Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Mer enn 30 kg overvekt

For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Mer enn 30 kg overvekt Vi som trenger å ta av 30 kilo eller mer står gjerne overfor ekstra store utfordringer. Her deler vi erfaringer, gir gode råd og støtter hverandre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-10-08, 19:44   #26
Solskinn
Medlem
 
Solskinn sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 66
Innlegg: 237
Solskinn er en juvelSolskinn er en juvelSolskinn er en juvel

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Denne operasjonen koster kr 138.000 Det er masse penger, men om man refinanserer boliglån og tar det litt på sikt, så er det mange som klarer dette. Man blir jo billig i kosten etterpå, og lærer å sy når klærne blir for store og ramler av

Les alt om fedmeoperasjoner på Aleris sine nettsider http://www.overvekt.net/

__________________
minus 37 20 igjen
Solskinn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Forsiktig lavkarbo etter vektoperasjon Svar med sitat
Gammel 20-10-08, 19:51   #27
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Opprinnelig lagt inn av Solskinn, her.

Denne operasjonen koster kr 138.000 Det er masse penger, men om man refinanserer boliglån og tar det litt på sikt, så er det mange som klarer dette. Man blir jo billig i kosten etterpå, og lærer å sy når klærne blir for store og ramler av

Les alt om fedmeoperasjoner på Aleris sine nettsider http://www.overvekt.net/

Har vært der og lest, men så ingen "prislapp". Greit å vite at det finnes et overkommelig privat tiltak, hvis det skulle bli for lenge å vente i offentlig kø. Enig i at prisen ikke er avskrekkende. Mye rart man bruker pengene på ellers, så dette er jo å investeret i livet!

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 21-10-08, 11:47   #28
Strutsen
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Opprinnelig lagt inn av Solskinn, her.

Gastric bypass ser ut til å være bra for meg også Har ingen problemer med å kose meg med maten heller, men jeg blir veldig fort mett, heldigvis.

Som 50åring har jeg endelig fått utført en slik operasjon som jeg har tenkt på i mange år. Har slanket meg hele livet, maaange kilo, sikkert flere hundre med alle som har kommet i retur mellom hver gang.

Så flott å lese at du har det så bra og at du er trygg på at dette var det rette valget for deg Solskinn !

Selv glemte jeg vel å skrive at også jeg er operert privat på Aleris - og jeg kan ikke få fullrost personalet der inne. Makeløs behandling, suveren oppfølging og tonnevis av informasjon.

  Svar med sitat
Gammel 21-10-08, 12:11   #29
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Det føles faktisk befriende å vite at det finnes et privat alternativ også.. jeg føler i alle fall at da har jeg en mulighet hvis jeg ikke skulle klare dette. Kanskje det kan hjelpe meg å holde stø kurs.. tanken på at jeg ikke behøver å gå feit livet ut liksom..

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 21-10-08, 13:19   #30
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Jeg har som Strutsen valgt Aleris for dette og kan heller ikke få fullrost dem nok. Det var en veldig god opplevelse. At Aleris har den beste kirurgen gjorde også sitt til at jeg valgte dem. Det er den beste avgjørelsen jeg har tatt i hele mitt liv.

  Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 13:09   #31
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Betryggende å høre

Det finnes et forum som heter www.vektoperasjon.no Der er det mange som har tatt, mange som venter på operasjon og noen som tenker på dette (inkl meg )

Flere har vært i Russland og tatt operasjon. Det koster mellom 60 og 70 tusen MED opphold på hotell for deg og ledsaker. Tidsperspektivet er 14 dager, så da kan man "feriere" litt også.

Alle de som har tatt det i Russland sier de er fornøyd. Det er jo halve prisen mot her liksom. Ikke alle som har 138 000 til en operasjon her.

Hvis jeg bestemmer meg for å ta det skrittet, tror jeg ikke at jeg orker å stå i kø i ett eller i verste fall 2 til 3 år. Så da er dette en mulighet for meg i alle fall.

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 14:47   #32
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info.

Opprinnelig lagt inn av theo, her.

Jeg håper virkelig dere tenker dere svært godt om før dere går til dette skrittet. Dette er en av de typene operasjoner som har høyest risiko både for alvorlige komplikasjoner og for død.

