Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-03-11, 23:02   #1
Kanskje
Seniormedlem
 
Kanskje sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Hordaland
Innlegg: 1.046
Kanskje har en fantastisk aura rundt segKanskje har en fantastisk aura rundt seg

Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme?

Hm, ser en videosnutt av fedon lindberg, og han sier vi finner masse proteiner i MAGRE melkeprodukter ..... Hvordan kan lettvariantene av cottage chese, rømme og CF være riktig på lavkarbo??? Er ikke han for masse fett og lite karber slik som lavkarbo skal være ??

__________________
Kanskje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ikke noe akuratt nå Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 23:05   #2
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme??

Opprinnelig lagt inn av Kanskje, her.

Er ikke han for masse fett og lite karber slik som lavkarbo skal være ??

Lavkarbo skal ikke nødvendigvis være fettrikt. Lindberg tillater mar karbo, og dermed må man kutt ned på fettet.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 23:22   #3
Kanskje
Seniormedlem
 
Kanskje sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Hordaland
Innlegg: 1.046
Kanskje har en fantastisk aura rundt segKanskje har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme??

Og masse frukt er visst også lov .. Hm, hvordan kan man da gå ned i vekt ?? er Lindberg helst for de som er tynne, eller skal vedlikeholde etter vektnedgang?

__________________
Kanskje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ikke noe akuratt nå Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 23:38   #4
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme??

Opprinnelig lagt inn av Kanskje, her.

Og masse frukt er visst også lov ..

Ikke masse! Han tillater en frukt om dagen, men da sammen med nøtter eller en annen fett og protein-kilde. Og fotrinnsvis frukt med lav GI som pærer eller syrlige epler.

Filosofien går ut på at man spiser mat med lav GI som påvirker blodsukkeret til å stige sakte og ikke raskt. Ved kontrollert blodsukkerstigning vil det produseres mindre insulin og derfor vil man ikke lagre fett på samme måte som ved ukontrollert blodsukkerstigning.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 23:42   #5
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme??

Er det ikke også sånn at Fedon ha blitt mer fettvennlig etter hvert?

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 00:12   #6
Minni1
Seniormedlem
 
Minni1 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Telemark
Alder: 52
Innlegg: 1.822
Minni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt likt

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme??

Mamma gikk ned ved å følge Lindberg så det går ann.

Jeg må ha litt mere fett enn det han anbefaler for å gå ned.

Vi er ganske ulike.
Jeg er tykkere enn mamma og er mere til å snoke og trøstespise.Er også mere glad i søtt en mamma. Kan jo være at det rett og slett er på grunn av ulikhetene våre at jeg trenger litt mere fett i kosten.

Minni1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 00:29   #7
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme??

Han er nok opptatt av at man får i seg nok protein istedetfor den store karbohydratmengden mange lever på som ikke metter så godt slik at man lett spiser for meget. Han er vel mer fan av planteoljer enn mettet fett fra dyreriket, tror jeg.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 00:40   #8
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme??

Fedon Lindberg er ikke imot fete meieriprodukter, eller mettet fett, men han er FOR at fettet skal komme fra forskjellige kilder, altså at vi spiser variert. Han er også veldig FOR at vi alle er ulike.

Dette ifølge en samtale min samboer hadde med Fedon på LCHF-konferansen i Oslo høsten som var.

Han var ikke for å telle kalorier, og han ga en god dag i totalkolesterol...."helt uinteressant" i følge Fedon.

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 00:48   #9
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme??

Opprinnelig lagt inn av Kanskje, her.

Masse fett og lite karber slik som lavkarbo skal være ??

Hvor har du det fra?

  Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 00:57   #10
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme??

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Hvor har du det fra?

?????????????????????

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 01:17   #11
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme??

Hva er det som tilsier at lavkarbo=masse fett? Er dette en opplest og vedtatt sannhet?

  Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 01:21   #12
Kanskje
Seniormedlem
 
Kanskje sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Hordaland
Innlegg: 1.046
Kanskje har en fantastisk aura rundt segKanskje har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme??

Nå blir jeg kjempeforvirret her .
Jeg har forstått det slik at lavkarbo er å kutte på karbene, og tilføre kroppen fett, så den forbrenner fett istedenfor karbohydrater.

Det er iallefall det jeg har lest her inne, og fått høre via lege. ned med karber - og spis fet mat i form av fett kjøtt og fisk, og meieriprodukter.

da går man ned i vekt, og kroppen blir sunnere.

