Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Å velge en kostholdsfilosofi

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-01-09, 01:02   #1
Bambolona
Juniormedlem
 
Bambolona sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Trøndelag
Alder: 36
Innlegg: 47
Bambolona er på en erverdig vei

Å velge en kostholdsfilosofi

Trenger litt råd nå! Tenkte jeg skulle se litt nærmere på en kostholdsfilosofi som jeg kan forholde meg til i tiden fremover. Men hvilken..?
Av erfaring så vet jeg at trening gjør at jeg går enklere ned i vekt. Har pleid å kunne spise nesten hva det skulle være, men hatt stabil vekt fordi jeg trente regelmessig. Nå sliter jeg veldig fordi min nye studentilværelse gjør at jeg blir nødt til å sitte veldig mye, både til skolearbeid og jobb. Har ikke råd til å trene på trenigssentre, og har så vidt råd til mat også. Det betyr at jeg ofte tyr til billig og ikke fullt så sunn mat, som f.eks pasta og poteter.
Men rompa blir bare større og større... så noe må gjøres!
Er interessert i en filosofi som har med å spise naturlig og sunt, og innta mindre kalorier enn man forbruker. Som ikke krever at jeg må punge ut for spesialingredienser og slikt.

Vel, nå var kanskje det jeg var ute etter veldig typisk for alle slankefilosofier? Men, har dere noen anbefalinger for meg?

Bambolona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ala Lindberg Svar med sitat
Gammel 18-01-09, 10:27   #2
lura
Medlem
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 40
Innlegg: 75
lura er på en erverdig vei

Sv: Å velge en kostholdsfilosofi

Jeg kan ikke fortelle deg hva du skal velge,men kan da fortelle om min filosofiJeg følger boka til Thor Foseid,spis deg slank uten sult.Han lager ferdige ukesretter,men dette gidder jeg rett og slett ikke å kjøpe da det er billigere å lage maten selvhvis du har mulighet for å reise til sverige å handle billig kjøtt f.eks,biff,bacon,kyllingfilet osv..egg,salat,ost og slike ting koster ikke all verden her hjemme.spise mat med lite karbohydrater.Jeg spiser rundt 20 karbo pr dag,og ca 1250 kalorier.

Lykke til

lura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: spis deg slank uten sult Svar med sitat
Gammel 18-01-09, 13:22   #3
Schnupsiii
Medlem
 
Schnupsiii sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 130
Schnupsiii er på en erverdig vei

Sv: Å velge en kostholdsfilosofi

Egg er jo forholdsvis billig. Et par egg til frokost pluss litt kjøtt (skinke, bacon etc) og litt agurk og tomat, så blir det bra. Salat til lunsj med proteinkilde metter godt, og lag middager uten potet, ris og pasta. Eventuelt bruk fullkornspasta som gir mindre blodsukkersvingning.

First price sine lakesfileter er både billige og bra. Grillkylling er stadig på tilbud, godt både til middag og i salat. Følg med på tilbud i butikken din og kjøp inn og ha på frysen.

Bruker du kollektivtransport til og fra studiestedet ditt kan du jo gå av et par stoppesteder før. Ta trappene istedet for heis osv. Alle monner drar!

Lykke til!

__________________
Schnupsiii er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindbergish Svar med sitat
Gammel 18-01-09, 15:31   #4
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Å velge en kostholdsfilosofi

Den best helseforsikring og velværeinvestering man gjør er å spise hel og naturlig mat og å begrense raffinerte matvarer (mel, sukker, stivelse, planteoljer, margarin) og å spise masse fargerike grønsaker (så mye du vil av det som vokser over jorda)

Da kommer man egentlig veldig langt :-) uten å kalle det lavkarbo eller lindberg eller noe.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 18-01-09, 15:46   #5
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Å velge en kostholdsfilosofi

Hei.

