Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hjelp til en "grønn" nybegynner

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-05-11, 17:13   #1
pus77
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Kristiansund
Innlegg: 3
pus77 er på en erverdig vei
Smile

Hjelp til en "grønn" nybegynner


Hei. Jeg begynte med lavkarbo etter påske, da jeg fant ut at vekten min sto på 103,5 kg. Jeg er til opplysning 1,73 høy...

Jeg visste fint lite om lavkarbo, men kutta altså ut brød, poteter etc.
Jeg veier nå 100,7 kg, men den siste uka gikk jeg ikke ned et gram - kanskje ikke så rart.. jeg har ikke spist NOE fett...

I går fikk jeg boka: Doktor Dahqvist`s guide til LCHF, som jeg syns forklarer masse - men jeg føler meg fortsatt litt grønn og usikker, så jeg stiller derfor her en masse spørsmål jeg håper noen superflinke lavkarbiser kan svare meg på.

Jeg liker litt skjema og slikt, så jeg fant diett.no i dag hvor jeg la inn all maten jeg har spist i dag. Der endte jeg opp - etter tre måltid på denne energifordelingen:

69% fett
25% protein
5% karbohydrat

Er jeg på riktig spor, eller må jeg spise mer av noe?

Regner jeg dette i kalorier blir det 2023 kalorier. I følge mitt energiforbruk som er utregnet på høyde/vekt ligger jeg på 2685,55 kcal pr dag UTEN trim.
Her kommer det som forvirrer meg; Skal jeg gi en lang f i kaloritelling?
Er det KUN prosentvis energifordeling på fett, karber og proteiner som teller?
Jeg har litt troa på at jeg gjør "noe" rett, men jeg føler jeg skaller hode i veggen.

Siden jeg elsker å lage mat, har jeg ikke lyst til å følge en spikra diettplan med fastsatte menyer. Jeg finner lavkarbo-oppskrifter overalt på nettet og takker alle som legger ut og deler med oss som trenger "nye" påfunn på kjøkkenet.

Jeg skjønner også at det tar tid å "omstille" seg, men jeg føler jeg trenger en pekefinger - eller en vennlig "lærer" som kan korrigere meg litt på hvordan jeg skal finne ut dette med nok fett, proteiner og karbohydrater. På forhånd tusen tusen takk for alle svar.

ps... boktips som virkelig ramser opp HVORDAN? mottas med takk

pus77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Andre Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 10:29   #2
pus77
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Kristiansund
Innlegg: 3
pus77 er på en erverdig vei

Sv: Hjelp til en "grønn" nybegynner

Jeg fikk ikke noe svar her, men pumpa på med fett i forhold til det jeg gjorde først. Nå ligger jeg på ca 70% fett, 20-25% protein og 5-6% karbohydrat.

Siden torsdag ( som er min veiedag) har jeg lurt på om dette er "riktig" fasit og i dag gikk jeg på vekta for å se om det var noe forskjell.

-1,1 kg siden torsdag forteller meg i grunn at jeg må være på riktig spor.

Juhu!!!

pus77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Andre Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 10:48   #3
ThereseA
Seniormedlem
 
ThereseA sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Mjøndalen
Alder: 37
Innlegg: 604
ThereseA er ny på veien

Sv: Hjelp til en "grønn" nybegynner

Hei og velkommen.
Du kan begynne med å lese arnakristins nybegynnertråd hvor det står alt du trenger å vite som men nybegynner.

Lykketil

__________________


ThereseA er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 04:12   #4
pus77
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Kristiansund
Innlegg: 3
pus77 er på en erverdig vei

Sv: Hjelp til en "grønn" nybegynner

Tusen hjertelig Skal lese meg klokere

pus77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Andre Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 06:27   #5
Opheliia
Seniormedlem
 
Opheliia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 661
Opheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlys
Question

Sv: Hjelp til en "grønn" nybegynner

Jeg svarer kun hvordan ting har fungert for meg og hvordan det fungerer. Jeg gir en lang f i kalorier. Jeg teller ikke kalorier. Jeg teller ikke karbohydrater. (Men jeg gjorde det i begynnelsen - bare for å få litt peiling på hvor mye det og det egentlig er).

