Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Nybegynner trenger råd for å komme igang, (obs, langt)

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-06-10, 23:31   #1
Butterfly82
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 14
Butterfly82 er på en erverdig vei

Nybegynner trenger råd for å komme igang, (obs, langt)

I vinter var jeg mye inne på denne nettsiden, for å finne motivasjon og rett type kosthold for å gå ned i vekt. Jeg leste masse, men kom aldri igang.
Nå har jeg akkurat sett gjennom hele bildetråden, og er UTROLIG imponert, og kan ikke skjønne at det er mulig å få til å gå ned så mye i vekt, bare ved å endre kostholdet. Trener dere ikke? Dere ser jo utrolig flotte ut Dermed er motivasjonen min tilbake, men jeg aner ikke hvordan jeg skal få det til

Jeg har aldri vært slank, og jeg har kraftig benbygning. Jeg er 1.69 høy, og veier nå ca 82 kg. Ønsker å komme ned til 70 kg i første omgang, evt 67kg. Jeg har aldri gått mye opp eller ned i vekt, jeg har vært ganske stabil. Etter 2 svangerskap har jeg kommet dit jeg er nå.

Så til mine spørsmål:
Jeg jobber fullt, er alene med to barn i ukene, og er generelt glad i mat og søtsaker. Jeg elsker ris, pasta og brød, men skjønner at dette må jeg slutte med.
Hvordan gjør jeg det da med barna? Jeg vil ikke lage to middager, og ønsker heller ikke at de skal bli oppmerksom på at jeg spiser noe annet.

Jeg tror nok jeg vil prøve meg på ketolyse eller lavkarbo. Da har jeg skjønt jeg må spise mye fett. Men hvordan skal jeg gjøre det? Jeg spiser ikke smør, majones og rømme. Hva annet kan jeg bruke?

Tar ellers imot tips med stor takk Beklager at det ble langt

Butterfly82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 23:43   #2
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Nybegynner trenger råd for å komme igang,(obs langt)

vel...med tanke på middagene, så kan ungene dine spise det samme som deg, bare du legger i tillegg, nettopp på potet, pasta elller ris. Mens du gafler i deg noe grønt.

__________________


Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 23:58   #3
Butterfly82
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 14
Butterfly82 er på en erverdig vei

Sv: Nybegynner trenger råd for å komme igang,(obs langt)

Takk for svar. Det er så lett ja. Er redd dette krever mer planlegging, så det er vel bare å sette igang. Er litt for flink til å ty til lettvinde løsninger. Men har veldig lyst til å få til dette nå.
Er det best å starte rett på ketolyse eller starte med lavkarbo?

Butterfly82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-06-10, 05:38   #4
MAR
Medlem
 
MAR sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 327
MAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snill

Sv: Nybegynner trenger råd for å komme igang, (obs, langt)

Jeg gikk rett fra ekstremt høykarbokosthold til ketolyse, og det fungerte helt fint for meg i alle fall. Ser ikke noen fordeler ved å ta det gradvis, faktisk - jeg tror det beste er å bare bestemme seg, og så gjøre det. Lykke til!

__________________


MAR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 30-06-10, 08:27   #5
Ferskenbeinet
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 904
Ferskenbeinet er ny på veien

Sv: Nybegynner trenger råd for å komme igang, (obs, langt)

Jeg trappa nedover gradvis på karbomengden til jeg endte i ketose etter en mnds tid, det fungerte helt fint for meg! Jeg slapp alt av overgangsplager og vektnedgangen var bra. På den måten følte jeg det var lettere å komme inn i hva som var ok av matvarer og hva som ikke var det, om en hopper rett i ketose kan en gjerne føle maten blir litt "kjedelig" siden en ikke har kunnskaper nok om hva som er greit og hva som ikke er det. Mer stressende gjerne? Jeg veit ikke, det er bare mine tanker!

