Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Dårlig immunforsvar pga. ketolyse?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-02-10, 19:50   #1
vossajinto
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 177
vossajinto er på en erverdig vei

Dårlig immunforsvar pga. ketolyse?

Bladde nettopp igjennom artikkelen det er link til på "Ketolysekuren farlig?" tråden postet tidligere i dag.. Om ei dame som skylder sine uforklarelige smerter på stortvekttap på ketolyse kuren.. Personlig synest eg det er fortidlig å skylde på noe som helst da hun ikke har fått noen diagnose..

MEN; i følge artikkelen hadde hun problemer med infeksjoner, og måtte flere ganger gå på antibiotika kur.. Og det har eg også hatt problemer med..

Det følest som om det venter akkurat til kiloene begynner å slippe.. Også braker det løs.. Det siste året har eg hatt dobbelsidig lungebetennelse med bronkitt og oksygenmamgel 2 ganger, flere ørebetennelser og virus (= legen VET ikke).. Innimellom blir eg rett og slett bare dårlig.. Er det kroppen min som jobber imot meg?..

Har andre opplevd noe av det samme?.. Legen mener eg burde kle på meg bedre.. kanskje eg bare har lyst å ha noe å skylde på.. mmm

__________________



vossajinto er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 20:24   #2
millemeg
Nytt Medlem
 
millemeg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Sarpsborg
Innlegg: 8
millemeg er på en erverdig vei

Sv: Dårlig immunforsvar pga ketolyse? ?

Hei vossajinto
Det er jo trist at du har vært så syk.
Personlig har jeg aldri vært friskere. Jeg har vært i ketose siden oktober, og hadde en liten pause i jula. Dagen etter at jeg gikk ut av ketose ble jeg forkjølet, og var det helt frem til jeg gikk inn i ketose igjen på nyåret.
Noe av grunnen til at jeg ikke har blitt syk kan være at jeg har vært litt streng med å holde meg unna syke folk. Jeg har også unnlatt å klemme min mor å min søster fordi de jobber i barnehage og alltid er syke, eller går å brygger på noe.
Alt kan jo selvfølgelig være tilfeldigheter. Jeg håper du er ferdig med å være syk for en stund!!!!!

__________________





millemeg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 21:17   #3
arkine
Seniormedlem
 
arkine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: vestfold
Alder: 70
Innlegg: 1.154
arkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snill

Sv: Dårlig immunforsvar pga ketolyse? ?

jeg har for første gang i mitt liv fått urinveisinfeksjon ,, hva det skyldes , ikke godt å si

har jo gått på ED før og da var jeg frisk og rask , er i ketose på ED

__________________
start 18.01.2016

arkine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: røykfri,og snart slank,,håper jeg Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 22:40   #4
Bæret
Medlem
 
Bæret sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 308
Bæret har en fantastisk aura rundt segBæret har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Dårlig immunforsvar pga ketolyse? ?

Jeg har gått på ketolyse i 10 mnd nå, og har ikke vært syk på denne tiden.
Annet enn en infeksjon i et sår, som ikke har noen med kuren å gjøre.

__________________


Bæret er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 22:59   #5
Løvetann
Medlem
 
Løvetann sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Bor på landet
Innlegg: 471
Løvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt likt

Sv: Dårlig immunforsvar pga ketolyse? ?

Ett eller annet sted mener jeg å ha lest at Torkil sier at ketose kan trigge immunforsvaret, slik at folk med visse sykdomsdisposisjoner ("autoimmune sykdommer?) ikke bør gå på ketolysekur. Tror det er noen på ketolyse.no-forumet som har erfart dette, også.

__________________
Skriver om hverdagen min på ketolysekur her: http://fruloevetannsdiett.blogspot.com/



Løvetann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tida pause. Ellers lavkarbo/ketolyse/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 23:02   #6
martina
Medlem
 
martina sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Oslo
Alder: 62
Innlegg: 113
martina er på en erverdig vei

Sv: Dårlig immunforsvar pga ketolyse? ?

