Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Kutte karbohydrater hos en toåring?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-04-11, 10:14   #51
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Dolsi, her.

Tenker at barn skal ha litt av alt jeg


Huffda, det er jo helt forferdelig å gi barn litt av alt.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-04-11, 11:19   #52
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Dolsi, her.

Jeg selv ville aldri satt et lite barn på lavkarbo.

Da tror jeg du har misforstått hva lavkarbo er. Du tenker sikkert lavkarbo kun som slankekur, men du glemmer at lavkarbo betyr innføring av naturlige matvarer og ekskludering av matvarer vi blir fete og syke av. Hvis du heller vi fortsette å gi barna dine mat man blir syk og fet av (å bli fet er et symptom på at du får i deg feil mat), synes jeg det er trist.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-04-11, 11:32   #53
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Dolsi, her.

Hvem har sagt noe om ferdigmat?
Man kan jo lage hjemlaget mat selv om det ikke er lavkarbo!
Jeg selv ville aldri satt et lite barn på lavkarbo.
Tenker at barn skal ha litt av alt jeg


Barn trenger ikke litt av alt, de trenger ren mat, godt med fett og nok protein til å vokse og bygge de musklene de trenger. Karbohydrater fra grønnsaker og bær holder i massevis og ingen snakker om at barnet skal være i ketose i det hele tatt.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 17:19   #54
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Georgine, her.

Barn trenger ikke litt av alt, de trenger ren mat, godt med fett og nok protein til å vokse og bygge de musklene de trenger. Karbohydrater fra grønnsaker og bær holder i massevis og ingen snakker om at barnet skal være i ketose i det hele tatt.

Denne diskusjonen har vi hatt før, og jeg skal ikke engasjere meg i denne tråde også
MEN jeg ville ikke kun gitt karbohydrater fra grønnskaer og bær til et lite barn i vekst. Jeg har før etterspurt forskningen som viser til at dette er nok for et barn i vekst, uten at noen har klart i komme med en eneste referanse.
Fedon Lindberg er den eneste som har engasjert seg i barns kosthold. Boken heter barn i balanse. Man kan til og med gi barn poteter uten at de blir fete!
Jeg fungerer ikke på et kosthold med karbohydrater kun fra bær og grønnsaker, men ligger på ca 60-70 gram om dagen. Min datter spiser det samme som meg. Hun får tilbud om brød, med liker det ikke, så da blir det kun pålegg. Også får hun havregrøt til frokost med cc i.
Alt med måte, både den ene og den andre veien tenker jeg

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 17:25   #55
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Denne diskusjonen har vi hatt før, og jeg skal ikke engasjere meg i denne tråde også
MEN jeg ville ikke kun gitt karbohydrater fra grønnskaer og bær til et lite barn i vekst. Jeg har før etterspurt forskningen som viser til at dette er nok for et barn i vekst, uten at noen har klart i komme med en eneste referanse.
Fedon Lindberg er den eneste som har engasjert seg i barns kosthold. Boken heter barn i balanse. Man kan til og med gi barn poteter uten at de blir fete!
Jeg fungerer ikke på et kosthold med karbohydrater kun fra bær og grønnsaker, men ligger på ca 60-70 gram om dagen. Min datter spiser det samme som meg. Hun får tilbud om brød, med liker det ikke, så da blir det kun pålegg. Også får hun havregrøt til frokost med cc i.
Alt med måte, både den ene og den andre veien tenker jeg


Gidder heller ikke starte den diskusjonen igjen, siden den alltid blir sterke hobbyekspertmeninger mot andre hobbyeksperters meninger, men signerer deg fullt ut

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 18:16   #56
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Barn trenger litt av alt de. En fin balanse av proteiner og karbohydrater vil jeg si.
Er ikke for at barn skal fores med raske karbohydrater som loff og sjokopålegg, men tviler sterkt på at barn bør holdes unna vanlig grovt brød, potet og pasta.
Barn bør heller læres litt av alt, og da selvfølgelig sunn mat

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 18:16   #57
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Huffda, det er jo helt forferdelig å gi barn litt av alt.


-

Så morsom vi var da

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 18:17   #58
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

Da tror jeg du har misforstått hva lavkarbo er. Du tenker sikkert lavkarbo kun som slankekur, men du glemmer at lavkarbo betyr innføring av naturlige matvarer og ekskludering av matvarer vi blir fete og syke av. Hvis du heller vi fortsette å gi barna dine mat man blir syk og fet av (å bli fet er et symptom på at du får i deg feil mat), synes jeg det er trist.