__________________

Ferskenbeinet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-06-10, 08:30   #6
kiwo
Medlem
 
kiwo sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 50
kiwo er på en erverdig vei

Sv: Nybegynner trenger råd for å komme igang,(obs langt)

Opprinnelig lagt inn av Greddy, her.

vel...med tanke på middagene, så kan ungene dine spise det samme som deg, bare du legger i tillegg, nettopp på potet, pasta elller ris. Mens du gafler i deg noe grønt.

er det ikke slik at hvis man kombinerer lavkarbo mat med karbo så øker vekta? Man skal vel enten spise karbo måltid eller lavkarbo? Med den fete maten jeg spiser er det ikke bra å blande karboer inn.

__________________


kiwo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 30-06-10, 08:55   #7
Ferskenbeinet
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 904
Ferskenbeinet er ny på veien

Sv: Nybegynner trenger råd for å komme igang, (obs, langt)

En trenger jo ikke ha ekstra mye smør etc på de andre sin mat! Resten av familien min spiser vanlig mat, jeg gir dem nok litt mindre potet/pasta nå og prioriterer heller litt mer fett. Mannen spiser og mindre av det siden den andre maten metter han mer nå. Ingen har lagt på seg hvertfall!

__________________

Ferskenbeinet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-06-10, 09:43   #8
Butterfly82
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 14
Butterfly82 er på en erverdig vei

Sv: Nybegynner trenger råd for å komme igang, (obs, langt)

Tusen takk for svar, det setter jeg stor pris på syns det er vanskelig å sette meg godt nok inn i dette. Må nok bare prøve. Kan noen forklare meg forskjellen på ketolyse og lavkarbo? Om noen kan gi meg noen startråd blir jeg veldig veldig glad hvor får jeg kjøpt stix? Apoteket?

Butterfly82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-06-10, 09:57   #9
Jorkla
Medlem
 
Jorkla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Drammen sammen med <3 Kjetil <3
Alder: 36
Innlegg: 383
Jorkla har en fantastisk aura rundt segJorkla har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Nybegynner trenger råd for å komme igang, (obs, langt)

Opprinnelig lagt inn av Butterfly82, her.

Tusen takk for svar, det setter jeg stor pris på syns det er vanskelig å sette meg godt nok inn i dette. Må nok bare prøve. Kan noen forklare meg forskjellen på ketolyse og lavkarbo? Om noen kan gi meg noen startråd blir jeg veldig veldig glad hvor får jeg kjøpt stix? Apoteket?


Hei du..:-D

Jeg er ingen ekspert på området, men ketolysekuren som den blir kalt er en egen kur innenfor lavkarbo. Altså Lavkarbo er en fellesbetegnelse på flere forskjellige livsstiler med lavt karbohydratinnhold i maten, f.eks ketolysekuren, atkins, south beach osv.... (om jeg har feil nå så blir jeg helt sikkert rettet på..:-D)

Ketostix får du kjøpt på apoteket, Ønsker deg masse lykke til

Jorkla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Så lite karbohydrater som mulig. Svar med sitat
Gammel 30-06-10, 10:22   #10
manne
Seniormedlem
 
manne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Fredrikstad
Alder: 47
Innlegg: 564
manne er ny på veien

Sv: Nybegynner trenger råd for å komme igang, (obs, langt)

Her i huset er det bare mannemannen som skal ned i vekt, men resten av oss lever også lavkarbo.

Jeg har tre tips til deg; planlegging, planlegging og planlegging...

I starten syntes jeg selv at lister over alt som skulle spises den neste uken var noe av det viktigste. Sålenge jeg visste hva som skulle lages, handles og spises ble alt mye lettere. Dessuten er det enklere å finne ut hvor mange karb'er man ender på I FORKANT...enn når man står der sulten og skal lage middag.

