Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Oida - Jaquesson igjen

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-10-12, 23:05   #151
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Oida - Jaquesson igjen

Kommer helt sikkert til å følge med jeg også

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 23:10   #152
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Oida - Jaquesson igjen

Å, det er så deilig å ikke ha tv, og slippe la seg tynge ned av valgets kvaler!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 23:11   #153
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Oida - Jaquesson igjen

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Å, det er så deilig å ikke ha tv, og slippe la seg tynge ned av valgets kvaler!

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 00:00   #154
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Oida - Jaquesson igjen

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Å, det er så deilig å ikke ha tv, og slippe la seg tynge ned av valgets kvaler!

Å, det er så deilig å ha tv, og bruke av og på knappen akkurat som man ønsker og ikke bry seg med valgets kvaler. Går som regel minst et par uker mellom hver gang jeg gidder å slå den på, og om jeg først ser, så er det stort sett bare NRK. Jeg lurer stadig på hvorfor jeg har RiksTV, men så kommer jeg på at det er fordi jeg har fått ett av ekstra-abbonementene til pappa, som koster en slikk og ingenting. (Iallfall for meg)

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 00:15   #155
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Oida - Jaquesson igjen

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Å, det er så deilig å ikke ha tv, og slippe la seg tynge ned av valgets kvaler!

Shit ja, umulig å slå av skiten også.....synes de burde starte selge TV med en "AV" knapp snart....

  Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 00:17   #156
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Oida - Jaquesson igjen

Opprinnelig lagt inn av Lemen, her.

Å, det er så deilig å ha tv, og bruke av og på knappen akkurat som man ønsker og ikke bry seg med valgets kvaler. Går som regel minst et par uker mellom hver gang jeg gidder å slå den på, og om jeg først ser, så er det stort sett bare NRK. Jeg lurer stadig på hvorfor jeg har RiksTV, men så kommer jeg på at det er fordi jeg har fått ett av ekstra-abbonementene til pappa, som koster en slikk og ingenting. (Iallfall for meg)

Du, kan du lære oss i litt grisgrendte strøk hvordan man slår av TV? Jeg skjønner det ikke, trodde det gikk an på de fleste TVèr i 2012 jeg. Kanskje jeg bare skal kaste den ut? Det hjelper har jeg hørt

  Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 00:21   #157
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Oida - Jaquesson igjen

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Du, kan du lære oss i litt grisgrendte strøk hvordan man slår av TV? Jeg skjønner det ikke, trodde det gikk an på de fleste TVèr i 2012 jeg. Kanskje jeg bare skal kaste den ut? Det hjelper har jeg hørt

Haha, jeg bor vel i et av de mest grisgrendte strøk du kan tenke deg. Husbygging er et godt tips for å ikke ha tid til å se på tv.

Hater alt av unødvendig støy som er på i bakgrunnen, så jeg har aldri på radio, musikk eller tv... #sær

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 00:32   #158
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Oida - Jaquesson igjen

Opprinnelig lagt inn av Lemen, her.

Haha, jeg bor vel i et av de mest grisgrendte strøk du kan tenke deg. Husbygging er et godt tips for å ikke ha tid til å se på tv.

Hater alt av unødvendig støy som er på i bakgrunnen, så jeg har aldri på radio, musikk eller tv... #sær

Jeg kan tenke meg temmelig mye da...hehe. Husbygging ja, huff, tenker med en viss respekt på vår egen husbyggetid for 3 år siden....skjønner i dag ikke hvor jeg hentet energien fra og hvordan vi klarte det rett og slett. Får litt sånn angst bare jeg tenker på det.

Men TV, det ser jeg på kanskje maks 1 time i uka, da sånn ca nyheter. Eneste tiden av året jeg virkelig benker meg foran boksen er nok under Tour De France. DA er det fest i stua, ihvertfall på "mannerommet". Fatter ikke det der, i huset vårt er det ikke jeg som eier "Gud" (fjernkontrollen) enda jeg har betalt den. Men de 3 andre hunnkjønn jeg lever med har annektert den...flere menn som har det sånn?
Greit nok for meg, bare jeg får se nyhetene så.

  Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 00:48   #159
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Oida - Jaquesson igjen

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Shit ja, umulig å slå av skiten også.....synes de burde starte selge TV med en "AV" knapp snart....

