Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Rømmegrøt, lavkarbo

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-06-11, 11:15   #101
manebane
Seniormedlem
 
manebane sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: der ingen skulle tru...
Innlegg: 559
manebane er ny på veien

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo

Rømmegrøt til frokost ble det
Og godt var det! Min ble litt klumpete (sikkert pga jbk) men det gikk helt fint å spise den.
Prøvde først å riste vann og jbk i et bittelite syltetøyglass, men når jeg åpna glasset så var det jo blitt altfor tykt. Hadde det opp i gryta men det blanda seg ikke med resten så jeg måtte fiske opp klumpene.
Prøvde deretter å riste jbk over med tesil (takk Photo!). Da gikk det bedre men det ble likevel fullt av små klumper.

Jaja..i går prøvde jeg fløtegrøten men den falt ikke helt i smak. (Men den ble klumpfri )

Takk for oppskrift

__________________
Min dagbok.



manebane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 15-06-11, 11:48   #102
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo

Du kan få ut klumpene med en stavmikser!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 15-06-11, 15:49   #103
manebane
Seniormedlem
 
manebane sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: der ingen skulle tru...
Innlegg: 559
manebane er ny på veien

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Du kan få ut klumpene med en stavmikser!

Aha! Det skal jeg gjøre hvis rømmegrøten skal serveres til andre enn meg selv. Smakte fint fint, men så kanskje ikke så delikat ut

__________________
Min dagbok.



manebane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 20:45   #104
StineK
Seniormedlem
 
StineK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Utenfor Bergen
Innlegg: 15.440
StineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastisk

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo

Jeg har sikkert større syltetøyglass enn deg for min grøt blir uten klumper (stort sett i allefall )

__________________




Det er alltid hyggelig med besøk i Journalen min - StineK uten sukker, takk!
StineK er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 00:07   #105
alexsandra
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 284
alexsandra er på en erverdig vei

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo

rømmegrøten var bare så fantastisk god. Sitter og spiser og ingen klumper heller .Så enkelt og lage tilomed

__________________
start 8.1.2011. bmi 39. (97.4kg)
alexsandra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: nytt forsøk på ketolyse kuren (15.6) Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 18:56   #106
Pøsh
Seniormedlem
 
Pøsh sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Akershus
Alder: 45
Innlegg: 738
Pøsh er ny på veien

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo

Denne må jeg jammen teste. Bare få tak i JBKM først.

__________________
Min journal

Pøsh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-06-11, 14:23   #107
tiris
Juniormedlem
 
tiris sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Drammen
Alder: 41
Innlegg: 16
tiris er på en erverdig vei

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo

Hvor mye grøt blir det av denne oppskriften? Er det nok til 2?

__________________


tiris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-06-11, 14:25   #108
Antoinette6
Seniormedlem
 
Antoinette6 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Asker
Alder: 63
Innlegg: 11.116
Antoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastisk

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo

Ja, - men vi spiste opp alt !

__________________


Kristin_B er best
Antoinette6 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-07-11, 23:44   #109
danielve
Medlem
 
danielve sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 150
danielve er på en erverdig vei

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo

Går den an å bruke sojamel i steden for JKM? EEller noe annet? Kommer meg ikke innom butikken på noen dager.

danielve er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 12-07-11, 00:23   #110
Lindemor
Seniormedlem
 
Lindemor sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 2.412
Lindemor er en juvelLindemor er en juvelLindemor er en juvel

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av danielve, her.

Går den an å bruke sojamel i steden for JKM? EEller noe annet? Kommer meg ikke innom butikken på noen dager.

Noen som vet svaret på dette?

Lindemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-07-11, 10:43   #111
lucifine
Seniormedlem
 
lucifine sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 697
lucifine har en fantastisk aura rundt seglucifine har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Rømmegrøt Lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Liker rømmegrøt jeg. MEN jeg blir så sleip og glatt i munnen liksom av JBK??