Komplikasjonene en må leve med resten av livet etter en slik operasjon er og mange og voldsomme. Dere vil aldri igjen kunne nyte et måltid mat. Dere må sannsynligvis slutte helt med alle melkeprodukter. Dere kommer være plaget av hyppig oppkast, diarre og magesmerter. Feilernæring er en selvfølge, så dere må få vitaminsprøyter og jerntilskudd resten av livet. Pasienter etter denne type operasjon er også mer utsatt for leverproblemer, gallestein, nyrestein og metabolisk encephelopati (hjerneskade).

Jeg er selv lege og har erfaring med pasienter av denne gruppen. Det er ikke alle som er så fornøyde i etterhånd. Så stå på, endre matvaner og livsstil! Bariatrisk kirurgi er IKKE en enkel utvei.

Makan til tullete og uvitende innlegg. Hadde det bare vært å ta seg sammen, slik du sier, hadde ingen trengt å ta en operasjon, tror du vi gjør det for moro skyld?
Jeg er selv Gastric bypass-operert og kjenner meg overhodet igjen i dette innlegget. Jeg har over et dusin venner og kjente som også er operert, og de har ingen som helst problemer. Alle som kjenner meg kan skrive under på at jeg nyter maten og lever godt, nesten litt FOR godt. Kaste opp tror jeg ikke engang vi KAN som operert, jeg har ikke kastet opp på 2 år nå, selv ikke da jeg var gravid og var ekstremt kvalm i 10 uker. Jeg har heller ikke tatt en eneste vitaminsprøyte siden operasjonen, hvor får du det fra?
Jeg har forresten INGEN problemer etter operasjonen. Den eneste effekten jeg har hatt er vektnedgang, ingen INGEN problemer. Men så er jeg operert privat også, som regel tryggere det.

Jeg er så glad jeg tok dette valget, og at jeg valgte Aleris, til tross for dårlig økonomi. Jeg har gått ned i underkant av 70 kg og lever helt normalt, det er helt fantastisk. Men så var jeg stor også, med en BMI på 44. Til tross for ung alder er jeg nesten sikker på at jeg ikke hadde levd i dag om jeg ikke hadde blitt operert. Jeg hadde også utviklet diabetes, det fikk jeg vite samme dag som operasjonen. Den har forsvunnet etterpå ...

Dette er ikke ment som et "halleluja-ta operasjon, alle sammen"-innlegg altså. Jeg synes bare det er så mye skrekk-propaganda ute og går når det gjelder disse operasjonene.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)

Sist redigert av Iset : 28-10-08 kl 15:29.
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 16:17   #33
fatty
Juniormedlem
 
fatty sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Bryne
Alder: 35
Innlegg: 14
fatty er på en erverdig vei
Exclamation

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

www.kirugirejser.dk
Har selv tatt operasjon Gastric Bypass gjennom dem. Han som driver det er selv med på reisen.
Prisen er ca 80000 og da inkludert hotell og reise.
Utrolig bra service. Har selv tatt Gastric Bypass og øyeoperasjon (laser) hos dem
Tok vektoperasjonen 23 mai, da veide jeg 114 kg. og veier nå, 6 måneder etter 76 kg

__________________






Ny start 23.11.2008
fatty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketose Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 18:36   #34
arkine
Seniormedlem
 
arkine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: vestfold
Alder: 70
Innlegg: 1.154
arkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snill

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info.

Opprinnelig lagt inn av theo, her.

Jeg håper virkelig dere tenker dere svært godt om før dere går til dette skrittet. Dette er en av de typene operasjoner som har høyest risiko både for alvorlige komplikasjoner og for død.

Komplikasjonene en må leve med resten av livet etter en slik operasjon er og mange og voldsomme. Dere vil aldri igjen kunne nyte et måltid mat. Dere må sannsynligvis slutte helt med alle melkeprodukter. Dere kommer være plaget av hyppig oppkast, diarre og magesmerter. Feilernæring er en selvfølge, så dere må få vitaminsprøyter og jerntilskudd resten av livet. Pasienter etter denne type operasjon er også mer utsatt for leverproblemer, gallestein, nyrestein og metabolisk encephelopati (hjerneskade).

