Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Oliven

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-04-11, 18:29   #1
TigerTove
Seniormedlem
 
TigerTove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Vestfolds dype skoger
Alder: 36
Innlegg: 3.474
TigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjent

Oliven

Hva kan jeg bruke oliven til?

Hørte at de hadde et fint fettinhold og tok med meg et lite glass av hver (grønne og sorte) fra butikken. Smakte på dem i sta, men synes ikke det var noe å rope hurra for

__________________
"Virkeligheten er det som virker" - Franz Kafka
TigerTove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Stabilt blodsukker :) Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 18:37   #2
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Oliven

Du kan feks lage kjøttkaker fylt med feta og oliven. Nam!

Ellers synes jeg oliven er litt voldsomt smakfullt som snacks - men om jeg først har lyst på, velger jeg store grønne fylt med feta eller mandel eller chili.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 18:37   #3
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Oliven

Det er veldig godt i salater og gryteretter.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 18:45   #4
TigerTove
Seniormedlem
 
TigerTove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Vestfolds dype skoger
Alder: 36
Innlegg: 3.474
TigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjent

Sv: Oliven

Takketakk da skal vi nok få brukt dem opp. De smakte ikke vondt alså, bare litt lite, mest lake, salt og noe litt rart (som antaglig var oliven)

__________________
"Virkeligheten er det som virker" - Franz Kafka
TigerTove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Stabilt blodsukker :) Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 19:05   #5
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Oliven

Opprinnelig lagt inn av TigerTove, her.

Takketakk da skal vi nok få brukt dem opp. De smakte ikke vondt alså, bare litt lite, mest lake, salt og noe litt rart (som antaglig var oliven)

Oliven er tilvenning - jeg likte ikke oliven før leeeenge etter at jeg passerte 30 - altfor mye smak Jeg elsker de brune - kalamares(?) - MED stein. De grønne synes jeg er litt sure og de sorte blir litt tamme for de er mildest i smaken. Som nybegynner kan du prøve deg på de små blandingene i osteavdelingen hvor du finner feks oliven/feta/hvitløk i olje - sånt er perfekt som snacs/forrett til vin feks. Aldri smaker hvitløk så godt som de marinerte i de små pakkene altså! Apetina snacks er det vel de heter

Oliven, fetaost, en god tomatpasta (altså tomatpesto, med tomat istedet for basilikum), aoli (hvitløksmajones) og lavkarbo foccaccia så er kvelden reddet for min del

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 19:43   #6
TigerTove
Seniormedlem
 
TigerTove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Vestfolds dype skoger
Alder: 36
Innlegg: 3.474
TigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjent

Sv: Oliven

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Oliven er tilvenning - jeg likte ikke oliven før leeeenge etter at jeg passerte 30 - altfor mye smak Jeg elsker de brune - kalamares(?) - MED stein. De grønne synes jeg er litt sure og de sorte blir litt tamme for de er mildest i smaken. Som nybegynner kan du prøve deg på de små blandingene i osteavdelingen hvor du finner feks oliven/feta/hvitløk i olje - sånt er perfekt som snacs/forrett til vin feks. Aldri smaker hvitløk så godt som de marinerte i de små pakkene altså! Apetina snacks er det vel de heter

Oliven, fetaost, en god tomatpasta (altså tomatpesto, med tomat istedet for basilikum), aoli (hvitløksmajones) og lavkarbo foccaccia så er kvelden reddet for min del

Det med tilvenning er helt sant, smakte oliven for noen år siden før vi skulle til Hellas og synes det smakte PYTON! Nå smaker de helt greit, men litt rart. Foccacia var en god idé

__________________
"Virkeligheten er det som virker" - Franz Kafka
TigerTove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Stabilt blodsukker :) Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 22:11   #7
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Oliven

Opprinnelig lagt inn av TigerTove, her.

