Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Askepottsuppe

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-10-14, 19:07   #1
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Askepottsuppe

Dette er altså gresskarsuppe. Jeg synes bare det høres kult ut med askepottsuppe, hehe. Dette blir en ganske tykk suppe, så liker du tynn suppe må du tilsette mer væske.



3-4 porsjoner:
1000 g gresskarkjøtt i små terninger
1/2 ts ceylonkanel (vanlig kanel går nok også bra)
smør
10 dl vann
fond (evt buljong)
1 dl fløte (eller mer hvis du ønsker)
1 ss tomatpuré (evt. ketchup / pizzasaus / rød pesto)
skall fra en appelsin
2 løk, finhakket
1-2 båter hvitløk
2 ss revet parmesan
Salt og pepper
Serveringsforslag: små biter sprøstekt bacon, tørr-ristede pinjekjerner

Skrap ut innmaten til gresskaret (frøene kan du spare og bruke til annet). Kutt gresskaret i biter og fjern trådrestene fra innmaten og kutt bort skallet. Jeg synes det var lettest å bruke grønnsaksskreller for å få bort skallet og de siste trådene av innmaten.

Ta gresskarbitene og smør i panna og stek på middels varme til gresskarbitene begynner å bli myke.

Finkutt løk og hvitløk, og rasp skallet av en appelsin.

Kok opp 10 dl vann i en kjele.

Når gresskarbitene er klare, strø over kanel og bland. Putt gresskarbitene i kjelen. Tilsett fond, fløte, tomatpuré, revet skall fra en appelsin og en god klump smør. La koke på lav varme.

Stek løk og hvitløk i smør på middels varme til løken blir blank. Hell løk og hvitløk i kjelen.

Kok suppen til gresskarterningene er myke nok til å moses. Enten kan du ta suppen i en foodprocessor eller blender, eller du kan bruke stavmikser rett i gryta. Mos til du har en jevn blanding uten biter. Ta i revet parmesan og gi den en omgang mosing til. Smak til med salt og nykvernet pepper.

Serveres med små biter sprøstekt bacon og tørr-ristede pinjekjerner.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg askepottsuppe.jpg (138,8 KB, 155 visninger)
__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 02-10-14, 08:24   #2
Sivensvans
Seniormedlem
 
Sivensvans sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.112
Sivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastisk

Sv: Askepottsuppe

Nam!!

Sivensvans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Minst mulig stivelse i maten min, takk! :) Svar med sitat
Gammel 02-10-14, 09:31   #3
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Askepottsuppe

Ser fantastisk ut!

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 02-10-14, 09:38   #4
bærrgen
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 1.081
bærrgen er en juvelbærrgen er en juvelbærrgen er en juvel

Sv: Askepottsuppe

Ser deilig ut! Jeg elsker tykk suppe!

__________________
Ny blogg Gammel blogg Min journal


bærrgen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-10-14, 22:45   #5
Spinnerette
Seniormedlem
 
Spinnerette sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 35
Innlegg: 845
Spinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlys

Sv: Askepottsuppe

Så spennende! Har aldri spist gresskar før.. Men tror jammen jeg må prøve, ser utrolig digg ut!

__________________


Spinnerette er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo, hverdagsvegetarianer. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no