Jeg er selv lege og har erfaring med pasienter av denne gruppen. Det er ikke alle som er så fornøyde i etterhånd. Så stå på, endre matvaner og livsstil! Bariatrisk kirurgi er IKKE en enkel utvei.

er faktisk litt enig med deg ,,men en som er overvektig blåser i alt det du sier , fordi livet er nok ødelagt som det er ,,og hva skal man nyte maten etter

vel jeg er slankeoperert for 25 år siden ,gastrick banding , kastet opp nesten daglig i 20 år , og kunne så absolutt ikke nyte mat,,ja det var en plage ,,gikk ned 32 kilo ,, så begynte vekten og øke ,,jo mer jeg kastet opp jo mer økte vekten ,, fordi kroppen vente seg til mindre og mindre mat har jeg skjønt i ettertid ,,for 5 år siden fjernet jeg hele ringen rundt mavesekken ,,, først nå i dag kan jeg igjen nyte et måltid mat ,,,men i små mengder ,,, fordi det antaglig er arrvev i eller rundt magesekken,,kaster enda opp ,men det er langt mellom ,, ris tåles ikke og lite grønnsaker ,, brød er det jeg tåler best ,,
jeg begynte så med eurodietten og lavkarbo gikk ned 22 kilo på 6 mnd ,og holdt meg der nå i to år ,,men kan ikke gå over til karbomat mer, kunn i begrenset mengder ,,
så vil ikke anbefalle noen og ta en oprasjon ,,
men så til det ironiske ,,, jeg angrer ikke på oprasjonen .legen min sa den gangen ,, du vet du kan dø på oprasjonsbordet ,, ja sa jeg ,men du vil vel opprere meg ,, var desperat ,men sånn tenker vi overvektige ,, for det er ikke godt og være overvektig , det sliter på alt ,,både kropp og sjel

og bare for og ha sagt det ,,JEG HAR ALDRI I MITT LIV TATT NOEN FORM FOR VITAMINER ,OG JEG HAR NÅ VÆRT FRISK OG RASK , TILOGMED UNDER MIN SISSTE GRAVIDITET SOM SLANKEOPRERT , OG GUTTEN ER 20 ÅR I DAG

og det er jæ..... vansklig og holde seg til en diett livet ut

__________________
start 18.01.2016

arkine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: røykfri,og snart slank,,håper jeg Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 18:53   #35
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Nå skal det sies at en operasjon som ble utført for så mange år siden nok har blitt forbedret siden den gang, og gastric banding er dessverre en type operasjon som gir varige ettervirkninger. Jeg vet at mange som har hatt banding tar en full gastric bypass etterpå og blir mye mer fornøyde.

  Svar med sitat
Gammel 22-11-08, 20:39   #36
fatty
Juniormedlem
 
fatty sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Bryne
Alder: 35
Innlegg: 14
fatty er på en erverdig vei
Exclamation

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info.

Opprinnelig lagt inn av theo, her.

Jeg håper virkelig dere tenker dere svært godt om før dere går til dette skrittet. Dette er en av de typene operasjoner som har høyest risiko både for alvorlige komplikasjoner og for død.

Komplikasjonene en må leve med resten av livet etter en slik operasjon er og mange og voldsomme. Dere vil aldri igjen kunne nyte et måltid mat. Dere må sannsynligvis slutte helt med alle melkeprodukter. Dere kommer være plaget av hyppig oppkast, diarre og magesmerter. Feilernæring er en selvfølge, så dere må få vitaminsprøyter og jerntilskudd resten av livet. Pasienter etter denne type operasjon er også mer utsatt for leverproblemer, gallestein, nyrestein og metabolisk encephelopati (hjerneskade).

Jeg er selv lege og har erfaring med pasienter av denne gruppen. Det er ikke alle som er så fornøyde i etterhånd. Så stå på, endre matvaner og livsstil! Bariatrisk kirurgi er IKKE en enkel utvei.


LOOL
For noe tåpelig dritt du har skrevet
Har selv tatt operasjonen for 6 måneder siden og har ingen som helst problemer. Klarerfint å nyte et godtmåltid i en normal mengde.
Og jeg drikker melk som en kalv i følge typen

__________________






Ny start 23.11.2008
fatty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketose Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 11:37   #37
arkine
Seniormedlem
 
arkine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: vestfold
Alder: 70
Innlegg: 1.154
arkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snill

