Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Ny her - trenger hjelp/tips/råd

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-03-11, 18:42   #1
amifor
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 2
amifor er på en erverdig vei

Ny her - trenger hjelp/tips/råd

Hei, jeg er ny her og trenger hjelp til å komme inn i dette. Jeg har levd etter Grete Roede metoden i over 2 år nå, har gått ned 20 kilo, men de siste 5-7 kilo sitter støpt.

Jeg har lest litt om LCHF metoden og er meget interessert og lysten på å prøve, men mitt hode skriker NEI når jeg leser: ikke tenk kalorier, spis bacon, spis ost, ikke spis fettfritt, ikke spis frukt etc... kjenner jeg har litt problemer med å "let go" på det kjente GR opplegget med "magert", "lett" og "fritt".

Det jeg trenger hjelp til er måltidsoppbyggingen, og hvor mye jeg egentlig skal spise i løpet av en dag. Jeg spiser nå totalt 6 måltider i løpet av en dag, og ender på ca. 1600 kalorier. Jeg er nå redd for tankeendringen og å spise for mye... jeg skal jo ned i vekt...

Er det noen der ute som kan hjelpe meg med dagsrytmen, "starthjelp" egentlig, så hadde jeg vært meget takknemlig.

amifor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: grete roede Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 19:11   #2
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Ny her - trenger hjelp/tips/råd

Hei,
Begynn å les i denne tråden: Til alle nybegynnere på lavkarbo…

Til de med fettforbi pleier jeg å anbefale at de leser nøye de linkene vedrørende fett… Les gjerne alle tråder startet av brukernavn: Pål
Dersom du synes det er vanskelig å spise mye fett, så anbefaler jeg at du begynner med litt fett og så øke på.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 19:50   #3
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ny her - trenger hjelp/tips/råd

Hold deg på samme kalorinivå og spis lavkarbo med god samvittighet. Du kommer da ihvertfall ned to-tre kg vann ganske fort. Men du kan også ta overgangen til ketolysemat gradvis så du slipper flere uker med ubehag og lavt energinivå. Om du inntar karbohydrater kun i form av grønnsaker følger du ketolyse.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 20:09   #4
kallemann
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Tjodalyng
Innlegg: 22
kallemann er på en erverdig vei

Sv: Ny her - trenger hjelp/tips/råd

Opprinnelig lagt inn av amifor, her.

Jeg har lest litt om LCHF metoden og er meget interessert og lysten på å prøve, men mitt hode skriker NEI når jeg leser: ikke tenk kalorier, spis bacon, spis ost, ikke spis fettfritt, ikke spis frukt etc... kjenner jeg har litt problemer med å "let go" på det kjente GR opplegget med "magert", "lett" og "fritt".

Jeg tok den første uke i god tro selv om jeg slet med å akseptere at et slikt kosthold kunne redusere vekta, men når jeg stelte meg på vekta første forsvant all frykt og nå nyter jeg det å alltid være mett på god mat samtidig som kiloene renner av.

Skal sies at jeg kun har holdt på 1mnd da.

kallemann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 21:39   #5
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Ny her - trenger hjelp/tips/råd

Opprinnelig lagt inn av amifor, her.

Hei, jeg er ny her og trenger hjelp til å komme inn i dette. Jeg har levd etter Grete Roede metoden i over 2 år nå, har gått ned 20 kilo, men de siste 5-7 kilo sitter støpt.

Jeg har lest litt om LCHF metoden og er meget interessert og lysten på å prøve, men mitt hode skriker NEI når jeg leser: ikke tenk kalorier, spis bacon, spis ost, ikke spis fettfritt, ikke spis frukt etc... kjenner jeg har litt problemer med å "let go" på det kjente GR opplegget med "magert", "lett" og "fritt".

Det jeg trenger hjelp til er måltidsoppbyggingen, og hvor mye jeg egentlig skal spise i løpet av en dag. Jeg spiser nå totalt 6 måltider i løpet av en dag, og ender på ca. 1600 kalorier. Jeg er nå redd for tankeendringen og å spise for mye... jeg skal jo ned i vekt...