Er dette feil nå da?

__________________
Kanskje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ikke noe akuratt nå Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 01:26   #13
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme??

Det finnes lavkarboversjoner med mindre fett, om det er så bra er en annen sak
Tenker ikke på Fedon i denne sammenhengen

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 01:31   #14
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme??

Opprinnelig lagt inn av Kanskje, her.

Nå blir jeg kjempeforvirret her .
Jeg har forstått det slik at lavkarbo er å kutte på karbene, og tilføre kroppen fett, så den forbrenner fett istedenfor karbohydrater.

Det er iallefall det jeg har lest her inne, og fått høre via lege. ned med karber - og spis fet mat i form av fett kjøtt og fisk, og meieriprodukter.

da går man ned i vekt, og kroppen blir sunnere.

Er dette feil nå da?

Det er i hvert fall ikke riktig. Det overhodet ikke nødvendig å tilføre kroppen fett for å forbrenne fett. Det er en merkelig myte. Kjøtt og fisk er først og fremst proteiner. Det er sunt i massevis. Fett er også sunt, men drar fort opp det totale kaloriinnholdet. På et ketogent kosthold kan du holde vekten stabil selv om du spiser mye fett. Men skal du ned i vekt må du samtidig begrense kaloriene, og da er det enkleste å redusere fettinntaket.

Dette er på ingen måte i strid med lavkarbofilosofien. Lavkarbo er sunt, det fungerer, og gir et hav av fordeler fremfor tradisjonell lavkalori basert på et kosthold med mye karbohydrater. Men lavkarbo er altså ikke synonymt med ubegrenset fettinntak, selv om noen av de mest populistiske bøkene forsøker å fremstille det slik. Denne myten står nok for en rimelig høy andel av de mislykkede slankeforsøkene her inne..


Sist redigert av Chunky : 18-03-11 kl 02:13.
  Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 01:38   #15
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme??

Opprinnelig lagt inn av Aline, her.

Det finnes lavkarboversjoner med mindre fett, om det er så bra er en annen sak
Tenker ikke på Fedon i denne sammenhengen

Hvorfor er det ikke bra? Dette er den type påstander som forvirrer nye medlemmer. Har du dokumentasjon for påstanden, eller er det bare noe du tror?

Nyere forskning (og for så vidt eldre, hvis du tolker det riktig) tilsier at mindre karbohydrater, moderat fett, og mer protein er det som fungerer best. Det forener flere teorier, og er det beste svaret p.t.

Og siden jeg selv ber om dokumentasjon, kan du jo for eksempel se på denne studien

Konklusjonen:

"In this large European study, a modest increase in protein content and a modest reduction in the glycemic index led to an improvement in study completion and maintenance of weight loss"


Sist redigert av Chunky : 18-03-11 kl 18:16.
  Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 07:57   #16
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme??

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Hvorfor er det ikke bra? Dette er den type påstander som forvirrer nye medlemmer. Har du dokumentasjon for påstanden, eller er det bare noe du tror?

Nyere forskning (og for så vidt eldre, hvis du tolker det riktig) tilsier at mindre karbohydrater, mindre fett, og mer protein er det som fungerer best. Det forener flere teorier, og er det beste svaret p.t.

Og siden jeg selv ber om dokumentasjon, kan du jo for eksempel se på denne studien

Konklusjonen:

"In this large European study, a modest increase in protein content and a modest reduction in the glycemic index led to an improvement in study completion and maintenance of weight loss"

Hun snakker nok om typen dietter som PSMF, kimkins osv. Hvis man kutter ut alt fett og alle karbohydrater blir jo det totale næringsinntaket veldig lavt. Skulle likt å se den som får i seg nok proteiner til å komme til et fornuftig kaloriinntak med bare proteiner. Blir kylling, torsk, biff og proteinpulverdietten det da? (Høres veeeeldig ut som PSMF.)

__________________

Sist redigert av nellie : 18-03-11 kl 08:23.
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 08:16   #17
LiMe
Medlem
 
LiMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Nordland
Innlegg: 138
LiMe er på en erverdig vei

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme??

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Det er i hvert fall ikke riktig. Det overhodet ikke nødvendig å tilføre kroppen fett for å forbrenne fett. Det er en merkelig myte. Kjøtt og fisk er først og fremst proteiner. Det er sunt i massevis. Fett er også sunt, men drar fort opp det totale kaloriinnholdet. På et ketogent kosthold kan du holde vekten stabil selv om du spiser mye fett. Men skal du ned i vekt må du samtidig begrense kaloriene, og da er det enkleste å redusere fettinntaket.