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

ønsker dere alle lykke til med slankeoprasjonen ,,jeg tok som sagt gastrick banding ,men det var ikke noe band en kunne regulere ,, det ser ut som ei klokkereim,, (vet det fordi jeg har fjernet det)ikke noe elastisk
men ikke for og ta motet fra dere ,,men mange kompliksajoner ,mindre og større kommer gjerne etter noen år ,,og vektøkning kommer også,, så det gjelder og passe godt på vekten,,jeg spiste mat som jeg kunne beholde ,og det var stort sett brød ,, og usunne mavarer og snop
jeg kan ikke si at jeg led noe , at jeg kastet opp tok jeg som et pluss ,,de første årene ,,men det som skjedde var jo at jo mindre mat jeg beholdt ,jo mer la jeg på meg ,,jeg spiste skejlden på resturang ,, grunnen at jeg syns det var bortkasta penger , spiste jo så lite ,, og spiste jeg mye ,, fikk jeg vondt ,og måtte kaste det opp ..
i dag er jeg igjen slank takket være lavkarbo,,vil ikke ta slankeoprasjon igjen ,,men jeg angrer overhodet ikke på at jeg tok oprasjonen
og skjønner godt dere som tar den,,
men et godt rå ,,, pass på hva dere spiser ,, for en oprasjon krever også en diett ,,
og uansett hva slankeoprasjoenen heter , så legger du på deg om du ikke passer på hva du spiser,, etter noe år

__________________
start 18.01.2016

arkine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: røykfri,og snart slank,,håper jeg Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 12:33   #38
fatty
Juniormedlem
 
fatty sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Bryne
Alder: 35
Innlegg: 14
fatty er på en erverdig vei

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Opprinnelig lagt inn av arkine, her.

ønsker dere alle lykke til med slankeoprasjonen ,,jeg tok som sagt gastrick banding ,men det var ikke noe band en kunne regulere ,, det ser ut som ei klokkereim,, (vet det fordi jeg har fjernet det)ikke noe elastisk
men ikke for og ta motet fra dere ,,men mange kompliksajoner ,mindre og større kommer gjerne etter noen år ,,og vektøkning kommer også,, så det gjelder og passe godt på vekten,,jeg spiste mat som jeg kunne beholde ,og det var stort sett brød ,, og usunne mavarer og snop
jeg kan ikke si at jeg led noe , at jeg kastet opp tok jeg som et pluss ,,de første årene ,,men det som skjedde var jo at jo mindre mat jeg beholdt ,jo mer la jeg på meg ,,jeg spiste skejlden på resturang ,, grunnen at jeg syns det var bortkasta penger , spiste jo så lite ,, og spiste jeg mye ,, fikk jeg vondt ,og måtte kaste det opp ..
i dag er jeg igjen slank takket være lavkarbo,,vil ikke ta slankeoprasjon igjen ,,men jeg angrer overhodet ikke på at jeg tok oprasjonen
og skjønner godt dere som tar den,,
men et godt rå ,,, pass på hva dere spiser ,, for en oprasjon krever også en diett ,,
og uansett hva slankeoprasjoenen heter , så legger du på deg om du ikke passer på hva du spiser,, etter noe år

Nå tok jeg gastric bypass da.. Var ei dame i gruppa mi som tok banding, og hu og angra samme dagen vi kunne bynne å spise...
Han i kirugirejser anbefalte og ta ta bypass da banding ofte ga problemer

__________________






Ny start 23.11.2008
fatty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketose Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 15:56   #39
Strutsen
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Ville bare stikke nesen innom for å komme med en kommentar til denne "diskusjonen".

Det er enormt stor forskjell på gastric banding og gastric bypass. Jeg anbefaler alle å lese bl.a inne på www.vektoperasjon.no om forskjellen på de ulike operasjonene.

Vektredusjonsoperasjon er ikke noe altarnativ i stedet for slanking - det er et verktøy/hjelpemiddel. Og de aller fleste av oss som har tatt dette drastiske skrittet til å legge oss under kniven har forsøkt de aller fleste slankemetoder/kurer uten å lykkes. Dette handler ikke bare om å bite tennene sammen og "holde ut" - det handler om fysiologiske tilstander som gjør vektredusjon vanskeligere for enkelte enn for andre.

  Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 17:09   #40
fatty
Juniormedlem
 
fatty sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Bryne
Alder: 35
Innlegg: 14
fatty er på en erverdig vei

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Opprinnelig lagt inn av Strutsen, her.

Ville bare stikke nesen innom for å komme med en kommentar til denne "diskusjonen".

Det er enormt stor forskjell på gastric banding og gastric bypass. Jeg anbefaler alle å lese bl.a inne på www.vektoperasjon.no om forskjellen på de ulike operasjonene.

Vektredusjonsoperasjon er ikke noe altarnativ i stedet for slanking - det er et verktøy/hjelpemiddel. Og de aller fleste av oss som har tatt dette drastiske skrittet til å legge oss under kniven har forsøkt de aller fleste slankemetoder/kurer uten å lykkes. Dette handler ikke bare om å bite tennene sammen og "holde ut" - det handler om fysiologiske tilstander som gjør vektredusjon vanskeligere for enkelte enn for andre.

