Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Jeg må spise mer fett ...

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-04-11, 22:50   #1
HappyMe
Medlem
 
HappyMe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Skottland
Alder: 34
Innlegg: 91
HappyMe er på en erverdig vei

Jeg må spise mer fett ...

Her i huset har vi et merkelig sammensetning av kosthold. Hun ene, som sammen med meg er mest glad i å lage mat, følger VGs Vektklubb. Det vil si, magre produkter, lite fett og ellers variert næringsinnhold. Hun andre er "tynnfeit", som jeg kaller de som kan spise absolutt hva de vil uten å legge på seg. Hun spiser mer sukker på en uke en de fleste her gjør på et år. Og så er det meg, som holder meg til så lite karbohydrater som mulig.
Vi spiser vanligvis felles middag, der jeg har valgt bort ris, poteter og pasta til fordel for ekstra grønnsaker som stekt sopp og lignende.
Men jeg merker at jeg sitter igjen med et søtsug etter middagene og ikke helt den metthetsfølelsen jeg ønsker, og som jeg vet skal være der under lavkarbo.
Har dere noen forslag til hvordan jeg enkelt kan spise mer fett? Middagene består vanligvis av stekt kylling eller kjøttdeig i ulike varianter.

Per dags dato har vi ikke stekeovn, siden den eksploderte da jeg for noen uker siden lagde lavkarbo-focaccia (uups), så helst ideer som er utenom gratinering/ovnsbaking. Men om du har noen oppskrifter man bare ikke kan gå glipp av, skriv dem gjerne ned, jeg er jo ikke ovnløs for alltid

Takk for tips på forhånd!

__________________
Lever lavkarbolivet som student i Skottland
HappyMe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 20-04-11, 22:53   #2
TigerTove
Seniormedlem
 
TigerTove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Vestfolds dype skoger
Alder: 36
Innlegg: 3.474
TigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjent

Sv: Jeg må spise mer fett...

Kaffe/te med fløte/cocosa, rømme, ost og smør på middagsmaten, avocado eller nøtter som "dessert" Ofte tar jeg meg en ostebit når jeg er sugen på noe søtt.

__________________
"Virkeligheten er det som virker" - Franz Kafka
TigerTove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Stabilt blodsukker :) Svar med sitat
Gammel 20-04-11, 23:15   #3
HappyMe
Medlem
 
HappyMe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Skottland
Alder: 34
Innlegg: 91
HappyMe er på en erverdig vei

Sv: Jeg må spise mer fett...

Takk for tips, det skal jeg huske på :-)
Selv går det i yoghurt, bringebær og honning (uten sukker) til dessert et par tider etter middag, for å døyve søtsuget litt.
Skal prøve å huske å spise litt mer rømme til maten, som dressing.

__________________
Lever lavkarbolivet som student i Skottland
HappyMe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 21-04-11, 00:08   #4
lillemeg88
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: oslo
Innlegg: 392
lillemeg88 er ny på veien

Sv: Jeg må spise mer fett...

hva med å lage en skikkelig feit saus til maten?

lillemeg88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 21-04-11, 00:51   #5
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Jeg må spise mer fett...

Jeg har slitt med sultfølelse, og etter råd her har jeg spist MYE mer fett. Kuttet helt ut frukt, og litt havregryn som jeg pleide å ha i frokostpannekaka, har jeg også kuttet ut. Og fra å merke sultfølelse med en gang etter matinntak, tar det nå lang tid før jeg merker noe, om i det hele tatt. Mye sjeldnere, og mest på ettermiddagen, men håper det blir helt borte snart.

Spiser enten frokostpannekake eller omelett til frokost, har oppi olje og malte nøtter.
Lunsj: Nesten alltid bestående av en avocado gratinert eller som salat, de siste dagene nå har jeg delt opp en avocado, blandet den med litt reker, ostebiter, hvitløkpulver, salt, pepper, majones og et par dæsjer seterrømme eller creme fraiche. Denne gjør mett altså!!
Middag: Ja det blir jo stort sett kjøtt/fisk med grønnsaker i en eller annen form, men prøver å tilsette olje om vi ikke har i kremfløte på en eller annen måte. Blir ofte suppe eller gratinert rett, og da har man ofte i kremfløte.
Kvelds: Jeg må nesten alltid ha noe til kvelds, og da går det i bær med kremfløte på. Eller hjemmeristede nøtter, tar en håndfull nøtter, blander med 1 ss olje og litt salt, steker på 110 grader i en halvtime. Namnam!!

Lykke til

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 00:29   #6
HenrikBooe
Medlem
 
HenrikBooe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Alder: 29
Innlegg: 122
HenrikBooe er på en erverdig vei

Sv: Jeg må spise mer fett ...

Ha masse ost på/i middagen

HenrikBooe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 05:18   #7
mats_
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 44
mats_ har litt lumsk oppførsel i fortiden

Sv: Jeg må spise mer fett ...

Opprinnelig lagt inn av HenrikBooe, her.

Ha masse ost på/i middagen

eggerøre.. 2-3 egg, litt salt eller annet saltholdig kryddermix og en dæsj.. hmm.. ca. 1/2dl.. fløte med minst mulig karbs i, i norge er det kremfløte, men er ofte jeg bruker matfløte.. blir bare ett par gram uansett. rapsolje, evnt. en blanding av raps/oliven. ta en god "klunk" i..
teflonpanne eller annen stekepanne med non-stick-belegg, bruker selv en titanpanne. Smelt 15-30g godt smør, og hell eggemassen oppi.. dytt massen rundt i panna hele tida, og la den være litt fuktig når du tar den av varmen for eggene fortsetter og steke, så slipper du at eggerøra blir tørr eller at proteinene begynner å skille ut væske.. da får du en tjukkere og kornet eggemasse som ligger å flyter i masse vann..
husk å stek på middels varme.. om du bruker 2-3egg skal eggerøra være ferdigstekt på 30-60sek..
Hele prosessen tar kanskje.. 2-3minutter.. raskere blir det vel ikke.. litt mer om du skal steke bacon til.. pleier å bruke røkt laks, så får jeg i meg bra proteiner og sunt fett også

__________________



mats_ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ket Svar med sitat
Gammel 04-05-11, 11:21   #8
lucifine
Seniormedlem
 
lucifine sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 697
lucifine har en fantastisk aura rundt seglucifine har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Jeg må spise mer fett ...

Sliter med det samme, bruker kremfløte til middag (lager fløtesaus) men merker at jeg trenger ENDA mer fett.. Prøver å holde meg under 1500 kalorier og samtidig komme opp i den magiske formelen: 75/25/5.. Karbodelen er under kontroll, men så er det dette med MER FETT (og kanskje mindre proteiner samtidig). Noen med tips til hvordan jeg skal få dette til?

lucifine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kan man spise for mye fett? bobbla Ketolysekuren 7 23-02-11 21:58
Kan man spise for mye fett? timich Lavkarbo generelt 25 21-02-10 14:20
Kan jeg spise for mye fett? Lollypop! Ketolysekuren 4 18-09-07 12:02
Må man spise mye fett? Lollypop! Ketolysekuren 5 28-08-07 17:48
MÅ man spise så mye fett? villebill Ketolysekuren 4 18-05-07 15:43


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no