__________________
Mannemannens fulltidskokk og guttemamma til B-des99, J-aug01 og M-nov02
manne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo/ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-06-10, 10:39   #11
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Nybegynner trenger råd for å komme igang, (obs, langt)

Opprinnelig lagt inn av Butterfly82, her.

hvor får jeg kjøpt stix? Apoteket?

Spar pengene og dropp stixene, kom deg på biblioteket og lån boka "Slank med ketolysekuren" Les og lær !

Ellers er det en klistret tråd her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
som du absolutt bør lese.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 30-06-10, 18:51   #12
Queen of Wands
Medlem
 
Queen of Wands sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 390
Queen of Wands er ny på veien

Sv: Nybegynner trenger råd for å komme igang, (obs, langt)

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Spar pengene og dropp stixene

Stix er gøy da Bruker det ikke hver dag nå, men veldig artig å se bevis på at man gjør alt riktig.

__________________





5 kg til påske
Queen of Wands er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 30-06-10, 21:50   #13
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Nybegynner trenger råd for å komme igang,(obs langt)

Opprinnelig lagt inn av kiwo, her.

er det ikke slik at hvis man kombinerer lavkarbo mat med karbo så øker vekta? Man skal vel enten spise karbo måltid eller lavkarbo? Med den fete maten jeg spiser er det ikke bra å blande karboer inn.

Jeg mente at jeg skrev at potetene, ris eller pasta er til ungene. mens TS selv spiser grønt. Eller gjorde jeg ikke det?

__________________


Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-06-10, 22:11   #14
Butterfly82
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 14
Butterfly82 er på en erverdig vei

Sv: Nybegynner trenger råd for å komme igang,(obs langt)

Opprinnelig lagt inn av Greddy, her.

Jeg mente at jeg skrev at potetene, ris eller pasta er til ungene. mens TS selv spiser grønt. Eller gjorde jeg ikke det?

Det var slik jeg forsto det iallefall

Butterfly82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-06-10, 22:13   #15
Butterfly82
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 14
Butterfly82 er på en erverdig vei

Sv: Nybegynner trenger råd for å komme igang, (obs, langt)

Opprinnelig lagt inn av Queen of Wands, her.

Stix er gøy da Bruker det ikke hver dag nå, men veldig artig å se bevis på at man gjør alt riktig.

Jeg tror nok også det kan være lurt å se at jeg gjør det riktig. Tenker jeg må gjøre det i starten iallefall.

Butterfly82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-06-10, 22:18   #16
Butterfly82
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 14
Butterfly82 er på en erverdig vei

Sv: Nybegynner trenger råd for å komme igang, (obs, langt)

Jeg vil prøve meg på ketolyse først jeg. Tror nok enten - eller - prinsippet er viktig for at jeg skal komme igang.
Er karbohydrater da totalt forbudt, eller er det en maksgrense for ikke å gå ut av ketolyse?

Kan noen hjelpe meg med forslag til hva jeg kan spise til de ulike måltidene? det er det vanskeligste Jeg er redd for å gjøre noe feil, slik at det ikke blir noen virkning av det i det hele tatt over tid.

Veldig takknemmelig for svar

Butterfly82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-06-10, 22:34   #17
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Nybegynner trenger råd for å komme igang, (obs, langt)

Karbohydratene bør bare komme fra grønnsaker om du skal følge ketolyse. Skaldemann anbefaler minst mulig også av de, kun å leve på fet mat som egg, ost, kjøtt og fisk. Jeg tenker ikke lenger at det er noen forskjell på frokost, lunsj, middag og kvelds. Jeg spiser kylling, salat og litt ost til et måltid, eller bare ost og salat, eller reinsdyrskav og salat, med litt olje over og/eller avokado som dressing. Mange spiser egg og bacon. Det minimale av karbo er å spise litt grønnsaker til hvert måltid om du ikke vil leve helt uten. Les under kostholdsfilosofier her inne da vel! Der er Atkins og resten av gjengen Atkins fase 1 ligner ketolysekuren.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 30-06-10, 22:48   #18
Butterfly82
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 14
Butterfly82 er på en erverdig vei

Sv: Nybegynner trenger råd for å komme igang, (obs, langt)

Takk takk, da skal jeg lese litt

Butterfly82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-06-10, 23:08   #19
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Nybegynner trenger råd for å komme igang, (obs, langt)

Opprinnelig lagt inn av Butterfly82, her.

