Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Lavkarbo - kaloriinntak

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-04-15, 11:31   #1
Lisemor_62
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2015
Innlegg: 14
Lisemor_62 er på en erverdig vei

Lavkarbo - kaloriinntak

Hei.

Har forsøkt å lese meg opp her for å se om jeg kan finne ut av dette med kaloriinntak pr. dag når man går på lavkarbo.
Inntaket mitt ved f.eks Grete Roede skal ligge på ca 2000 kcal pr dag for å holde den vekten jeg har i dag, men hvordan blir dette når jeg nå har begynt på lavkarbo.
Jeg går ut fra at dette med at man behøver ikke telle kalorier ikke betyr at man kan glemme det helt.
Går ned i vekt nå med lavkarbo, men jeg ser at jeg ligger veldig lavt i kaloriinntak pr. dag.
Takknemlig om noen kan forsøke å forklare dette for meg :-)

__________________


Lisemor_62 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-04-15, 12:14   #2
Ethereal
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2013
Alder: 40
Innlegg: 306
Ethereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo - kaloriinntak

Opprinnelig lagt inn av Lisemor_62, her.

Hei.

Har forsøkt å lese meg opp her for å se om jeg kan finne ut av dette med kaloriinntak pr. dag når man går på lavkarbo.
Inntaket mitt ved f.eks Grete Roede skal ligge på ca 2000 kcal pr dag for å holde den vekten jeg har i dag, men hvordan blir dette når jeg nå har begynt på lavkarbo.
Jeg går ut fra at dette med at man behøver ikke telle kalorier ikke betyr at man kan glemme det helt.
Går ned i vekt nå med lavkarbo, men jeg ser at jeg ligger veldig lavt i kaloriinntak pr. dag.
Takknemlig om noen kan forsøke å forklare dette for meg :-)

Det ser jo ut som om du ikke er veldig stor, og da kan det være en ide å holde litt øye med kalorier, hvis du ikke går ned- eller hvis du mistenker at du spiser for lite. Hvor lavt ligger du på kaloriinntak? Og hva slags lavkarbokosthold følger du? Det er litt forskjell på LCHF og Fedon.

Generelt bør du få i deg så mange kalorier du kan mens du forsatt kan gå ned i vekt i et ok tempo. Å sulte seg på alt for lite mat er dumt uansett hvor mange karbohydrater man spiser.

Ethereal er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Liberalt, men disiplinert lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 18-04-15, 12:36   #3
Lisemor_62
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2015
Innlegg: 14
Lisemor_62 er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo - kaloriinntak

Jeg er 170 cm høy og veier 80 kg.
Ser at jeg ligger på ca. 900 - 1200 kalorier pr. dag og jeg går på lavkarbodiett med minimalt inntak av karbohydrater, ligger på 10-15 g/døgn. Er i ketose.
Har hatt tt vekttap på 9 dager på 5 kg, men mye av dette var vann de første 3 dagene. Vektnedgangen har ikke stangnert, men jeg bør vel øke inntak. Lurer litt på hvor nivået på kalorier bør være.

Følger ikke noe spesielt som Fedon etc, men bruker det jeg kan, ikke så veldig mye om lavkarbo. Holder meg unna karbohydrater så langt jeg kan, forsøker å få i meg dette via grønnsaker, og da anbefalte typer som broccoli, blomkål, spinat osv.
Spiser ofte til frokost omelett stekt i smør, gjerne med skinke og majones til. Har bakt lavkarbobrød, som jeg innimellom tar ett par skiver av.
Middagene består av rent kjøtt eller fisk med rømme eller lignende som tilbehør.

Har medlemskap på Somebody.no som gjør at jeg kan logge all mat jeg spiser og se næringsinnhold. Prosentmessig ligger riktig i forhold til protein, fett og karbo, men kaloriinntak pr dag ligger som nevnt ovenfor, lavt.

__________________



Sist redigert av Lisemor_62 : 18-04-15 kl 14:25.
Lisemor_62 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-04-15, 14:42   #4
Ethereal
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2013
Alder: 40
Innlegg: 306
Ethereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo - kaloriinntak

Opprinnelig lagt inn av Lisemor_62, her.

Jeg er 170 cm høy og veier 80 kg.
Ser at jeg ligger på ca. 900 - 1200 kalorier pr. dag og jeg går på lavkarbodiett med minimalt inntak av karbohydrater, ligger på 10-15 g/døgn. Er i ketose.
Har hatt tt vekttap på 9 dager på 5 kg, men mye av dette var vann de første 3 dagene. Vektnedgangen har ikke stangnert, men jeg bør vel øke inntak. Lurer litt på hvor nivået på kalorier bør være.

Følger ikke noe spesielt som Fedon etc, men bruker det jeg kan, ikke så veldig mye om lavkarbo. Holder meg unna karbohydrater så langt jeg kan, forsøker å få i meg dette via grønnsaker, og da anbefalte typer som broccoli, blomkål, spinat osv.
Spiser ofte til frokost omelett stekt i smør, gjerne med skinke og majones til. Har bakt lavkarbobrød, som jeg innimellom tar ett par skiver av.
Middagene består av rent kjøtt eller fisk med rømme eller lignende som tilbehør.

