Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Bananer !

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-01-07, 11:00   #1
toadettte
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: nes kommune
Alder: 35
Innlegg: 1
toadettte er på en erverdig vei

Bananer !

Jeg lurer på dette med bananer. Her vet jeg det er mye carbo, men jeg har hørt at man skal kombinere bananer trening.. En før og en etter?
Jeg jobber med vektreduksjon og styrke men jeg vil ikke spise bananer omtrent hver dag hvis det ikke hjelper !

Noen formeninger?
mvh Daria

__________________
Et mål uten en deadline er kun en drøm..
toadettte er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ikke bestemt meg Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 22:40   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: bananer !

Opprinnelig lagt inn av toadettte, her.

Jeg lurer på dette med bananer. Her vet jeg det er mye carbo, men jeg har hørt at man skal kombinere bananer trening.. En før og en etter?
Jeg jobber med vektreduksjon og styrke men jeg vil ikke spise bananer omtrent hver dag hvis det ikke hjelper !

Noen formeninger?
mvh Daria

Det kommer an på hvilken filosofi du følger. Banan er absolutt ikke lavkarbo mat. Med 21 karber pr 100 gram og en GI på 52 er det uaktuelt på de fleste lavkaro retninger, gjerne med unntak av Fedons. Å spise en banen før og en banan etter trening ser jeg ikke som noen nødvendighet. Med 1,2 gram protein pr 100 gram er det lite nytte egentlig. Om man må ha noe raskt før/etter trening er det vale snakk om proteiner og da kan man likegodt ta en protein shake. Iallefall om du går på lavkarbo kosthold.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 17-01-07, 13:57   #3
janmesi
Medlem
 
janmesi sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: Oslo
Alder: 49
Innlegg: 404
janmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snill

Sv: Bananer !

Dette med bananer ... Jeg ser så mange i garderoben som stapper i seg den ene bananen etter den andre, rett etter trening ... Hjelp; det er jo en ren karbobombe, som Nille skriver, med ganske høy GI.

Du kan jo teste ut et lite eksperiment selv: Spis 1-2 bananer rett etter trening, og se hvor lenge du kan gå før du blir sulten igjen? Det tar nok ikke så veldig lang tid.

En enkel regel - spis alltid litt karbohydrat, sammen med protein og fett, 1-2 timer før trening. Ikke et stort måltid.

Etter tung trening, er det viktig å spise et godt måltid innen 1-2 timer. Glem bananene, det finnes mange bedre alternativer. En liten matboks med litt salat, olivenolje og dressing?

En annen ting med bananer ... de transporteres halve jordkloden rundt, halvmodne, sprøytet full av kjemikalier og modnet på kunstig vis før de kommer frem til fruktkurven i resepsjonen på treningssenteret.

Med andre ord - det finnes bedre næringskilder!


//Lykke til med treningen -

__________________
Beste hilsen fra Jan M - Lille Måne
"Selvsagt skal du ikke spise dyrefett!" (VGs Vektklubb) www.lillemaane.no
janmesi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz Svar med sitat
Gammel 17-01-07, 14:05   #4
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Bananer !

I følge Audrey Eyton (F2) så er det ikke så dumt å spise grønne bananer, og F2 er jo en lavkarbofilosofi... men hun sier ikke at man skal trykke i seg så mange da... bare en pr dag eller noe... husker ikke sånn i farta akkurat, og står litt på farten på tur ut, så jeg gidder ikke gå opp på loftet hvor boka er...

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 17-01-07, 14:59   #5
Sonny
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2006
Alder: 43
Innlegg: 27
Sonny er på en erverdig vei

Sv: Bananer !

Som jeg ser så har du ikke bestemt deg helt for hvilken kostholdsfilosofi du vil legge deg på (kan absolutt anbefale lavkarbo ). Kjører lavkarbo selv, og ett av mine store sp.mål før jeg la om til dette, var hvordan i all verden det skulle gå an å kombinere dette med tung trening på treningsstudioet.. Det har gått over all forventning, og må si jeg har fått et skikkelig energi-boost. Men for å svare deg litt mer på det du egentlig lurer på... : før trening tar jeg en spiseskje Cocosa (kokosfett, kjøpes på helsekostbutikker. Gir kjapp energi (à la en banan etc), en spiseskje olivenolje og et par spiseskjeer proteinpulver blandet i vann. Tar dette en halvtime før trening, og en ny en 10 min etterpå. Gir skikkelig bra fettforbrenning, samtidig så jeg har nok energi til å gjennomføre ca 1 1/2t. trening. Dette funker kanskje best på lavkarbo, så det blir kanskje en forutsetning at du er på det da...

