Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Spiser du lavkarbo bare for gå ned i vekt?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-04-09, 10:00   #1
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Spiser du lavkarbo bare for gå ned i vekt?

Eller gjør du det for en varig kostholdsendring?

Jeg har sittet og lest masse her de siste dagene, og jeg får inntrykk av at det er en del som bare spiser lavkarbo for å gå ned 10-15 kilo og anser det som en kur og ikke en varig livsstilendring. Men hvis man går tilbake til å spise pasta, ris og man vil sannsynligvis innen et år eller to være tilbake der man var.
Og tro meg, jeg har prøvd, og jeg begynte ikke å spise masse karbohydrater pga jeg trodde det gikk an, jeg var fullstendig klar over at det ikke var bra, men blodsukkeret sendte meg feil vei igjen.
Denne gangen skal jeg klare det og pasta og sjokolade skal ikke bli hverdagsting hos oss igjen. Straffen for at jeg ikke skjønte at jeg ikke spiste nok fett og ikke ble mett nok, var jo at jeg siden jeg registerte meg her for første gang, har gått opp enda 30kg... Den gangen hadde jeg 35kg å ta av, nå har jeg 65kg

Vær så snill, husk at lavkarbo er en livsstil som gir deg bedre helse resten av livet!

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 03-04-09, 10:20   #2
Elizabethcita
Seniormedlem
 
Elizabethcita sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Nordmøre
Alder: 44
Innlegg: 501
Elizabethcita har en fantastisk aura rundt segElizabethcita har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Spiser du lavkarbo bare for gå ned i vekt?

Jeg skjønner hva du mener Imse, det er utrolig viktig å se at lavkarbo er en livsstil og ikke en slankekur... At kiloene ramler av er en BONUS!

Selv hadde jeg 45 kilo jeg ville ha bort da jeg startet, og det er helt klart at jeg da både VIL og BØR ned i vekt! Men først og fremst handler dette om helsa mi. Insulinresistens og diabetes 2 kom og banka på døra, og sammen med min hypothyreosediagnose blir det mye for en stor kropp å takle... Allerede nå ser jeg at blodsukkeret holder seg veldig jevnt og lavt nok, magesmerter og plager er omtrent forsvunnet, jeg har mindre hodepine, jeg går ikke sulten lenger osv osv... Når (!!) jeg når trivselsvekta mi er jeg jo fortsatt ikke interessert i å gå tilbake til alle disse plagene... Så dette blir definitivt for life!

__________________


Elizabethcita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: I samarbeid med lege Svar med sitat
Gammel 03-04-09, 10:26   #3
lokkebiff
Seniormedlem
 
lokkebiff sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Tromsø
Alder: 46
Innlegg: 10.266
lokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisk

Sv: Spiser du lavkarbo bare for gå ned i vekt?

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

..husk at lavkarbo er en livsstil som gir deg bedre helse resten av livet!

Signèrer!!

Jeg er for lenge siden ferdig med min vektnedgang, men jeg lever enda lavkarbo. Noe annet er for meg blitt utenkelig!
Jeg har hatt mine utprøvninger på veien (høykarbodager og høykarboperioder) men jeg vender bestandig (lengselsfullt) tilbake til lavkarbo

Den totale helsegevinsten er så stor og verdifull, så jeg kommer til å leve lavkarbo resten av livet

__________________
..lev livet carpe diem..


-35 kilo er jeg stolt av
Men jeg er enda stoltere over å ha holdt vekta i 5 år
lokkebiff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: streng Skaldeman Svar med sitat
Gammel 03-04-09, 11:46   #4
ixi
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Fredrikstad
Alder: 44
Innlegg: 163
ixi er på en erverdig vei

Sv: Spiser du lavkarbo bare for gå ned i vekt?

Det er planen min også, å fortsette på lavkarbo. Jeg vet ikke hva som kommer først for min del, å 'gå lei' ketolyse eller å komme i mål, men når en av de skjer så blir det Fedon her i gården. For godt!

__________________
Fake it till you make it!
Har krympet 11 cm, 43 cm igjen!
Ixi skal bli sunn!
ixi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-04-09, 12:09   #5
Muff-muff
Medlem
 
Muff-muff sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: England
Alder: 41
Innlegg: 229
Muff-muff har en fantastisk aura rundt segMuff-muff har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Spiser du lavkarbo bare for gå ned i vekt?