Så til mine spørsmål:
Jeg jobber fullt, er alene med to barn i ukene, og er generelt glad i mat og søtsaker. Jeg elsker ris, pasta og brød, men skjønner at dette må jeg slutte med.
Hvordan gjør jeg det da med barna? Jeg vil ikke lage to middager, og ønsker heller ikke at de skal bli oppmerksom på at jeg spiser noe annet.

Jeg tror nok jeg vil prøve meg på ketolyse eller lavkarbo. Da har jeg skjønt jeg må spise mye fett. Men hvordan skal jeg gjøre det? Jeg spiser ikke smør, majones og rømme. Hva annet kan jeg bruke?

Tar ellers imot tips med stor takk Beklager at det ble langt

Spis feit mat. Koteletter med fettrand, laks, grillskiver, grillbein, avocado, egg, kjøttdeig, ørret osv. En fløtepakke er gull verdt og denne kan du bruke til det meste. Gode sauser (ikke toro altså:P), alternative middager uten poteter kan jo også presenteres.

Trenger ikke lage to middager. Du bare lager ekstra med grønnsaker til den middagen du lager og slutter å servere halv og helfabrikata mesteparten av tiden. Jeg åpner selvsagt for at du kan servere fiskegrateng en gang i blant, men hjemmelaga er nå best, også smaksmessig Barna dine har heller ikke godt av stivelsen i fiskekakene og sånn, og dessuten smaker hjemmelaga kjøttkaker litt bedre som sagt

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 08:28   #20
kiwo
Medlem
 
kiwo sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 50
kiwo er på en erverdig vei

Sv: Nybegynner trenger råd for å komme igang,(obs langt)

Opprinnelig lagt inn av Greddy, her.

Jeg mente at jeg skrev at potetene, ris eller pasta er til ungene. mens TS selv spiser grønt. Eller gjorde jeg ikke det?

Forsto det slik jeg også, men jeg er bare litt skeptisk til å gi sønnen min både karbo og lavkarbo, hvis du forstår. For han legger lett på seg.....og vi har ikke kommet dit at vi har gått over til lavkarbo for hele familien. Det er nok en prosess som ev. vil ta lang tid.

__________________


kiwo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 09:32   #21
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Nybegynner trenger råd for å komme igang,(obs langt)

Opprinnelig lagt inn av kiwo, her.

Forsto det slik jeg også, men jeg er bare litt skeptisk til å gi sønnen min både karbo og lavkarbo, hvis du forstår. For han legger lett på seg.....og vi har ikke kommet dit at vi har gått over til lavkarbo for hele familien. Det er nok en prosess som ev. vil ta lang tid.

Men om du lager f.eks en gryterett så serverer du salat og ris/pasta/poteter ved siden av. Så tar den som spiser LCHF gryterett og salat + oljedressing/CF/rømme. Resten av familien spiser gryterett+salat+poteter/ris/pasta.
Du trenger ikke ha så mye fett i hovedmaten (den alle skal spise)

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jeg er ny og vet ikke helt hvordan jeg skal komme igang purple Spørsmål og svar 4 08-12-09 20:50
Hvordan komme igang? Paris Dr Lindbergs 1 31-07-08 17:28
Nybegynner trenger råd! aggie Ketolysekuren 4 11-02-08 18:24
Trenger hjelp til å komme i gang ... Maja Lavkarbo generelt 1 14-01-08 11:02
hva skal jeg gjøre for å komme igang? Lissa Lavkarbo generelt 7 24-05-04 16:52


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no