Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Økt proteininntak de første ukene i ketose?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-11-10, 20:28   #1
Fisken
Medlem
 
Fisken sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Alder: 52
Innlegg: 168
Fisken er ny på veien

Økt proteininntak de første ukene i ketose?

Jeg oppdaget denne siden hvor jeg synes det står mye fornuftig om lavkarbodiett og lavkarbokosthold. Jeg sliter litt med å finne ut hvor mye protein jeg egentlig trenger, og på denne siden er det en kalkulator hvor man kan få beregnet hvor mye proteiner man trenger i forhold til karber og fett. Det er gjort forskjell på om man har vært i ketose mindre eller mer enn 3 uker da det hevdes at man trenger mer proteiner den første tiden. Dette fordi kroppen trenger tid på å venne seg til å bruke ketoner som brennstoff til hjernen (?).

Sitat:
"This calculator calculates your protein requirement based on the assumption that your brain needs 110 grams of carbohydrate during the first three weeks of a low carbohydrate diet and 50 grams after that."

Noen synspunkter på dette?

__________________


Fisken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-11-10, 20:52   #2
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Økt proteininntak de første ukene i ketose?

Oi, det var ikke en liten forskjell heller. Jeg fikk en forskjell på over 100g hvis jeg fylte inn formen og valgte "vært på dietten mindre enn 3 uker" versus når jeg valgte "vært på dietten i mer enn 3 uker". Jeg syntes proteininntaket virket veldig høyt i sistnevnte, og helt ekstremt høyt i førstnevnte. Lurer på bakgrunnen for denne kalkulasjonen...

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 25-11-10, 22:32   #3
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Økt proteininntak de første ukene i ketose?

Det ligger da klistret en formel for proteininntak her inne et sted også, gjør det ikke?

Joda, jeg fant, jeg fant!

Det stemmer at kroppen kan trenge opp til 6 uker for å maksimalt kunne nyttegjøre seg ketoner som brennstoff, men det er første gangen jeg hører noe om økt proteininntak i den perioden!
På en måte kommer det kanskje litt av seg selv, da man ofte er mer sulten de første ukene og appetitten synker etter hvert!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 00:40   #4
Fisken
Medlem
 
Fisken sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Alder: 52
Innlegg: 168
Fisken er ny på veien

Sv: Økt proteininntak de første ukene i ketose?

Takk for svar!
Kitt: Jeg har lest formelen fra Nille flere ganger
Det jeg sliter med er at jeg ser ut til å få for mye protein i forhold til fett når jeg ser på energiprosenten. Og så snubler jeg over den kalkulatoren som sier at jeg skal spise mye, mye mer protein og mindre fett - i hvertfall til å begynne med. Blir jo litt forvirret og håper kanskje at noen har hørt om dette før.

__________________


Fisken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 09:05   #5
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Økt proteininntak de første ukene i ketose?

Send en pm til dr. Torkil om du er så usikker, da vel!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 13:10   #6
Homer Simpson
Medlem
 
Homer Simpson sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 55
Innlegg: 387
Homer Simpson har en fantastisk aura rundt segHomer Simpson har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Økt proteininntak de første ukene i ketose?

Opprinnelig lagt inn av Fisken, her.

Noen synspunkter på dette?

Jeg valgte min vekt og "mer enn 3 uker" og i energiprosent blir forholdet for å gå ned i vekt (karb-prot-fett) ca: 2,5 - 24 - 73,5.
Vanligvis prøver jeg å følge tilnærmet 0 - 20 - 80, men jeg syntes ikke denne kalkulatoren var så ille.

__________________


Homer Simpson er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 13:25   #7
Fisken
Medlem
 
Fisken sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Alder: 52
Innlegg: 168
Fisken er ny på veien

Sv: Økt proteininntak de første ukene i ketose?

Opprinnelig lagt inn av Homer Simpson, her.

Jeg valgte min vekt og "mer enn 3 uker" og i energiprosent blir forholdet for å gå ned i vekt (karb-prot-fett) ca: 2,5 - 24 - 73,5.
Vanligvis prøver jeg å følge tilnærmet 0 - 20 - 80, men jeg syntes ikke denne kalkulatoren var så ille.

Nei, det høres jo bra ut. Omtrent sånn jeg prøver å få det til. Men dette med mer protein i starten for at hjernen trenger mer karbo har jeg ikke hørt om før.

__________________


Fisken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Råd til de to første ukene Jabba Ketolysekuren 2 07-11-08 13:53
Hjelp til de første to ukene.. Salt Ketolysekuren 1 23-04-08 18:28
Hva er snittet på vektnedgang de første ukene? lille_flode Ketolysekuren 6 11-11-07 09:43
Vektnedgang de to første ukene Ametyst Induksjonen 2 07-06-05 00:05


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no