Du kan få lånne halvannet-åringen min, det festligste han veit om dagen er å trykke på av-knappen på alt mulig

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 01:14   #160
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Oida - Jaquesson igjen

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Du kan få lånne halvannet-åringen min, det festligste han veit om dagen er å trykke på av-knappen på alt mulig

Haha, så bra! Typisk unger, må trykke på allting!

  Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 01:27   #161
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Oida - Jaquesson igjen

Carisma, sjekk din pm innboks. Får ikke sendt deg melding... ;-)

  Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 08:07   #162
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Oida - Jaquesson igjen

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Du, kan du lære oss i litt grisgrendte strøk hvordan man slår av TV? Jeg skjønner det ikke, trodde det gikk an på de fleste TVèr i 2012 jeg. Kanskje jeg bare skal kaste den ut? Det hjelper har jeg hørt

Hehe. Her ble løsningen å si opp flere kanaler fra og med 1.november.. Ungene nyter siste rest av cartoon network. Mor selv teller ned. Mor burde lært seg hvordan man sperrer kanaler i utgangspunktet..
Den tv`n er ekstremt avhenighetsskapende.
1 time jobb og en time tv i bytte synes jeg er en god ting for å få ned tv-timene.. Dog, jeg ser på tv for å få tiden til å gå kjappere på trimsykkelen.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 08:19   #163
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Oida - Jaquesson igjen

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Det er ganske få prosentandeler som er så ekstremt overvektige fordi de har en eller anne sykdom i seg selv, det finnes nok en del andre faktorer i tillegg til dette.

For en god del år siden så jeg et program på tv (engelsk el. amerikansk) som handlet om overvekt og de hadde intervjuet mange overvektige. Alle som en påsto at de spiste heeeelt normalt, men at de hadde lavt stoffskifte og derfor var overvektige og at det heller ikke nyttet å slanke seg av samme grunn.

Vel... Alle ble grundig undersøkt av lege, _ingen_ av dem hadde lavt stoffskifte og kostholdet deres var langt fra gjennomsnittlig "normalt". De ble satt på vanlig kosthold og hva skjedde? Jepp. De gikk ned i vekt.

Jeg sier ikke at dette gjelder for alle, men det er ikke til å komme unna at det er mange som rett og slett eter på seg overvekt. Jeg kunne glatt vært der selv om jeg ikke veier meg jevnlig og stort sett makter å ta tak i det før jeg legger på meg for mye.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 09:28   #164
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Oida - Jaquesson igjen

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.


Vel... Alle ble grundig undersøkt av lege, _ingen_ av dem hadde lavt stoffskifte og kostholdet deres var langt fra gjennomsnittlig "normalt". De ble satt på vanlig kosthold og hva skjedde? Jepp. De gikk ned i vekt.

(Min utheving)
Nemlig, de BLE SATT PÅ! Altså fikk de profesjonell hjelp! De fleste går ned da! Men hva skjer når kameraene blir skrudd av og man blir overlatt til seg selv igjen?
Noen få har klart å ta på tak og endre livsstil, litt avhengig av hvor lang tid de har blitt fulgt opp! Andre faller tilbake til gamle synder etter hvert, noen med det samme, andre over litt tid!

Jeg er fullstendig klar over at jeg har spist på meg alle kiloene helt selv, men hvorfor det?
Jeg ble slanket av helsesøster første gang da jeg var 9 måneder gammel!
Hvorfor er jeg på alle måter så langt over middels interessert i mat, mens min mann kun spiser fordi han vet han må?
Hva er det som gjør at min niese er overvektig og aldri blir mett, mens lillebroren kan si nei til godteri fordi han er mett etter middag?
Sånne ting skulle jeg gjerne ha visst svaret på!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 09:39   #165
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Oida - Jaquesson igjen

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

(Min utheving)
Nemlig, de BLE SATT PÅ! Altså fikk de profesjonell hjelp! De fleste går ned da! Men hva skjer når kameraene blir skrudd av og man blir overlatt til seg selv igjen?
Noen få har klart å ta på tak og endre livsstil, litt avhengig av hvor lang tid de har blitt fulgt opp! Andre faller tilbake til gamle synder etter hvert, noen med det samme, andre over litt tid!