Takketakk da skal vi nok få brukt dem opp. De smakte ikke vondt alså, bare litt lite, mest lake, salt og noe litt rart (som antaglig var oliven)

Jeg elsker oliven og synes de smaker fullstendig himmelsk.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 22:37   #8
TigerTove
Seniormedlem
 
TigerTove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Vestfolds dype skoger
Alder: 36
Innlegg: 3.474
TigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjent

Sv: Oliven

Da vet jeg ikke om jeg vil til himmelen, hvis alt smaker sånn der oppe

__________________
"Virkeligheten er det som virker" - Franz Kafka
TigerTove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Stabilt blodsukker :) Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 23:12   #9
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Oliven

Opprinnelig lagt inn av TigerTove, her.

Da vet jeg ikke om jeg vil til himmelen, hvis alt smaker sånn der oppe

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 23:56   #10
mats_
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 44
mats_ har litt lumsk oppførsel i fortiden

Sv: Oliven

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Oliven er tilvenning - jeg likte ikke oliven før leeeenge etter at jeg passerte 30 - altfor mye smak Jeg elsker de brune - kalamares(?) - MED stein. De grønne synes jeg er litt sure og de sorte blir litt tamme for de er mildest i smaken. Som nybegynner kan du prøve deg på de små blandingene i osteavdelingen hvor du finner feks oliven/feta/hvitløk i olje - sånt er perfekt som snacs/forrett til vin feks. Aldri smaker hvitløk så godt som de marinerte i de små pakkene altså! Apetina snacks er det vel de heter

Oliven, fetaost, en god tomatpasta (altså tomatpesto, med tomat istedet for basilikum), aoli (hvitløksmajones) og lavkarbo foccaccia så er kvelden reddet for min del

Kalamata-oliven, fantastiske oliven.
Det er utrolig mange forskjellige oliven, å anbefaler ikke en som er "uvant" med oliven å kjøpe de "billige" sorte og grønne på glass.. er ikke spesielt godt akkurat. Dog så er kalamata og andre "gourmet-oliven" rimelig dyrt..
marinerte kalamata og babybell-peppers ilag er nydelig.

__________________



mats_ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ket Svar med sitat
Gammel 01-05-11, 13:20   #11
TigerTove
Seniormedlem
 
TigerTove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Vestfolds dype skoger
Alder: 36
Innlegg: 3.474
TigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjent

Sv: Oliven

Opprinnelig lagt inn av mats_, her.

Det er utrolig mange forskjellige oliven, å anbefaler ikke en som er "uvant" med oliven å kjøpe de "billige" sorte og grønne på glass.. er ikke spesielt godt akkurat.

Aha! Da har jeg misforstått oliven-konseptet tenkte som så at "jeg tar noen rimelige noen, for da trenger jeg ikke ha dårlig sanvittighet for å kaste dem hvis de smaker høgg".

Ellers har jeg laget både gryterett (grønne) og foccaccia (sorte) med oliven. Begge deler ble godt og forsvant

__________________
"Virkeligheten er det som virker" - Franz Kafka
TigerTove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Stabilt blodsukker :) Svar med sitat
Gammel 01-05-11, 15:39   #12
sirib
Medlem
 
sirib sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 172
sirib er ny på veien

Sv: Oliven

Noen varianter av de sorte olivenene er farget med sukkerlake og inneholder dermed karbohydrater, vær obs på det.

__________________


sirib er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-05-11, 17:24   #13
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Oliven

Får veldig lyst på oliven av denne tråden jeg *ler* - skal gå og åpne apetina-pakken min tror jeg

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 01-05-11, 17:48   #14
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Oliven

Det med oliven er en tilvenningssak ja! Som barn kunne jeg ikke fordra smaken av oliven, nå elsker jeg dem, spesielt kalamata'ene

De svarte (fargede umodne) på glass synes jeg er noe tullete greier, men de grønne kan være gode - det varierer faktisk fra merke til merke. Rema sine f eks er harde og ganske smakløse, mens Mario's er gode, og Eldorado sine er ikke verst de heller

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Svar

Emneord
oliven


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Restriksjoner på oliven? Iset Barns kosthold 32 18-08-10 19:24
Grønne oliven? Val Spørsmål om matvarer og oppskrifter 5 22-02-10 15:27
Grønne oliven Fredrikke Dr Lindbergs 2 21-09-08 14:11
Advokado? Oliven osv Dippsey Induksjonen 0 09-04-08 18:41
Oliven *Tulla* Lavkarbo generelt 6 20-04-05 00:00


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no