Barn blir ikke fete av normalt kosthold.
Trenger ikke fore mine barn lengre for de er voksne og forer seg selv

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 18:37   #59
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Dolsi, her.

tviler sterkt på at barn bør holdes unna vanlig grovt brød, potet og pasta.

Jeg skulle ønske noen holdt meg unna det da jeg var barn, for kroppen min kunne ikke prossesere det viste det seg. Så noen år senere ble jeg syk av det. Mye av det kunne vært spart!

Opprinnelig lagt inn av Dolsi, her.

Barn blir ikke fete av normalt kosthold.

Men hva er et normalt kosthold da? Et som gir blodsukkersvingninger, konsentrasjonsvansker, allergier og fedme? Eller ren, natulig mat som holder deg mett?

__________________
Persistance pays!

Sist redigert av Carisma : 26-04-11 kl 18:47.
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 18:43   #60
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Kunne ønske noen hadde holdt meg unna karbohydrater også, for jeg var født feit og har da forblitt det. Men holder ikke ungen min unna av den grunn. Må gå ann å bruke skjønn og se behovet til hver enkelt unge.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 13:20   #61
lucifine
Seniormedlem
 
lucifine sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 697
lucifine har en fantastisk aura rundt seglucifine har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Hvordan er det med spelt? Er det bedre/verre enn vanlig brød?

lucifine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 14:16   #62
Frøken Scott
Medlem
 
Frøken Scott sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 150
Frøken Scott har en fantastisk aura rundt segFrøken Scott har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Jeg veit ikke helt, jeg.... De aller fleste store og små jeg kjenner er helt vanlig slanke. På et vanlig norsk kosthold, jeg tipper med ca 50% kh. Gjennomsnittsgreia, antar jeg.

Jeg tror ikke alle tåler kh dårlig, eller blir syke av det. Jeg tror de fleste tåler et sånt kosthold helt greit. Jeg har ingen vitenskapelige undersøkelser, eller tester, å vise til her - jeg ser bare på egen familie, venner, og omgangskrets.
Men - at det funker bra for vektnedgang? Definitivt. Og som medisin for en diabetiker som meg? Helt klart.

Jeg synes ofte en del av lavkarbofolket har et anstrøk av fanatisme, det blir litt kultfakter over noen her. Og det er litt slitsomt. Jeg er nysgjerrig på mye innen dette kostholdet, jeg har lyst til å finne ut mer. Men den såkalte "ekspertisen" her inne har elementer jeg ikke helt klarer å ta alvorlig. Kanskje fordi de tar seg selv så fryktelig alvorlig innimellom?

Jeg tror ikke unger dauer av et eple innimellom - og er man skikkelig tørst, så er det unektelig godt med et glass frisk juice. Aktivitetsnivået til en 2åring er som regel rimelig høyt, og jeg tror de tåler brødskiva eller pastaen, jeg. Som Nellie sier over her - at jeg ikke tåler kh så bra, betyr ikke at ikke unga gjør det. At jeg blei feit, og fikk dia2, har med kostholdet å gjøre. Et kosthold med alt for mye mat. En lite aktiv livsstil. Og en hang til søtsaker. Det gjelder ikke alle, jeg vet - men jeg tror det gjelder de fleste.

__________________



Frøken Scott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Teller kh og kalorier Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 14:33   #63
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

En venninne av meg blir dårlig i magen av vanlig brød, men tåler spelt ganske bra (hjemmelaget). Men jeg tror det er gluten i spelt, så dersom man reagerer på gluten reagerer man vel uansett.

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 15:36   #64
Fjasnissen
Supermoderator
 
Fjasnissen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 1.264
Fjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt likt

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Frøken Scott, her.

Jeg veit ikke helt, jeg.... De aller fleste store og små jeg kjenner er helt vanlig slanke. På et vanlig norsk kosthold, jeg tipper med ca 50% kh. Gjennomsnittsgreia, antar jeg.