Er det noen andre som blir det?? Eller er det bare meg??

jupp jeg også, men kjenner at jeg ikke får rørt JBK heeelt ut heller.. Kan det ha noe å si det tro?

__________________
lucifine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-08-11, 15:58   #112
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo

Akkurat spist rømmegrøt uten den sleipe, glatte JBKM følelsen! O`Lykke!

Testet med Xanthan Gum , og det fungerte over all forventning!

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 01:38   #113
Bokhylle
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo

Jeg har prøvd å lage denne to ganger nå, bare at jeg bruker xantham gum i stedet for johannesbrødkjernemel.

Og selv om jeg så veldig gjerne vil like den, siden jeg savner grøt, så bare får jeg det ikke til. Det blir for rømme-og-fett-smak for meg, liksom feil type fettsmak, for jeg er glad i fett ellers. Men bare... Nei, jeg blir litt kvalm. Kjipt, for jeg savner som sagt grøt

Får lete videre etter en oppskrift som passer meg og

  Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 07:54   #114
MAR
Medlem
 
MAR sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 327
MAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snill

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Akkurat spist rømmegrøt uten den sleipe, glatte JBKM følelsen! O`Lykke!

Testet med Xanthan Gum , og det fungerte over all forventning!

Hvordan er mengdeforholdet; bruker du like mye xanthan gum som jbkm?

MAR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 10-09-11, 18:58   #115
dollie76
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 19
dollie76 er på en erverdig vei

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av MAR, her.

Hvordan er mengdeforholdet; bruker du like mye xanthan gum som jbkm?

DETTE lurer jeg også på! har kjøpt xantan gum på iHerb og lokalt her hvor jeg bor får jeg ikke tak i JBKM så "må" derfor nesten prøve grøten med xantan gum..

dollie76 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert lav-karbo med vekt på naturlige ingredienser Svar med sitat
Gammel 10-09-11, 21:08   #116
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av MAR, her.

Hvordan er mengdeforholdet; bruker du like mye xanthan gum som jbkm?

Opprinnelig lagt inn av dollie76, her.

DETTE lurer jeg også på! har kjøpt xantan gum på iHerb og lokalt her hvor jeg bor får jeg ikke tak i JBKM så "må" derfor nesten prøve grøten med xantan gum..

Brukte sånn ca like mye ja

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-10-11, 18:09   #117
Nanna-Lill
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 1
Nanna-Lill er på en erverdig vei
Smile

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo

Jeg har prøvd mange forskjellige. Men når jeg lager bare til meg selv bruker jeg en halv pakke seterræmme, litt helmelk for at den ikke skal bli så syrlig. Jeg bruker ikke fløte for den blir da for mektig for meg. Blir d veldig kvalm. Så har jeg i pittelitt splenda(kan også bruke sukrin melis) for å redusere litt på syrligheten og litt salt.

For å få den tykkere bruker jeg ca en halv ts fiberhusk, syns dette er best. Men vær forsiktig med fiberhusken. Det koker gjerne et minutt eller to før du ser hvor tykk den blir.

Så smelter jeg smør å har oppå og masse kanel og sukrin. Kjempegodt når man er søtsugen=)

Nanna-Lill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbohøyfett Svar med sitat
Gammel 06-10-11, 18:17   #118
Bokhylle
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Tonje!, her.

Jeg har prøvd å lage denne to ganger nå, bare at jeg bruker xantham gum i stedet for johannesbrødkjernemel.

Og selv om jeg så veldig gjerne vil like den, siden jeg savner grøt, så bare får jeg det ikke til. Det blir for rømme-og-fett-smak for meg, liksom feil type fettsmak, for jeg er glad i fett ellers. Men bare... Nei, jeg blir litt kvalm. Kjipt, for jeg savner som sagt grøt

Får lete videre etter en oppskrift som passer meg og

Prøvde igjen. Brukte creme fraiche i stedet for seterrømme, lagde en mye mindre porsjon, og brukte bare en brøkdel av xanthamgummien. Og denne gangen ble det bedre Ikke noe jeg kan spise mye av, men i minidoser er det ålreit - tror jeg!