Er det noen der ute som kan hjelpe meg med dagsrytmen, "starthjelp" egentlig, så hadde jeg vært meget takknemlig.

Du kan godt ta utgangspunkt i 1600 kcal - det er ikke alltid enkelt å finne "sitt" nivå å ligge på av matinntak Husk bare at lavkarbo er vektregulerende - og det er ikke sikkert din kropp og ditt hode er enig om "målvekten" Det positive med lavkarbo er at det er fantastisk kosthold å holde vekten på - så for din del ville jeg faktisk først funnet en balanse du holder vekta på og du er komfortabel med før du eventuelt gjør justeringer for å få ned de siste få kiloene

En vanlig fordeling på lavkarbo av næringsstoffer er 5e% karbo, 20e% protein og 75e% fett. 5% karbo av 1600 kalorier er 80 kalorier /4 = 20 gram karbo.
(Så med 1600 kalorier kan du feks spise 20 gram karbohydrater, 80 gram protein og resten i fett. )

1 gram karbohydrat = 4 kalorier
1 gram protein = 4 kalorier
1 gram fett = 9 kalorier

Litt usikker på hvorfor du spiser 6 ganger om dagen - er du veldig sulten? Etter et par uker på lavkarbo bør du ikke lengre ha særlig sultfølelse - og du kan la det gå lengre tid mellom måltidene. Blodsukkeret ditt stabiliserer seg og mat blir ikke lengre stress. Fordel måltidene dine over 3 eller 4 istedet (tilpass det til din hverdag), og vær obs på at du er ordentlig mett etter hvert måltid

Vi er VEEEELDIG mange som kommer fra uttallige GR kurer her - så ikke bekymre deg - i starten er det tøft, men du kan gjøre det lettere ved å spise mat som naturlig er protein OG fettrik, så slipper du å føle at du drukner i fløte og smør. Søk opp "fett" på forumet så får du opp mange tråder med forslag

Ønsker deg lykke til!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 13:57   #6
amifor
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 2
amifor er på en erverdig vei

Sv: Ny her - trenger hjelp/tips/råd

Takker for tips og råd:-) Det har hjulpet veldig. Har lest mange tråder allerede, samt at jeg har lest endel bøker (Skaldemann, Hexeberg, Fedon, Lutz, Dahlqvist...) Det er utrolig at jeg nå etter kun en uke allerede har merket forskjell. Jeg er jo ikke sulten!!! Jeg spiste 6 ganger om dagen for å holde forbrenningen oppe ifølge Grete Roede metoden, men det gjør jeg ikke nå! Spiser mellom 3-4 måltider nå, og det er jo perfekt.

Har også kuttet helt ut frukt en periode, men spiser noe Fedon brød hver dag...

Ser jaggu ut at jeg fortsetter litt til ja:-)

amifor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: grete roede Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 14:32   #7
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Ny her - trenger hjelp/tips/råd

Så bra!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 18:17   #8
Tidl. medlem
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Ny her - trenger hjelp/tips/råd

Vil råde deg til å lese dette; http://lenabeatrice.net/overvekt-og-...-dette-fettet/

også kan du f.eks. starte her; http://lenabeatrice.net/lavkarbomat/...rbo-ukemenyer/

Husk at du KAN gå litt opp i justeringsfasen siden du har levd lenge på ett magert kosthold. Det vil dog rette seg opp over tid og er du usikker på dette kostholdet så tell gjerne både kalorier og karbohydrater =)

  Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hjelp, trenger tips til rask og enkel kake Mimosaen Spørsmål om matvarer og oppskrifter 3 19-04-10 22:55
HJELP -Trenger tips til erstatning av brød Tutta86 Spørsmål om matvarer og oppskrifter 1 14-04-09 16:20
Ditt beste tips til å komme inn i ketose igjen. Jeg trenger hjelp! *pippi m gutt og jente* Ketolysekuren 25 24-03-09 12:24
Hjelp. Jeg skal til Spania en uke og trenger tips Magga Dutti Ketolysekuren 7 13-08-08 12:07
Hjelp!! Trenger tips til veien videre Sandy Lavkarbo generelt 4 05-05-08 14:00


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no