Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt > Artikler

"Fete folk får mindre hjerne"

Artikler Artikler om lavkarbokosthold og om helse.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-08-09, 10:49   #1
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

"Fete folk får mindre hjerne"

Artikkeln i Aftenposten i dag;
http://www.aftenposten.no/viten/article3237202.ece

Sitat:

For første gang mener forskere å ha vist sammenheng mellom overvekt og det de kaller alvorlig degenerering av hjernen.

Fete folk (definert ved kroppsmasseindeks (kmi) over 30) har 8 prosent mindre hjernevev enn normalvektige, viser en ny studie.

Og er du bare overvektig (kmi over 25) , har du fire prosent mindre hjernevev enn dine normalvektige søstre og brødre, ifølge forskningsrapporten fra University of California Los Angeles (UCLA).


Forskerne undersøkte både de grå og de hvite hjernecellene. De fant ut at de som er definert som fete hadde mistet hjernevev i frontal- og temporal-lappene – hjerneområder som er kritiske for planlegging og hukommelse.

De hadde også tapt vev i andre deler av hjernen – som hippocampus og basalgangliene – som er viktige for blant annet langtidshukommelse og bevegelse.

- Hjernene til de fete så 16 år eldre ut enn hjernene til dem som er slanke. Hjernen til dem som er overvektige så åtte år eldre ut, sier Thompson.

- Det ser ut til at fedme er dårlig for hjernen også, i tillegg til andre helseproblemer, som diabetes type 2 og hjerte-kar-sykdommer. Vi har koblet det til områder i hjernen som også angripes av Alzheimers, sier Cyrus A. Raji ved Pittsburg-universitetet og hovedforfatter av artikkelen.

mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 28-08-09, 10:52   #2
ThereseA
Seniormedlem
 
ThereseA sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Mjøndalen
Alder: 37
Innlegg: 604
ThereseA er ny på veien

Sv: "Fete folk får mindre hjerne"

så idiotisk

__________________


ThereseA er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-08-09, 10:53   #3
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: "Fete folk får mindre hjerne"

Hvorfor det? Det ser jo ut til å være en seriøs studie..?

mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 28-08-09, 10:55   #4
ThereseA
Seniormedlem
 
ThereseA sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Mjøndalen
Alder: 37
Innlegg: 604
ThereseA er ny på veien

Sv: "Fete folk får mindre hjerne"

av de jeg kjenner osv som er overvektige er faktisk veldig smarte...

__________________


ThereseA er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-08-09, 10:57   #5
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: "Fete folk får mindre hjerne"

Hmm, kortidshukommelsen min er jo ikke all verden, men jeg er en jævel til å planlegge!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-08-09, 11:00   #6
Viclin
Seniormedlem
 
Viclin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.407
Viclin er en juvelViclin er en juvelViclin er en juvel

Sv: "Fete folk får mindre hjerne"

Jeg må si jeg har merket det. Jeg har slitt med konsentrasjon og hukommelse de siste årene og det er også da jeg har vært overvektig.
Jeg har relatert det til stoffskiftet, men det kan jo like så godt være som en konsekvens av overvekten, som igjen er en konsekvens av stoffskiftet.
Konsentrasjonen og hukommelsen har egentlig ikke blitt så veldig mye bedre etter at jeg ble medisinert, noe som jo kan være i sammenheng med at jeg fortsatt er overvektig.

Viclin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-08-09, 11:02   #7
ThereseA
Seniormedlem
 
ThereseA sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Mjøndalen
Alder: 37
Innlegg: 604
ThereseA er ny på veien

Sv: "Fete folk får mindre hjerne"

jeg har aldri hatt noe problemer med hukommelsen og jeg veide over 110kg før

__________________


ThereseA er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-08-09, 11:04   #8
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: "Fete folk får mindre hjerne"

Opprinnelig lagt inn av ThereseA, her.

av de jeg kjenner osv som er overvektige er faktisk veldig smarte...