Har medlemskap på Somebody.no som gjør at jeg kan logge all mat jeg spiser og se næringsinnhold. Prosentmessig ligger riktig i forhold til protein, fett og karbo, men kaloriinntak pr dag ligger som nevnt ovenfor, lavt.

900-1200 er et forferdelig lavt inntak å begynne med, og du skjønner jo selv at du må øke.

Både Atkins og mannen bak ketolysekuren har vel hinta om rundt 1800 kcal om dagen, men det er ingen universell grense (selvsagt, det kommer jo også an på vekt og høyde og kjønn og aktivitetsnivå). Du bør i alle fall komme deg opp i 1600. Det snakkes om en "metbolsk fordel" ved ketose, men for min del ville f.eks den eventuelle fordelen bli utlignet av lavere aktivitetsnivå.

Når selv Grete Roede vel anbefaler rundt 1600, skjønner du at du må øke drastisk. Jeg er like høy som deg og en del lettere, og jeg ville gå ned i vekt på det inntaket- for så å stagnere fort og så stagnert eller måttet tvinge kaloriinntaket enda lenger ned.

Du ville gjort deg selv en tjeneste hvis du, når du vet at du ligger på et ok nivå, prøver å gå mer etter sult og metthetsfølelse enn kalorier.


Sist redigert av Ethereal : 18-04-15 kl 18:16.
Ethereal er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Liberalt, men disiplinert lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 18-04-15, 15:17   #5
Lisemor_62
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2015
Innlegg: 14
Lisemor_62 er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo - kaloriinntak

Takk for tilbakemelding. Alltid greit å få andres synspunkt.
Skal prøve å øke inntaket, kan jo legge til ett måltid til. Kan være at flere små måltider passer bedre for meg.

__________________


Lisemor_62 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-04-15, 16:42   #6
Karbonuuben
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2015
Innlegg: 8
Karbonuuben er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo - kaloriinntak

Hei!
Selv ligger jeg på 1700 - 1800 kcal og 30-50 g karbohydrater, og det fungerer veldig bra for meg. Går jevnt nedover

__________________
Klar for en forandring - siden februar 2015:



Karbonuuben er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dr. Hexeberg Svar med sitat
Gammel 22-04-15, 18:08   #7
melen81
Nytt Medlem
 
melen81 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2015
Alder: 42
Innlegg: 1
melen81 er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo - kaloriinntak

Hei!
Jeg er helt ny her og har nylig startet med lavkarbo. Jeg synes det er vanskelig å vite hvor mye jeg bør få i meg når det kommer til både fett, proteiner og karbo.
Hvordan regner dere ut dette?

melen81 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-04-15, 23:54   #8
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo - kaloriinntak

Opprinnelig lagt inn av melen81, her.

Hei!
Jeg er helt ny her og har nylig startet med lavkarbo. Jeg synes det er vanskelig å vite hvor mye jeg bør få i meg når det kommer til både fett, proteiner og karbo.
Hvordan regner dere ut dette?

Om du blir med i diett.no regnes det ut der. Du legger inn maten du vil spise den dagen og ser om resultatet blir slik du ønsker. Jo høyere du klarer å få energiprosenten av fett i forhold til karbo og protein jo bedre.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-04-15, 16:05   #9
Karbonuuben
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2015
Innlegg: 8
Karbonuuben er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo - kaloriinntak

Opprinnelig lagt inn av melen81, her.

Hei!
Jeg er helt ny her og har nylig startet med lavkarbo. Jeg synes det er vanskelig å vite hvor mye jeg bør få i meg når det kommer til både fett, proteiner og karbo.
Hvordan regner dere ut dette?

Jeg har brukt 4 uker nå på å prøve meg frem - for å se hvordan kroppen min reagerer på lavkarbo Jeg satt meg bare som mål å holde meg under 60 g karbohydrat. Fant fort ut at jeg klarer meg fint med 40 g. Lykke til!

__________________
Klar for en forandring - siden februar 2015:



Karbonuuben er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dr. Hexeberg Svar med sitat
Gammel 24-04-15, 10:41   #10
Lisemor_62
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2015
Innlegg: 14
Lisemor_62 er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo - kaloriinntak

Hei

Jeg logger alt jeg spiser på nettstedet somebody.no. Dette koster noen kroner hver måned,men jeg tror det finnes ett tilsvarende nettsted som er gratis. For meg så er det
en stor hjelp, da jeg da har full oversikt over inntak både på karbo, proteiner, fett osv.

__________________


Lisemor_62 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-04-15, 13:27   #11
Karbonuuben
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2015
Innlegg: 8
Karbonuuben er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo - kaloriinntak

Ønsker du et billigere alternativ, så liker jeg i hvert fall å bruke næringsinnhold.no, og så kopierer jeg (printscreen) det jeg har lagt inn, inn i et word-dokument

__________________
Klar for en forandring - siden februar 2015:



Karbonuuben er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dr. Hexeberg Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kaloriinntak? Wilmael LCHF 7 17-04-12 22:37
Kaloriinntak i forhold til lavkarbo. Kari Marita Ketolysekuren 15 26-10-10 20:13
Kaloriinntak og kh-inntak binia Lavkarbo generelt 7 14-06-10 14:15
Kaloriinntak! Idaaee89 Spørsmål og svar 4 26-02-10 08:46
Kaloriinntak vs vekttap sea4me Atkins kosthold 1 22-09-07 01:40


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no