Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt > Artikler

Bama-reklame: klarer ikke å la være å bli provosert!

Artikler Artikler om lavkarbokosthold og om helse.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-12-11, 12:15   #76
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Re: Bama-reklame: klarer ikke å la være å bli provosert!

Opprinnelig lagt inn av shailene, her.

Er ikke å komme unna at dette er et rimelig desperat og lavmåls forsøk på et siste stikk mot minkende frukt og grønnsakforbruk, samt minkende tillit til myndighetenes kostholdsråd som er noe Bama støtter seg på.

Er det ikke bare fruktsalget som har gått ned, mens grønnsakssalget faktisk har økt?

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 18-12-11, 12:49   #77
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Sv: Re: Bama-reklame: klarer ikke å la være å bli provosert!

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Er det ikke bare fruktsalget som har gått ned, mens grønnsakssalget faktisk har økt?

Ja, salg av karbohydratrike grønnsaker og frukt er det som har gått ned
Om totalsalget har økt vet jeg ikke, mulig du har rett!

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-12-11, 23:38   #78
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Bama-reklame: klarer ikke å la være å bli provosert!

Jeg må innrømme at jeg sendte denne Bama-reklamen og Marit Bjørgens sleivspark til lavkarbo på tv for en tid tilbake noen ufine tanker når jeg i går leste at denne damen var blitt syk og måtte stå over verdenscuprenn.... men det har sikkert ikke å gjøre med for mye bamabananer og for lite egg og bacon...Sikkert helt tilfeldig. Huff, kunne ikke dy meg! Sorry Marit! Get well soon, selv om jeg heier på Ferry selv om han er svensk.. og bare fordi han spiser LCHF..

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 11:10   #79
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: Bama-reklame: klarer ikke å la være å bli provosert!

Fikk svar fra Bama i dag. En flott mail. Bare synd det ikke er DET de sier i reklamen, for jeg synes budskapet i mailen er helt etter mitt hjerte.

__________________
Min journal
Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 12:02   #80
Albatross
Seniormedlem
 
Albatross sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Sørlandet
Alder: 40
Innlegg: 724
Albatross er en juvelAlbatross er en juvelAlbatross er en juvel

Sv: Bama-reklame: klarer ikke å la være å bli provosert!

Kan vi få se hva de svarte da?

__________________
Albatross er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kaloribegrenset lavkarbodiett Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 12:06   #81
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Bama-reklame: klarer ikke å la være å bli provosert!

Vil tri vi har fått det samme svaret

Vi viser til din henvendelse og takker for denne.

Bakgrunnen for BAMAs annonsekampanje har vært å skape litt oppmerksomhet og debatt, og samtidig gi en oppfordring til store deler av det norske folk om å tenke seg litt om når det gjelder kosthold og hva som virkelig og bra for kroppen.

Dessverre er det ikke slike at det er grønnsaksrike matretter som folk flest forbinder med lavkarbo. De fleste som sier de ønsker å spise lavkarbomat, har aldri åpnet en bok om temaet eller satt seg inn i hva som faktisk er grunnlaget i et lavkarbokosthold over tid (ut over den første ketosefasen, da det er svært begrenset også med grønnsaker i de fleste diettene). Nettopp denne uvitenheten resulterer i at folk nå bl.a. serverer barna sine pølser rett i hånden, uten lompe, fordi det skal være sunt og lavkarbo. Samtidig unngår man også viktige næringsstoffer, vitaminer og fibre som man får ved å spise frukt og grønt. BAMA vet det er fullt mulig å spise sunt og ha det godt på lavkarbokosthold, men det forutsetter kunnskap, bl.a. om viktigheten av grønnsaker.

Konsekvensen av den voldsomme mediefokuseringen rundt lavkarbodietter siste halvår, har ført til at vår bransje har registrert nedgang i både frukt- og grønnsaksforbruket, spesielt gjelder dette de karborike produktene. Forbruket av norske poteter alene, har sunket med 7 – 8 prosent siste to måneder. Denne situasjonen rammer ikke BAMA i første rekke, men norske primærprodusenters økonomi, som har ferske produkter på lager som ikke blir solgt. Produkter som ble planlagt og sådd i våres på bakgrunn av en normal og forutsigbar omsetning.

