Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hvorfor går jeg opp så mye?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-02-14, 19:22   #1
Fruen77
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2014
Innlegg: 5
Fruen77 er på en erverdig vei

Hvorfor går jeg opp så mye?

Har startet lavkarbo. Gikk ned 3 kg på to uker. Jeg spiser fisk, kjøtt, grønnsaker, egg og etpar fiberrik til dagen.. Ønsker ikke være i ketose men holder et lavt nivå av karbohydrater..

Var på fest på lørdag og planla godt. Spiste kun kjøtt og grønnsaker. Kjøpte vin med veldig lite karber. Spiste ingenting jeg ikke burde.. En neve nøtter, bare..

To dager etter viste vekta 1,3 kg opp!!
Hvordan er det mulig? Kan hende det var noe i maten jeg ikke vet om men synes likevel det var stor vektoppgang for en liten sprekk..

Gikk rett tilbake til vanlig kosthold dagen etter og idag viste vekta fremdeles oppgang på 1,3 kg.. Skikkelig demotiverende!!! 😝😝

Er dette vanlig?

Fruen77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-02-14, 20:08   #2
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Hvorfor går jeg opp så mye?

Slapp av! Heilt vanleg! Dette er berre VATN og ingenting anna. Det kan ha med menssyklus å gjere, også. Eg held til dømes på meir vatn om eg får i meg kveitemjøl, og eg held meir på vatn rett før mensen.
Om eg kan få gi deg eit råd, så er det å blåse litt i heile vekta. Legg den vekk ei stund, det er forferdeleg lett å bli altfor opphengt i den. Bruk heller måleband eller bruk klea dine som måleband. Er det mykje du skal ned forresten? Om det er lite du skal ned, går det tregare. I byrjinga er det vatnet som forsvinn, og det kan forsvinne fort.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-02-14, 20:25   #3
Fruen77
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2014
Innlegg: 5
Fruen77 er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor går jeg opp så mye?

Takk for svar..
Jeg tenkte meg ned 8-10 kg..
Hadde et mål om å klare 5 kg til den 8. Mars da jeg skal på shoppingreise og jeg var ganske sikker på at jeg skulle klare der helt til jeg plutselig gikk opp.. Grrr..

Jeg får vel bare fortsette jobben..

En annen ting, jeg er mett HELE TIDEN jeg.. Spiser bare fordi det er mange timer siden sist eller at jeg har lyst på mat.
Er det vanlig også??

Takker for svar. 😃😃

Fruen77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-02-14, 20:35   #4
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor går jeg opp så mye?

Opprinnelig lagt inn av Fruen77, her.

Takk for svar..
Jeg tenkte meg ned 8-10 kg..
Hadde et mål om å klare 5 kg til den 8. Mars da jeg skal på shoppingreise og jeg var ganske sikker på at jeg skulle klare der helt til jeg plutselig gikk opp.. Grrr..

Jeg får vel bare fortsette jobben..

En annen ting, jeg er mett HELE TIDEN jeg.. Spiser bare fordi det er mange timer siden sist eller at jeg har lyst på mat.
Er det vanlig også??

Takker for svar. 😃😃

Ikke spis etter klokka, spis når du er sulten

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-02-14, 20:35   #5
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: Hvorfor går jeg opp så mye?

Opprinnelig lagt inn av Fruen77, her.

Takk for svar..
Jeg tenkte meg ned 8-10 kg..
Hadde et mål om å klare 5 kg til den 8. Mars da jeg skal på shoppingreise og jeg var ganske sikker på at jeg skulle klare der helt til jeg plutselig gikk opp.. Grrr..

Jeg får vel bare fortsette jobben..

En annen ting, jeg er mett HELE TIDEN jeg.. Spiser bare fordi det er mange timer siden sist eller at jeg har lyst på mat.
Er det vanlig også??

Takker for svar. 😃😃

Vanlig, men ikke spis når du har lyst på mat. Spis når du trenger det og er sulten.