Jeg er fullstendig klar over at jeg har spist på meg alle kiloene helt selv, men hvorfor det?
Jeg ble slanket av helsesøster første gang da jeg var 9 måneder gammel!
Hvorfor er jeg på alle måter så langt over middels interessert i mat, mens min mann kun spiser fordi han vet han må?
Hva er det som gjør at min niese er overvektig og aldri blir mett, mens lillebroren kan si nei til godteri fordi han er mett etter middag?
Sånne ting skulle jeg gjerne ha visst svaret på!

Det er et utrolig interressant spørsmål - som jeg er sikker på at de fleste av oss har lurt på.
Den som viste svaret du......

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 09:51   #166
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Oida - Jaquesson igjen

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Hvorfor er jeg på alle måter så langt over middels interessert i mat, mens min mann kun spiser fordi han vet han må?
Hva er det som gjør at min niese er overvektig og aldri blir mett, mens lillebroren kan si nei til godteri fordi han er mett etter middag?
Sånne ting skulle jeg gjerne ha visst svaret på!



Her formulerer du de spørsmålene jeg også er mest opptatt av. Synes denne grunnleggende individforskjellen - at vi har kropper som gir forskjellige svar på samme stimuli - er mer interessant enn å snakke om hvilke treningsøkter og tallerkenmodeller man kan benytte for å adressere påfølgende overvekt (men uten å behandle den grunnleggende "signalfeilen", og dermed ikke få løst det egentlige problemet).

(Jeg skrev et lengre innlegg i min egen journal, men, kort oppsummert: JEG spiste på meg overvekten min, og det gjorde jeg fordi jeg blir helt bananas sukkernarkoman. Når jeg IKKE tilfører kroppen min feil stimuli, så har jeg heller ikke fnugg av tendenser til overspising. Tvert imot.)

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 10:55   #167
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Oida - Jaquesson igjen

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

(Min utheving)
Nemlig, de BLE SATT PÅ! Altså fikk de profesjonell hjelp! De fleste går ned da! Men hva skjer når kameraene blir skrudd av og man blir overlatt til seg selv igjen?
Noen få har klart å ta på tak og endre livsstil, litt avhengig av hvor lang tid de har blitt fulgt opp! Andre faller tilbake til gamle synder etter hvert, noen med det samme, andre over litt tid!

Jeg er fullstendig klar over at jeg har spist på meg alle kiloene helt selv, men hvorfor det?
Jeg ble slanket av helsesøster første gang da jeg var 9 måneder gammel!
Hvorfor er jeg på alle måter så langt over middels interessert i mat, mens min mann kun spiser fordi han vet han må?
Hva er det som gjør at min niese er overvektig og aldri blir mett, mens lillebroren kan si nei til godteri fordi han er mett etter middag?
Sånne ting skulle jeg gjerne ha visst svaret på!


For de fleste overvektige er svaret ganske enkelt:


1) Feil mat – for mye karbohydrater og for lite fett kan føre til

2) Insulinresistens – som fører til enda mer feil mat som igjen kan føre til

3) Sukkeravhengighet som veldig ofte fører til

4) Overvekt


Når man ikke evner å bryte denne rekken forblir man overvektig.

Det som ikke er enkelt å svare på er hvorfor man ikke klarer å bryte denne denne rekken selv om man sitter på kunnskapen som skal til.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 11:01   #168
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Oida - Jaquesson igjen

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

For de fleste overvektige er svaret ganske enkelt:


1) Feil mat – for mye karbohydrater og for lite fett kan føre til

2) Insulinresistens – som fører til enda mer feil mat som igjen kan føre til

3) Sukkeravhengighet som veldig ofte fører til

4) Overvekt



Når man ikke evner å bryte denne rekken forblir man overvektig.

Det som ikke er enkelt å svare på er hvorfor man ikke klarer å bryte denne denne rekken selv om man sitter på kunnskapen som skal til.


-

Jeg sier meg absolutt ikke uenig i dette, men det er vel noe usannsynlig nå det gjelder 9 måneder gamle babyer ?

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 11:01   #169
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Oida - Jaquesson igjen

Finnes det ikke av-knapp på tv-er i dag, altså? Vel, jeg som Lemen slo nesten aldri på den tv-en jeg hadde sist. Da det begynte å knitre i den da bilderørene (ja, den var litt gammel) varmet seg opp var det hei og farvel. Men man har da nett-tv!