Jojo, men det er jo ingen motbevisning av studien. Og den sier jo heller ikke at fete folk er dumme!

Opprinnelig lagt inn av Viclin

Jeg må si jeg har merket det. Jeg har slitt med konsentrasjon og hukommelse de siste årene og det er også da jeg har vært overvektig.
Jeg har relatert det til stoffskiftet, men det kan jo like så godt være som en konsekvens av overvekten, som igjen er en konsekvens av stoffskiftet.
Konsentrasjonen og hukommelsen har egentlig ikke blitt så veldig mye bedre etter at jeg ble medisinert, noe som jo kan være i sammenheng med at jeg fortsatt er overvektig.

Hadde vært morsomt å hørt fra noen her inne, som har vært overvektige og nå er normalvektige - om de faktisk har merket forskjell?

Syns studien var interessant, jeg Kroppen vår er en utrolig sammensatt maskin..

mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 28-08-09, 11:04   #9
Elinengelen
Medlem
 
Elinengelen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 255
Elinengelen er på en erverdig vei

Sv: "Fete folk får mindre hjerne"

ojjjj....da må jeg jammen være dum i hue

__________________




Elinengelen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: tar en liten pause fra ketolyse, og snuser litt på South Beach Svar med sitat
Gammel 28-08-09, 11:06   #10
ThereseA
Seniormedlem
 
ThereseA sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Mjøndalen
Alder: 37
Innlegg: 604
ThereseA er ny på veien

Sv: "Fete folk får mindre hjerne"

det er et poeng

__________________


ThereseA er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-08-09, 11:12   #11
Viclin
Seniormedlem
 
Viclin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.407
Viclin er en juvelViclin er en juvelViclin er en juvel

Sv: "Fete folk får mindre hjerne"

Opprinnelig lagt inn av mofe, her.

Jojo, men det er jo ingen motbevisning av studien. Og den sier jo heller ikke at fete folk er dumme! Nei, det sto det jo ikke et ord om. Det gikk mer på hukommelse og evne til å planlegge. Og ikke minst relasjon til Alzheimer.



Hadde vært morsomt å hørt fra noen her inne, som har vært overvektige og nå er normalvektige - om de faktisk har merket forskjell?

Syns studien var interessant, jeg Kroppen vår er en utrolig sammensatt maskin..

Jeg syns også det var interessant. Å være overvektig er jo ikke bra for kroppen, og det kan slite på mange organer, så hvorfor ikke hjernen også?

Viclin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-08-09, 11:17   #12
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: "Fete folk får mindre hjerne"

Sitat:

Og ikke minst relasjon til Alzheimer.



Bestefaren min fikk alzheimer. Han er den tynneste som har vært i slekta nooensinne tror jeg... (men han levde på poteter, flatbrød og brødskiver....)

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-08-09, 11:24   #13
Viclin
Seniormedlem
 
Viclin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.407
Viclin er en juvelViclin er en juvelViclin er en juvel

Sv: "Fete folk får mindre hjerne"

Det er vel aldri regler, studier etc uten unntak. Alzheimer kan vel forekomme like hyppig hos andre som hos overvektige.
Denne studien fant jo endringer i frontallappen likt som typer av demens.

Potetene, flatbrødene og brødskiver kan jo ha vært årsak eller medvirkende årsak akkurat i bestefaren din sitt tilfelle. Men motsatt igjen har min bestefar levd på det samme og han var klar som et egg til han døde nesten 97 år gammel.

Viclin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-08-09, 11:28   #14
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: "Fete folk får mindre hjerne"

Opprinnelig lagt inn av Viclin, her.

