Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Lavkarbohydrat-teoriene er manipulasjon

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-10-10, 20:10   #26
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 63
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbohydrat-teoriene er manipulasjon

Skjønner ikke at du gidder....

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 20:11   #27
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbohydrat-teoriene er manipulasjon

Opprinnelig lagt inn av MFUS, her.

Om noen har vært syke, for så å ringe "Jesus leger" (teletjenesten) og så blir frisk...

Ja da hjelper det ikke i det hele tatt å argumentere for at det vitenskaplig og faglig sett fra et legevitenskaplig ståsted ikke har noen effekt, dersom vedkommende er overbevist om at det alternative er riktige.

Slik er det med alt alternativt, også lavkarbohydratslankere (er ønske om vektnedgang det pleier å starte med - så skjer det og personene er omvendt).

Da hjelper det ikke hva enn et fagmiljø sier om at teoriene faglig sett ikke er å foretrekke og at annet er mer hensiktsmessig med tanke på sunnhet.

Argumentasjon kan også vise at rent vegetabilsk kosthold har sin fortreffelighet og veldig mange positive helsegevinster - dem spiser normalt lite fett og proteiner og er rake motsetningen til lavkarbohydratfilosofien i så måte.

Nå er ikke det mest korrekt heller, for vi skal spise animalsk også...

Men vil bare frem til at fine ord og fremstillinger ikke alltid holder de beste faglige mål.


Og ellers har vi det bra i dag??? Jeg har det bra for jeg har begynt på ketolysekuren og det funker! Anbefaler deg også å begynne på ketolyse/lavkarbo. Det er en kjennsgjerning av man føler seg myyye mer vel og blir mer i harmoni med seg selv. Dessuten gjør lavkarbo det slik at hormonene kommer på rett kjøl, uten at jeg antydet noe om DINE hormoner kanskje er på bærtur.. Er det forresten nå du vil jeg skal si : "HALLELUJA!!"??

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 20:28   #28
Titania
Medlem
 
Titania sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 119
Titania er ny på veien

Sv: Lavkarbohydrat-teoriene er manipulasjon

Opprinnelig lagt inn av Aeryth, her.

Er du i det hele tatt klar over hva insulin gjør med kroppen? Denne videoen forklarer det ganske bra. Insulin er fettlagringshormonet vårt. Det forteller kroppen at energien man fikk skal man lagre i fettcellene, og energilagrene man allerede har skal man ikke bruke. Det fører til at mye av energien går rett til lagring i stedet for til forbruk. Cellene som skal forbruke energi gir signal om at de ikke har energi og du blir slapp og sulten.

Tusen takk aeryth skjønte plutselig mekanismen.

__________________


Titania er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 20:32   #29
Titania
Medlem
 
Titania sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 119
Titania er ny på veien

Sv: Lavkarbohydrat-teoriene er manipulasjon

MFUS Jeg er interessert å vite hva slags bakgrunn du har siden du føler deg kallet til å fortelle alle erfarne personer på dette forumet hvorfor de tar feil og du har rett i slike bastante ordlag. Er du forsker, ernæringsfysiolog, lege ???

__________________


Titania er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 20:33   #30
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbohydrat-teoriene er manipulasjon

Si meg, er du en ernæringsfysiolog?

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 20:57   #31
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Lavkarbohydrat-teoriene er manipulasjon

Det er helt riktig at vi må velge hvem vi skal tro på.

Men hva kan vi velge i?

a) WHO/Staten - de gode gamle
b) Forskjellige "religiøse" grupper som lavkarbo, veganere etc

JEG velger å starte med sunn fornuft og blanke ark, og finne ut mest mulig selv. Og jeg må si at for oss skandinaver så er lavkarbo det mest logiske.

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 21:02   #32
MFUS
Sperret
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 28
MFUS ikke populær nei

Sv: Lavkarbohydrat-teoriene er manipulasjon

Om jeg er uteligger og avdranket x-narkoman som nå bare sliter med alkoholisme, eller om jeg er professor eller lege er i grunn det samme - er mitt budskap som er vesentlig.