Opprinnelig lagt inn av vossajinto, her.

Bladde nettopp igjennom artikkelen det er link til på "Ketolysekuren farlig?" tråden postet tidligere i dag.. Om ei dame som skylder sine uforklarelige smerter på stortvekttap på ketolyse kuren.. Personlig synest eg det er fortidlig å skylde på noe som helst da hun ikke har fått noen diagnose..

MEN; i følge artikkelen hadde hun problemer med infeksjoner, og måtte flere ganger gå på antibiotika kur.. Og det har eg også hatt problemer med..

Det følest som om det venter akkurat til kiloene begynner å slippe.. Også braker det løs.. Det siste året har eg hatt dobbelsidig lungebetennelse med bronkitt og oksygenmamgel 2 ganger, flere ørebetennelser og virus (= legen VET ikke).. Innimellom blir eg rett og slett bare dårlig.. Er det kroppen min som jobber imot meg?..

Har andre opplevd noe av det samme?.. Legen mener eg burde kle på meg bedre.. kanskje eg bare har lyst å ha noe å skylde på.. mmm

Tror ikke det gjelder bare deg og evt.ketolysekuren. Jeg har fulgt tilnærmet Fedon kosthold siden august i fjor og har i allefall ikke vært mindre syk enn jeg pleier å være. Det har vært bihulebetennelser,magetrøbbel og muskelsmerter i lange baner, akkurat som andre høst og vintre. Blir min nærmeste kollega syk blir jeg det også. Jeg håper jo at kroppen skal komme seg over kneika på egenhånd men foreløpig ser det småttt ut.

__________________




Martina
martina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo i retninng Fedon Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 11:13   #7
Val
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Dårlig immunforsvar pga ketolyse? ?

Opprinnelig lagt inn av Løvetann, her.

Ett eller annet sted mener jeg å ha lest at Torkil sier at ketose kan trigge immunforsvaret, slik at folk med visse sykdomsdisposisjoner ("autoimmune sykdommer?) ikke bør gå på ketolysekur. Tror det er noen på ketolyse.no-forumet som har erfart dette, også.

Hvis man ikke bør gå på ketolyse når man har en autoimun sykdom da bør man ikke gå på ketolyse når man har cøliaki?

  Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 11:15   #8
Alkazelters
Seniormedlem
 
Alkazelters sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 504
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Sv: Dårlig immunforsvar pga ketolyse?

Jeg tror hovedproblemet er at folk spiser for mye omega6-fettsyrer. Om man er på en diett som krever at man spiser mye fett, tror jeg dette er skadelig om man spiser fortrinnsvis for mye omega6. Majones er en stor kilde til dette, i allefall om man velger mills majones.

Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 11:24   #9
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Dårlig immunforsvar pga ketolyse?

Opprinnelig lagt inn av Alkazelters, her.

Jeg tror hovedproblemet er at folk spiser for mye omega6-fettsyrer. Om man er på en diett som krever at man spiser mye fett, tror jeg dette er skadelig om man spiser fortrinnsvis for mye omega6. Majones er en stor kilde til dette, i allefall om man velger mills majones.

Jeg spiser veldig lite majones, såpass at jeg må sjekke datoen på den ved bruk. At jeg har vært forkjøla 3 ganger siden nyttår og 6ganger siden oktober, det tror jeg hverken har med ketogent kosthold eller mye omega6 å gjøre, jeg har ME og et dårlig imunforsvar og små barn som drar med seg alt mulig av smitte fra barnehage og skole.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 11:32   #10
Lullen
Medlem
 
Lullen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 299
Lullen er ny på veien

Sv: Dårlig immunforsvar pga ketolyse? ?

Opprinnelig lagt inn av Val, her.

Hvis man ikke bør gå på ketolyse når man har en autoimun sykdom da bør man ikke gå på ketolyse når man har cøliaki?

Min søster har cøliaki og går på ketogent kosthold!
Hun jobber som helsesekretær på en alternativ klinikk og legene der har anbefalt henne å starte på ketolysekuren

__________________
Lullen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo / Paleoish Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 12:08   #11
Val
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Dårlig immunforsvar pga ketolyse?