Dette er en livsstilsendring for meg, ja. Jeg har aldri sett på dette som en slankekur. Jeg har hatt store helseproblemer i ung alder og skulle virkelig, virkelig ønske at jeg visste mindre karbohydrater var svaret. Jeg har mistet for mange år av livet allerede, jeg er ikke villig til å miste flere.

Muff-muff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 03-04-09, 12:39   #6
SuperMarion
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Bodø
Alder: 44
Innlegg: 28
SuperMarion er på en erverdig vei

Sv: Spiser du lavkarbo bare for gå ned i vekt?

Skjønner hva hva du mener.. det handler jo om å endre vaner.
I utgangspunkte ser jeg på dette som en kur.. men målet mitt er å endre vanene mine. Og jeg tror det krevs tid og jobb for å få til. Faller man tilbake i gamle vaner fyker jo kg på igjen..
syns det er vanskelig å endre kostholdet mitt til lavkarbo.. men jobber med saken

__________________
Jeg er ny her!
Startet Ketolyse 01.03.2009

minus 8 kg, 12 to go!
SuperMarion er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-04-09, 12:40   #7
Bee
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordland
Alder: 42
Innlegg: 1.699
Bee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt likt

Sv: Spiser du lavkarbo bare for gå ned i vekt?

Nei, jeg har gått på en smell så mange ganger nå, at og gå tilbake til et høykarbo-kosthold er for meg uaktuelt. Så vondt vil jeg ikke kroppen min mer.
LCHF er for resten av livet for meg.

Bee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - for life Svar med sitat
Gammel 03-04-09, 19:59   #8
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Spiser du lavkarbo bare for gå ned i vekt?

Jeg skal ærlig innrømme at da jeg begynte med lavkarbo (ketolyse) for 4-5 mnd siden så var det ene og alene for å gå ned i vekt.

Vektnedgangen min har gått sakte sakte, men jeg oppdaget temmelig fort alle de andre positive "bivirkningene". Plutselig fungerte magen min bedre, kvisene på haka forsvant, menstruasjonssmertene ble mindre, mensen kom når den skulle (etter litt krøll i begynnelsen), energien ble jevnere, jeg sov bedre, trengte mindre søvn osv osv... Allmenntilstanden min ble rett og slett drastisk bedre.

Etter hvert merker jeg at ting endrer seg mentalt også. Jeg har fått et helt annet forhold til mat. Det er jeg som kontrollerer maten, og ikke maten som kontrollerer meg.

I løpet av de fire fem månedene har jeg lest og lest og lært utrolig mye om lavkarbo/høyfett og nå VET jeg at jeg aldri aldri skal tilbake til høykarbo. Jeg har jo også merket konsekvensene de gangene jeg har hatt planlagte eller ikke planlagte sprekker. Jeg føler meg rett og slett elendig etter karboloading.

Sist gang det skjedde tenkte jeg tilbake på de siste 15 årene av livet mitt, og hvordan formen min har vært. Helt fram til for fire fem måneder siden var denne elendige formen faktisk normaltilstanden min Først ble jeg nesten litt deppa av å tenke på det, og deretter ble jeg rett og slett sint! Hvorfor i all verden har ikke jeg fått informasjon om hvor fantastisk bra dette kostholdet kan virke på min helse før nå? Hvorfor har jeg blitt fostret opp på sannheter om hvor bra brød og poteter er for meg?

Dette ble langt... Konklusjonen er uansett at JA! Lavkarbo er for resten av livet! Uansett vekt

__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-04-09, 20:22   #9
benam
Medlem
 
benam sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 229
benam er på en erverdig vei

Sv: Spiser du lavkarbo bare for gå ned i vekt?

Hei!
For meg er lavkarbo en ny måte å leve på. Har levd nærmest fettfritt i mange, mange år. Spist masse karbo i form av frukt og grønnsaker, knekkebrød og alskensk fettreduserte produkter.telt kalorier i over 30 år.
Hadde store restriksjoner på hva jeg kunne unne meg, gikk på store sprekker hele tiden.....Sikkert noen som kjenner seg igjen

Var mildt sagt lei og sliten av det. har snafsa på kjærestens hvitost i årevis og hadde konstant dårlig samvittighet for det,

Nå har jeg fått et nytt liv hva mat anngår. Koser meg med alt det "forbudte", ost og smør, egg i lange baner osv osv.
Er ikke overvektig egentlig, 73 kg, men skal ned 3 kg til sommeren.