Bra innlegg!
Helt enig med deg

__________________






Ny start 23.11.2008
fatty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketose Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 19:21   #41
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Nå skal det sies at en operasjon som ble utført for så mange år siden nok har blitt forbedret siden den gang, og gastric banding er dessverre en type operasjon som gir varige ettervirkninger. Jeg vet at mange som har hatt banding tar en full gastric bypass etterpå og blir mye mer fornøyde.

Enig, det er stor STOR forskjell, så jeg håper virkelig ikke en person som har tatt gastric banding vil advare andre mot gastric bypass, som er en helt annen type operasjon med mindre komplikasjonsrate og mindre sjanse for vektøkning senere. Det går overhodet ikke an å sammenligne de to operasjonene, og i hvertfall ikke når operasjonen er tatt for mange herrens år siden. I dag er det helt annerledes.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 21:55   #42
arkine
Seniormedlem
 
arkine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: vestfold
Alder: 70
Innlegg: 1.154
arkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snill

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Enig, det er stor STOR forskjell, så jeg håper virkelig ikke en person som har tatt gastric banding vil advare andre mot gastric bypass, som er en helt annen type operasjon med mindre komplikasjonsrate og mindre sjanse for vektøkning senere. Det går overhodet ikke an å sammenligne de to operasjonene, og i hvertfall ikke når operasjonen er tatt for mange herrens år siden. I dag er det helt annerledes.


Alle burde blitt advart mot og ta en slankeoprasjon ,uansett type ,,for en kan faktisk DØ under oprasjonen , og noen få har det også grunnet komplikasjoner
men jeg skjønner godt de som tar det ,,,men det jeg ville var ikke og advare mot oprasjon ,,men og advare mot at etter oprasjonen ,må en faktisk også leve på en slags diett , passe på hva en spiser , for en Kan legge på seg av alle oprasjoner ,,og det kommer ikke etter et år men etter flere år ,,, jeg kjenner fler som har tatt bypass også ,og dere kan jo også lese på forumet om oprasjoner ,om de som har litt fartstid , flere har lagt på seg , fordi alt kan utvides , og en får plas til mer mat og snop og sånt ,

og da er igjen eneste utvei og slanke seg ,, desverre

__________________
start 18.01.2016

arkine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: røykfri,og snart slank,,håper jeg Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 21:59   #43
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Det er jo greit med en sånn "advarsel". Men det jeg har hørt klarer de fleste å holde vekta? Ellers hadde det vel ikke vært noen vits, hvis brorparten var like tykke etter 10 år?

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 23:41   #44
Strutsen
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Opprinnelig lagt inn av arkine, her.

.... dere kan jo også lese på forumet om oprasjoner ,om de som har litt fartstid , flere har lagt på seg , fordi alt kan utvides , og en får plas til mer mat og snop og sånt - og da er igjen eneste utvei og slanke seg ,, desverre

Skal ikke forsøke å motsi deg her - men når du først oppfordrer oss til å lese på vektreduksjonsoperasjonssiden så hadde det vært lurt om du selv også leste litt der om hva som skjer med kroppen før og etter en GBP operasjon. Man kan risikere å gå opp i vekt ja - men man vil aldri være i stand til å gå opp i vekt så mye at man når utgangsvekten. Næringsopptaket i tarmen vil alltid være noe lavere enn hos ikke-opererte.

Risikoen for å dø under operasjonen er selvfølgelig til stede - men ligger på under 1%. Risikoen for å dø av overvekten er langt langt større dessverre.

Kommentaren din om at den eneste utveien er å slanke seg blir jeg nesten litt provosert av. For dette dreier seg om mennesker som har forsøkt det meste. Hormonet Grehlin styrer sult og lysten på mat hos oss alle - men hos noen så produseres dette hormonet (sammen med en rekke andre hormoner) i større målestokk enn hos andre. Noe som igjen gjør at vektreduksjon til slutt blir så godt som fysiologisk umulig. Ved en GBP reduseres, eller forsvinner, produksjonen av dette hormonet (og flere andre hormon) - noe som gjør at det er lettere å styre sitt matinntak.