Sant, det er ikke mitt budskap da jeg ikke er i posisjon til å ha en formening. Noe ei heller en enkelt ernæringsfysiolog kan.

Ernæring er som jeg har sagt et omfattende fagfelt bestående av mange retninger innenfor legevitenskapen. Først ved et samarbeid bestående av flere fagfelt der fordeler og ulemper med det ene og det andre kan sammenlignes opp mot hverandre, kan retningslinjer utarbeides.

Derfor har man forskning som igjen må etterprøves før dem kan bli etablerte sannheter - WHO (Verdens Helseorganisasjon) er her ledende, da ekspertgrupper som inkluderer alle retninger innen legevitenskapen (hvor alle som ønsker å påvirke rådene får komme med sine synspunkt) utarbeider veiledende råd utfra den beste forskning som til enhver tid foreligger. Ca. hvert fjerde år endres disse, men forskningen foregår jo kontenuerlig.

Er disse rådene ernæringsmyndighetene verden over tar utgangspunkt i. Men som kjent spiser asiatene mer frukt og grønt enn oss i Norge, der trenger de derfor ikke ha fokus på dette mens det må man her i landet ved å si at vi må øke vårt frukt og grønt inntak. Dog kan dem i noen asiatiske land ha andre utfordringer med tanke på tilpasning opp mot hva WHO gir av veiledning.

Som sagt, det er et ganske omfattende fagfelt - en tannlege, indremedisiner, en hudlege eller øre, nese hals-spesialist for den saks skyld - kan ikke alene ha oversikt over det hele (bare deler av det hele). Så også med ernæringsfysiologer som gjerne har et eget fagfelt/en retning dem også - de må nødvendigvis ta utgangspunkt i hva WHO og tolkningen av forskningen deres sier og hva dem lærer ved universitetene og oppdaterer seg på siden.

Dessverre skjer det, at mange leser forskningsresultater. Ett forskningsresultat alene sier derimot ikke den hele og fulle sannhet, ofte forskes det for å finne et gitt svar og dem som leter dem finner gjerne også det dem leter etter. Derfor WHO har sine ekspertpanel, nettopp fordi da kan fagekspertisen tolke de forskjellige forskningsresultatene - og slik er det mulig å manøvrere i teoriene og danne seg et bilde av hva som er den mest riktige kunnskap man til enhver tid besitter. Dette endrer seg alltid noe etter hvert som ny kunnskap fremlegges og kan dokuenteres. Er derfor man har ekspertgruppene - om ikke hadde det gått helt av skafte og da ville det blitt opp til hver enkelt å tlke det hele og manøvrere deretter. I så fall hadde man sittet igjen med at forskjellige enkeltleger hadde sine egne teorier og at legevitenskapen ikke hadde en felles fasit, det kunne ikke gått.

Derfor er fagmiljøet slik, at man må ta utgangspunkt i hva WHO sier - og da blir det det same om man er allmennlege (dem kan forøvrig lite om kosthold og ernæring dessverre), hudlege, tannlege, ernæringsfysiolog eller indremedisiner for den saks skyld. Eller avdranket uteligger som er eks-narkoman...

Hva som betyr noe er hva universitetene foreleser om i ernæringslære (verden over) og hva sykehusene offesielt anbefaler - rett og slett hva WHO sier, norske ernæringsmyndigheter er her bare en liten brikke (svenske som sådan) da det er retningslinjene som her teller. Og det er dem dere må se mot, dem baserer seg på den beste forskning og alt er ikke tatt ut av sin sammenheng av omstridte enkeltpersoner med fine titler som har tatt det hele ut av sin sammenheng og presenterer det hele skjevt.

Så hvem jeg er blir uvesentlig, jeg er en mikroskopisk brikke uten betydning i et stort samspill - men dog overstyrer jeg ikke fagmiljøet og går i alternative retninger og slik sett "melder meg ut" og blir omstridt fordi jeg gjør egne fortolkninger.

MFUS er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Den eneste riktige Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 21:07   #33
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbohydrat-teoriene er manipulasjon

Opprinnelig lagt inn av MFUS, her.

Om jeg er uteligger og avdranket x-narkoman som nå bare sliter med alkoholisme, eller om jeg er professor eller lege er i grunn det samme - er mitt budskap som er vesentlig.