Gleder meg til lavkarbo blir mer anerkjent, og at det blir mindre spørsmål og fordommer rundt omkring. og ikke minst at lavkarbproduktene blir mer tilgjengelige, feks lavkarboøl på alle utesteder, restauranter og kafeer ser det som helt naturlig at noen ikke skal ha ris. pasta,brød og poteter.

__________________


]

Sist redigert av benam : 03-04-09 kl 20:32.
benam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-04-09, 11:28   #10
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Spiser du lavkarbo bare for gå ned i vekt?

Vært der - gjort det, Benam! Det mest sære var nok å tørke stekte koteletter med tørkepapir før jeg la de på tallerken...

Jeg begynte på Skaldeman dietten for å slanke meg. Det var siste forsøk, for jeg hadde egentlig gitt opp kampen mot kiloene. Men, som mange andre sier - jeg begynte å lese alt jeg kom over om temaet, handlet bøker som en gal på internett, og etter som månedene gikk og kiloene forsvant lettet tåka, og jeg forsto at dette er maten jeg skal leve på resten av livet.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-04-09, 13:50   #11
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Spiser du lavkarbo bare for gå ned i vekt?

JA! Etter å ha tapt tjue kilo, blitt kvitt en migrene som holdt på å ta over livet mitt, blitt kvitt allergier (jeg har katt nå! Det kunne jeg ikke ha hatt for tre år siden ), fått stell på blodsukker og forhåpentligvis spart meg selv for diabetes, fått tilbake livslyst og selvverd, ikke noe i verden kan få meg til å snu og gå tilbake til det man liksom kaller normalt kosthold. Hva er normalt med å være syk?

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 04-04-09, 14:08   #12
Sirius
Medlem
 
Sirius sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslojente i Bergen
Alder: 41
Innlegg: 222
Sirius har en fantastisk aura rundt segSirius har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Spiser du lavkarbo bare for gå ned i vekt?

Jeg har aldri gått på lavkarbo for vektnedgang, men fordi min kropp generelt har det bedre på denne måten. At man holder seg nede i vekt er en bonus.

Kostholdet jeg har er ingen byrde å leve med. har jeg lyst på brød tar jeg en skive Fedonbrød eller baker. Har jeg lyst på frukt så tar jeg en frukt. Har jeg lyst på noe snacks så er det nok å kose seg med. Har jeg lyst på en potet, så tar jeg en liten potet. Men det er fortsatt lavkarbo dette.

Det at jeg sjelden tenker på det, at det går av seg selv, og at jeg etterhvert har lært kroppen min å kjenne gjør at det føles lett og naturlig. Sånn var det ikke da jeg for noen år siden måtte sette meg selv inn i alt fra start, men man kommer raskt inn i det. Av og til går jeg i karbofella, men tar det ikke tungt og vender av meg selv tilbake til LK., Nettopp fordi det er så enkelt, så mye god mat og digg å leve med, så kommer alltid til å holde tråden tror jeg.

__________________
Karbojunkie in recovery
Ikke lavkarbo for vektnedgang, men for de andre frynsegodene!
Mål: Stabilisere blodsukkeret, curbe cravings, drikke nok vann, trene jevnlig, få ro i sjelen...

Bilder av matretter
Sirius er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins vedklikehold - for life! Svar med sitat
Gammel 04-04-09, 14:09   #13
Aphrodithe
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 147
Aphrodithe er ny på veien

Sv: Spiser du lavkarbo bare for gå ned i vekt?

I bunn og grunn var det for å gå ned i vekt ja. Jeg går ned i vekt, men jeg har også blitt kvitt en haug hersens plagsomme greier. Livet er mye lysere nå
Så jeg kommer nok ikke til å gå tilbake til gammelt kosthold nei. MEN, jeg kommer til å spise høykarbo innimellom (da når jeg er ferdig slanket), i selskaper og besøk og slikt. I helgene om jeg føler for det. Men ukedagene er jeg ganske streng med meg selv, og det kommer jeg til å være også når jeg er ferdig slanket Jeg liker dette nye livet!!!

__________________
Aphro sin journal








Aphrodithe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-04-09, 14:27   #14
Telefon
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Spiser du lavkarbo bare for gå ned i vekt?