Overvekt henger oftere enn sjelden sammen med lyst på fremfor behov for....
Tror det å være bevisst på denne distinkte forskjellen og bruke kunnskapen skiller en overvektig fra en som ikke er det i 8/10 tilfeller?

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-02-14, 20:36   #6
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: Hvorfor går jeg opp så mye?

Opprinnelig lagt inn av langaard, her.

ikke spis etter klokka, spis når du er sulten

+1 ;-)

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-02-14, 20:41   #7
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Hvorfor går jeg opp så mye?

Heilt normalt det også, å kjenne seg mett. Ein må tenke litt annleis på lavkarbo. Du skal ikkje ete berre for å ete, eller fordi det er meir enn 3 timar sidan sist du åt, du skal ete når du er svolten. Et då til du er passeleg, komfortabelt mett. Det kan vere veldig invidiuelt kva som passar for folk. Det som fungerer for meg no er å vente med mat til eg tek lunsj på jobb 1130. Er eg innmari svolten før den tid, så et eg. Vanlegvis er eg godt svolten når klokka er 1130, men ikkje meir enn at eg gler meg til mat. Så et eg middag i 5-6-7-tida, og kanskje noko lite seinare, om eg er svolten. Folk ville nok generelt seie at dette er galskap, men det fungerer for meg no.

Drikk du nok vatn? Det er ofte vanskeleg å kjenne skilnad på om du er tørst eller svolten. Ein kan ofte føle seg svolten når ein eigentleg er tørst.

Lavkarbo er vektregulerande, det du meiner du skal ned, er ikkje nødvendigvis det kroppen meiner. Har du halde på lenge forresten? Meir enn eit par veker?

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-02-14, 20:46   #8
Fruen77
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2014
Innlegg: 5
Fruen77 er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor går jeg opp så mye?

Hm, da blir det ikke mye mat om jeg bare skal spise når jeg er sulten.. Er kun sulten om morgenen.,
Men er veldig svimmel om dagene da..
Kunne nok drukket mer vann, ja..trener og går tur i tillegg..

Har bare holdt på noen uker. Gikk på ketolyse for mange år siden da jeg var veldig overvektig.. Funket fint men orker ikke alt det fettet så lever mer lavkarbo uten stix og slikt nå..

Er nok utålmodig.. Får bare ta tiden til hjelp..

Fruen77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-02-14, 20:49   #9
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Hvorfor går jeg opp så mye?

Poenget er ikkje å pøse på med feitt og fråtse i det, men å ete naturleg feittrik kost, bruke meirismør om du toler det, etc.

Svimmel? Var du det før du byrja også? Er du det heile tida på dagen?

Få for all del i deg nok vatn. Trur det ofte blir gløymt...

Ja, utolmodige er vi nok alle saman. Helst skulle ein hatt idealvekta I GÅR!

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-02-14, 23:12   #10
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor går jeg opp så mye?

Apropos startinnlegget ditt er i hvert fall for meg dette helt standard. Dagen etter inntak av alkohol kan jeg ha et lite stup ned på vekta (ettersom man gjerne blir dehydrert av alkohol), og på dag to et skikkelig hopp opp. Gjerne opp til en kilo eller to. Går seg som regel helt til på dag tre, eller fire. Går også litt opp ved eggløsning, og rett før menstruasjon. Se på det store bildet i stedet for variablene fra dag til dag.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 04-03-14, 16:24   #11
Fruen77
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2014
Innlegg: 5
Fruen77 er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor går jeg opp så mye?

Takker igjen for svar.

Jeg vet jammen ikke om det var alkoholen eller andre ting, jeg men de 1,3 kg jeg gikk opp forrige lørdag er ser enda!!

Jeg står bom stille og aner ikke hva jeg gjør galt..

Fruen77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-03-14, 19:04   #12
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.193
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Hvorfor går jeg opp så mye?

Hvorfor er du så sikker på at du gjør noe galt? Vekttap går alltid litt i rykk og napp, og det å gå opp litt iblant er heller ikke unormalt. Vær nå litt tålmodig, og la kroppen venne seg til det nye kostholdet. Drikk nok vann, pass på å få i deg salt og spis når du er sulten. Dette går seg til, skal du se;-)

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 06-03-14, 22:56   #13
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvorfor går jeg opp så mye?