Nok avsporing. Synes det Kitt skriver her er MEGET interessant! Det handler ikke nødvendigvis om å avskrive seg ansvar, altså. De fleste av oss er ikke prisgitt vår egen skjebne og valg før vi er nesten tjue, og mye rart kan skje i mellomtiden. Jeg vet jo at jeg har spist på meg noe av den overvekten jeg hadde (resignasjon kalles det ), men at jeg har hatt anlegg som i beste fall kan kalles aparte er det ingen tvil om. Bare å ta en kikk bakover i slekta, det. Jeg trøster meg nå med at jeg hadde vært særdeles overlevelsesdyktig hadde jeg levd i typ steinalderen.
Jeg skylder ikke på noen. Jeg tror faktisk at de aller fleste gjør det beste de kan med de midler de har. Men gode intensjoner har jo tendensen til brolegging i en viss retning ...
Uansett årsaker i det store bildet, så er det bare jeg som kan gjøre noe med det nå. Og det har jeg da sannelig gjort. Spist meg vekk fra fedme og frisk/symptomfri fra en haug med kjipe sykdommer som kunne gjort livet innmari surt. Men jeg er heldig, for jeg snublet over de rette verktøyene for meg!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 11:07   #170
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Oida - Jaquesson igjen

Opprinnelig lagt inn av Dietta, her.

Jeg sier meg absolutt ikke uenig i dette, men det er vel noe usannsynlig nå det gjelder 9 måneder gamle babyer ?


9 måneder gamle babyer kan være insulinresistente. Det kan også hende at de får feil mat. De fleste mødre er opptatt av at babyen deres skal få nok mat og bli mette og fornøyde. Dermed gir man babyen mat helt til babyen blir mett.

Et eksempel; i "gamle dager" var det ikke uvanlig å gi babyer sukkervann. Helt frem til siste halvdel av 80-tallet var det vanlig praksis på fødeavdelinger å gi nyfødte barn en solid dose sukkervann. Man trodde det var helsefremmende.

Edit (og off topic): Dr Gro Nylander fikk slutt på denne praksisen. Forøvrig en fantastisk kvinne som har jobbet "motstrøms" i forhold til kolleger og våget å stå for det hun har trodd på. Hun var også en av de viktigste pådriverne for å få slutt på praksisen med å legge nyfødte barn på maven. Fordelene med morsmelk har hun jo også gjort sitt for å gjøre kjent.


-


Sist redigert av Kula : 16-10-12 kl 11:15.
Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 11:18   #171
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Oida - Jaquesson igjen

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

(Min utheving)
Nemlig, de BLE SATT PÅ! Altså fikk de profesjonell hjelp! De fleste går ned da! Men hva skjer når kameraene blir skrudd av og man blir overlatt til seg selv igjen?
Noen få har klart å ta på tak og endre livsstil, litt avhengig av hvor lang tid de har blitt fulgt opp! Andre faller tilbake til gamle synder etter hvert, noen med det samme, andre over litt tid!

Jeg er fullstendig klar over at jeg har spist på meg alle kiloene helt selv, men hvorfor det?
Jeg ble slanket av helsesøster første gang da jeg var 9 måneder gammel!
Hvorfor er jeg på alle måter så langt over middels interessert i mat, mens min mann kun spiser fordi han vet han må?
Hva er det som gjør at min niese er overvektig og aldri blir mett, mens lillebroren kan si nei til godteri fordi han er mett etter middag?
Sånne ting skulle jeg gjerne ha visst svaret på!

Så et program om dette, de hadde forsket på akkurat dette (desverre ingen referanser). Men en gjeng med barnehagebarn spiste seg mette på lunsj. Alle ble spurt om de var mette før de avsluttet måltidet. Etterpå begynte barna å leke med ulike ting, og de voksne satte fat med fem små sjokoladebiter ved siden av barna uten å fokusere på det. Noen av barna så bare på sjokoladen og fortsatte å leke, mens andre barn spiste opp alle sjokoladebitene selv om de egentlig var mette. Du kan jo gjette hvilken gruppe de smålubne barna var i . Jeg husker ikke om de tok blodprøver av disse barna, men de fant ut gjennom noen form for blodprøver og gentesting at det er ulike gen som styrer dette. Det var ulik form for forskning som ble presentert her som altså viser at noen av oss har et gen som forteller oss at vi er mette mens andre har ikke dette genet. Jeg har stort sett alltid plass til mer god mat, uansett....