Denne forbruksnedgangen er medieskapt, på samme måte som situasjonen med smørmangelen. Med slike voldsomme og svært uholdbare markedssvingninger er det helt åpenbart at det er nye aktører på banen. For oss tyder dette på folks tolkning av hva som er ”sunt” innenfor lavkarbokostholdet, faktisk ikke er i tråd med det som er budskapet fra de fremste ekspertene på dette området.

Nasjonalt råd for ernæring la i januar i år frem reviderte kostholdsråd basert på omfattende dokumentasjon av vitenskaplige forskningsrapporter og publikasjoner. Når det gjelder frukt og grønt anbefales fremdeles fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag, hvor halvparten av inntaket bør være grønnsaker. Men mengden er redusert til fem porsjoner à 100 gram. Bakgrunnen for den anbefalte mengden er at det ikke finnes entydig dokumentasjon for mengden grønnsaker, bær og frukt som gir en optimal helsegevinst. Men ut fra en helhetlig vurdering anbefales minst 500 gram. Forbruket av frukt og grønnsaker i Norge ligger i dag i snitt på 350 gram per dag, og har stagnert.

Vår oppfatning er at økt kunnskap, det være seg om lavkarbokmat eller om frukt og grønt generelt, bidrar til at det norske folk tar riktige valg i forhold til eget forbruk. BAMA er et selskap som har et stort samfunnsansvar og bruker mye ressurser på å oppfordre folk til et sunt kosthold. Vår største bekymring er at barn og ungdom helt ukritisk skal kaste seg på karbobølgen.
Her ønsker BAMA å bidra til en sunn debatt om temaet, samtidig som vi er inneforstått med at det hersker forskjellige oppfatninger rundt dette temaet. Men vi har med vår annonsekampanje ikke hatt til hensikt hverken å ”stigmatisere” eller på noen måte henge ut de som følger lavkarbodietter. Hvis du har oppfattet vår kampanje slik, beklager vi dette på det sterkeste!

I forbindelse med kampanjen kan vi for øvrig opplyse om at vi har publisert en artikkel på bama.no om grønnsaker, bær og frukt sin rolle i lavkarbokostholdet. Dette for å bidra til å støtte opp om sunne og gode vaner hos de som ønsker å legge om til et karbohydratfattig kosthold.

Med ønske om en riktig god jul!


Med vennlig hilsen
Hanne Linnert
Informasjonssjef

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 12:26   #82
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Bama-reklame: klarer ikke å la være å bli provosert!

Men kjære, vene... Hvis meningen deres var å skape debatt, hvorfor fortsetter de med feilinformasjon (vranglære)??
Hvorfor ikke skrive at "Mange tror de må kutte ut grønnsaker og frukt/bær hvis de vil spise lavkarbo, men det er helt feil"??
Kjenner at jeg blir irritert - for som Peppa sier, innholdet i mailen er kjempebra.

I går hørte jeg forresten en stjernekommentar:
"Tenk at det bare blir tomt for meierismør i hyllene, og så ser de (lavkarberne) ikke alt det hjertegode smøret som står igjen!"


Tenk at folk (godt voksne) ikke vet forskjell på smør og margarin...!! Og da blir det ikke bedre av at Bama kjører direkte feilinformasjon i reklamen sin!

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 12:34   #83
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Bama-reklame: klarer ikke å la være å bli provosert!

Så flott at de svarte så grundig!
Potetsalget har gått ned 7-8%? Det er vel ganske mye, er det ikke? Media har mye makt, mye mer enn man tenker over til daglig. Jeg ar flirt litt av hele mediakjøret om lavkarbo hvor de drar fram bacon dyppet i smør til enhver anledning, men man får jo et litt annet perspektiv på ting når man leser om konsekvensene her ja.
Men synes i grunnen det er rart at det får så store konsekvenser for barn om man kutter ut brødet og bare spiser pølsa. Det er jo ikke sånn at man bare spiser pølse, bacon og fett og kutter ut grønnsakene (bortsett fra potetene da, tydeligvis, kanskje pølse og potetmos er blitt til bare pølse?). De menneskene med barn som nå prøver seg på lavkarbo de har lært fra media, men ikke setter seg inn i dette og ikke spiser grønnsaker er vel heller grandiosa og ferdigmatforeldre? Man går jo ikke fra et "normalt norsk kosthold" sammensatt av kjøtt/fisk, grønt og karbohydrater med bare fett og proteiner? Så BAMA bommer litt tror jeg, med sine refleksjoner her.
Eller så er det jeg som bommer

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 12:50   #84
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Bama-reklame: klarer ikke å la være å bli provosert!