Slutta du med lavkarbo fordi du gikk opp i (vann)vekt? Man kan ikke gå opp en hel kilo fett over natta. Vannmengden i kroppen kan variere flere kilo enn 1 over natta, og det trenger ikke være pga alkohol. Fiberinntak/ tarminnhold og hormoner kan også spille en rolle. Les, les og les så du ikke gjør sånne dumme ting igjen. Eller spør før du gjør noe så drastisk ,istedetfor å spørre etterpå.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-03-14, 23:06   #14
Fruen77
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2014
Innlegg: 5
Fruen77 er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor går jeg opp så mye?

Nei jeg har ikke gitt opp lavkarbo. Holder ut.
Men jeg føler ikke at det gir så enorm uttelling som da jeg gikk på ketolyse for fem år siden.. Har mye kunnskap om ketolyse men orker ikke være så steng..

Jeg gikk ned tre kg de to første ukene. Deretter opp 1,3 kg etter et selskap. Nå, snart to uker senere, har jeg gått ned de 1,3 kg jeg plutselig gikk opp, men ikke et gram mer..
Jeg vet at jeg spiser lite karbohydrater. Men dette går jammen sent. ...

Fruen77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-03-14, 08:54   #15
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.193
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Hvorfor går jeg opp så mye?

Kiloene kom sikkert sakte på også! La det ta den tiden det tar, så lenge du spiser sunt så blir du også sunnere. Vekttap går i rykk og napp, sånn er det bare. Du kan gå en måned uten vekttap, og en uke senere har du plutselig gått ned 1,5 kg. Eller en halvkilo. Eller.. Dette er ikke noe du kan styre, annet enn ved å spise sunt. Du kan ikke "bestemme" deg for å gå ned en kilo i uken, så enkel er ikke naturen. Så lenge du har funnet deg et kosthold som er rett for deg og som du kan holde deg til resten av livet så ordner det seg. Om det tar et halvt år eller tre år, hva så? Det viktigste er at du er på rett vei...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 07-03-14, 15:11   #16
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvorfor går jeg opp så mye?

Opprinnelig lagt inn av Fruen77, her.

Nei jeg har ikke gitt opp lavkarbo. Holder ut.
Men jeg føler ikke at det gir så enorm uttelling som da jeg gikk på ketolyse for fem år siden.. Har mye kunnskap om ketolyse men orker ikke være så steng..

Jeg gikk ned tre kg de to første ukene. Deretter opp 1,3 kg etter et selskap. Nå, snart to uker senere, har jeg gått ned de 1,3 kg jeg plutselig gikk opp, men ikke et gram mer..
Jeg vet at jeg spiser lite karbohydrater. Men dette går jammen sent. ...

Det så sånn ut da jeg leste du skrev at du gikk rett tilbake til normalt kosthold dagen etter festen. Bra du holder ut! det går senere når du gjør dette etter en pause. Det anbefales å holde seg til lavkarbo når man først starter, nettop fordi vekttapet går tregt etter en pause. Men du sulter ikke som på en slankekur, så hvorfor forvente at det skjer noe raskt? Jo mindre du skal ned jo saktere går det om du kun spiser lavkarbo uten å endre kalori-"inntaket". Lavkarbo er ikke en slankekur, det er en sunn måte å spise på som vil rette opp i kroppens ubalanser.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-03-14, 15:26   #17
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.193
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Hvorfor går jeg opp så mye?

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Det så sånn ut da jeg leste du skrev at du gikk rett tilbake til normalt kosthold dagen etter festen.

Ingenting er vel mer normalt enn et lavkarbokosthold?

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvorfor? (Hvorfor ketose?) Cammis Spørsmål og svar 3 24-01-09 18:55
Hm ... Hvorfor? Fishi2009 Lavkarbo generelt 1 17-10-08 23:55


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no