Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Deilig foccacia.. finner ikke igjen oppskriften

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-10-12, 22:34   #1
Up_and_down
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2012
Innlegg: 13
Up_and_down er på en erverdig vei

Deilig foccacia.. finner ikke igjen oppskriften

Prøvde en oppskrift på foccacia for en tid tilbake. Dessverre lagret jeg ikke linken, for nå finner jeg den ikke igjen.. Kanskje noen her kan hjelpe?

Den inneholdt revet ost, mandelmel, og sikkert egg. Tror oppskriften også kunne brukes med sesamfrø. Tror jeg blandet litt av hver. Den inneholdt ikke bakepro eller andre "sære" ingredienser som man ikke finner i dagligvarebutikken. Den ble stekt i liten ildfast form med bakepapir i.

Den som kunne hjelpe meg med en link ville gjort meg superglad!!

Up_and_down er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 04-10-12, 01:37   #2
senka
Seniormedlem
 
senka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Sandvika Bærum
Alder: 64
Innlegg: 2.580
senka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt av

Sv: Deilig foccacia.. finner ikke igjen oppskriften

Du finner den sikkert på forumetlikke til

senka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-10-12, 01:57   #3
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Deilig foccacia.. finner ikke igjen oppskriften

Gjorde et raskt søk i oppskriftsforumet på foccacia, og fant de trådene her, kanskje det er den av disse? Vær obs på skrivemåten når du søker. Foccacia kan (feil)skrives på flere måter, så sikkert mulig å ikke finne en tråd man leter etter om man søker med feil skrivemåte i fht det som står i tråden.

http://forum.lavkarbo.no/showthread....light=foccacia
http://forum.lavkarbo.no/showthread....light=foccacia
http://forum.lavkarbo.no/showthread....light=foccacia
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=14460

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-10-12, 08:37   #4
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Deilig foccacia.. finner ikke igjen oppskriften

Denne er i alle fall kjempegod!
(Poster "hele" innlegget)

tirsdag 15. juni 2010
Focaccia
Denne oppskriften er inspirert av en oppskrift på Makronellas blogg Mitt Hemmelige Liv. Gå og ta en titt på bloggen hennes. Jeg garanterer at du finner oppskrifter som frister der.




Focaccia er et italiensk brød som er smaksatt med krydderurter, havsalt, olivenolje og gjerne ost, tomater eller andre typer grønnsaker. Brødet kan spises som en rett i seg selv, eller som tilbehør til andre retter, som for eksempel til suppe. Selvfølgelig er focacciaen egentlig laget av mel og gjær, men dette alternativet laget på malte sesamfrø er etter min mening et veldig godt alternativ.

Brødet er laget etter de samme prinsippene som solsikkebrødet, bare at solsikkekjernene er byttet ut med sesamfrø. Jeg vil også gjerne ha litt tykkelse på focacciaen, så hvis du bruker samme langpanne som til solsikkebrødet ville jeg doblet eller tredoblet oppskriften. Selv lager jeg focacciaen i en mindre form, type ildfast form, for å få den tykkelsen jeg vil ha.

I denne oppskriften har jeg smakssatt brødet med rosmarin, oliven, parmesan og chorizo. Det var det jeg hadde tilgjengelig i skapene mine denne gangen. Du kan velge å gjøre det annerledes. Se for eksempel hvordan Makronella har gjort det.

Focacciobrød av sesam


Til en røre som er passe stor til en ildfast form:
(tror min er 20x20 cm. Er formen større, blir bare brødet lavere)



3 egg

75g kremost

1/2 dl fløte

2 dl sesamfrø

1 ss fiberhusk

1ts bakepulver

litt salt & sukrin

olivenolje

litt havsalt

rosmarin (kan byttes ut med andre krydderurter)

oliven (kan sløyfes)

litt revet parmesan (kan sløyfes eller byttes ut med for eksempel feta)

noen skiver ekte spansk chorizo (kan byttes ut med for eksempel soltørkede tomater)
__________________________________________________ ________________

Sett ovnen på 175 grader.

Mal sesamfrøene i blenderen, eller med en stavmikser. (trengs egentlig ikke, men konsistensen blir bedre når frøene males)

Tilsett egg, ost, fløte, bakepulver, litt salt og sukrin til de malte sesamfrøene og bland godt. Tilsett deretter fiberhusken og bland videre.

Dekk en ildfast form eller en liten langpanne med bakepapir. Hell røren over i formen.

Strø rosmarin, havsalt, parmesan, oliven og chorizobiter (eller det du velger å smaksette brødet med) over brødrøra. Avslutt med å dryppe god olivenolje utover røra.

Sett brødet i ovnen og la det steke i ca. 30 minutter.

La det avkjøles litt før du skjærer det i passe store porsjonsstykker.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 04-10-12, 09:19   #5
Up_and_down
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2012
Innlegg: 13
Up_and_down er på en erverdig vei

Sv: Deilig foccacia.. finner ikke igjen oppskriften

Var dessverre ikke noen av disse, men får bare forsøke en annen. Ble så lykkelig når jeg fant et supergodt brød til suppe, til å fylle med pålegg etc. Kan selvsagt bare eksperimentere meg fram med revet ost, egg, mandelmel etc.. men redd det kan bli mange mislykkede forsøk før jeg kommer i mål.

Up_and_down er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 04-10-12, 10:56   #6
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Deilig foccacia.. finner ikke igjen oppskriften

Kan det være Nannahs oppskrift?
http://hanseloggretel.blogspot.no/20...cia-m-ost.html

Den inneholder bl.a. mandelmel og ost. Oppskriften ligger nok her på forumet også, men jeg finner den ikke nå.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 04-10-12, 19:11   #7
Up_and_down
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2012
Innlegg: 13
Up_and_down er på en erverdig vei

Sv: Deilig foccacia.. finner ikke igjen oppskriften

Takk for gode forslag. Var nok ingen av dem. Får bare prøve meg fram tror jeg.

Up_and_down er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 05-10-12, 07:49   #8
Up_and_down
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2012
Innlegg: 13
Up_and_down er på en erverdig vei

Sv: Deilig foccacia.. finner ikke igjen oppskriften

Kom endelig på hvilken dag jeg hadde laget det.. og da klarte jeg, ved å finlese logg på to PCer å finne det ut Stod ikke som foccacia, men loff, derfor det var ekstra vanskelig.

Brukte en blanding av mandelmel og sesamfrø fordi jeg ikke hadde nok av hver.

Oppskriften finner du her. Jeg hadde litt ekstra krydder oppå. Den ble utrolig god og funket utmerket påsmurt som foccacia

Up_and_down er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Iiiiik, finner ikke boken min igjen ... bærrgen Ketolysekuren 4 08-04-08 21:41
Ziggy lapper, finner ikke oppskriften Janis Lavkarbo generelt 1 03-11-07 14:43
Finner ikke oppskriften jeg leter etter ... Millsi Oppskrifter 2 28-10-07 00:08
Finner den ikke igjen! Katrine Oppskrifter 7 05-11-05 11:52
Finner ikke igjen innleggene jeg... Anne Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 3 05-10-05 15:38


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no