Jeg begynte med lavkarbomat uten vektnedgang som motivasjon. Jeg har migrene og har etter lang tids kartlegging sett at min migrene trigges av blant annet raske svingninger i blodsukker+ at vann samler seg i kroppen hvis jeg spiser bestemte typer mat. Jeg har også hatt et ganske enormt søtsug tidligere som jeg syntes var problematisk. Det har hjulpet meg veldig å legge om kostholdet. I stedet for å ha 8-9 migreneanfall på noen måneder har jeg hatt 2. Jeg har heller ikke hatt det enorme behovet for sjokolade og søtsaker som jeg har hatt tidligere. Jeg er fremdeles i utprøvingsfasen og har heller ikke vært på noen kur som innebærer ketose. Jeg følger omtrent fedons prinsipper og det passer meg nok bedre enn en del av de andre filosofiene. Jeg har gått ned 5 kg i vekt denne tiden. Det er å anse som en bonus (var 9 kg overvektig), men det har ikke vært motivasjonen for kostholdsomleggingen. Jeg tror jeg kommer til å fortsette med dette kostholdet. Det koster meg ikke noe å spise slik mat, men jeg kommer nok til å prøve meg litt fram i forhold til hvor mye karber kroppen min kan takle uten at det skjærer seg igjen.

  Svar med sitat
Gammel 04-04-09, 21:26   #15
ixi
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Fredrikstad
Alder: 44
Innlegg: 163
ixi er på en erverdig vei

Sv: Spiser du lavkarbo bare for gå ned i vekt?

Spennende å lese det dere skriver om migrene. Jeg er ikke blant dem som er hardest rammet, jeg har bare 10-15 anfall i året og de kan stoppes om jeg får tatt medisinen fort nok. Men om det kan bli enda færre, så blir jeg hoppende glad!

__________________
Fake it till you make it!
Har krympet 11 cm, 43 cm igjen!
Ixi skal bli sunn!
ixi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-04-09, 22:17   #16
Skautrollet
Medlem
 
Skautrollet sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Østfold
Alder: 59
Innlegg: 341
Skautrollet er en juvelSkautrollet er en juvelSkautrollet er en juvel

Sv: Spiser du lavkarbo bare for gå ned i vekt?

Jeg spiser lavkarbo fordi jeg ønsker å gjøre hva jeg kan for å ha en god helse. Vokste opp på brød og potet, men oppdaget Fedon for 6 år siden. Levde godt da, hadde det bra. Men så ramlet jeg av GI vognen et sted på veien, og vekten økte raskt!

Har hatt en smule aktiv celledeling, forstadie til kreft, og er hellig overbevist om at jeg kan sulte kreftcellene ved å ikke tilføre glukose (som de lever av). Om jeg mot formodning ikke lykkes i dette kan jeg i det minste kose meg med andre bivirkninger, vesentlig mindre smertefull fibromyalgi, beroliget blodsukkeret, regulert blodtrykk, jevnere humør, bedre hud, og ja... lavere vekt
Blir lavkarbo på dette trollet resten av livet nå ja

__________________
[i][color="YellowGreen"]15 kg minus i 2009
Skautrollet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 04-04-09, 23:38   #17
Slankerinna
Juniormedlem
 
Slankerinna sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 21
Slankerinna er på en erverdig vei

Sv: Spiser du lavkarbo bare for gå ned i vekt?

Men hvordan funker lavkarbo når man har kommet til idealvekta? Stopper vektnedgangen av seg selv eller er det noe spesielt man gjøre for å stabilisere vekta?

__________________


Slankerinna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Andre Svar med sitat
Gammel 04-04-09, 23:40   #18
Perdita
Seniormedlem
 
Perdita sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 672
Perdita er en juvelPerdita er en juvelPerdita er en juvel

Sv: Spiser du lavkarbo bare for gå ned i vekt?

Jeg ville bare tipse om en blogg som er nystartet i Sverige, der de samler bevis for effekten av LCHF-kost; Talande bevis Her er det mye inspirerende lesning og mange som raporterer om mange helsegevinster av kosten. Jeg begynte selv bare for vektnedgangens del, men bare det nesten totale fravær av luft i magen og konstant uro for pinlig ukontrollert gass blandt folk er nok til at jeg skjønnner at jeg vil fortsette med dette. Jeg tror også jeg har ny rekord nå for sukkerfrihet, det er ganske kult å ha klart meg i tre måneder nesten totalt uten sukker (untatt litt planlagt kake på bursdagen min).

__________________
Min journal: Perditas verden og minskende midjemål



Mamma til tvillinggutter født mars 2010
Perdita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-04-09, 10:03   #19
nalana
Seniormedlem
 
nalana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Arendal
Innlegg: 1.919
nalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt av

Sv: Spiser du lavkarbo bare for gå ned i vekt?