Jeg tror ikke alle tåler kh dårlig, eller blir syke av det. Jeg tror de fleste tåler et sånt kosthold helt greit. Jeg har ingen vitenskapelige undersøkelser, eller tester, å vise til her - jeg ser bare på egen familie, venner, og omgangskrets.
Men - at det funker bra for vektnedgang? Definitivt. Og som medisin for en diabetiker som meg? Helt klart.

Jeg synes ofte en del av lavkarbofolket har et anstrøk av fanatisme, det blir litt kultfakter over noen her. Og det er litt slitsomt. Jeg er nysgjerrig på mye innen dette kostholdet, jeg har lyst til å finne ut mer. Men den såkalte "ekspertisen" her inne har elementer jeg ikke helt klarer å ta alvorlig. Kanskje fordi de tar seg selv så fryktelig alvorlig innimellom?

Jeg tror ikke unger dauer av et eple innimellom - og er man skikkelig tørst, så er det unektelig godt med et glass frisk juice. Aktivitetsnivået til en 2åring er som regel rimelig høyt, og jeg tror de tåler brødskiva eller pastaen, jeg. Som Nellie sier over her - at jeg ikke tåler kh så bra, betyr ikke at ikke unga gjør det. At jeg blei feit, og fikk dia2, har med kostholdet å gjøre. Et kosthold med alt for mye mat. En lite aktiv livsstil. Og en hang til søtsaker. Det gjelder ikke alle, jeg vet - men jeg tror det gjelder de fleste.

Hei..... føler jeg må svare noe her.

Når jeg begynte på ketolyse så var det fordi jeg var redd for å få diabetes 2 og for å gå ned i vekt. Jeg spiste veldig mye karbohydrater (og mye av det var karbohydrater man "skal" spise, i følge norske helsemyndigheter). Etter at jeg begynte på kuren fant jeg ut at det var lurt å lese litt mer om hva jeg faktisk drev med (burde kanskje ha gjort dette i forkant - og da mener jeg mer enn boka til Torkil). Jeg leste meg gjennom bøker som Bedre uten brød (Lutz), Good Calories, Bad Calories (Taube) og The Great Cholesterol Con (Kendrick). Burde sikkert ha lest Uffe Ravnskog også, men har ikke kjøpt den ennå.

Det man finner der er at det er ikke bare i slankeøyemed begrensing av karbohydratinntak kan være hendig. De peker på at veldig mange av de kroniske plagene vi har her i vesten dukket opp samtidig som inntaket av (spesielt rafinerte) karbohydrater økte. Tilfeldighet? Muligens, men fetthaterne tok jo tilfeldigheter i sine funn for sannhet (høyt kolesterol og hjerte-/karsykdom). Verdt å undersøke nærmere? Absolutt, men det virker som om det er en motvilje til å gå karbohydraten nærmere i sømmene, nettopp fordi det er etablert at karbohydrater er bra for deg.

Dette gjør uansett at jeg tenker slik:
Greit at enkelte kan spise "normalt" eller til og med usunt (altså, som alle er enige om at er usunt - masse sukker og godis) og ikke gå opp i vekt. Dette betyr ikke at de er sunne og friske. Tynn og frisk er ikke samme sak. Og om valget mitt er mellom hjertinnfarkt fordi jeg spiser feit mat eller kreft fordi jeg spiser sukker, så tipper jeg at jeg tar det første (selv om mange nyere studier viser at det IKKE er en sammenheng mellom feit mat og hjerte-/karsykdommer).

Gjør det meg til en fanatiker at jeg er skeptisk til alt stivelse og sukker som stappes inn i ferdigprodukter for tia? Karbohydrater de fleste ikke aner finnes i produktene? Hvis det er tilfellet, så får jeg heller leve med at folk synes jeg er fanatisk

Trenger unger karbohydrater? Kanskje litt, fordi det er enklere for kroppene deres å få energi derfra, men jeg tviler sterkt på at de tar skade av å leve ketogent, så lenge de får i seg forskjellige næringsstoffer fra proteiner og fett (og grønnsaker). Hadde vi ikke vært skapt for å leve uten karbohydrater så hadde ikke Inuittene og Masaiene eksistert i dag.

Men nå har ikke jeg barn, så dere kan ikke anmelde meg for barneplaging for å mene det

Edit: Og det er vel ikke helt uten grunn at Haukeland Sykehus har behandlet epileptiske barn med ketogent kosthold i rundt 100 år nå heller.
Hadde det vært skadelig, så hadde de aldri fått fortsette med det.