Sant, det er ikke mitt budskap da jeg ikke er i posisjon til å ha en formening. Noe ei heller en enkelt ernæringsfysiolog kan.

Ernæring er som jeg har sagt et omfattende fagfelt bestående av mange retninger innenfor legevitenskapen. Først ved et samarbeid bestående av flere fagfelt der fordeler og ulemper med det ene og det andre kan sammenlignes opp mot hverandre, kan retningslinjer utarbeides.

Derfor har man forskning som igjen må etterprøves før dem kan bli etablerte sannheter - WHO (Verdens Helseorganisasjon) er her ledende, da ekspertgrupper som inkluderer alle retninger innen legevitenskapen (hvor alle som ønsker å påvirke rådene får komme med sine synspunkt) utarbeider veiledende råd utfra den beste forskning som til enhver tid foreligger. Ca. hvert fjerde år endres disse, men forskningen foregår jo kontenuerlig.

Er disse rådene ernæringsmyndighetene verden over tar utgangspunkt i. Men som kjent spiser asiatene mer frukt og grønt enn oss i Norge, der trenger de derfor ikke ha fokus på dette mens det må man her i landet ved å si at vi må øke vårt frukt og grønt inntak. Dog kan dem i noen asiatiske land ha andre utfordringer med tanke på tilpasning opp mot hva WHO gir av veiledning.

Som sagt, det er et ganske omfattende fagfelt - en tannlege, indremedisiner, en hudlege eller øre, nese hals-spesialist for den saks skyld - kan ikke alene ha oversikt over det hele (bare deler av det hele). Så også med ernæringsfysiologer som gjerne har et eget fagfelt/en retning dem også - de må nødvendigvis ta utgangspunkt i hva WHO og tolkningen av forskningen deres sier og hva dem lærer ved universitetene og oppdaterer seg på siden.

Dessverre skjer det, at mange leser forskningsresultater. Ett forskningsresultat alene sier derimot ikke den hele og fulle sannhet, ofte forskes det for å finne et gitt svar og dem som leter dem finner gjerne også det dem leter etter. Derfor WHO har sine ekspertpanel, nettopp fordi da kan fagekspertisen tolke de forskjellige forskningsresultatene - og slik er det mulig å manøvrere i teoriene og danne seg et bilde av hva som er den mest riktige kunnskap man til enhver tid besitter. Dette endrer seg alltid noe etter hvert som ny kunnskap fremlegges og kan dokuenteres. Er derfor man har ekspertgruppene - om ikke hadde det gått helt av skafte og da ville det blitt opp til hver enkelt å tlke det hele og manøvrere deretter. I så fall hadde man sittet igjen med at forskjellige enkeltleger hadde sine egne teorier og at legevitenskapen ikke hadde en felles fasit, det kunne ikke gått.

Derfor er fagmiljøet slik, at man må ta utgangspunkt i hva WHO sier - og da blir det det same om man er allmennlege (dem kan forøvrig lite om kosthold og ernæring dessverre), hudlege, tannlege, ernæringsfysiolog eller indremedisiner for den saks skyld. Eller avdranket uteligger som er eks-narkoman...

Hva som betyr noe er hva universitetene foreleser om i ernæringslære (verden over) og hva sykehusene offesielt anbefaler - rett og slett hva WHO sier, norske ernæringsmyndigheter er her bare en liten brikke (svenske som sådan) da det er retningslinjene som her teller. Og det er dem dere må se mot, dem baserer seg på den beste forskning og alt er ikke tatt ut av sin sammenheng av omstridte enkeltpersoner med fine titler som har tatt det hele ut av sin sammenheng og presenterer det hele skjevt.

Så hvem jeg er blir uvesentlig, jeg er en mikroskopisk brikke uten betydning i et stort samspill - men dog overstyrer jeg ikke fagmiljøet og går i alternative retninger og slik sett "melder meg ut" og blir omstridt fordi jeg gjør egne fortolkninger.


Hvordan spiser du da... du som spiser det eneste riktige? Gi oss eksempler på en ukesmeny feks..