Dette er på ingen måte i strid med lavkarbofilosofien. Lavkarbo er sunt, det fungerer, og gir et hav av fordeler fremfor tradisjonell lavkalori basert på et kosthold med mye karbohydrater. Men lavkarbo er altså ikke synonymt med ubegrenset fettinntak, selv om noen av de mest populistiske bøkene forsøker å fremstille det slik. Denne myten står nok for en rimelig høy andel av de mislykkede slankeforsøkene her inne..

Dette stemmer i allefall for meg, selv om jeg ikke kan påberope meg en vitenskapelig studie.. Jeg anser meg nå ferdig med kuren, har brukt svært lang tid. Men nå går vekta fortere ned enn noensinne tidligere. Nå spiser jeg lavkarbo, men betydelig mindre fett. Så jeg har kommet til den konklusjonen at det totale kaloriinntaket under kuren har vært i høyeste laget. Men å telle kalorier her inne er omtrent som å banne i kirka... Eller hva?

__________________




Lille Meg
LiMe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse tidligere, nå lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 08:20   #18
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme??

Opprinnelig lagt inn av LiMe, her.

Dette stemmer i allefall for meg, selv om jeg ikke kan påberope meg en vitenskapelig studie.. Jeg anser meg nå ferdig med kuren, har brukt svært lang tid. Men nå går vekta fortere ned enn noensinne tidligere. Nå spiser jeg lavkarbo, men betydelig mindre fett. Så jeg har kommet til den konklusjonen at det totale kaloriinntaket under kuren har vært i høyeste laget. Men å telle kalorier her inne er omtrent som å banne i kirka... Eller hva?

Hvorfor skulle det være som å banne i kirka? Synes "alle" teller kalorier her, nå om dagen, jeg Da er det i tilfelle en stor del her inne som banner høyt og salig i kirken.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 08:42   #19
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme??

Teller null og nada jeg :P

Har sånn passelig peil på hva jeg får i meg, og siden jeg ikke skal "slanke" meg de neste månedene så orker jeg ikke stresse med det heller. Spiser det som kroppen føler er behagelig. Det er verken masse karbs eller masse fett

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 10:03   #20
LiMe
Medlem
 
LiMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Nordland
Innlegg: 138
LiMe er på en erverdig vei

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme??

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Hvorfor skulle det være som å banne i kirka? Synes "alle" teller kalorier her, nå om dagen, jeg Da er det i tilfelle en stor del her inne som banner høyt og salig i kirken.

Synes det er skrevet titt og ofte at "vi teller ikke kalorier på ketolyse." Og mange av rådene ved stagnasjon i vektnedgang går på å øke fettinntaket.

__________________




Lille Meg
LiMe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse tidligere, nå lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 10:18   #21
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme??

Opprinnelig lagt inn av LiMe, her.

Synes det er skrevet titt og ofte at "vi teller ikke kalorier på ketolyse." Og mange av rådene ved stagnasjon i vektnedgang går på å øke fettinntaket.

Hos veldig mange vil det begrense seg selv hvor mye man orker å spise, når man har en begrensning på karbohydrater og vet at 70% eller mer av energiinntaket bør være fett. Man blir jo mett! Derfor tror jeg kalorimengde anses å være irrelevant så lenge man følger feks ketolyse-kuren - men det står jo også i boka at det er noe man kan begynne å tenke på dersom man opplever stillstand over lang tid. Skjønt, for en som er helt ny på en ketogen kur, må det vel være mer enn nok å sørge for at forholdstallene mellom fett-protein-karbohydrat stemmer...

Angående det med å kutte i fettinntak for å redusere kalorimengde totalt sett - det ville ikke fungert for meg å bare kutte på fettet. Kroppen min vil helst ha 75-80% av energien sin fra fett. (Da er jeg tilfreds og rolig - om fettprosenten blir mindre, er jeg mer tilbøyelig til å fyse og småspise, eller ha hodepine/være i dårligere form.) På tross av det (eller på grunn av det - som sagt, fett metter!), kommer jeg sjelden over 1300 kcal i dagsinntaket.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 10:20   #22
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme??

Opprinnelig lagt inn av LiMe, her.