__________________
I know that I'm born and I know that I'll die. The inbetween is mine.


Fjasnissen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo med ketogent underlag Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 16:03   #65
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Fjasnissen, her.

Gjør det meg til en fanatiker at jeg er skeptisk til alt stivelse og sukker som stappes inn i ferdigprodukter for tia?


Ja, dette er nok dessverre i noens øyne et anstrøk av fanatisme.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 16:47   #66
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Dolsi, her.

Barn blir ikke fete av normalt kosthold.

Nei, det tar som regel veldig lang tid...

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 16:48   #67
Frøken Scott
Medlem
 
Frøken Scott sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 150
Frøken Scott har en fantastisk aura rundt segFrøken Scott har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

"Gjør det meg til en fanatiker at jeg er skeptisk til alt stivelse og sukker som stappes inn i ferdigprodukter for tia? Karbohydrater de fleste ikke aner finnes i produktene? Hvis det er tilfellet, så får jeg heller leve med at folk synes jeg er fanatisk"

Når jeg sier fanatisme, så er det ikke skepsis til ferdigprodukter jeg snakker om - den skepsisen tror jeg er veldig sunn - jeg tror ikke næringsverdien er så stor der. Dessuten er saltmengdene bekymringsverdig.

Nei...jeg tenker på de bastante meningene om f.eks sukkerfri brus/tyggis/pastiller, etc. Jeg har store problemer med logikken i at dette skal stoppe vektnedgang. Også har du alle de som sier at de er SÅ glad de ikke spiser drittmaten lenger, æsj og fysjameg! Og så jobber de iherdig med å finne erstatninger som smaker mest mulig likt drittmaten..."hurra, det smaker akkurat som loff/brød/muffins/kake/sjokolade/osv!" Også går de på smell etter smell...på den karbomaten de synes er så motbydelig nå, og som de blir SÅ dårlig av. Æh...oki. Logikken er fantastisk.

Jeg banner vel i kjerka nå, men jeg lengter etter de gamle gode karbene, jeg - uansett hvor farlige de er for meg. Innimellom blir det en og annen potet, litt mørk sjokolade, et eple, etc - men i det store og hele er jeg flink. Og da sier jeg flink fordi blodsukkeret mitt er såpass stabilt at jeg ikke trenger insulin i sprøyteform. Men synes jeg det er stas med alt fettet? Nope, jeg er skikkelig lei. Mett, ja. Og sakte men sikkert slankere, ja. Men jeg savner brødskiva mi. De fleste substituttene for den fæle karbomaten smaker pøkk. Det er derfor vi sprekker innimellom - ekte vare er så inni hampen mye bedre

Men! Jeg har slutta å røyke. Yay! Og søte snille legen min på Radiumhospitalet jubla litt, og sa at det var det viktigste jeg noen gang kan gjøre for helsa mi, ifht diabetes, hjerte/karsykdommer, slag - og ikke minst ifht å forhindre tilbakefall av kreften. "Hadde du ikke hatt diabetes, kunne du spist jævlig mye sjokolade når du har kutta ut røyken, du hadde ikke klart å spise på deg noe i nærheten av de skadene sigarettene påfører deg"
Noe dritt med den dia`n altså

En slags oppsummering kan vel være at det hadde vært hyggelig med litt mer ydmykhet her inne, litt mindre "ekspertise" på et utrolig komplisert felt, og litt mindre pekefingre og moralprekener. For vi er alle individer, og alt passer ikke alle - ikke glem at ditt liv og dine erfaringer er anekdoter, ikke fasit.

__________________



Frøken Scott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Teller kh og kalorier Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 17:55   #68
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Frøken Scott, her.

En slags oppsummering kan vel være at det hadde vært hyggelig med litt mer ydmykhet her inne, litt mindre "ekspertise" på et utrolig komplisert felt, og litt mindre pekefingre og moralprekener. For vi er alle individer, og alt passer ikke alle - ikke glem at ditt liv og dine erfaringer er anekdoter, ikke fasit.

Hadde dette vært et hvilket som helst annet forum så hadde jeg vært enig med deg. Men dette er et forum for lavkarbo, det sitter utrolig mange mennesker her inne med enorm kunnskap som øser ut av denne til folk. Mange av de som kommer inn hit har ikke åpnet en bok og folk forklarer og forklarer med varierende tålmodighet og svarer på det samme spørsmålet 20 ganger i uka.