For de aller fleste som sliter med litt overvekt er nok den aller beste veien ut av dette en skikkelig livs- og kostholdsendring. Men for de som har blitt sykelig overvektige så er det ikke lenger "så enkelt" - og ved en GBP reduserer man faren for å dø av overvekt, og øker sin livslengde med mange år. Dessuten - en livslang livsstilsendring må til enten man velger operasjon eller ikke. Med dette i tankene blir kanskje ikke valget for disse menneskene så vanskelig lenger...


Sist redigert av Strutsen : 25-11-08 kl 23:52.
  Svar med sitat
Gammel 27-11-08, 13:59   #45
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Opprinnelig lagt inn av arkine, her.

Alle burde blitt advart mot og ta en slankeoprasjon ,uansett type ,,for en kan faktisk DØ under oprasjonen , og noen få har det også grunnet komplikasjoner
men jeg skjønner godt de som tar det ,,,men det jeg ville var ikke og advare mot oprasjon ,,men og advare mot at etter oprasjonen ,må en faktisk også leve på en slags diett , passe på hva en spiser , for en Kan legge på seg av alle oprasjoner ,,og det kommer ikke etter et år men etter flere år ,,, jeg kjenner fler som har tatt bypass også ,og dere kan jo også lese på forumet om oprasjoner ,om de som har litt fartstid , flere har lagt på seg , fordi alt kan utvides , og en får plas til mer mat og snop og sånt ,

og da er igjen eneste utvei og slanke seg ,, desverre

Vel, man kan dø av en mandeloperasjon også, faktisk er dødsrisikoen like liten ved en GBP (hvertfall ved Aleris) som ved en mandeloperasjon.
Når man allikevel er "døden nær" av overvekt og ikke har noe liv, er det ikke så mye som skremmer et menneske fra en slik operasjon. Det kan liksom ikke bli så mye verre.

Problemet etter en slankekur er at 95 % (av sykelig overvektige) har lagt på seg alt igjen innen få år. Det er altså å HOLDE vekten som er det største problemet. Nettopp derfor tok jeg og mange andre denne operasjonen. Jeg og andre har klart å gå ned både 20 og 30 kg (andre mye mer) men har lagt på oss igjen. Etter en GBP vil det å legge på seg igjen selvsagt være mulig, men MYE vanskeligere enn ellers. Man kan snu tallene på hodet og si at 5 % legger på seg igjen etter en GBP, i motsetning til 95 % som ved vanlig slanking.
Magesekken utvides IKKE. Men det blir laget et "reservoir" i tarmen der man får plass til litt mer mat. Man vil allikevel aldri kunne overspise som før, for man får både dumping og blir mett lenge før det. Dessuten er næringsinntaket lavere for resten av livet, ellers hadde vi sluppet å gå på store doser vitaminer og mineraler nettopp hele livet.

Den siste setningen din regner jeg med er skrevet litt i full fart, for alle vet hvordan man slanker seg, og jeg skal love deg at de fleste GBP-opererte er "verdensmestere" i slanking.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 01-12-08, 23:16   #46
arkine
Seniormedlem
 
arkine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: vestfold
Alder: 70
Innlegg: 1.154
arkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snill

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Vel, man kan dø av en mandeloperasjon også, faktisk er dødsrisikoen like liten ved en GBP (hvertfall ved Aleris) som ved en mandeloperasjon.
Når man allikevel er "døden nær" av overvekt og ikke har noe liv, er det ikke så mye som skremmer et menneske fra en slik operasjon. Det kan liksom ikke bli så mye verre.

Problemet etter en slankekur er at 95 % (av sykelig overvektige) har lagt på seg alt igjen innen få år. Det er altså å HOLDE vekten som er det største problemet. Nettopp derfor tok jeg og mange andre denne operasjonen. Jeg og andre har klart å gå ned både 20 og 30 kg (andre mye mer) men har lagt på oss igjen. Etter en GBP vil det å legge på seg igjen selvsagt være mulig, men MYE vanskeligere enn ellers. Man kan snu tallene på hodet og si at 5 % legger på seg igjen etter en GBP, i motsetning til 95 % som ved vanlig slanking.
Magesekken utvides IKKE. Men det blir laget et "reservoir" i tarmen der man får plass til litt mer mat. Man vil allikevel aldri kunne overspise som før, for man får både dumping og blir mett lenge før det. Dessuten er næringsinntaket lavere for resten av livet, ellers hadde vi sluppet å gå på store doser vitaminer og mineraler nettopp hele livet.