Ah ja, så fint

  Svar med sitat
Gammel 18-02-10, 22:03   #12
Lene:)
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 51
Lene:) er på en erverdig vei

Sv: Dårlig immunforsvar pga ketolyse?

Hei Jeg var til legen idag og spurte tilfeldigvis akkurat om dette. Han er en en stor tilhenger av ketogent kosthold. Han hadde lang erfaring med at hans pasienter ble friske fra alle mulige slags sykdommer ved å følge et slikt kosthold. Han mente også at det styrker immunforsvaret.

__________________


Lene:) er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-02-10, 08:35   #13
vossajinto
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 177
vossajinto er på en erverdig vei

Sv: Dårlig immunforsvar pga ketolyse? ?

Opprinnelig lagt inn av millemeg, her.

Alt kan jo selvfølgelig være tilfeldigheter. Jeg håper du er ferdig med å være syk for en stund!!!!!

Takk

Jo.. Det er det eg satser på, nå når eg begynner på et nytt og mer disiplinert kapittel av den nye livsstilen min..

__________________



vossajinto er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-02-10, 08:38   #14
vossajinto
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 177
vossajinto er på en erverdig vei

Sv: Dårlig immunforsvar pga ketolyse? ?

Opprinnelig lagt inn av Løvetann, her.

Ett eller annet sted mener jeg å ha lest at Torkil sier at ketose kan trigge immunforsvaret, slik at folk med visse sykdomsdisposisjoner ("autoimmune sykdommer?) ikke bør gå på ketolysekur. Tror det er noen på ketolyse.no-forumet som har erfart dette, også.

Dette kan eg også hugse å ha sett et eller annet sted, men så har eg verken hiv eller lups eller noe som helst som skal kunne påvirke immunforsvaret mitt slik..

__________________



vossajinto er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-02-10, 08:41   #15
vossajinto
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 177
vossajinto er på en erverdig vei

Sv: Dårlig immunforsvar pga ketolyse?

Opprinnelig lagt inn av Lene:), her.

Hei Jeg var til legen idag og spurte tilfeldigvis akkurat om dette. Han er en en stor tilhenger av ketogent kosthold. Han hadde lang erfaring med at hans pasienter ble friske fra alle mulige slags sykdommer ved å følge et slikt kosthold. Han mente også at det styrker immunforsvaret.

Høres positivt ut..

Sku ønske min lege var like posetiv da eg ville begynne på ketokuren..

__________________



vossajinto er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-02-10, 20:56   #16
Løvetann
Medlem
 
Løvetann sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Bor på landet
Innlegg: 471
Løvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt likt

Sv: Dårlig immunforsvar pga ketolyse?

Nå har jeg sjekket på ketolyseforumet og der er det flere steder Torkil sier at han ikke kan anbefale ketolysekuren for folk med autoimmune sykdommer som MS og revmatisk gikt fordi ketose kan stresse kroppen litt og dermed forverre sykdommen. (Men det er visst ikke noen konflikt med hypotyreose og Sjøgrens sykdom.) For folk med disse sykdommene anbefaler han vanlig lavkarbo/Fedon-kost.

Likevel er det flere på det forumet med slike sykdommer som erfarer at de har det bedre i ketose og/eller at hensynet til vektnedgang veier mer (!) så de likevel går på ketolysekuren.

Her må nok hver og en kjenne etter, hva som funker best for en selv …

__________________
Skriver om hverdagen min på ketolysekur her: http://fruloevetannsdiett.blogspot.com/



Løvetann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tida pause. Ellers lavkarbo/ketolyse/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 08-02-13, 15:41   #17
koala
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2013
Innlegg: 1
koala er på en erverdig vei

Sv: Dårlig immunforsvar pga ketolyse?

Opprinnelig lagt inn av Løvetann, her.