Det er så utrolig mange som klager over manglende vektnedgang og allikevel så sutres det når man ikke kan spise erstatninger for alt og som ikke forstår at lavkarbo er mat for god helse og god helse innebærer ikke en masse sukkererstatning og jeg lurer på hvorfor det er de kunnskapsrike som skal være ydmyke?

Det er da vitterlig de som ønsker hjelpen som skal være ydmyk over at folk helt frivillig hjelper, hjelper enda mer og på toppen av alt, hjelper litt ekstra.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 19:24   #69
Frøken Scott
Medlem
 
Frøken Scott sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 150
Frøken Scott har en fantastisk aura rundt segFrøken Scott har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Egne erfaringer og kunnskap er ikke nødvendigvis det samme, tenker jeg da. At man sitter inne med mye kunnskap på egen kropp tviler jeg ikke på - det gjør jeg også - men kan denne alltid overføres betingelsesløst til andre? At man deler erfaringer er flott - men jeg har inntrykk av at det ofte framstilles som fasit, ihvertfall fra de mest ihuga her. Jeg har sett påstander framsatt her som er direkte feil, men en bister og aggressiv tone innbyr ikke akkurat til debatt. Noen ganger får man nesten inntrykk av at "er du ikke med oss, så er du mot oss".

Gjentatte ganger har jeg sett folk stille spørsmål ved de oppleste og vedtatte sannheter her inne, og det blir ikke tatt nådig opp. Er det ikke rom for nye tanker og kritiske blikk, så er det heller ikke rom for utvikling og framskritt. Da sier man at her finnes alle svarene, gåten er løst, ingen kritikk takk!

Er det ikke nettopp denne holdningen som har ført til at fettskrekk og kolesterolmyter har fått leve så lenge...?

__________________



Frøken Scott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Teller kh og kalorier Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 19:35   #70
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Frøken Scott, her.

Egne erfaringer og kunnskap er ikke nødvendigvis det samme, tenker jeg da. At man sitter inne med mye kunnskap på egen kropp tviler jeg ikke på - det gjør jeg også - men kan denne alltid overføres betingelsesløst til andre? At man deler erfaringer er flott - men jeg har inntrykk av at det ofte framstilles som fasit, ihvertfall fra de mest ihuga her. Jeg har sett påstander framsatt her som er direkte feil, men en bister og aggressiv tone innbyr ikke akkurat til debatt. Noen ganger får man nesten inntrykk av at "er du ikke med oss, så er du mot oss".

Gjentatte ganger har jeg sett folk stille spørsmål ved de oppleste og vedtatte sannheter her inne, og det blir ikke tatt nådig opp. Er det ikke rom for nye tanker og kritiske blikk, så er det heller ikke rom for utvikling og framskritt. Da sier man at her finnes alle svarene, gåten er løst, ingen kritikk takk!

Er det ikke nettopp denne holdningen som har ført til at fettskrekk og kolesterolmyter har fått leve så lenge...?


Det er synd du ser det slik. Selvfølgelig er det rom for nye tanker og utvikling.

Men nå er det også slik at man leser innlegg forskjellig og det har jeg sett mange eksempler på. Så om du leser innlegg annerledes enn meg det skal jeg ikke si, men dette er utrolig langt fra hvordan jeg oppfatter forumet og også langt fra tilbakemeldingene vi får i hovedsak.

Løsningen er jo at de som synes informasjonen blir for aggresiv leser seg opp selv, gjør seg egne personlige erfaringer og ikke spør når man ikke vil høre svaret? Jeg leser stadig at folk opplyser at blant annet partystoppere ikke gjelder alle, at søtningsmidler ikke gjelder alle og at man må prøve seg frem.

Nei, det er ikke denne påståtte holdningen som er årsaken til fettskrekk og kolesterolmyter. Det er det jusk i forskning og propeganda fra staten som er årsaken til. Det er ikke nødvendig å blande kortene selv om man ikke er enig i hva folk skriver og måten de skriver det på.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 19:52   #71
Frøken Scott
Medlem
 
Frøken Scott sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 150
Frøken Scott har en fantastisk aura rundt segFrøken Scott har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Jeg blander ikke kortene, det ser du om du leser det jeg faktisk skriver. Jeg spurte ikke om årsakene TIL fettskrekk/kolesterolmyten (jeg er fullstendig klar over årsakene) - jeg reflekterte over årsakene til at disse mytene hadde fått leve så lenge.