Jeg anbefaler helst Ketolyse, fordi denne har gode resultater, og mange tilhengere som kan gi deg råd. Kalorier er ikke uviktig på ketolyse, men funker utrolig bra.

Det beste er å spise hele matvarer, aller helst næringskraftige, som egg, smør, ribbe og fløte. Da blir du mett, godt ernæret og dessuten meget glad. Hvis du handler smart, er det dessuten billig (jeg lever som en konge for knappe tusenlappen i måneden).

Siden du er student, antar jeg at du bor i Trondhjem. Du kan ta Gla'bussen til Storlien for 25 kroner. Der får du utrolig billig bacon, rømme, fløte, fete sauser, kylling o. s. v.

Ketolyse-folk spiser rundt 15 (kvinner) eller 20 (menn) gram karbohydrat dagen. Ketolyse er en kur. Mange spiser efterhvert lavkarbo som livsstil, f. eks. moderate varianter som Fedon Lindberg, for å unngå å gå opp igjen.

__________________
In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 18-01-09, 21:32   #6
Bambolona
Juniormedlem
 
Bambolona sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Trøndelag
Alder: 36
Innlegg: 47
Bambolona er på en erverdig vei

Sv: Å velge en kostholdsfilosofi

Takk for svar alle sammen!
Skal prøve meg på noe a la generell lavkarbo filosofi da. Men mye å sette seg inn i... Er litt skeptisk til salaten da, hehe. Har prøvd meg på slike salat middager før, men det har bare endt med at jeg ble sulten igjen etter en time. Er dette noe man venner seg til etter tid?

Energibunten: Planteoljer? Gjelder det olivenolje også? I så fall hva skal jeg steke med da?

Danish: Ketolyse er jeg ikke så inne på. Innbiller meg at da må man spise mye fett? Er ikke så glad i fet mat, jeg. Men, er det en kur som man helst anbefaler folk som vil ta av mye, eller er den åpen for alle vektklasser?
Ønsker å gå ned ca 10 kg, foreløpig.

Bambolona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ala Lindberg Svar med sitat
Gammel 18-01-09, 22:01   #7
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Å velge en kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Bambolona, her.

Takk for svar alle sammen!
Skal prøve meg på noe a la generell lavkarbo filosofi da. Men mye å sette seg inn i... Er litt skeptisk til salaten da, hehe. Har prøvd meg på slike salat middager før, men det har bare endt med at jeg ble sulten igjen etter en time. Er dette noe man venner seg til etter tid?

Energibunten: Planteoljer? Gjelder det olivenolje også? I så fall hva skal jeg steke med da?

Danish: Ketolyse er jeg ikke så inne på. Innbiller meg at da må man spise mye fett? Er ikke så glad i fet mat, jeg. Men, er det en kur som man helst anbefaler folk som vil ta av mye, eller er den åpen for alle vektklasser?
Ønsker å gå ned ca 10 kg, foreløpig.

En skal ikke være sulten lavkarbo. Man skal spise seg mett på fett og protein. Du spiser ikke bare salat. Du spiser også kjøtt (så mye du vil), ost, fløtesauser, omeletter o. l. For min del spiste jeg aldri salat.

Ketolyse brukes mest av folk som har 10-15 kilogram for mye, men har blitt brukt av alle slags folk.

Du bør steke i smør. Smør er sunt, varmestabilt og gir god smak. Planteoljer harksner av varme. Olivenolje bør forbeholdes salater, i moderate mengder.

__________________
In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 18-01-09, 22:34   #8
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Å velge en kostholdsfilosofi

Med planteoljer mente jeg nok mest de som trenger god hjelp av varme og kjemi til å utvinnes. Kaldpresset olivenolje er som Danish sier.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 01:14   #9
Bambolona
Juniormedlem
 
Bambolona sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Trøndelag
Alder: 36
Innlegg: 47
Bambolona er på en erverdig vei

Sv: Å velge en kostholdsfilosofi

Så smør er altså sunnere enn olivenolje? Jøss... der lærte jeg noe nytt igjen.