Nå har jeg sjekket på ketolyseforumet og der er det flere steder Torkil sier at han ikke kan anbefale ketolysekuren for folk med autoimmune sykdommer som MS og revmatisk gikt fordi ketose kan stresse kroppen litt og dermed forverre sykdommen. (Men det er visst ikke noen konflikt med hypotyreose og Sjøgrens sykdom.) For folk med disse sykdommene anbefaler han vanlig lavkarbo/Fedon-kost.

Likevel er det flere på det forumet med slike sykdommer som erfarer at de har det bedre i ketose og/eller at hensynet til vektnedgang veier mer (!) så de likevel går på ketolysekuren.

Her må nok hver og en kjenne etter, hva som funker best for en selv …

Hei
Jeg har MS og merker tydelig at jeg er bedre uten sukker og blir slapp og i dårligere form når jeg har spist sukker (s.f.eks. i julen) Har nettopp begynt å prøve meg på ketolyse etter å hatt 2 ukers kick-start med Allevo og er spent på fortsettelsen, har gått ned 11kg siden ifjor med tilsammen 3 KS og karboredusert Grete Roede men har 11 svangerskapsrestekilo igjen
Tatt i betraktning at sukker forer betennelser så synes ikke jeg det er så rart at jeg er bedre uten da MS er en betennelsessykdom i nervesystemet. Jeg har hatt MS i snart tre år og har normal funksjonsevne men merker energinivå og fatigue blir bedre når jeg kutter sukker.

koala er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-02-13, 19:28   #18
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Dårlig immunforsvar pga ketolyse?

Jeg har en hel haug med auto-immune sykdommer, men er i ketose, og rekner med og leve slik resten av livet fordi dette er eneste måten jeg vet jeg kan kontrollere blodsukkeret mitt.
Mitt immunforsvar er tydeligvis topp; jeg har ikke vært forkjølet eller hatt mageinfluensa på de to årene jeg har levd slik.
Helt ærlig kan jeg ikke skjønne at det og være i ketose skal få skylden for at man blir syk så lenge man passer på og spise variert og får dekket alle kroppens behov for næring, inklusive vitaminer og mineraler.
Men er man i ketose fordi man f.eks. spiser bare kjøtt eller fisk, så tror jeg at immunforsvaret sliter siden kroppen da ikk vil få dekket alle sine behov.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 08-02-13, 20:23   #19
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Dårlig immunforsvar pga ketolyse?

Jeg tror ikke ketose i seg selv gir dårlig immunforsvar - da hadde ikke inuitene overlevd fram til moderne tid... MEN det jeg tror er at en omskifting av et etablert kosthold kan være en stor påkjenning på kroppen, og kreve ekstra byggesteiner i form av vitaminer, mineraler og proteiner fra et ALLSIDIG kosthold. Det en del gjør er å gå fra brød og margarin til egg, fløte, ost og bacon (satt kraftig på spissen!). Så klart dette kan gå ut over andre prosesser.

Så om man spiser variert innenfor den kostholdsfilosofi man har valgt - og gjerne fyller etter med tilskudd for kortere eller lengre perioder så tror jeg ikke lavkarbokosthold er noe verre enn et ordinært kosthold - igjen med den vanlige disclaimeren om at man må utelukke eventuelle intoleranser.

Når det gjelder autoimmune forhold så er vel korn-, melk- og eggintolerense ikke uvanlig i sånne tilfeller. Har man det første latent er tradisjonell lavkarbo kjempefin, har man en av de andre så kan det slå galt ut fram til man har funnet ut av det.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hjelp! Jeg blir dårlig av ketolyse? ungeandersen Stoffskifte / hormonproblemer 8 28-07-11 17:02
Dårlig ånde og dårlig kroppslukt ved ketolyse, stemmer dette? isbjørndama Generell diskusjon 8 26-03-10 18:16
Lavkarbo og immunforsvar energibunten Fysisk og mental helse 13 13-04-08 23:47
Omgangssyke og ketolyse, dårlig miks ... anneca Ketolysekuren 4 18-11-07 19:36
sukker og immunforsvar jeef-micro Generell ernæringsdebatt 5 31-05-06 08:25


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no