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 21:11   #34
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbohydrat-teoriene er manipulasjon

Opprinnelig lagt inn av MFUS, her.


Hvorfor tilstrebe et stabilt blodsukker?
Poenget med å bruke GI som utgangspunkt for matvarevalget, er for å tilstrebe et mest mulig stabilt blodsukker gjennom dagen. Dette har vist seg nyttig for de som har diabetes, men det er ingen kjent helseeffekt i å holde blodsukkeret mest mulig stabilt for friske personer.

Tilhengerne av GI hevder at insulinresistens (et tidlig tegn på diabetes 2) er årsak til vår tids overvektsproblem. Det er riktig at overvekt og insulinresistens ofte forekommer sammen, spørsmålet er imidlertid hva som er årsak til hva? Er det insulinresistens som fører til overvekt eller omvendt? Det er godt kjent at overvekt – særlig rundt magen - kan forårsake insulinresistens, og at denne forbedres ved vektnedgang og mosjon. Det er imidlertid ikke noen automatikk i at man blir overvektig på grunn av insulinresistens.

Det finnes veldig mange forskninger som tilsier effekten av å ha ett stabilt blodsukker. At du uttaler deg om at det ikke finnes kjente helseeffekter for friske personer med stabilt blodsukker vitner om at du ikke kjenner til hva blodsukkeret egentlig gjør med oss, og at du faktisk ikke leser forskningsartikler omhandlende om dette. Alle vet at stabilt blodukker er nøkkelen til bedre helse, og dette gjelder både lavkarboforkjempere, såvel som ernæringseksperter som ikke er tilhenger av lavkarbo.

Man kan bli overvektig av insulinresitanse akkurat like godt som man får iinsulinresistanse av å være overvektig. Det finnes tynne diabetikere også. Å uttale noe annet vitner om mangel på kunnskap om hva insulinet er og hvordan insulinet jobber i kroppen vår. Insulinet er det eneste fettlagringshormonet vi har, og når dette ikke fungerer, uvisst om vi er overvektig eller ikke, så greier ikke kroppen å jobbe med for høyt blodsukker og lagrer heller næringen som fett på kroppen.

Opprinnelig lagt inn av MFUS, her.

Fedon Lindberg påstår
Fedon Lindberg, som er den fremste forsvarer av GI kostholdet, går hardt ut mot poteten samt brødet. Begge matvarene regnes som å være matvarer med høy GI, og bør derfor i følge han unngås. Lindbergs påstand er at det er mat med høy GI som er skyld i den økte forekomsten av overvekt.

Ernæringsmyndighetene sier derimot at brød samt poteter ikke er noen problem. De fokuserer i større grad på et økende sukkerforbruk samt nedgang i fysisk aktivitet som årsaker til at vi har lagt på oss betraktelig de siste tiårene.

Hvem skal man tro? Fedon Lindberg eller ernæringsmyndighetene?

Da er det rett å spørre: "Er det Fedon Lindberg sier rett, at det er karbohydratene - og da i stor grad også brød og potet - som gjør oss fet?" Svaret er at slik er det nødvendigvis ikke, og fremstillingen hans der han angriper brødet samt poteten er høyst vill-ledende.

Hva gjør statens ernæringsråd mer kvalifisert til å uttale seg om kostholdet vårt enn Fedon Lindberg? Dette krever jeg ett godt svar på. Hvem har sagt at disse menneskene som sitter og lager våre kostholdsråd er bedre og mer kunnskapsrike enn Lindberg? Lindberg er lege med hjertespesialisering, menneskene i statens ernæringsråd er leger og ernæringsfysiologer. Jeg anser det som at begge parter har den kunnskap og den erfaring som skal til for å uttale seg kvalifisert om matens effekt på kroppen.

Statens ernæringsråd har jo også kommet til den konklusjon at vi bør spise mindre brød og poteter, og mer rene råvarer, så jeg vil da anta at også menneskene i dette utvalget tar nyere forskning på feltet seriøst. At vi stadig blir feitere i den vestlige verden skyldes at vi spiser for mye prosessert mat, som brød, og mat som inneholder kunstige stoffer.

