Har den på lav puls når jeg bruker den til nøtter. Brukte den senest i dag da jeg lagde nøttemuffinsene...

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 29-12-04, 22:30   #8
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Ah..

Min er nok ganske så mye mindre avansert, for å si det sånn Jeg får prøve meg frem!

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 06-11-05, 14:18   #9
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Å få i seg nøtter på alternativt vis

Nå får jeg i meg en neve mandler hver dag, i frokostblandingen min.

Og hver gang jeg lager en kyllingrett, har jeg oppi cashewnøtter.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 06-11-05, 14:38   #10
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Å få i seg nøtter på alternativt vis

flotters jeg lagde nettopp sjokkis mmm

hakkede nøtter blandet med smeltet mørk sjokolade og en liten kladd smør.

oioioi så godt!!!

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-11-05, 22:32   #11
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Å få i seg nøtter på alternativt vis

eller cottage cheese med eple, kanel og litt hakkede mandler er yummi

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 07-11-05, 10:14   #12
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Sv: Å få i seg nøtter på alternativt vis

oj giiiid jeg hadde dette problemet ..... jeg spiser for mye nøtter jeg

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Gammel 07-11-05, 11:07   #13
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Å få i seg nøtter på alternativt vis

Opprinnelig lagt inn av nøtta

oj giiiid jeg hadde dette problemet ..... jeg spiser for mye nøtter jeg

du passer i allefall til nic'et ditt nøtta

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 07-11-05, 11:32   #14
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Sv: Å få i seg nøtter på alternativt vis

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro

du passer i allefall til nic'et ditt nøtta

hehe nemelig

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Gammel 17-05-10, 00:20   #15
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Å få i seg nøtter på alternativt vis

Dynk vann over dem og strø på salt. Det er godt med nøtter i salat, synes jeg. men du, har du smakt sesamfrøsmør, knuste sesamfrø? Tahini kalles det,men pass på å kjøpe av merket Monk for de andre har harsk smak. Monk sin er himmelsk. Litt salt på er godt. Det kan brukes som erstatning for smør på fedonbrød/juksebrød med kjøttpålegg oppå, med hell.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 17-05-10, 07:23   #16
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Å få i seg nøtter på alternativt vis

Lag smør av dem og bruk smøret til å lage kake, brød, knekkebrød ol.

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Nøtter! mofe Generell ernæringsdebatt 20 27-05-16 07:41
Vekta rikker seg ikke ... cathrine Induksjonen 5 15-01-08 21:08
Oljer og fett / Nøtter og frø Nille Type O 0 11-12-04 00:02


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no