__________________
Livet er fett!!
Sonny er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-01-07, 15:39   #6
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Bananer !

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro, her.

I følge Audrey Eyton (F2) så er det ikke så dumt å spise grønne bananer, og F2 er jo en lavkarbofilosofi... men hun sier ikke at man skal trykke i seg så mange da... bare en pr dag eller noe... husker ikke sånn i farta akkurat, og står litt på farten på tur ut, så jeg gidder ikke gå opp på loftet hvor boka er...

Grønne bananer er vel muligens ikke det samme som umodne vanlige bananer som vi får kjøpt her i landet. Det er en spesiell banantype som brukes mye i karibien, på Cuba og på Jamaica bl.a. Min svigerinne har bodd 5 år på Jamaica og irriterer seg grønn ( ) over at de er så vanskelig å få tak i her hjemme. Slike bananer brukes ofte på samme måte som vi bruker poteter. De har dem på visse grønnsaksmarkeder her og der.... og jeg vet at de tåler varm bedre enn vanlige bananer.

Disse vet jeg ikke karbo innhold eller GI på. Noen som vet mer ?

PS Sender en mail til min svigerinne - men de bor i USA så jeg får nok ikke svar i dag !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 17-01-07, 16:15   #7
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Bananer !

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Grønne bananer er vel muligens ikke det samme som umodne vanlige bananer som vi får kjøpt her i landet. Det er en spesiell banantype som brukes mye i karibien, på Cuba og på Jamaica bl.a. Min svigerinne har bodd 5 år på Jamaica og irriterer seg grønn ( ) over at de er så vanskelig å få tak i her hjemme. Slike bananer brukes ofte på samme måte som vi bruker poteter. De har dem på visse grønnsaksmarkeder her og der.... og jeg vet at de tåler varm bedre enn vanlige bananer.

Disse vet jeg ikke karbo innhold eller GI på. Noen som vet mer ?

PS Sender en mail til min svigerinne - men de bor i USA så jeg får nok ikke svar i dag !

knallbra at du finner ut ting Nille trodde det var vanlige grønne bananer jeg, så jeg spiste det da jeg fulgte F2... Jeg gikk ned i vekt..

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 17-01-07, 16:31   #8
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Bananer !

Er jo mange som går ned i vekt selv om de spiser vanlige bananer også
Regner med at F2 er ganske likt Fedon m.h.t. karboinntak.

Men det er jo en årsak til at det ikke anbefales på ketogene dietter. For mange karber rett og slett. Diettene funker jo på grunn av hvers unike sammensetning av matvarer.

Som jeg skrev:

Sitat:

Det kommer an på hvilken filosofi du følger. Banan er absolutt ikke lavkarbo mat. Med 21 karber pr 100 gram og en GI på 52 er det uaktuelt på de fleste lavkaro retninger, gjerne med unntak av Fedons.



__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 17-01-07, 16:41   #9
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Bananer !

Banan er en tøysefrukt. Banan er den frukten med mest karbo og minst næringsstoffer.

Jeg ville ikke anbefalt noen å spise bananer før eller etter trening. Jeg skjønner ikke hvorfor det er blitt allmennkunnskap at det er så bra å spise banan når man trener. Spesielt når man driver med vektreduksjon. I dette tilfellet vil bananen være et hinder for fremgangen. Spis mat isteden.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 17-01-07, 16:58   #10
bubavon
Medlem
 
bubavon sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: oslo
Alder: 41
Innlegg: 106
bubavon har en fantastisk aura rundt segbubavon har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Bananer !

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Grønne bananer er vel muligens ikke det samme som umodne vanlige bananer som vi får kjøpt her i landet. Det er en spesiell banantype som brukes mye i karibien, på Cuba og på Jamaica bl.a. Min svigerinne har bodd 5 år på Jamaica og irriterer seg grønn ( ) over at de er så vanskelig å få tak i her hjemme. Slike bananer brukes ofte på samme måte som vi bruker poteter. De har dem på visse grønnsaksmarkeder her og der.... og jeg vet at de tåler varm bedre enn vanlige bananer.