Jeg velger å tro på den som har ett mer åpent syn på kosthold og som har åpenbare kunnskaper på feltet som en som har ett halvårskurs fra ernæringsfysiologien på NIH ikke har.

Lindberg nedtoner ikke fakta i noen større grad enn hva du eller noen andre som prøver å uttale seg om kosthold faktisk gjør. Dere tar en del av en artikkel eller forskning og bruker kun de vesentlige delene i det som passer inn for dere og hva dere tror på. Jeg skjønner det veldig godt, og jeg ville sikkert gjort det samme. Men det lønner seg å kunne sette seg litt mer inn i hva man uttaler seg om, og det lønner seg å istede for å være helt stri og vrang på området, istede gå inn for å se på f.eks en lavkarbofilosofi med nye øyne, eller aller helst åpne øyne.







__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 21:15   #35
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbohydrat-teoriene er manipulasjon

Ble det ikke vedtatt nå i høst at poteten IKKE er lengere med i den 5-om-dagengruppen som ernæringsrådet anbefaler??

Her.. bla

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 21:18   #36
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbohydrat-teoriene er manipulasjon

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Ble det ikke vedtatt nå i høst at poteten IKKE er lengere med i den gruppen som ernæringsrådet anbefaler??

Her.. bla

Jo det tror jeg. Men jeg tror ikke at TS er klar over at statens ernæringsråd endret sine kostholdsråd for ikke så lenge siden, og at vi nå anbefales ett kosthold som virker som en litt lettere mix av middelhavskosthold og Lindberg. Dette fordi TS ikke er relativt opptatt av hva nyere forskning tilsier om kroppen og kostholdet, men heller tviholder på gamle, men etablerte sannheter. Og det skjønner jeg godt. Det er jo skummelt å kaste til side all gammel overtro.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 21:18   #37
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Lavkarbohydrat-teoriene er manipulasjon

WHO - gjengen bak svineinfluensaen? De har jeg veeeeldig mye tillit til

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 21:20   #38
Titania
Medlem
 
Titania sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 119
Titania er ny på veien

Sv: Lavkarbohydrat-teoriene er manipulasjon

Jeg er fremdeles interessert i hva du er. Og hvilken kompetanse du har for å avgjøre hva som er god forskning og dårlig forskning. WHO som du stadig refererer til er et byråkrati. Og de fleste av oss vet hvor raskt og smidig et byråkrati tilpasser seg nye ideer. Det er ny forskning som motsier de offisielle rådene. Det motsier rådene til den utstekning at den ofisielle matpyramiden har blitt endret. (Fett er tatt inn i varmen igjen.)

Jeg er en legmann som har forsket på min egen kropp i mange år og har funnet ut at det er dette kostholdet som passer meg best. Påstår du at jeg ikke kan bli ekspert på min egen kropp ?

Forresten forstår jeg ikke hvorfor jeg gidder dette. Kommer ikke til å rikke deg allikevel.

__________________


Titania er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 21:20   #39
Sugarpill
Pauset
 
Sugarpill sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 40
Innlegg: 1.436
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbohydrat-teoriene er manipulasjon

MFUS, du skryter av ditt eget kunnskapsnivå innen ernæring, men jeg må si at du har kamuflert dette imponerende godt, utifra innleggene dine skulle man tro at du bare er svært, svært ignorant og svært, svært sta.

Flere her har forsøkt å diskutere med deg, men du gjør det svært klart at du ikke er interessert i å diskutere, bare misjonere, og du virker ikke oppegående nok til å ta til deg noe særlig utover det helt banale heller- jeg foreslår at du slutter å spamme dette forumet med innlegg der du bare latterliggjør deg selv, og heller bruker tid og ressurser på å faktisk lære deg litt utover det helt elementære om kosthold.

Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 21:24   #40
MFUS
Sperret
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 28
MFUS ikke populær nei

Sv: Lavkarbohydrat-teoriene er manipulasjon

Hva er sunn fornuft?

At skandinaviske borgere skal tolke det mest komplekse fagfeltet innen legevitenskapen etter eget forgodtbefinnende og hva vi velger å tro?

