Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Pulsklokke med kaloriberegning

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-10-11, 18:12   #1
tarante
Medlem
 
tarante sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Vestfold
Innlegg: 68
tarante er på en erverdig vei

Pulsklokke med kaloriberegning

Har vært ute på en tur på 1 time og 40 minutter i dag og pulsklokka sier at jeg har forbrukt 1110 kcal på turen, og da satte jeg den ikke på før det hadde gått 15 min oppvarming med en god bakke på slutten. Turen var i oppoverbakker og nedoverbakker, stort sett på på grusvei, men også noe sti og glatte fjell, et langt stykke var det trappetrinn ned fra et fjell som er rett over 100 m høyt som vi hadde gått opp på. Klokka sa at jeg hadde en gjennomsnittspuls på 146 og at maks hadde vært 184. Jeg hadde lagt inn vekt, høyde og alder før jeg startet... men kan det virkelig stemme med et så høyt forbruk av kalorier da??? Blir jo superhappy hvis det er tilfelle

__________________


tarante er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 18:15   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Pulsklokke med kaloriberegning

Det stemmer aldri 100% sikkert, men ser ikke hvorfor det ikke skulle være et greit ca-tall

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 18:37   #3
tarante
Medlem
 
tarante sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Vestfold
Innlegg: 68
tarante er på en erverdig vei

Sv: Pulsklokke med kaloriberegning

Men i så tilfelle blir jeg kjempeglad

Bare ser utfra forskjellige tabeller at rask gange gir 350 kcal forbrennig pr time, og da tenker jeg at det høres så skrekkelig mye ut med 1110 kcal på snaue 1 1/2 time. Jeg veier jo ca 20 kg mer enn de 60 kiloene de går utfra og i tillegg var det masse oppoverbakker, litt klatring og trappegåing, så jeg skjønner jo at det er en mulighet for at det skal stemme ja

En god helg til meg og en god helg til deg

__________________


tarante er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 19:02   #4
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Pulsklokke med kaloriberegning

Stoler mer på pulsklokka, som har mye annen nyttig info, enn slike generelle tabeller som stortsett bare gjetter.
Ha en ille go helg

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 20:07   #5
danielve
Medlem
 
danielve sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 150
danielve er på en erverdig vei

Sv: Pulsklokke med kaloriberegning

Høres riktig ut. Har ofte opplevd det samme, 2 timers rask tur blir over 1000 kcal. Med så høy makspuls og bra gjennomsnittspuls er det helt normalt. Pluss at vekten har veldig mye å si. Etter at jeg gikk ned ca 6 kg ble det alltid en del mindre kcal.

__________________


danielve er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 20:16   #6
tarante
Medlem
 
tarante sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Vestfold
Innlegg: 68
tarante er på en erverdig vei

Sv: Pulsklokke med kaloriberegning

Det er jo bare helt supert Da kan jeg kose meg med en liten skål pisket jordbærkrem med stevia i dag og det med helt god samvittighet (mens jeg faktisk ikke sikler på resten av familien som spiser is med Non-stop!)

__________________


tarante er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 23:07   #7
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Pulsklokke med kaloriberegning

Helt nøyaktig blir det nok aldri, men en veldig god pekepinn, det spørs nok litt på kvaliteten på klokken og systemet. Polar sine modeller i den øvre prisklassen har erfaringsmessig temmelig gode tall å vise til. Dette fiorutsetter selvsagt du gjennomfører kalibrering, testdata med klokken og din profil slik at den har en referanse å gå ut fra. Alt dette ligger på de mer avanserte klokkene. de aller enkleste klokkene har vel bare et vekt høyde, intensitetsnivå forhold de beregner ut fra og det blir mer unøyaktig. men allikevel en grei pekepinn. Billigklokker ville jeg ikke stolt på strengt tatt.
men 1t 40min løpetur hvor du jobber i sone 2 og 3 høres ikke usannsynlig ut ift din vekt og høyde med det antall kalorier. Jeg forbrente ca 1530 kcal (ifølge min Polar RS800CX) ila en rolig langtur på 1,5 mil som gikk unna på ca 1t og 25 minutter. Så tror nok det er en grei pekepinn for deg.

  Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 13:49   #8
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Pulsklokke med kaloriberegning

Siden du lever ketogent er det bare tull å regne kalorier. Kalorier er et frykteligg unøyaktig og utdatert mål som egentlig ikke sier noe som helst om hva som skjer i kroppen din!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 21:58   #9
tarante
Medlem
 
tarante sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Vestfold
Innlegg: 68
tarante er på en erverdig vei

Sv: Pulsklokke med kaloriberegning

Jeg legger overhode ikke vekt på det daglige kaloriintaket, har vel så vidt sett tallet jeg ligger på inne på Diett.no et par ganger, og det lå på 2000 kcal mener jeg. Treningen er kun for å bedre formen, fylle på med deilige endorfiner som smertelindring for min fibromyalgi og for å stramme opp. Pulsklokken var bare for moro fordi den hadde ligget i skuffen i 3 år og plutselig hadde fått nytt batteri!

For å oppsummere: Jeg fører ikke noe kaloriregnskap! Jeg er i ketose! Og jeg går ned i vekt uansett

__________________


tarante er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 23:13   #10
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Pulsklokke med kaloriberegning

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Siden du lever ketogent er det bare tull å regne kalorier. Kalorier er et frykteligg unøyaktig og utdatert mål som egentlig ikke sier noe som helst om hva som skjer i kroppen din!

Selv om man ikke regner på hvor mye kcal man inntar, så gir jo en pulsklokke som regner ut kcal-forbruk en pekepinn på hvor hard treningsøkt man har hatt. Og man kan sammenligne økter og følge bedre med på hvor effektiv treningen man gjør er. Jeg synes iallfall at det gir en ekstra motivasjon å se hvor mange kcal man forbrenner på treningen, selv om jeg driter i hvor mye kcal jeg spiser.

Til høyere vekt man har, og til høyere pulsen er, jo mer kcal forbrenner man.

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 20:44   #11
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Pulsklokke med kaloriberegning

Kcal beregninger er jo som andre sier en god motivasjonsfaktor, og det skal man ikke undervurdere.
Men hvis du virkelig vil se om treningen gir effekt så kan differansen i makspuls og hvilepuls gi den pekepinn. Jo større differansen er, jo mer fremgang har man hatt. Så under økten, eller i etterkant så kan du og så på hvor lenge og antall ganger du var i såkalt "terskelsone". Når du ligger i terskelpuls sone, så forbrenner du maks av kcal og i tillegg trener du riktig mht kardiovaskulr kapasitet. Jeg er mer tilhenger av å sjekke terskelsonen underveis i treningen enn av å telle kcalorier som et måletegn på effekt av trening.
Så har du 10-15 minutter trening innenfor terskelsone ila en 40 minutters økt så vet du at du ligger i et ideelt område for både kcaloriforbruk og kardiotrening, samt faktisk styrketrening også. Går du over terskel så bryter du mer ned og skal helst unngås under vanlig trening. Anaoerob (over terskel) er mer for meg mental trening og gjøres veldig sjeldent, mer bare for å presse grenser.

  Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Pulsklokke? Carisma Trening 0 02-02-09 12:22
Fikk Polar pulsklokke i gave benam Trening 7 02-01-09 21:38
Pulsklokke til salgs! Sugarpill Generell diskusjon 10 28-08-07 22:01
Pulsklokke jeef-micro Trening 8 20-02-06 00:25


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no