Bambolona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ala Lindberg Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 09:40   #10
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Å velge en kostholdsfilosofi

Punkt 1: Bruk biblioteket! Der har de garantert noen av de mest kjente bøkene innen de forskjellige filosofiene, som Ketolyseboka, Fedons Metode, Bedre uten brød osv. Hvis de ikke her, sjekk om de kan kjøpe inn. Da finner du ut hva som passer deg. Kan forøvrig anbefale Endelig Slank, som er en slag bruksanvisning for fedon-kuren

Punkt 2: Sjekk hva som finnes av studentidrettsalg. De fleste større steder har treningssenter/svømmehall og andre aktiviteter som er billigere eller gratis for studenter.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 09:50   #11
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Å velge en kostholdsfilosofi

Jeg vil bare fortelle om en av mine typiske "lunsjsalater" på ketolysekuren.
Man tager, for eksempel.

En boks tunfisk i olje og / eller div egg,
En halv avokado
En liten eller en halv stor tomat,
bønnespirer,
vasket rucolasalat,
En god håndfull ristete solsikkekjerner
En stor dasj majo.
Salt pepper italiensk krydder
Ha i en boks med lokk og rist.

DET blir du mett av!
Og så er det SÅ digg.

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 10:09   #12
Bambolona
Juniormedlem
 
Bambolona sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Trøndelag
Alder: 36
Innlegg: 47
Bambolona er på en erverdig vei

Sv: Å velge en kostholdsfilosofi

Carisma: Takk! Jeg skulle akkurat til å spørre hvor og hva jeg kan finne av stoff. Skal ikke bombardere forumet med nybegynner spørsmål. Det tror jeg dere kanskje har nok av. Er det noen flere bøker du/dere kan anbefale meg?

Megvel: Hmm... det høres faktisk veldig godt ut! Pleier du spise det ofte nå når du går på Atkins også?

Bambolona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ala Lindberg Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 10:27   #13
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Å velge en kostholdsfilosofi

Sitat:

Pleier du spise det ofte nå når du går på Atkins også?

Jada!
Det teller vel som en 5-7KH.

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 20:04   #14
Bambolona
Juniormedlem
 
Bambolona sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Trøndelag
Alder: 36
Innlegg: 47
Bambolona er på en erverdig vei

Sv: Å velge en kostholdsfilosofi

Trenger å oppdatere denne tråden litt.
Nå har jeg vært på biblioteket og lånt mange bøker! Har nettopp lest ferdig "Dr. Atkins nye slanke revolusjon". Trodde først at dette måtte være veien for meg å gå. Så da begynte jeg på introduksjonsdietten i går, og prøver å spise ikke mer enn 20g karbo om dagen.
Men.... samtidig så har jeg lest veldig masse her i forumet også, og begynner nesten å tvile litt på om jeg bør gjøre det på atkins-måten.
Det er nemlig ikke så forferdelig mange kg som jeg vil gå ned. Med en høyde på 170 veier jeg 65 kg (22år), og ønsker å havne på 58 kg.
Etter å ha lest boka + diverse tråder her, begynner jeg å lure på om denne måten å gå ned på er mer beregnet på overvektige personer, enn en som meg, som bare trenger å gå litt ned? Vil jeg få noe ut av ketose/lipolysen i det hele tatt?

(Kanskje jeg bør lese boka på nytt.... føler meg plutselig så forvirret).

__________________




Bambolona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ala Lindberg Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi Ziggy Optimal Ernæring 408 29-06-07 11:56
Hva skal jeg velge? *anne* Spørsmål og svar 4 13-05-07 17:40
Bytte kostholdsfilosofi?? Nett Spørsmål og svar 7 12-05-06 12:29
Nytt profilfelt - kostholdsfilosofi HP Informasjon 2 18-03-04 13:01


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no