Når jeg skriver "jeg teller ikke kalorier", så betyr ikke det at jeg ikke tenker litt over det. Jo mer fett, jo gladere er jeg. Med andre ord, hadde jeg regna ut mitt daglige kaloriinntak er det nok så høyt at kursledere på grete roede vil freake ut. Utifra det du selv skriver så har du også lært det; for lite fett=null utbytte what so ever. I tillegg forsvinner all energi hvis jeg får i meg for lite fett når karbohydratinntaket er på det nivået det er hos meg.

Får jeg lov å anbefale trening? Isåfall: styrketrening. Gjør det! Gjør det! Gjør det! Kjør hardt, kjør korte økter og ofte (eh, jeg har en time daglig jeg..). Det har utrolig mye for meg å si. Ja, jeg gikk ned i vekt uten å trene, men psyken, humøret, energien og følelsen av å føle at jeg utfordrer meg var ikke der. Jeg anbefaler virkelig det. (Det er ikke noe man burde, men noe man bør, synes jeg...). Og ja, jeg er klar over at ikke alle er like glad i tunge økter..jeg er nok en smule påvirka av min kjæreste som er bodybuilder (Når jeg skriver hard, kort og ofte så er det snakk om max vekt av det du klarer på de ulike øvelsene, 5x4 (det vil si, klarer du 5x5 har du gjort feil)..men ja..noen liker 10x12, med mye mindre vekt).

Og ja, en annen ting som har fungert for meg er hvis jeg er ute og skal handle meg noe å spise der og da..det skjer jo..så kjøper jeg aldri noe som har mer enn 5 gram karbohydrat pr 100 gram (og med mest mulig fett+protein)

Bøker sa du? Ganske mange bøker er ganske like, vil jeg si, men det har ikke hindret meg i å kjøpe mest mulig og lese mest mulig. Men invester i ei du synes er bedre enn andre og så les alt annet når det passer seg. Jeg vil anbefale bedre uten brød

__________________
Livet er ikke perfekt, men det er alltid perfekte øyeblikk
Opheliia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt av alt og masse vektløfting :D Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 06:33   #6
Opheliia
Seniormedlem
 
Opheliia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 661
Opheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlys

Sv: Hjelp til en "grønn" nybegynner

Og ja, jeg ser du skriver du er 1,73 og nå ca 100 kg...drit i BMI-en
Se heller på cm

Skulle jeg sett på BMI-en hadde jeg omtrent stått i grava nå Den sier jeg lider av fedme..det gjør jeg så absolutt ikke. For å sitere fastlegen; du? overvektig? nei, nå må du slutte å tulle. Og kroppsanalysen forteller meg at jeg har høy muskelmasse (den er det som gjør at jeg lider av fedme), men ja, at jeg kan gå ned noen kg uten å ta skade av det. Dessuten har jeg liiiiite fett rundt de indre organene. Så hvis du vil ha en pekepinne på hvor du bør ligge ang vekt ville jeg heller prøvd å fått tatt en sånn kroppsanalyse, en smule mer nøyaktig enn den fantanstiske BMI-greia.

__________________
Livet er ikke perfekt, men det er alltid perfekte øyeblikk
Opheliia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt av alt og masse vektløfting :D Svar med sitat
Svar

Emneord
hjelp til oppstart


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Er det noen som praktiserer "spisedag",eller "karbo-måltid"? Borealis Lavkarbo generelt 4 02-11-10 14:14
Nettkurset på ketolyse.no -noen som har prøvd? "Startpakke" eller "Full pakke"? tonemor Ketolysekuren 1 29-08-08 10:59
hva er minst "skadelig/usunt" av salt snop/"potetgul"? cilemora Lavkarbo generelt 7 01-01-08 01:41
Grønn "Big Mac" -hamburger Iset Middag 2 19-09-06 23:25


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no