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 11:19   #172
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Oida - Jaquesson igjen

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Et eksempel; i "gamle dager" var det ikke uvanlig å gi babyer sukkervann. Helt frem til siste halvdel av 80-tallet var det vanlig praksis på fødeavdelinger å gi nyfødte barn en solid dose sukkervann. Man trodde det var helsefremmende.

Jeg er født i 1968 og min mor fortalte at hun ikke hadde melk til meg (ikke så rart med de rigide matingsrutinene man praktiserte på den tiden!) så jeg og mange andre babyer på den tiden, ble oppfostret på helmelk utblandet med vann og sukker... Grøt fikk vi sikkert fra vi var 3 mnd tenker jeg, det var vel vanlig på den tiden?

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 11:54   #173
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Oida - Jaquesson igjen

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Jeg er født i 1968 og min mor fortalte at hun ikke hadde melk til meg (ikke så rart med de rigide matingsrutinene man praktiserte på den tiden!) så jeg og mange andre babyer på den tiden, ble oppfostret på helmelk utblandet med vann og sukker... Grøt fikk vi sikkert fra vi var 3 mnd tenker jeg, det var vel vanlig på den tiden?

Vel, jeg er født i -67, adoptert og oppvokst på morsmelkerstatning (som helsesøster altså ville at min mor skulle vanne ut).Varianten med helmelk, vann og sukker har jeg aldri hørt om!
Vet faktisk ikke når jeg begynte med fast føde. Mener det var sent, men må spørre mamma om det, gitt!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 11:59   #174
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Oida - Jaquesson igjen

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Så et program om dette, de hadde forsket på akkurat dette (desverre ingen referanser). Men en gjeng med barnehagebarn spiste seg mette på lunsj. Alle ble spurt om de var mette før de avsluttet måltidet. Etterpå begynte barna å leke med ulike ting, og de voksne satte fat med fem små sjokoladebiter ved siden av barna uten å fokusere på det. Noen av barna så bare på sjokoladen og fortsatte å leke, mens andre barn spiste opp alle sjokoladebitene selv om de egentlig var mette. Du kan jo gjette hvilken gruppe de smålubne barna var i . Jeg husker ikke om de tok blodprøver av disse barna, men de fant ut gjennom noen form for blodprøver og gentesting at det er ulike gen som styrer dette. Det var ulik form for forskning som ble presentert her som altså viser at noen av oss har et gen som forteller oss at vi er mette mens andre har ikke dette genet. Jeg har stort sett alltid plass til mer god mat, uansett....

Mener det var et engelsk program som tok opp hvordan et barn i en søskenflokk kunne bli svært overvektig mens alle de andre var normalvektige. Konklusjonen var noe av det samme. Gener som styrer sult/metthet som ikke virker helt på de av oss som alltid har plass til mer!

Er med i et forskningsprosjekt i forbindelse med GBP. De ønsker å finne ut hvorfor noen går ned alt de skal og enda litt til etter en slankeoperasjon mens andre faktisk må slite seg ned i vekt selv etter en slik operasjon! Blir spennede å se hva de kommer frem til om noen år!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 12:07   #175
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Oida - Jaquesson igjen

Det er i det hele tatt ganske interessant (og en smule ironisk) hvordan et mulig gen hos en andel individer som har vært til stor fordel da menneskene var prisgitt jakt og sanking, nå i vår moderne tid er blitt en skikkelig hemsko!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva faen er det som feiler Kari Jaquesson? Iset Nyheter / media 50 24-10-10 04:51
Kari Jaquesson overdrive BitTorres Nyheter / media 4 23-10-10 22:52
Oida vekten på maten varierer Lisekir Spørsmål og svar 3 10-04-08 15:35
Bli med Kari Jaquesson til Marokko! Merete A Fysisk og mental helse 6 24-07-06 13:30
Atkins igjen... Usunt igjen... donjuanwannabe Lavkarbo generelt 10 06-09-04 08:27


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no