Den siste setningen din regner jeg med er skrevet litt i full fart, for alle vet hvordan man slanker seg, og jeg skal love deg at de fleste GBP-opererte er "verdensmestere" i slanking.

jada jeg også vet hvordan jeg slanker meg ,, kunne tatt doktorgraden i det jeg , er ikke ment som kritikk eller noe som helst , bare rene fakta
og siden jeg også har tatt slankeoprasjon , så er vel det kasnke innlysende hvorfor jeg gjorde ,, jo fordi jeg ikke hadde noe liv ,og det var likegyldig for meg om jeg døde på oprasjonsbordet eller ei ,,HAR ALDRI ANGRET PÅ OPRASJONEN ,, DEN GA MEG FAKTISK ET LIV ,,og jeg holdt faktisk på og dø på oprasjonsbordet,,,
så kristisere ingen som tar oprasjon ,,, vet godt hvordan overvektige lider jeg
kom bare med en advarsel om at det går ann og legge på seg igjen om en ikke passer på
og den advarslen fikk ikke jeg ,, for de ingen visste hvordan oprasjonen virket på sikt,, jeg fikk beskjed om og gå hjem og spise og føle meg fram
så igejn fårstår godt de som tar oprasjon
les innleggene før dere kritiserer de

__________________
start 18.01.2016

arkine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: røykfri,og snart slank,,håper jeg Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 01:12   #47
Strutsen
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Opprinnelig lagt inn av arkine, her.

les innleggene før dere kritiserer de

Hadde bare lyst til å si at jeg har i hvert fall ikke hatt til hensikt å kritisere det du sier. Har bare hatt lyst til å kommentere at det er stor forskjell på gastric banding og gastric bypass i forhold til risikoen for å legge på seg mye etter noen år. I tillegg har verden tatt noen kvantesprang fremover i riktig retning de siste to tiårene når det gjelder vektreduksjonsoperasjoner.

Personlig tror jeg at det knapt finnes mennesker som kaster seg inn i en så stor operasjon uten å ha gjort seg noen tanker om hva dette innebærer. Både privat og i det offentlige lærer man en god del om livsstil og kostholdsendringer både før og etter operasjonen. Men når så er sagt så håper jeg selvfølgelig at flest mulig klarer seg med en livsstilsendring og unngår en operasjon !!

  Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 11:26   #48
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Ok, her kommer jeg kanskje med dumme spørsmål, men sånn er det

Det jeg tenker, er at en person som har prøvd alt av slanking, og tar en operasjon, er det ikke god sjanse for at de legger på seg igjen over en del år? Liksom, om en person ikke har viljestyrke til å holde seg unna det som er usunt for kroppen, hva hjelper det da med en operasjon?

Er det kanskje at personen får en "boost", dvs motivasjon da kiloene raser av i begynnelsen? Eller er det at personen rett og slett ikke klarer å spise den samme maten?

er jo så mange som går på slankekurer og klarer å ta av, og motivasjonen til mange er jo at når man er ferdig slanket, kan man slappe litt av med mat igjen.. Og det er jo der problemet ligger, for da begynner man jo å legge på seg igjen.. Jeg bare tenker at det kan være tilfellet med operasjon også? Har lest om en person som tok operasjon, var inspirasjon til mange. Men etter noen år var alt tilbake og mer.. Har blitt sagt her at operasjonene har blitt forbedret, vet ikke helt hva dere mener med det? Hva kan har blitt forbedret som gjør at personer ikke faller tilbake i gamle vaner?

En person som er så stor at livet ikke er godt lenger; har den personen så mye å vurdere over ang. en operasjon? Altså, folk er jo forskjellige, så noen bruker sikkert mange år på å vurdere om dette er rett for dem. Men kan jo se for meg at det også er personer som ønsker å hoppe rett i det uten å gi altfor mye tanke til det. De utallige teite diettene man har prøvd sier kanskje litt om hvor despo man kan bli for å gå ned i vekt!

Ikke ta dette som kritikk, er bare jeg som ikke kan så veldig mye om dette tema, og er litt uviten samtidig nyskjerrig. Har aldri vært så stor at jeg har trengt å vurdere operasjon, så jeg klarer ikke å forestille meg hvordan noen kan ha det i en slik situasjon.. Lett kan det ikke være.

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 13:46   #49
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Opprinnelig lagt inn av Strutsen, her.

Hadde bare lyst til å si at jeg har i hvert fall ikke hatt til hensikt å kritisere det du sier. Har bare hatt lyst til å kommentere at det er stor forskjell på gastric banding og gastric bypass i forhold til risikoen for å legge på seg mye etter noen år. I tillegg har verden tatt noen kvantesprang fremover i riktig retning de siste to tiårene når det gjelder vektreduksjonsoperasjoner.

