Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Mer enn 30 kg overvekt

"Slanking gir ikke rett til tilrettelagt mat"

Mer enn 30 kg overvekt Vi som trenger å ta av 30 kilo eller mer står gjerne overfor ekstra store utfordringer. Her deler vi erfaringer, gir gode råd og støtter hverandre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-03-11, 09:34   #1
Sykepleierstudine
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 53
Sykepleierstudine er på en erverdig vei

"Slanking gir ikke rett til tilrettelagt mat"

Er litt frustrert akkurat nå.
Ankom et rekreasjonssted i går og hadde på forhånd gitt beskjed om at jeg måtte ha lavkarbodiett. Den beskjeden nådde aldri frem til kjøkkenet, så blei kalla inn til avhør ved frokosten. Fikk da beskjed om at slanking ikke var grunn nok til tilrettelagt kost. Jeg har forøvrig tatt med egne knekkebrød, det forventer jeg ikke å få servert.
Middagene hele uka er bearbeidet mat fra et sykehus, og jeg tar søren ikke sjansen på å spise det.

Blir slanking sett på som overhysteri?
Jeg har nå gått ned 20 kg, med en startBMI på 37. Er ikke dette helsefremmende, nei da vet ikke jeg.

Blir litt satt ut her. Så jeg sa likegodt at jeg blir dårlig av mel og sukker. Først da var det greit. Men vektreduksjon for å bli kvitt helseskadelig overvekt, DET gjelder ikke.

Takk og lov for at jeg pakka med meg valnøtter, mangler, avokadoer og knekkebrød.

Hva mener dere?


Sist redigert av Sykepleierstudine : 08-03-11 kl 09:36. Årsak: Skrivefeil
Sykepleierstudine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver Lavkarbo! Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 09:40   #2
ninasov
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Bergen
Alder: 44
Innlegg: 408
ninasov er på en erverdig vei

Sv: "Slanking gir ikke rett til tilrettelagt mat"

hm... rekreasjonssted? hva er det? jeg aner jo ikke, men om det er en plass der mange forskjellige bor og skal spise, så er det sikkert ikke så lett å lage hver sin mat til de forskjellige... men jeg skjønner ikke at de skal være så vanskelige dersom de kan endre på det ved allergier osv... er litt dobbeltmoral der ja...

__________________
min journal: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=33720

[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/w5acq58/]
ninasov er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 10:10   #3
Sykepleierstudine
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 53
Sykepleierstudine er på en erverdig vei

Sv: "Slanking gir ikke rett til tilrettelagt mat"

Rekreasjon betyr vel å gjenopprette. Det fins noen steder der man kan komme å hvile, og jeg er på et sånt sted nå.

Sykepleierstudine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver Lavkarbo! Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 10:17   #4
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: "Slanking gir ikke rett til tilrettelagt mat"

Opprinnelig lagt inn av Sykepleierstudine, her.

Rekreasjon betyr vel å gjenopprette. Det fins noen steder der man kan komme å hvile, og jeg er på et sånt sted nå.


Du tenker kanskje på "rekonvalesens"?

http://www.snl.no/rekonvalesens



-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 11:38   #5
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: "Slanking gir ikke rett til tilrettelagt mat"

Rekonvalens betinger på en måte at man har vært syk/skadet osv, syns jeg!

Rekreasjon kan feks være feire/spa/etc, men også feks opphold på et rekreasjonssenter/sted som dette!
Et sted man kommer for å hente seg inn, få igjen krefter etc. De bør da i det minste kunne tilby noe tilrettelagt mat!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 11:44   #6
Tittit
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: "Slanking gir ikke rett til tilrettelagt mat"

om det hadde blitt så vanskelig for meg hadde jeg bare sagt at jeg trenger mer av kjøttmaten og grønnsaker og kutte ut det du ikke ønsker.
da blir det jo ikke vanskelig for plassen heller,de går helt sikkert med på det.
men foresten,jeg har vært på noe lignende og der ble maten servert til alle så mann kunne gå å ta til seg det man ville ha.er det ikke det der?

  Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 11:55   #7
Lava
Seniormedlem
 
Lava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Innlegg: 19.762
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Sv: "Slanking gir ikke rett til tilrettelagt mat"

Jeg var på opptrening og fikk egen mat!
Ingen problemer og kokken tok utfordringen. Men, jeg sa ikke at jeg slanket meg heller da, kun at jeg ikke ville/kunne spise mat med hvetemel

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 12:06   #8
Tittit
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: "Slanking gir ikke rett til tilrettelagt mat"

Opprinnelig lagt inn av Lava, her.

Jeg var på opptrening og fikk egen mat!
Ingen problemer og kokken tok utfordringen. Men, jeg sa ikke at jeg slanket meg heller da, kun at jeg ikke ville/kunne spise mat med hvetemel

lurt

  Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 12:11   #9
Daraya
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 13
Daraya er på en erverdig vei

Sv: "Slanking gir ikke rett til tilrettelagt mat"

Har ikke opplevd at man ikke kan få tilrettelagt mat når man har god grunn, tar det som en selvfølge. Lavkarbo er jo ikke mat med eksotiske ingredienser, så det kan tas hensyn til uten problemer.

