Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Kake/dessert og snacks

Marianns Troika

Kake/dessert og snacks Her kan du poste dine lavkarbo-oppskrifter av desserter, snacks, lavkarbokaker og andre lavkarbovennlige godterier.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-01-12, 23:59   #1
Mariann S
Seniormedlem
 
Mariann S sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sunnmøre
Alder: 55
Innlegg: 1.353
Mariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt av

Marianns Troika

So har eg prøvd meg på Troika, har tenkt på det lenge... litt tidkrevande, må lages over 2 dager.
Vel no har eg prøvd, og nam nam nydelig sjokolade



Kvelden før du har tenkt å lage Troika må du skolde 250 gram mandler. Og lage trinn 1 på trøffelkremen.

Forma mi er ca 20 x 30 cm, passe porsjon til den. Legg ett bakepapir i botnen på den.

Trøffelkrem:
50 g 86 % sjokoldae
18-20 g tagatesse
1,5 dl fløte

Kok opp fløte og tagatesse og ta det av plata. Legg sjokoladen oppi den
varme fløten, oppdelt i bitar. Rør litt mens den smeltar. Sett den til kjøling.
No skal denne stå kaldt til dagen etter. Då skal den piskast opp, før du stryker den på som lag 2.

Marsipan:
250 g mandlar - skal malast so fint som mulig
62 g tagatesse
1/2 ts tragant
15-20 ml eggekvite - prøv deg fram

Min marsipan vart nyyydelig på smak, perfekt søta. Men den vart litt tørr, og vanskelig å arbeide med.
Trur det var fordi den var for grovmalt... må prøve å forbedre denne. Men i ferdig sjokolade var den god.

Kjevle ut marsipanen og legg det som første lag i forma. Ha bakepapir under, og kanskje over.
Eg har metallkjevle, so eg treng ikkje det. Sett forma i kjøleskapet sånn at marsipanen blir kald.



Pisk so opp trøffelkremen, og legg den som lag nr 2 i forma. Sett den på nytt i kjøleskapet.



Gele: som du kan lage med en gang du begynner å lage denne troikaen.

5 gelantinplater
3 dl passe sterk FunLight saft, bringebær

Legg gelantinplatene i kaldt vatn i 10 minutt. Kok opp safta og ha so i gelantinen og rør godt.
Sett geleen til avkjøling i kjøleskap. Når den er passe stiv, slår du den over som lag nr 3.





Inn i kjøleskapet med det igjen. No må det stå til det er gjennomkaldt, geleen er skikkelg stiv.
Det skal no dyppast i sjokolade. Til kaldare bitane er, til lettare er det å dyppe.



Eg ønskar meg forresten en potetgaffel, då trur eg dyppinga blir noke mindre grisete, for det er den.

Sjokoladetrekk:
ca 100 g 86 % sjokolade
7,5 ml flytande natreen

Eg har brukt flytande natreen, for å sleppe den knasande sjokoladen det blir om eg brukar
tagatesse. Tagatesse gir god smak, men den vil ikkje smelte skikkelig i sjokoladen.

Smelte sjokoladen, tilsett so natreen. Dypp i passe store sjokoladebitar.
Sett kjølig til sjokoladen er heilt stiv.



Oppbevar i tett boks i kjøleskapet, om ikkje du spiser dei opp før du kjem so longt.

Nyyyt, knall god kaffesnop ♥

Mariann S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo, BMI 21 ♥ Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 00:05   #2
Bik
Seniormedlem
 
Bik sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 796
Bik har en fantastisk aura rundt segBik har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Marianns Troika

Ummmm Disse må prøves til helga

__________________


Bik er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 01:22   #3
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Marianns Troika


Da ble oppskriften lagret i oppskriftsmappa. Den får vente til en gylden anledning (eller når vekta en gang er der den skal være )
Gleder meg !!!!

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 10:56   #4
mereo
Seniormedlem
 
mereo sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Hvor: Buskerud
Innlegg: 804
mereo har en fantastisk aura rundt segmereo har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Marianns Troika

Så lyst til å lage, men jeg "misliker" ting som er sååå komplisert - for en eller annen plass på veien klarer jeg å ødelegge det..

__________________
Mereo,
Min Journal.
mereo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/ Generell lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 11:16   #5
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Marianns Troika

Yummi, enda en ting å lage til jul. Så nå har jeg flere ting å glede meg til å lage

Jeg skal lage brune pinner, valnøttmarsipan, delfiakake med marsipan, kokosboller.. Hjelpe meg, det er kanskje litt mye knask til en liten uke.. I tillegg elsker jeg jo iskonfekt med peppermynte i. Hm, lage litt nå og da og prøvesmake, så får jeg smakt litt og fordelt det over flere uker.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 11:36   #6
mereo
Seniormedlem
 
mereo sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Hvor: Buskerud
Innlegg: 804
mereo har en fantastisk aura rundt segmereo har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Marianns Troika

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Yummi, enda en ting å lage til jul. Så nå har jeg flere ting å glede meg til å lage

Jeg skal lage brune pinner, valnøttmarsipan, delfiakake med marsipan, kokosboller.. Hjelpe meg, det er kanskje litt mye knask til en liten uke.. I tillegg elsker jeg jo iskonfekt med peppermynte i. Hm, lage litt nå og da og prøvesmake, så får jeg smakt litt og fordelt det over flere uker.

Brunepinner? Ååååå det fikk jeg lyst på.. Hmm kanskje lage delfiakake å...

Du frister meg!! Neeeei!!! Hehe

__________________
Mereo,
Min Journal.
mereo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/ Generell lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 11:56   #7
Mariann S
Seniormedlem
 
Mariann S sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sunnmøre
Alder: 55
Innlegg: 1.353
Mariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt av

Sv: Marianns Troika

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Yummi, enda en ting å lage til jul. Så nå har jeg flere ting å glede meg til å lage

Jeg skal lage brune pinner, valnøttmarsipan, delfiakake med marsipan, kokosboller.. Hjelpe meg, det er kanskje litt mye knask til en liten uke.. I tillegg elsker jeg jo iskonfekt med peppermynte i. Hm, lage litt nå og da og prøvesmake, så får jeg smakt litt og fordelt det over flere uker.

Ja snart jul Har du oppskrift på ei lavkarbovennlig delfiakake Imse?
Mmmmm, troika, after eight, valnøttmarsipan, karamell med peanøtter, kokosbolla... Åhh det blir godt

Mariann S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo, BMI 21 ♥ Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 12:34   #8
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Marianns Troika

Opprinnelig lagt inn av Mariann S, her.

Ja snart jul Har du oppskrift på ei lavkarbovennlig delfiakake Imse?
Mmmmm, troika, after eight, valnøttmarsipan, karamell med peanøtter, kokosbolla... Åhh det blir godt

Ta utgangspunkt i oppskrifta på delfiakaka, bruk sukkerfri eller 86%sjokolade. Jeg bruker marsipan i og evt hakkede mandler. Vurderer sukkerfrie geletopper i år, sannsynligvis lager jeg "seigmenn" selv av funlight og gelantin.

Oppskrifta på brune pinner ligger her inne et sted, og de er seriøst de beste lavkarbokjeksene ever!

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 27-12-13, 23:22   #9
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Marianns Troika

den her så veldig godt ut! Må prøve meg på troika Hvor stor form bruker du?

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Marianns ostekake Mariann S Kake/dessert og snacks 56 08-09-12 12:30
Marianns kyllinggryte Mariann S Middag 2 11-01-12 22:13
Troika-konfektbiter cillesnuppa Kake/dessert og snacks 10 03-04-11 11:44


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no