Personlig tror jeg at det knapt finnes mennesker som kaster seg inn i en så stor operasjon uten å ha gjort seg noen tanker om hva dette innebærer. Både privat og i det offentlige lærer man en god del om livsstil og kostholdsendringer både før og etter operasjonen. Men når så er sagt så håper jeg selvfølgelig at flest mulig klarer seg med en livsstilsendring og unngår en operasjon !!

Nemlig. Samme her.

Scartz: jeg har svart med rødt:

Opprinnelig lagt inn av scartz, her.

Det jeg tenker, er at en person som har prøvd alt av slanking, og tar en operasjon, er det ikke god sjanse for at de legger på seg igjen over en del år? Liksom, om en person ikke har viljestyrke til å holde seg unna det som er usunt for kroppen, hva hjelper det da med en operasjon?

Det hjelper på den måten at man ikke lenger kan overspise, man blir tvunget til å spise mindre siden det er fysisk umulig å spise like mye som før siden magesekken er hele 95 % mindre. Dessuten får de fleste effekter som dumping og fettdiaré når de spiser altfor fet eller sukret mat, noe som har en slags antabus-effekt. Noen legger på seg igjen, men i motsetning til sykelig overvektige som slanker seg tradisjonelt der 95 % legger på seg igjen etter noen år, er tallet motsatt når det gjelder GBP. Ca. 5 % legger på seg igjen, men sjelden like mye som før siden magesekken tross alt ikke vokser.

Er det kanskje at personen får en "boost", dvs motivasjon da kiloene raser av i begynnelsen? Eller er det at personen rett og slett ikke klarer å spise den samme maten?

Boosten hjelper også, men sjelden på sikt. Da gjelder det jeg skrev over.

er jo så mange som går på slankekurer og klarer å ta av, og motivasjonen til mange er jo at når man er ferdig slanket, kan man slappe litt av med mat igjen.. Og det er jo der problemet ligger, for da begynner man jo å legge på seg igjen.. Jeg bare tenker at det kan være tilfellet med operasjon også? Har lest om en person som tok operasjon, var inspirasjon til mange. Men etter noen år var alt tilbake og mer.. Har blitt sagt her at operasjonene har blitt forbedret, vet ikke helt hva dere mener med det? Hva kan har blitt forbedret som gjør at personer ikke faller tilbake i gamle vaner?

Man tar feks. mer av tarmen nå enn før, og mer av magesekken. Man har studert operasjonene inngående i mange år og funnet ut hva som gir best effekt, hvor mye av magen og tarmen man skal koble av osv.
Ved Gastric banding, som Arkine har hatt, er det annerledes. Da setter man bare et bånd på magesekken og når det tas av vil de aller fleste øke i vekt igjen, da de ikke lenger har noen "sperrer".

En person som er så stor at livet ikke er godt lenger; har den personen så mye å vurdere over ang. en operasjon? Altså, folk er jo forskjellige, så noen bruker sikkert mange år på å vurdere om dette er rett for dem. Men kan jo se for meg at det også er personer som ønsker å hoppe rett i det uten å gi altfor mye tanke til det. De utallige teite diettene man har prøvd sier kanskje litt om hvor despo man kan bli for å gå ned i vekt!

Jeg brukte noen år på å tørre dette, men til slutt var jeg så langt nede fysisk og psykisk at eventuelle bivirkninger av operasjonen ble totalt overskygget over det livet jeg levde da. Jeg ville uansett dødd tidlig om jeg ikke hadde blitt operert, så operasjonen reddet livet mitt på mange måter.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 21:08   #50
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Ok, var litt greit å få info om det! Kan tenke meg at det er et skummelt valg, uansett hvor overvektig man er. Er godt at tilbudet er der ute, og jeg antar at en lege vurderer nøye om en person trenger det eller ei!

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mitt liv etter Gastric Bypass-operasjonen i januar Iset Livets lyse side 102 26-09-11 20:17
Gastric bypass operert? kokkeline Generell ernæringsdebatt 6 20-06-08 12:51
Vurderer Fedon supha Dr Lindbergs 24 16-04-08 20:10
Jeg vurderer ... Fredrikke07 Ketolysekuren 4 16-03-08 12:47
Vurderer ketolyse, og har et par spørsmål Mamseboms Ketolysekuren 14 09-05-07 17:39


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no