Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Moussaka

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-11-09, 16:56   #1
arkine
Seniormedlem
 
arkine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: vestfold
Alder: 70
Innlegg: 1.154
arkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snill

Moussaka

Moussaka er grekernes svar på lasagnaen. Rettene ligner mye, men i moussakaen er pastaen byttet ut med aubergine. Aubergine er ubrukelig før den blir utsatt for masse varme. Da blir den til gjengjeld svært medgjørlig og smaker nydelig sammen med tomat og kjøttsaus.

INGREDIENSER

4 porsjoner


2 stk auberginer
1 stk squash
1 stk løk, finhakket
2 fedd hvitløk, knust
0,5 kg kjøttdeig
2 stk tomatbokser
1 ts anisfrø
2 ts oregano, tørket
1 ts sukker
1 ss hvitvinseddik
100 g ost, revet
2 dl melk,,bytt ut med vann ,eller fløte
3 dl kremfløte
2 stk eggeplommer
2 ts maisenna
olje, til steking
salt og pepper

FREMGANGSMÅTE

Skjær aubergine og squash i skiver. Stek dem i tørr panne i ca. 3-4 minutter på hver side på middels varme. Sett dem til side.

Stek løken blank i olje. Ha i hvitløk og stek i ett minutt til. Ha i kjøttdeig, stek i 5-6 minutter før du har i tomatboksene. Knus anisfrøene i en morter sammen med oregano. Ha i tomatsausen og kok det inn til en god og tykk saus. Smak til med sukker, hvitvinseddik, salt og pepper.

I en ildfast form, legg ett lag med squash og aubergine. Dryss på litt ost. Ha på et lag med tomatsaus, før du legger et nytt lag med squash og aubergine. Legg et nytt lag: ost, squash/aubergine og tomatsaus.

Lag hvit saus: Ha melk, fløte og maisenna i en kjele. Visp godt og la den koke ett par minutter. Ha i eggeplommer og smak til med salt og pepper. Hell sausen over i den ildfaste formen. Dryss litt ost på toppen. Stek den i ovnen ca. 50 minutter på 200 grader.

Du kan også ha litt brødsmuler på for å få sprø topp.


Oppskriften er hentet fra: Klikk.no | Kokk: Christopher Sjuve

__________________
start 18.01.2016

arkine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: røykfri,og snart slank,,håper jeg Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 19:02   #2
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Moussaka

Nammenam!

Maizenna trenger man vel ikke, evt johannesbrødkjernemel.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 20:00   #3
mål:littavetmenneske
Medlem
 
mål:littavetmenneske sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: hus under hver busk
Innlegg: 63
mål:littavetmenneske er ny på veien

Sv: Moussaka

ÅH! moussaka er bare best i verden! aller best, men akk så dyr, blir den om man bruker lammekjøttdeig synes jeg. jeg har gjerne kanel i kjøttsausen slik grekerne gjør.
her er et gratineringshvitsaustips (langtordidag) jeg mener å ha fra en fedonbok- jeg har bare feitet den opp litt:
bland 1 boks cottage cheese og 1 boks creme fraiche, ha i 1-2 egg, salt, pepper og muskat+ revet ost. blend røra (feks med stavmixer) og hell over moussakaen. ha gjerne mer revet ost på toppen. kjempegodt!

mål:littavetmenneske er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 22:24   #4
somaya
Medlem
 
somaya sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Oslo
Alder: 46
Innlegg: 159
somaya er på en erverdig vei

Sv: Moussaka

Nam, jeg elsker aubergine og moussaka er digg.

Må ha ting inn med teskje her; hvor mye jbkm - 2 ts som maisena?
og sukker trenger man vel heller ikke når man har sukrin

__________________




Stolt mamma til 4
somaya er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala fedon Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 22:32   #5
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Moussaka

Opprinnelig lagt inn av mål:littavetmenneske, her.

akk så dyr, blir den om man bruker lammekjøttdeig

Dyr? Hos min lokale slakter koster lammedeigen 45-50 kr kg'n... Oksedeigen er dyrere.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 23:04   #6
arkine
Seniormedlem
 
arkine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: vestfold
Alder: 70
Innlegg: 1.154
arkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snill

Sv: Moussaka

sukker kan nok sløyfes,

__________________
start 18.01.2016

arkine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: røykfri,og snart slank,,håper jeg Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 00:01   #7
mål:littavetmenneske
Medlem
 
mål:littavetmenneske sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: hus under hver busk
Innlegg: 63
mål:littavetmenneske er ny på veien

Sv: Moussaka

da må eg si du her heldig med slakteren din når eg jakter lammekjøtt pleier det koste ca 120 kr/kg- men kanskje eg berre har vært uheldig?

mål:littavetmenneske er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 12:29   #8
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Moussaka

Det har du nok. Halal-slaktere har alltid billig lammekjøtt.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-11-09, 04:37   #9
mål:littavetmenneske
Medlem
 
mål:littavetmenneske sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: hus under hver busk
Innlegg: 63
mål:littavetmenneske er ny på veien

Sv: Moussaka

hehe- sinsenkrysset og alt det der... halalslaktere finnes ikke høyt oppe i nord der jeg kommer fra- de få muslimene som klarer å holde ut så langt nord for folkseskikken kjøper sitt kjøtti frossen tilstand. nå bor jeg i danmark, men har ikke funnet billig lammekjøtt her ennå. heldigvis er det kort vei til sverige

mål:littavetmenneske er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 01:51   #10
bittersweet
Medlem
 
bittersweet sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 105
bittersweet er ny på veien

Sv: Moussaka

anbefales!
brukte JBK i stedet for maizenna og karbonadedeig i stedet for lammekjøttdeig. Samt litt kanel i, for den ekstra greske smaken. Jeg droppet anisfrøene fordi jeg ikke fant det, og så krydret jeg tomatsausen litt etter egen smak, med litt eksta godis.

__________________


bittersweet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: selvkomponert, nesten induksjon Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Gresk moussaka Iset Middag 1 09-06-11 11:25
Moussaka m någå attåt... Nannah Middag 0 23-09-07 19:46
Moussaka med auberginer, anyone?? Melania Middag 14 02-06-06 15:17
Gresk moussaka mofe Middag 0 20-11-05 04:18


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no