En viss forskjell der.

__________________



Frøken Scott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Teller kh og kalorier Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 20:15   #72
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Jeg synes det minner om fanatisme når medlemmer her inne synes det nærmest er barnemishandling å gi spebarn mos av grønnsaker som vokser under jorden, slik jeg leste i en tråd for en tid tilbake. Mange av de som hevder at små barn i vekst ikke tar skade av et kosthold uten karbohydrater, har ikke selv barn.
Jeg mener det vitner om fanatisme i noen av disse diskusjonene hvor man nærmest synder ved å gi barn frukt, yoghurt, grovt brød og sjokolade.
Mens jeg mener at et liv er annet enn å spise korrekt.
Når man som foreldre står midt oppi dette med barn og kosthold, er det utrolig frustrerende å lese alle de "korrekte" rådene som ekspertene uten små barn sprer om seg med. Når ble gulrotmos skadelig for et barn på 7 måneder? Og hvis småen ikke spiser, ja da serverer man fruktmos om det er det eneste som går ned, eller kjøpegrøt, eller middag på glass. Barn er ikke roboter man programmerer til å spise korrekt. De skal spise og smake på variert mat. Stek, søt, sur. Myk, hard, kald, varm.
Siden jeg selv lever på lavkarbo, sier det seg selv at min jente får et lavkarbokosthold. Men hun får også mat med karbohydrater. Grøt, brød og frukt. Og ingen verdens ting tyder på at hun tar skade av dette.
grunnen til at JEG fikk inslulinresistens, er jo på grunnlag av et HELT annet kosthold. Ristet loff med smeltet smør var min favoritt. Eller kneipp med smør, sjokoladepålegg OG brunost. Det hendte kanskje annenhver uke at jeg spiste et måltid med lite karbohydrater. Jeg synes det blir totalt feil å sammenligne kostholdet mitt barn får (som mange her har kritisert) med det kostholdet som mange her har blitt syke på. Jeg vokste jo opp på Toro f eks. Min jente har smakt potet to ganger i sitt 21 måneder gamle liv.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 20:22   #73
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Frøken Scott, her.

Jeg blander ikke kortene, det ser du om du leser det jeg faktisk skriver. Jeg spurte ikke om årsakene TIL fettskrekk/kolesterolmyten (jeg er fullstendig klar over årsakene) - jeg reflekterte over årsakene til at disse mytene hadde fått leve så lenge.

En viss forskjell der.

Og jeg mener fremdeles at propaganda fra staten er den viktigste årsaken, sammen med Keys 7-lands undersøkelse som viste seg å være juks. Denne myten har levd i så mange år at det vil ta tid å få den bort, men det skjer oftere og oftere at leger ser at den informasjonen de har gitt sine pasienter ikke lenger er riktig fordi det har kommet nyere forskning. Det er jo absolutt utvikling som du etterlyser.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 20:27   #74
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Og hva tenker dere at små barn skal spise på lavkarbo?
Skal de spise lavkarbobrød? Hva skal de drikke ?

Jobber som pedagogisk leder i barnehage og jeg ville nok blitt noe skeptisk dersom jeg hadde fått inn barn som levde på lavkarbo.

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 20:29   #75
lucifine
Seniormedlem
 
lucifine sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 697
lucifine har en fantastisk aura rundt seglucifine har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Dette er spennende lesing. Jeg lurer litt på hvor mange her inne har barn mellom 1-3 år som lever lavkarbo. Holder dere strengt til lk kost eller er det rom for utskeielser?

lucifine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kutte ut melkeprodukter? Rebecca_Malin Lavkarbo generelt 6 03-04-10 01:05
"Norske talenter"-deltager slanket seg ved å kutte karbohydrater Fnutte Lavkarbo generelt 2 28-03-09 00:42
Hva bør jeg kutte ut? Romle Ketolysekuren 9 15-02-08 09:24
Må eg kutte aerobic no då? Konkelimonke Spørsmål og svar 7 26-01-07 21:42
Tips til å kutte ned på karbohydrater? nelli Generell ernæringsdebatt 6 16-06-04 15:31


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no