Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Surdeigsbrød med bare rug?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-05-11, 17:34   #1
mammnamm
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 3
mammnamm er på en erverdig vei

Surdeigsbrød med bare rug?

Jeg baker brød som inneholder rug (50% sammalt rug grov, 50% siktet rugmel), vann, salt, litt sukker. Jeg har noen venner som tenker litt på karbehydratene og de lurer på om dette brødet kan regnes som lavkarbo. Tenker at sukker kanskje ikke er noe særlig lavkarbo (selv om jeg er nybegynner på det her , men hvordan er det med rug? Hvilke andre frø/korn kan jeg ha i brødet for at det skal bli mest mulig lavkarbo?
Takk for svar!

mammnamm er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert, det jeg føler at passer meg. Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 18:00   #2
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Surdeigsbrød med bare rug?

Lavkarbo er jo det totale kostholdet. Det er mange som ikke tåler korn spesielt godt, men om du tåler det så er vel en skive med mye proteinrikt og fett pålegg innenfor grensene.

Jeg er usikker på hvor man setter grensa for å "få lov til" og kalle det lavkarbo, jeg er egentlig for å finne ut hva egen kropp trives på - ikke at noen andre skal fortelle hva som er absolutt grense. Men mener jeg har lest opp mot 120g el 150g om dagen regnes som lavkarbo? Lutz brukte brødenheter som mål, og anbefalte å ligge under 12 (dvs ca 72g) om dagen. Jeg tenker altså at mengden gjør utslaget. Og hva du tåler.

Ellers så er det jo mange lavkarbobrød som baserer seg på solsikkefrø, sesamfrø, linfrø, kruskakli, fiberhusk med mer i forskjellige mengder.
Det er en brødtråd her inne, kanskje du kan finne litt inspirasjon der

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 18:14   #3
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Surdeigsbrød med bare rug?

Hei,
For å vite om man kan innlemme ulike matvarer i kostholdet så er man nødt til å finne ut hvor mange kh matvaren/ingrediensen innholder. Dette brødet vil jo ikke passe inn i et ketogent kosthold men er du i øvre delen så kan du kanskje spise det i små mengder.
Dersom du ikke vet næringsinnholdet så kan du slå opp i Matvareguiden eller næringsinnhold.no

Dette fant jeg slo opp i Matvareguiden
Sammalt rug 57,5 g kh pr 100 g
Sikted rug 70,2 kh pr 100 g

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Bare 3 kilo igjen! Bare Tre! wollafruen Livets lyse side 8 21-08-10 08:38
Jeg maa bare si! janmesi Spis deg ned i vekt med Skaldeman 10 16-04-07 17:32
Bare jeg Tidligere bruker Trening 2 27-02-05 15:37


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no