Disse vet jeg ikke karbo innhold eller GI på. Noen som vet mer ?

PS Sender en mail til min svigerinne - men de bor i USA så jeg får nok ikke svar i dag !

De ''grønne bananene'' de bruker i karibien heter kokebanan på norsk og smaker som potet, men har en litt nøtteaktig smak. De kan ikke spises rå og inneholder litt mer karbohydrater enn vanlige bananer. De har dem overalt i Oslo.

Men umodne vanlige bananer har en lavere GI en modne.

__________________
bubavon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ''Weston A. Price'' Svar med sitat
Gammel 17-01-07, 17:45   #11
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Bananer !

Opprinnelig lagt inn av bubavon, her.

Men umodne vanlige bananer har en lavere GI en modne.

var sånn jeg tolket det i F2 boken også...

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 17-01-07, 18:09   #12
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Bananer !

Opprinnelig lagt inn av bubavon, her.

De ''grønne bananene'' de bruker i karibien heter kokebanan på norsk og smaker som potet, men har en litt nøtteaktig smak. De kan ikke spises rå og inneholder litt mer karbohydrater enn vanlige bananer. De har dem overalt i Oslo.

Men umodne vanlige bananer har en lavere GI en modne.

"Kokebanan" - kult ! Vi her ute i provinsen har ikke så mye sånt vi

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 17-01-07, 20:26   #13
Titti
Seniormedlem
 
Titti sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.607
Titti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt av

Sv: Bananer !

I følge Fedon så hemmer en banan før trening fettforbrenningenen, så da rimelig bortkastet med andre ord, særlig når man skal følge lavkarbo kosthold.

__________________


Titti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ED uten produkter... Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 01:34   #14
Sonny
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2006
Alder: 43
Innlegg: 27
Sonny er på en erverdig vei

Sv: Bananer !

...mens fett fremmer fettforbrenningen..så sats på en "fettshot" du Funker som heia for meg! Bedre enn banan, om den så er gul, grønn eller lyserosa.

__________________
Livet er fett!!
Sonny er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 01:54   #15
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Bananer !

Opprinnelig lagt inn av themonk, her.

Banan er en tøysefrukt. Banan er den frukten med mest karbo og minst næringsstoffer.

Men altså ... det stemmer vel ikke? Det er så vidt jeg vet mye kalium i banan, såpass mye at det hjelper å spise det om man har kaliummangel.

Selv har jeg ikke spist banan på flere år, men jeg ser ikke noe galt i å ha litt i barnemat, f eks. Økologisk, that is.

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 04:19   #16
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: Bananer !

Jo bananer inneholder Kalium. Men bare middels mengde. Det fins mange matvarer som inneholder flere ganger så mye kalium.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 08:41   #17
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Bananer !

Kokebanan? Er det ikke Pisang-banan de heter da, eller er det noe annet?

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 12:48   #18
MonicaA
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2006
Innlegg: 64
MonicaA er ny på veien

Sv: Bananer !

Spiste litt av det når jeg bodde i Ghana, heter plantain eller noe sånt på engelsk om jeg ikke husker feil.. Man blir visst dårlig om man spiser den rå, ingenting som minner om banan utenom utseendet..

MonicaA er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen variant av Atkins/Ketolyse/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 29-01-07, 12:28   #19
Strikken
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 43
Innlegg: 12
Strikken er på en erverdig vei

Sv: Bananer !

:noterer: ikke spise bananer etter trening..
Hva burde man spise da?

__________________
Nyfrelst treningsnarkoman.
mål: gå ned 30 kg. også fornøyd med 20 kg
vekta viser nå -10!
Strikken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: usikker enda jeg.. Svar med sitat
Gammel 29-01-07, 18:23   #20
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Bananer !

Opprinnelig lagt inn av Strikken, her.

:noterer: ikke spise bananer etter trening..
Hva burde man spise da?

Mat.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 29-01-07, 22:03   #21
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Grunner / myter / annet?

Opprinnelig lagt inn av janmesi, her.

En enkel regel - spis alltid litt karbohydrat, sammen med protein og fett, 1-2 timer før trening. Ikke et stort måltid.