  Svar med sitat
Gammel 06-10-11, 18:24   #119
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo

Etter min mening er det nettopp syrligheten som gjør rømmegrøt til rømmegrøt!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 24-04-12, 18:42   #120
Anehas
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Trondheim
Alder: 31
Innlegg: 12
Anehas er på en erverdig vei

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo

Grøten smakte kjempe godt! Et lite tips: Jeg brukte lettrømmen fra Q-meieriene, like mange kh som i seterrømme og halvparten av kalorien, og smakte absolutt like godt Hva tror dere om å bruke melk isteden for fløte?

Anehas er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo og lavkalori Svar med sitat
Gammel 24-04-12, 19:53   #121
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Anehas, her.

Grøten smakte kjempe godt! Et lite tips: Jeg brukte lettrømmen fra Q-meieriene, like mange kh som i seterrømme og halvparten av kalorien, og smakte absolutt like godt Hva tror dere om å bruke melk isteden for fløte?

Er det noen god grunn til at du vil ha færre kalorier? Fettet skal jo erstatte en del av energien fra de karbohydratene vi ikke spiser.
Melk ville jeg ikke brukt, både fordi grøten fort blir litt vassen og fordi det er flere karber og lite fett.

Men jeg vet jo ikke hvilken retning du følger, siden det bare står lavkarbo i filosofiboksen din, og det kan jo bety så mangt.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 26-04-12, 21:15   #122
Anehas
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Trondheim
Alder: 31
Innlegg: 12
Anehas er på en erverdig vei
Smile

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Er det noen god grunn til at du vil ha færre kalorier? Fettet skal jo erstatte en del av energien fra de karbohydratene vi ikke spiser.
Melk ville jeg ikke brukt, både fordi grøten fort blir litt vassen og fordi det er flere karber og lite fett.

Men jeg vet jo ikke hvilken retning du følger, siden det bare står lavkarbo i filosofiboksen din, og det kan jo bety så mangt.

Passer på at jeg er i ketose hver dag, men er normalvektig og ønsker å gå ned 5kg for sommeren, og da må jeg tenke på energiinntaket ellers rører ikke vekta seg. Om energiinntaket er mer enn energibruken nytter det lite å være i ketose uansett. så lurt å passe på kaloriene også!

Anehas er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo og lavkalori Svar med sitat
Gammel 02-05-12, 00:14   #123
milena
Seniormedlem
 
milena sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 1.712
milena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt av

Sv: Rømmegrøt, Lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Bare hyggelig! Teklypa har etterhvert fått mange roller, bruker den også til å strø krydder i pulverform over koteletter f.eks .

Først må jeg takke Gerd, denne var nydelig! Og så selvfølgelig Photobscura som redda grøten med tipset om teklypa! Takk begge to!

__________________
milena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg på Eurodiet Svar med sitat
Gammel 12-05-13, 13:16   #124
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo

Laget lavkarbo rømmegrøt i dag jeg, men den falt ikke i smak hos meg. Det ble bare kvalmt rett og slett.
Liker fløtegrøten da

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 09:49   #125
Kuredu
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 159
Kuredu er på en erverdig vei

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo

Tenkte lage denne til i morgen på 17.mai - men er det noen som vet om den kan lages på forhånd for å varmes opp - eller bør den lages samme dag og spises med en gang???

__________________


Kuredu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Svar

Emneord
grøt, rømme, rømmegrøt


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Rømmegrøt? Robyn Spørsmål om matvarer og oppskrifter 18 12-10-11 09:24
Rømmegrøt på 17. mai? Et bedre liv! Ketolysekuren 21 27-06-08 20:30
Rømmegrøt mocca75 Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 2 23-06-08 18:31
Rømmegrøt Tøffa Middag 13 21-01-08 15:42
Lavkarbo Rømmegrøt? Spinny Generell diskusjon 2 15-05-06 15:33


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no