Du finner usedvanlig få fagpersoner som vil tale varmt om lavkarbohydratkosthold, dem har således ofte enorme økonomiske/kommersielle motiver i så måte. Det er derimot mange som jobber innen fagfeltet, nær samlet er dem uenig med de få.

Ser man mot allmennleger så kan dem dessverre for lite om kosthold spesielt.

Lavkarbohydratfilosofien er svært omstridt i fagmiljøet som helhet, med god grunn. Det blir sett på som en alternativ teori - men det finner man mange av da det sågar er leger og spesialister som er åpen for både det ene og det andre (sågar healing og annet udokumenterbart). Dog at en lege er åpen for ett eller annet alternativt betyr ikke nødvendigvis at det ligger noe i det - dem må nødvendigvis forholde seg til det dokumenterbare, nemlig sitt eget fagfelt. En lege kan ikke uten videre se det annerledes, da blir det i så fall en tilleggsnæring - flere leger har dog det i forskjellige retninger (noe som ikke igjen betyr at det dem driver med er noe å satse på).

Husker saken med rockelegen i Bergen som fikk på Iron Maiden konsert mens han hadde vakt, fulgte den saken men hoppet glatt over det at han for noen år siden hadde en tilleggsnæring - hva det dog var orket jeg ikke en gang og lese ordentlig, men var noe med kraftfelt og at han søkte etter dette med noen metallpinner og skulle stoppe kraftfeltet.... Uansett, selv om han mente dette hadde helsefremmende effekt så er det budskapet ikke mer verdt fordi han er en lege, snarere tvert om skulle han som lege tatt avstand fra slikt. Prostitusjon kaller jeg slikt, han utnyttet med det sin legetittel og gjorde med den i bakhånd en næring av noe som faglig sett er helt søkt og bak mål der det ikke har støtte i noe fagkunnskap, han solgte seg dermed til alternative behandlingsformer og med sin tittel fikk han urettmessig suksess og mediaoppslag.

Det er ikke sunn fornuft å ikke tro et fagmiljø med forskning og kompetanse å slå i bordet med, men heller rått sluke enkeltindividers fortolkning på eget forgodtbefinnende - men at det blir slik når noen jo grunnet en kalorireduksjon med et visst kosthold ser det slik, ja det fatter jeg da slik blir dere jo sannhetsvitner.

Men det er ikke mer hokus-pokus enn at det hele er en kalorireduksjon, enhver ernæringsfysiolog kan enkelt og bare basert på grunnleggende ernæringslære forklare dere det hele og hvorfor slankesuksessen kommer - men som sagt, det betyr dog ikke at det er det optimale kosthold da det finnes mange veier til rom og alt lavkaloridietter kan bidra med er slankesuksess, det representerer ikke det sunneste kostholdet.

Så kanskje det ikke var så fornuftig å tenke slik du gjorde likevel - fornuften i din filosofi strider mot et fagmiljø som er ekspertiden på fagfeltet. Hvor fornuftig det må bli...

Du er bare blendet vil jeg si, det er noe annet enn å bruke fornuften.

MFUS er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Den eneste riktige Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 21:31   #41
Titania
Medlem
 
Titania sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 119
Titania er ny på veien

Sv: Lavkarbohydrat-teoriene er manipulasjon

La meg minne TS på at feks kiropraktikk var regnet som en alternativ teori for 15 år siden. Det er ingen som nå regner det for å være lite stuerent.

__________________


Titania er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 21:37   #42
MFUS
Sperret
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 28
MFUS ikke populær nei

Sv: Lavkarbohydrat-teoriene er manipulasjon

Dere spør om hvordan jeg spiser, og svar skal dere få.

Jeg spiser langt fra optimalt, snarere tvert imot har jeg spist svært usunt de siste årene. Jeg har ikke vært noen helsefreak, hverken kostholdet er så bra og jeg mosjonerer alt for lite.

Har dog tatt meg noe sammen i det siste.

---

Men det betyr ikke noe, man må skille kunnskap fra livsstil.

Se for dere at en lege røyker, at han advarer mot røyking og sier at røyking ikke er heldig for helsen betyr ikke at budskapet veier mindre for det. Om dere ser poenget...