Da jeg var på lavfettskosthold, så verserte det 2 grunner til å spise så kort tid etter trening:
1) Det er vinduet for maksimal oppfylling av glykogenlagrene.
2) Kroppen tar opp protein spesielt godt i denne perioden, mer enn de 30g som kroppen maksimalt kan ta på en "sitting" ellers.

Men grunn (1) flyr jo ut vinduet som en annen blåfugl; man trenger ikke store glykogenlagre for å trene. Ikke om man trener tunge vekter, og slett ikke om man trener utholdenhet. Så akkurat hva disse glykogenlagrene skal proppes for annet enn for å få muskler til å se store og sterke ut vet jeg ikke.

Grunn (2): Det har vist seg at disse "max 30g protein per sitting" er en myte som kommer av forfattere som har sitert hverandre opp, ned og i mente, og opprinnelsen var en reklame for et proteinpulver!

Men selvfølgelig, det er greit å spise mat innimellom, og siden man ikke skal spise mat innen en time før trening, og treninga lett varer en time, så har man 2 timer etter trening fort gått minst 4 timer uten mat. Muligheten er derfor til stede for at kroppen vil ha i seg noe, litt avhengig av hvor hardt du har kjørt den på treninga. Men jeg tror kroppen sier fra selv; du trenger ikke passe klokka.

Men ... kanhende jeg ikke er den best informerte. Er det andre grunner til at man har godt av å spise senest innen 2 timer etter trening?

__________________
--Solan


Sist redigert av Solan : 30-01-07 kl 08:59.
Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Gammel 30-01-07, 00:07   #22
tbear
Medlem
 
tbear sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Akershus
Alder: 75
Innlegg: 110
tbear er en juveltbear er en juveltbear er en juvel

Sv: Bananer !

Enig med Solan. Den tradisjonelle regelen om å spise karber ifm trening - for ikke å miste muskelmasse - gjelder neppe for de som er tilpasset til å forbrenne fett. Mat og Helse har skrevet en del om dette - jeg setter inn en link:
http://www.matoghelse.no/index.php?id=311342

tbear er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - The Founding Father Svar med sitat
Gammel 30-01-07, 10:08   #23
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Grunner / myter / annet?

Opprinnelig lagt inn av Solan, her.

Men ... kanhende jeg ikke er den best informerte. Er det andre grunner til at man har godt av å spise senest innen 2 timer etter trening?

Kroppen er vel generelt i en nedbrytende metabolsk fase, som ikke er bra over lengre tid. Du trenger mat for hindre at kroppen fortsetter å bryte ned muskler (blant annet). Dette gjelder særlig på styrketrening med høy intensitet, hvis du er ute etter å bygge muskler. Da ville jeg anbefalt å spise innen 30 minutter hvis det er mulig. Ellers er det ikke så uhyre viktig. I alle fall underordnet det meste annet når det gjelder kosthold.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 30-01-07, 10:13   #24
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Bananer !

Opprinnelig lagt inn av tbear, her.

Enig med Solan. Den tradisjonelle regelen om å spise karber ifm trening - for ikke å miste muskelmasse - gjelder neppe for de som er tilpasset til å forbrenne fett. Mat og Helse har skrevet en del om dette - jeg setter inn en link:
http://www.matoghelse.no/index.php?id=311342

Veldig bra artikkel! Lurer på hvem som har skrevet den.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 30-01-07, 12:15   #25
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Bananer !

Jeg må med en gang si at jeg synes bananer smaker ufyselig, ikke at det er noen saklighet i forhold til diskusjonen, men jeg forstår ikke hvordan noen kan spise f--nskapen

Imidlertid fikk kjæresten min råd fra lege om å spise bananer for å legge på seg litt, da han er (eller var) veldig mager, og har superforbrenning, dette ville bremse opp forbrenningen litt, og gi kroppen en sjanse til å få litt mer kjøtt på seg, mente legen.
Vel han spiser bananer han, i store baner ()
Så om det ligger den minste sannhet i det denne legen påsto, så ser jeg overhodet ingen grunn til å spise bananer for en som vil ned i vekt.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ut med vitaminer og mineraler themonk Kosttilskudd 29 15-05-12 14:19
Blåbær! mofe Kosttilskudd 2 13-03-05 02:01
Lurer på mye rart i dag jeg...... elian Lavkarbo generelt 10 15-11-04 08:21


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no