Hva om media fingerer en potetkrise?

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 12:57   #85
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: Bama-reklame: klarer ikke å la være å bli provosert!

Jeg tror Bama har mye rett. Det er mye dumme folk der ute og jeg tror nok en del kutter grønnsakene i frykt for karbohydrater og i stedet for gir de ungene halvfabrikata i form av pølser og fiskekaker.

Dersom alle hadde spist rett hadde potetsalget sunket og grønnsaks-salget økt, men det gjør det jo ikke. Det viser jo at noe er riv ruskende galt.

Man ser jo også her inne at enkelte tror at salat er grønnsaker og at et måltid med en liten tomat er nok. Da har man bommet, synes jeg.

__________________
Min journal
Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 13:13   #86
Ignite
Seniormedlem
 
Ignite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østfold
Alder: 57
Innlegg: 3.205
Ignite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastisk

Sv: Bama-reklame: klarer ikke å la være å bli provosert!

Opprinnelig lagt inn av Peppa Gris, her.

Man ser jo også her inne at enkelte tror at salat er grønnsaker

Jammen! Den er jo grønn!

__________________

Ignite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbolivsstil Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 13:21   #87
timich
Medlem
 
timich sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Indre Agder
Alder: 47
Innlegg: 409
timich har en fantastisk aura rundt segtimich har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Bama-reklame: klarer ikke å la være å bli provosert!

Fint svar, de har jo rett i at mange misforstår lavkarbo (og mange andre dietter) og kutter grønnsaker. Men litt teit å eksemplifisere det med pølsa da, som om at barnet går glipp av mange næringsstoffer i lompe eller pølsebrød

__________________
timich er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 13:55   #88
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Bama-reklame: klarer ikke å la være å bli provosert!

Det sto da virkelig i avisene i høst at det var krise i potetgullindustien og at de måtte importere poteter til chipsproduksjon. Jeg er enig i at mange hiver seg på lavkarbo uten å vite hva de driver med, men bama hjelper jo ikke ved å framstille oss som noen som bare spiser smør og bacon. De burde kanskje heller reklamere til lavkarbofolket. Ikke mot dem..

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 13:59   #89
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Bama-reklame: klarer ikke å la være å bli provosert!

Hehehe ... ja, man fanger som kjent flere fluer med honning enn med eddik og om de mener lavkarbere trenger mer grønt så tror jeg ikke de får så mange kunder gjennom å disse dem...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 14:25   #90
aatinka
Medlem
 
aatinka sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Steinberg
Alder: 60
Innlegg: 349
aatinka har en fantastisk aura rundt segaatinka har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Bama-reklame: klarer ikke å la være å bli provosert!

Opprinnelig lagt inn av Dietta, her.

Har ikke sett den, men gjør jeg det, har jeg ikke tid til å lese den fordi jeg løper rundt fra butikk til butikk for å kjøpe smør......

__________________
-aatinka
Journalen min
Bloggen min

aatinka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 14:26   #91
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Bama-reklame: klarer ikke å la være å bli provosert!

Det er juo ikke rart at potetsalget har gått ned.
Poteten ble jo tatt ut fra det gode selskap "5 om dagen". Klart det får konsekvenser når det er fremdeles mange som følger statens råd for hva som er sunt.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 14:37   #92
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Bama-reklame: klarer ikke å la være å bli provosert!

Samt at potet gjerne ikke brukes så mye av de unge i pastagenerasjonen?
Jeg spiste veldig lite potet på høykarbo.

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 15:31   #93
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Sv: Bama-reklame: klarer ikke å la være å bli provosert!

Opprinnelig lagt inn av Aline, her.

Samt at potet gjerne ikke brukes så mye av de unge i pastagenerasjonen?
Jeg spiste veldig lite potet på høykarbo.

Veldig sant. Har knapt rørt en potet på 5 år, og det er ikke pga. lavkarbo!

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Trur ikke jeg klarer det her mer? Tøvsjur Ketolysekuren 15 03-06-11 10:18
Klarer ikke å gå ned nisse Ketolysekuren 18 12-04-11 14:43
Jeg klarer det ikke Paris Spørsmål og svar 10 21-05-10 16:49
Klarer ikke å være fornøyd med meg selv marithja Generell diskusjon 2 27-08-09 18:06
Jeg klarer det ikke! villebill Ketolysekuren 7 02-05-07 15:33


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no