---

Selv har jeg kilo for mye og formen er ikke hva den en gang var, har meg selv å takke for det. Er jo glad i sjokolade og kaker etc. jeg også, for ikke å snakke om hamburgere m.m. I kombinasjon med latskap setter det sine spor.

Men som sagt, det skal ikke bety noe særlig til eller fra - ikke her på forumet i alle fall...

Vært rimelig flink den siste mnd., og det har gitt positiv effekt på beltespennet, så jeg merker at jeg har hatt fremgang... Var nemlig kommet til et punkt der jeg måtte ta grep og har kunnskapen til det, så burde gjort noe tidligere egentlig. Men jeg har vært flink til å utsette alt.

Hatt noen dårlige dager på veien, men det betyr intet da sammenlignet med for bare en mnd siden og de to foregående år så har det vært en kolosal forbedring. Bl.a. kjøpte jeg meg litt for mye smågodt på mandag og to lakris-stenger på tirsdag. Fredag bare måtte jeg ha en pakke med kokusboller (slike med sukkerskum i), ble da en pakke med det. Alle de tingene var i grunnhelt unødvendig, spesielt med tanke på at sukker ikke har noen ernæringsmessig verdi i det hele tatt.

MFUS er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Den eneste riktige Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 21:38   #43
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Lavkarbohydrat-teoriene er manipulasjon

Opprinnelig lagt inn av MFUS, her.

Hva er sunn fornuft?

Du vet ikke hva det er?

Sitat:

At skandinaviske borgere skal tolke det mest komplekse fagfeltet innen legevitenskapen etter eget forgodtbefinnende og hva vi velger å tro?

Jeg mener det vil være lurt å tenke selv ja. Lese det som finnes av informasjon, sjekke kildene og gjøre seg opp en mening.

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 21:52   #44
MFUS
Sperret
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 28
MFUS ikke populær nei

Sv: Lavkarbohydrat-teoriene er manipulasjon

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Ble det ikke vedtatt nå i høst at poteten IKKE er lengere med i den 5-om-dagengruppen som ernæringsrådet anbefaler??

Her.. bla

Ikke på grunnlag av lavkarbohydratske teorier, så der har du misforstått kraftig.

Banan står fortsatt på fem om dagen, og ut fra et lavkarbohydratsk ståsted så skulle den vært å fjerne heller enn poteten for å si det slik.

Så om du tror det skjedde av lavkarbohydratske grunner så er du helt på viddene med den teorien.

---

Når det er sagt så endres rådene etter som dokumentasjonen ligger til rette for dette - slik har det alltid vært og slik vil det alltid bli. Annet ville ikke vært faglig forsvarlig og både WHO og norges helsemyndigheter må dette (da endres også pensumet ved universitetene etc. så dem er oppdatert).

---

Jeg kan ikke se se endringer som går i retning av et lavkarbohydratsk kosthold - ikke i særlig grad i alle fall og det blir søkt å se det som at fagmiljøet er i ferd med å endre det hele (noe dem dog ikke er).

Snarere tvert imot står fagmiljøet og sier noe ganske annet enn lavkarbohydrat-tilhengerene (avstanden er sågar stor da det er snakk om karbohydratfrykt kontra at det anbefales mange karbohydratrike matvaner - dog med mye mer karbohydrater enn i poteten).

Var en kunnskapsløs kommentar tatt ut av sin sammenheng. Dessuten kan poteten erstattes av andre karbohydratholdige frukt og grønnsaker uten at det er negativt, en annen ting er at poteter kan inneholde giftstoffer (tenker da ikke på karbohydrater da det ikke er gift) sammenlignet med erstatningsproduktene som er fullverdige dem også. Det er dermed ikke farlig å fjerne poteten, dessuten har vi ikke i norge noen utfordringer med tanke på potetspising - på samme måte som asiater ikke trenger anbefalt å spise ris samt grønnsaker dem spiser nok av. Dem advarer heller ikke akkurat mot potetene...