Synes det er skrevet titt og ofte at "vi teller ikke kalorier på ketolyse." Og mange av rådene ved stagnasjon i vektnedgang går på å øke fettinntaket.

Det er jo forskjell på å telle kalorier for å spise riktig mengde mat, og for å spise minst mulig kalorier
Jeg synes det er greit å vite hva jeg spiser. Legger innimellom inn på Diett.no mest for karbohydratnivået sin del, men da får jeg også se % messig forhold mellom fett, prot og karb. Samt at jeg får opp kalorier.

Har jeg spist "for mye" kal en dag, så merker jeg det også på at jeg er altfor stappmett.. Ubehagelig stappmett. Nå jobber jeg med å kjenne på sult og metthetsfølelsen, og ser faktisk på kaloriene mest for å ikke spise for lite

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 10:50   #23
LiMe
Medlem
 
LiMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Nordland
Innlegg: 138
LiMe er på en erverdig vei

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme?

Tror problemet for mange som ikke går ned, eller går sakte ned er at de spiser for mye. Sannsynligvis er det overspising, i tillegg til "feil" mat (for mye karbohydrater) som er årsaken til at vi legger på oss. Da er rådet "spis til du er passe mett" litt vagt. Passe mett for en overspiser kan være for mye mat. Så jeg tror at en med fordel kan redusere inntaket ved stillstand/sakte nedgang.

__________________




Lille Meg
LiMe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse tidligere, nå lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 17:21   #24
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme??

Opprinnelig lagt inn av 157cm, her.

....og vet at 70% eller mer av energiinntaket bør være fett.

Det er slike vedtatte "sannheter" jeg synes vi bør diskutere. Tenkt eksempel: kvinne, 30 år, 165 høy, 75 kilo, BMI 27,5, BMR 1500 kalorier, metabolske fordel ved ketogent kosthold ca 250 kalorier. For å gå ned 2 kilo i måneden må hun ligge på ca 1250 kalorier om dagen (merk at da er lavkarbogevinsten allerede regnet inn - på høykarbo må hun ned til ca 1000 kalorier for å oppnå det samme).

70% av 1250 kalorier utgjør ca 90 gram fett om dagen. Med f.eks. 30 gram karbohydrater i kosten, står du igjen med bare 80 gram til protein. Det er ikke allverdens mye. Øker hun fettmengden til 100 gram, må hun redusere proteinet til 57 gram. Da har hun allerede begynt å miste muskelmasse. Det er ikke en spesielt langsiktig vektstrategi.

Selv om verdiene bare er ca-tall, så sier det noe om hvor små marginene egentlig er. Og dette var med en forventet vektnedgang på to kilo i måneden. Her inne er det helt vanlig med forventninger på opptil en kilo i uken. Da kan vi virkelig begynne å snakke om usunne dietter hvis 70% skal komme fra fett. Kvinnen i eksempelet over ville for eksempel ikke gått ned i det hele tatt hvis hun hadde økt fettinntaket til 135 gram per dag.

Jeg er overhodet ikke bekymret for fett. Gjentar gjerne at kroppen er helt avhengig av en viss mengde fett, og at jeg selv spiser mitt meierismør med glede hver eneste dag. Men protein metter bedre enn fett, og er faktisk enda mer essensielt for kroppen. Husk at for hvert gram redusert fett kan du spise over dobbelt så mye protein. Det har mye å si for om du klarer å holde motivasjonen oppe over tid.

Jeg har ikke fasiten, men jeg tror litt mer realisme kan være sunt.


Sist redigert av Chunky : 18-03-11 kl 17:38.
  Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 17:29   #25
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme?

Oj, Chunky, sånne ulovlige tanker (her inne) tenker også jeg. Så jeg ligger prosentvis ganske likt på energien fra protein og fett. Og 10% fra karbohydrater (i form av grønnsaker) . DEt funker for meg.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Klarer ikke å bestemme meg! Ketolyse eller Lindberg? mjenta Dr Lindbergs 3 23-03-10 22:45
Hvorfor skal man ikke ha meieriprodukter sammen med karbohydrater? bella donna Dr Lindbergs 11 18-06-09 14:22
Kan det stemme? quebec Ketolysekuren 9 06-06-08 22:55
Transfett tabell.. Kan da ikke stemme?? kjøttklumpen Generell ernæringsdebatt 11 23-05-06 13:34
Vet du hva du skal stemme? Summer Generell diskusjon 28 13-09-05 15:12


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no