Men motsatt igjen har min bestefar levd på det samme og han var klar som et egg til han døde nesten 97 år gammel.

ja, jeg har en bestemor på andre sida som er 94 år, vært overvektig i 70 av de, og levd på samme kosten og hun er klar og oppegående som bare det.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-08-09, 11:32   #15
Viclin
Seniormedlem
 
Viclin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.407
Viclin er en juvelViclin er en juvelViclin er en juvel

Sv: "Fete folk får mindre hjerne"

Ja, jeg tror nok sykdommer som Alzheimer er mer sammensatt enn kun kosthold og overvekt. Arv spiller jo også mye inn bl.a.

Viclin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-08-09, 13:14   #16
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: "Fete folk får mindre hjerne"

Interessant! Men som dere sier er det nok et meget sammensatt bilde .

Men, som den pedanten jeg er (og jeg har jo sikkert bare fire prosent nedsatt hjernekapasitet, ettersom jeg er under 30 i bmi, og over 25 ), så lurer jeg på om opphavet bak dette sitatet er litt tjukk, eventuelt journalisten:

Sitat:

Hjernene til de fete så 16 år eldre ut enn hjernene til dem som er slanke. Hjernen til dem som er overvektige så åtte år eldre ut, sier Thompson.

Litt misbruk av ordet "dem", hva?

Men, fra tøys til alvor. Det som hadde vært interessant å vite, er om dette er reversibelt i takt med minsket overvekt, eller om det er permanent.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 28-08-09, 15:34   #17
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: "Fete folk får mindre hjerne"

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Men, fra tøys til alvor. Det som hadde vært interessant å vite, er om dette er reversibelt i takt med minsket overvekt, eller om det er permanent.


Min erfaring er at dette absolutt er reversibelt. Nå som jeg har gått ned 30-40 kilo er hjernen min minst 35 år yngre enn det jeg er. Noen få kilo til så er jeg tilbake på barnehagestadiet.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-08-09, 15:46   #18
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: "Fete folk får mindre hjerne"

Det som er garantert er at alt med kroppen kan forbedres uansett tilstand. og det hjelper lite med en stor hjerne om man ikke bruker den. 4% ? det er lett å bruke 10% mer av det man har så har man utlignet noe slik for lenge siden.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 28-08-09, 16:39   #19
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: "Fete folk får mindre hjerne"

Bra!
Det er uansett stor forskjell på hodet mitt nå og hodet mitt i mel- og sukkertåka for omtrent tre år siden!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 28-08-09, 18:15   #20
Ignite
Seniormedlem
 
Ignite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østfold
Alder: 57
Innlegg: 3.205
Ignite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastisk

Sv: "Fete folk får mindre hjerne"

Sitat:

Litt misbruk av ordet "dem", hva?

Dette med subjekt- og objektsform er ikke lett nei, men husk at journalist ikke er en beskyttet tittel. Dette kan jo til og med komme fra en feit journalist

Ignite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbolivsstil Svar med sitat
Gammel 29-08-09, 11:46   #21
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: "Fete folk får mindre hjerne"

Opprinnelig lagt inn av Ignite, her.

Dette med subjekt- og objektsform er ikke lett nei, men husk at journalist ikke er en beskyttet tittel. Dette kan jo til og med komme fra en feit journalist

Ja, dem på passe seg for å ikke fordumme journalistikken demses

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kan en kropp på lchf virke mindre med flere k, enn en kropp med "normal" kost? Sophie Lavkarbo generelt 2 25-08-09 13:54
"Fete seg opp" på lavkarbo? krokodillen Spørsmål og svar 7 20-07-09 01:14
Beste lavkarbokake som kan serveres "vanlige folk" uten å måtte forklare Up-and-down Kake/dessert og snacks 8 08-03-09 21:45
Hva med "folk flest" og ketogent kosthold? Lille-Lulle Ketolysekuren 17 12-10-08 19:35
Nettkurset på ketolyse.no -noen som har prøvd? "Startpakke" eller "Full pakke"? tonemor Ketolysekuren 1 29-08-08 11:59


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no