MFUS er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Den eneste riktige Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 22:04   #45
Bombus
Medlem
 
Bombus sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 74
Innlegg: 179
Bombus har en fantastisk aura rundt segBombus har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbohydrat-teoriene er manipulasjon

Jeg trodde dette skulle bli en artig diskusjon. Så feil kan man ta. Vår ærede motdebattant har stengt døra og kasta nøkkelen. Ikke mulig å få en fot innafor her, ser det ut til.

__________________


Bombus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, på en måte Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 22:07   #46
Titania
Medlem
 
Titania sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 119
Titania er ny på veien

Sv: Lavkarbohydrat-teoriene er manipulasjon

Jeg la merket il at du unngikk å gi oss noen planer om hva du faktisk spiste på en dag. Du sa temmelig mye om hva du ikke burde ha spist !!
Siden du åpenbart er her for å opplyse oss stakkars uvitende sjeler, ville det være nyttig om du redegjorde om hva akkurat DU gjør som gjør DITT kosthold til det eneste riktige.

__________________


Titania er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 22:08   #47
Øystein
Medlem
 
Øystein sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Kristiansand
Alder: 41
Innlegg: 196
Øystein er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbohydrat-teoriene er manipulasjon

Opprinnelig lagt inn av MFUS, her.

Ikke på grunnlag av lavkarbohydratske teorier, så der har du misforstått kraftig.

Banan står fortsatt på fem om dagen, og ut fra et lavkarbohydratsk ståsted så skulle den vært å fjerne heller enn poteten for å si det slik.

Så om du tror det skjedde av lavkarbohydratske grunner så er du helt på viddene med den teorien.

Har ikke orket å lese alt du skrevet i dag, men argumentene du kommer med er jo heeelt bak mål

Dette er den beste forklaringen du kommer opp med? Bananen er der fortsatt så da er ikke poteten fjernet pga mye karbohydrater?

__________________

Øystein er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 22:09   #48
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Lavkarbohydrat-teoriene er manipulasjon

Veien fra artig til trist er ikke lang, nei

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 22:09   #49
MFUS
Sperret
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 28
MFUS ikke populær nei

Sv: Lavkarbohydrat-teoriene er manipulasjon

Opprinnelig lagt inn av Titania, her.

Jeg er en legmann som har forsket på min egen kropp i mange år og har funnet ut at det er dette kostholdet som passer meg best. Påstår du at jeg ikke kan bli ekspert på min egen kropp ?

Korrekt, det kan du ikke!

Du kan ha en følelse av diverse ja, men det betyr intet verdens ting og mye kan være tilfeldig også.

Sagt på en annen måte, at noen kommer frem til noe vedkommende selv mener skal ha sin fortreffelighet betyr ikke en dritt dersom ikke dette kan påvises og dokumenteres grundig via forskning.

Hva enkeltmennesket føler, tror og blir overbevist om har dermed intet å si med hva som er riktig ernæringsmessig.

Først den dagen der en kunnskap kan dokumenteres, for så i ettertid at det skal vise seg at kunnskapen er etterprøvbar - først den dagen har teorien verdi og man må omstille seg til en ny og bedre kunnskap.

At kunnskapen og rådene over tid endrer seg er en styrke heller enn noe negativt, det er altså noe alle ønsker da kunnskap er i aller høyeste grad verdifullt.

Men det er ikke rom for synsing etter eget forgodtbefinnende, ting må dokumenteres og teorier MÅ nødvendigvis være etterprøvbare også om dem skal ha noen verdi.

Det handler om enkel og elementær kvalitetssikring av teorier.

MFUS er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Den eneste riktige Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 22:10   #50
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbohydrat-teoriene er manipulasjon

MFUS: du trenger ikke bekymre deg fordi vi ikke spiser korn og poteter.
Vi har masse annet å velge i. Og vi blir kvitt sykdommer, så usunt tror jeg nok ikke vi lever. Vi spiser også mer grønnsaker enn folk flest.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Er det ikke hold i Atkins og ketolyse teoriene? manesh Lavkarbo generelt 11 06-02-08 12:45
Hva legger dere i begrepet "manipulasjon"? mofe Generell diskusjon 19 13-03-06 20:18
lavkarbohydrat dietter mikeheal Lavkarbo generelt 1 21-11-04 18:28


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no