Daraya er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 12:25   #10
Tidl. medlem
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: "Slanking gir ikke rett til tilrettelagt mat"

Ikke vært borti noe lignende. De få gangene jeg har spist mat ute har jeg sagt hva jeg ikke vil ha basert på det som står i menyen, det har gått fint. Ellers er det lettere å si allergi enn slanking rett og slett fordi det blir akseptert i større grad.

  Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 12:36   #11
Sykepleierstudine
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 53
Sykepleierstudine er på en erverdig vei

Sv: "Slanking gir ikke rett til tilrettelagt mat"

Kitt: takk for svar, akkurat det jeg mener

Jeg har litt problemer med å lyge på meg allergier. Men samtidig kjipt å forklare hele leksa med at om jeg spiser karbo så går kroppen amokk, og det har jeg ikke legeerklæring på.

Dessuten virker det som om rent kjøtt og grønt er luksus. Mens pannekaker og fiskegratenger, DET er jammen sunt!

Men fader heller, jeg akter ikke å gå opp igjen i vekt pga at de ikke kam ta hensyn til helsefremmende og nødvendig vektreduksjon. Har kjempa meg ned 20 kg nå! Det sitter dypt, må jeg si!

Så da blir det til at jeg kjøper egen mat.

Sykepleierstudine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver Lavkarbo! Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 12:40   #12
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: "Slanking gir ikke rett til tilrettelagt mat"

Opprinnelig lagt inn av Sykepleierstudine, her.

Så da blir det til at jeg kjøper egen mat.

TA VARE PÅ KVITTERINGENE!!!

Er dette et sted du selv betaler for eller må betale egenandel?
Betaler du selv, skal du ha trukket fra beløpet du bruker på mat. Er det et egenandelsopphold, kan du sende kvitteringene til HELFO med en forklaring og håpe å få dem refundert!

Du tåler ikke mel og sukker. Det gjør deg feit og syk! Så enkelt, men for noen så vanskelig å skjønne!

Lykke til med alle deler av oppholdet!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 12:41   #13
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: "Slanking gir ikke rett til tilrettelagt mat"

Tror sykehus og slike rekreasjonssteder er verstingene. Mye bearbeidd mat, med masse karber o.l. Ikke noe for folk som sliter med vekta eller ønsker å legge om kosten.

Litt interessant, egentlig. Hva er det som gjør en berettiget til annen mat? Glutenallergi bruker å gå greit, diabetes hm (det var før, nå er det jo bare å reguler med insulin, sier man), som muslim eller jøde kan man fritas for matvarer som bl.a. svinekjøtt, vegetarianere blir også respektert. Men å spise lavkarbo er tydeligvis ikke helt stuerent enda. Det skal vel ikke være nødvendig å "konvertere" til lavkarbo (fins det ei sånn lavkarbo-kirka?) for å få lavkarbomat servert på slike steder?

(Måtte bare sette det litt på spissen, har ingenting imot verken muslimer, jøder eller vegetarianere.)

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 12:41   #14
Sykepleierstudine
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 53
Sykepleierstudine er på en erverdig vei

Sv: "Slanking gir ikke rett til tilrettelagt mat"

Opprinnelig lagt inn av Kreative, her.

Ikke vært borti noe lignende. De få gangene jeg har spist mat ute har jeg sagt hva jeg ikke vil ha basert på det som står i menyen, det har gått fint. Ellers er det lettere å si allergi enn slanking rett og slett fordi det blir akseptert i større grad.

Ja allergier er jo høyst akseptert, men ikke vektreduksjon.
Derfor er det trist at når man virkelig gjør en jobb for å bedre den generelle helsa, så er det ikke godt nok. Jeg blir opprørt. Dessuten vet ikke normalvektige hvilken pris vi overvektige betaler når vi vil redusere vekten til det normale.

Sykepleierstudine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver Lavkarbo! Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 12:45   #15
Sykepleierstudine
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 53
Sykepleierstudine er på en erverdig vei

Sv: "Slanking gir ikke rett til tilrettelagt mat"

Nei det koster faktisk 5000 å være her. Er ikke henvist av lege, men kunne lett blitt det pga min situasjon.

Sykepleierstudine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver Lavkarbo! Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 12:49   #16
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: "Slanking gir ikke rett til tilrettelagt mat"

Når du må betale for å være der, burde du kunne kreve tilrettelegging mht maten. Kjenner jeg blir en god dose indignert på dine vegne! (For å si det mildt!)

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 13:10   #17
Sykepleierstudine
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 53
Sykepleierstudine er på en erverdig vei

Sv: "Slanking gir ikke rett til tilrettelagt mat"

Opprinnelig lagt inn av Hamster59, her.

Når du må betale for å være der, burde du kunne kreve tilrettelegging mht maten. Kjenner jeg blir en god dose indignert på dine vegne! (For å si det mildt!)

Takk for omtanke

Sykepleierstudine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver Lavkarbo! Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Creme Fraiche egner seg IKKE til slanking!! Kanutten Generell diskusjon 67 10-07-11 13:50
Har du blogg? (trenger ikke handle om slanking) Nupsida Generell diskusjon 0 02-02-11 21:00
Jeg får det rett og slett ikke til ... Isa88 Lavkarbo generelt 8 19-07-10 19:27
Jeg får rett og slett ikke i meg nok protein ... Imse Ketolysekuren 23 22-03-10 23:24
Jeg er jo overvektig, så hvorfor ikke si det rett ut? Lotta67 Generell diskusjon 11 27-09-09 11:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no