For resten av livet her også ja. Tenker spesielt mye på sammenhengen mellom karbohydrater og kreft. Ellers har jeg jo også fått mange helsegevinster som jeg merker på kroppen.
Ser allikevel ikke på vektnedgangen bare som en bonus. Det var ønsket om å bli slank som gjorde at jeg begynte med dette, og det er fortsatt velig viktig for meg.

__________________
:sa Nalana
Replace one worry with another, thats the secret of life

Når jeg når mitt mål, så er det ikke noe mirakel, men oppnådd med målrettet spising og mosjon. Altså min egen fortjeneste
nalana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca Optimal ernæring. 36 - 72 karber om dagen. Svar med sitat
Gammel 05-04-09, 11:30   #20
Telefon
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Spiser du lavkarbo bare for gå ned i vekt?

Opprinnelig lagt inn av Slankerinna, her.

Men hvordan funker lavkarbo når man har kommet til idealvekta? Stopper vektnedgangen av seg selv eller er det noe spesielt man gjøre for å stabilisere vekta?

Jeg har forstått det slik at dersom man følger Fedons filosofi så vil vekta stabiliseres etter en stund. Det er kanskje annerledes om man følger andre filosofier? Jeg ser ikke for meg at jeg kan bli undervektig så lenge jeg følger Fedons filosofi i alle fall. Vektnedgangen er heller ikke så brå som den er ved andre filosofier.

  Svar med sitat
Gammel 05-04-09, 14:19   #21
Sirius
Medlem
 
Sirius sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslojente i Bergen
Alder: 41
Innlegg: 222
Sirius har en fantastisk aura rundt segSirius har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Spiser du lavkarbo bare for gå ned i vekt?

Opprinnelig lagt inn av Telefon, her.

Jeg har forstått det slik at dersom man følger Fedons filosofi så vil vekta stabiliseres etter en stund. Det er kanskje annerledes om man følger andre filosofier? Jeg ser ikke for meg at jeg kan bli undervektig så lenge jeg følger Fedons filosofi i alle fall. Vektnedgangen er heller ikke så brå som den er ved andre filosofier.

Vekten stabiliseres også om man følger andre filosofier. Jeg har forstått det slik at det ikke er mulig å bli "farlig undervektig" i ketose (så lenge man spiser nok så klart).

Er man mye undervektig er det derimot mulig å *gå opp* til en sunnere vekt i ketose eller lavkarbo-kosthold. Det vises ofte til Lutz sine eksempler på kraftig undervektige (Bedre Uten Brød) som stabiliserer vekten med Optimal Ernæring-kostholdet.

Tanken på at et lavkoarbo kosthold er med på å regulere vekt og hormoner etc til det positive er veldig tiltalende synes jeg.

Det er vel i grunn liten vits å være i ketose når man har nådd idealvekten, med mindre man generelt liker å leve i ketose eller har andre andre grunner. Jeg går av og til over i ketose uten vilje, men vekten er uansett den samme. Derimot merker jeg at det kan være en kroppslig påkjenning å gå inn og ut hele tiden med korte mellomrom. Pluss at jeg ikke liker ånden da.
Likevel tror jeg det er noen som lever i ketose, dog ikke nødvendigvis for å gå ned i vekt.

__________________
Karbojunkie in recovery
Ikke lavkarbo for vektnedgang, men for de andre frynsegodene!
Mål: Stabilisere blodsukkeret, curbe cravings, drikke nok vann, trene jevnlig, få ro i sjelen...

Bilder av matretter
Sirius er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins vedklikehold - for life! Svar med sitat
Gammel 05-04-09, 19:40   #22
Mellon
Seniormedlem
 
Mellon sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Jæren
Innlegg: 925
Mellon har en fantastisk aura rundt segMellon har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Spiser du lavkarbo bare for gå ned i vekt?

Jeg kommer nok til å fortsette med lavkarbo, men med litt fullkornspasta blir det nok med tiden, når målet er nådd. Akkurat nå står vekta stilt, og det er helt og fult min feil, og helt greit også. Har jo "bare" 5 kg igjen, og ikke noe hast frem mot sommeren. Spiser stort sett lavkarbo, hvertfall til de vanlige måltidene, men skeier litt ut med sukker i helgene. Men nå er jeg i en litt stressa periode på jobb, og etter påske tenker jeg at jeg skal trå til får å få ned de neste kg. Men etter det, så blir det nok slik jeg har levd nå, vanlig lavkarbo mat i ukedagene, og litt kos i helgene- kommer nok neppe til å gå særelig mye mer tilbake til brødmat og slikt, savner det ikke heller.

__________________



Startvekt
76,7- 15.08.13 Første delmål: 70 kg Endelig mål: 65 kg
Min journal Min mat
Mellon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 05-04-09, 21:10   #23
achillea
Medlem
 
achillea sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sør-Jæren
Alder: 51
Innlegg: 155
achillea er ny på veien

Sv: Spiser du lavkarbo bare for gå ned i vekt?

Jeg begynte med lavkarbo for å ta knekken på de siste gjenstridige kiloene. Etterhvert har det blitt et kosthold som jeg trives godt med, selv om jeg har planer om å øke litt på karbene etter hvert. Savner ikke potet pasta, ris, snop og kaker noe særlig, men av og til litt brød.

Foreløpig går ikke økningen av karbohydrater noe særlig bra. Har kommet så langt at jeg spiser 2 Ryvita Sesam-knekkebrød til frokost for enkelhets skyld og har innvilget meg en smoothie på jobb, ellers går det i samme ketolysetralten. Spiser så mye salat og grønsaker jeg orker og måler heller ikke om jeg er i ketose. Vekten har stablisert seg nå, men håper at jeg går ned noen kilo til etterhvert, men orker bare ikke stresse med det akkurat nå. Klarer jeg å stablisere vekten etter en nedgang på 30 kilo tror jeg at jeg skal være meget fornøyd. Dette er tross alt kilo jeg har båret med meg i snart 20 år.

__________________



Start Ketolyse - 87.1 kg (29/9-08) --- 78.5kg (juni-09), Restart 25/1-10 - 81 kg - nå 78.6 kg (31/03-10)
achillea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-04-09, 22:06   #24
Hild
Juniormedlem
 
Hild sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Bergen
Alder: 65
Innlegg: 32
Hild er på en erverdig vei

Sv: Spiser du lavkarbo bare for gå ned i vekt?

Jeg må innrømme at vektreduksjon var årsaken til at jeg tok kontakt med Fedon-klinikken. Men etter det første besøket der, da jeg fikk forklart hvordan karbohydratrik mat fungerer på kroppen, har jeg ikke hatt lyst til å spise mat med mye karbohydrater. Jeg har derfor vært ganske konsekvent siden jeg begynte med dette kostholdet. I begynnelsen var jeg nok litt asosial, vegret med å spise mat jeg ikke hadde "kontroll med". Dette har heldigvis bedret seg, og nå prøver jeg å gjøre det beste ut av det; dvs. å velge bort den maten som inneholder mest karbohydrater. Jeg har som regel også med meg et lite "kriselager" i ryggsekken; nøtter, gulrøtter, knekkebrød, eurodiettbarer osv...

Jeg har tenkt på hvordan det vil bli når jeg har nådd idealvekten min. Jeg er helt sikker på at jeg vil fortsette å spise lavkarbomat, ikke pga. vekten men fordi dette kostholdet er bra for meg. Dette er mitt normale kosthold nå! Jeg trives også godt med dette kostholdet, har egentlig aldri spist så mye god mat som jeg gjør nå!

Hild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 05-04-09, 22:17   #25
LineJM
Seniormedlem
 
LineJM sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Bergen
Innlegg: 630
LineJM er på en erverdig vei

Sv: Spiser du lavkarbo bare for gå ned i vekt?

Begynte med/fant ut om lavkarbo mens jeg kikket etter opplegg for å gå ned i vekt, men med det opplegget jeg følger så har det hele tiden vært klart at det ikke er en diett men en omlegging av kosten som skal være varig.

__________________

"Don't believe anything you read on the net. Except this. Well, including this, I suppose" -Douglas Adams
"Hey, who wouldn't want to find a frog in their coffee? It's not like the stuff is good to drink anyway, and now you have a frog to play with." Hurog-Kyria
LineJM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Neris and India's Idiot Proof Diet Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvorfor man ofte står stille i vekt eller går OPP i vekt på lavkarbo! Iset Lavkarbo generelt 28 20-10-11 19:43
Gå opp i vekt av lavkarbo? Andreaen Trening 18 18-09-08 23:08
Det er ikke bare positivt å gå ned i vekt Gracella Generell diskusjon 6 01-09-08 00:35
Er det noen som spiser lavkarbo, og IKKE vil ned i vekt? blå Vedlikeholdsdietten 3 03-11-07 15:48
Går man ned i vekt bare man lever på smoothie? Tidligere bruker Spørsmål om matvarer og oppskrifter 5 09-07-06 20:37


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no