Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Lavkarbo i utlandet/ på ferier

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-04-15, 00:28   #1
mr.me
Juniormedlem
 
mr.me sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2015
Hvor: Oslo
Innlegg: 12
mr.me er på en erverdig vei
Question

Lavkarbo i utlandet/ på ferier

Hei dere
Magen min reagerer på alt av raske karbohydrater, så spiser derfor lavkarbo. I utgangspunktet fulgte jeg low fodmap-dietten, men brikkene falt på plass når jeg i tillegg fjernet alt av stivelse (poteter, ris). Spiser lavkarbo, samtidig som jeg unngår mat som innholder FODMAP.

Etter 3 uker på en "slavisk" diett, tenkte jeg i dag å prøve meg frem med litt potetsalat til biffen. Skuffende nok endte jeg opp med ballong-mage. Dette får meg til å innse at feriene til sommeren kan bli ganske kjipe. Jeg føler at mat og restauranter er halve kosen når man er ute og reiser.

Noen som har vært på ferie i utlandet, og samtidig levd på lavkarbo? Hva gjør man i New York og Paris uten kjøkken på hotellrommet liksom?
Har ikke bestilt noen ting, og vurder å droppe det pga kostholdet.
Neeeei.. hadde jeg enda gått på denne dietten frivillig, hadde jeg selvfølgelig skeiet ut i visse settinger. Føler dette går ut over livskvaliteten noen ganger

mr.me er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fodmap Svar med sitat
Gammel 19-04-15, 01:53   #2
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo i utlandet/ på ferier

Det blir som alle andre med intoleranse, man spør om tilpasninger. Utlendinger er mye flinkere til det enn vi nordmenn så de.færreste reagerer.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-04-15, 10:25   #3
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo i utlandet/ på ferier

Jeg har farta mye utenlands og det har aldri vært noen som har reagert på at jeg har bedt endringer på maten.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 19-04-15, 10:28   #4
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo i utlandet/ på ferier

Jeg har aldri hatt noe problem på ferie fordi jeg ikke finner mat jeg kan spise, men enkelte steder kan menyen bli litt begrenset. Uansett så kan du bare be om å få bytte dette og hint.

Jeg er bla gluten-og laktoseintolerant.

Det er helt opp til deg hva du vil spise. Selv om du blir tvunget til å få noe på tallerken, så er det fritt om du vil spis det eller ikke.

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 19-04-15, 13:23   #5
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo i utlandet/ på ferier

Hadde ikke noe problem med strikt ketogent da vi var en uke i spania, men det var buffet til hvert måltid. Det gikk i kjøtt/fisk/egg, grønnsaker og aioli Det er jo bare å kutte brød/pasta/ris/potet og spise grønnsaker og kjøtt og en fettkilde. Det er jo ikke noe annet enn vanlig mat vi spiser.

Ellers har jeg vært på 16 dagers kano/vandretur med strikt ketogent. Tørket bare turmat selv, som tomatsuppe, kjøttdeig, grønnsaker av alle slag. Smør og kokosmelk som fettkilder. Ingen problemer og kjøkkenet lukter så ufattelig deilig når man tørker turmat

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 19-04-15, 20:44   #6
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo i utlandet/ på ferier

Opprinnelig lagt inn av Yonah, her.


Ellers har jeg vært på 16 dagers kano/vandretur med strikt ketogent. Tørket bare turmat selv, som tomatsuppe, kjøttdeig, grønnsaker av alle slag. Smør og kokosmelk som fettkilder. Ingen problemer og kjøkkenet lukter så ufattelig deilig når man tørker turmat

Tørker du hjemmelaget tomatsuppe?? Hvordan gjør du det??

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 19-04-15, 21:01   #7
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo i utlandet/ på ferier

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Tørker du hjemmelaget tomatsuppe?? Hvordan gjør du det??

Reduserer passerte tomater til en tykk grøt i stekepanne. Smører den utover bakepapir og tørker i stekeovn på 50g varmluft med dør på gløtt til jeg får et tykt "lær" Dette fryses og i frossen tilstand kjører jeg det til pulver i kaffekvernen. Så tørker jeg like mye løk som jeg trenger til den porsjonen tomat( tar 1liter passerte tomater og reduserer og tørker pr stekebrett) og maler den også til pulver. Ofte går det ned en tørket paprika også. En må holde tunga rett i munnen på hvor mye suppe det ville blitt og tørke ned og passe på å dele i like mange porsjoner. Så ved bruk tilsetter jeg vann og buljongterning(som passer til størrelse porsjon). Så er det bare å koke opp, la stå noen minutter og koke i noen minutter( sparer gass eller rødsprit på det viset).
Ferdig tørket mat oppbevarer jeg i fryseren for lengst mulig holdbarhet. Jeg har maten i små ziplockposer og skrive utenpå hva det er, hvor mye vann som skal tilsettes osv.


Lurer på om jeg har en tråd her inne med oppskrifter på tørket turmat.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 19-04-15, 22:01   #8
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo i utlandet/ på ferier

Opprinnelig lagt inn av Yonah, her.

Reduserer passerte tomater til en tykk grøt i stekepanne. Smører den utover bakepapir og tørker i stekeovn på 50g varmluft med dør på gløtt til jeg får et tykt "lær" Dette fryses og i frossen tilstand kjører jeg det til pulver i kaffekvernen. Så tørker jeg like mye løk som jeg trenger til den porsjonen tomat( tar 1liter passerte tomater og reduserer og tørker pr stekebrett) og maler den også til pulver. Ofte går det ned en tørket paprika også. En må holde tunga rett i munnen på hvor mye suppe det ville blitt og tørke ned og passe på å dele i like mange porsjoner. Så ved bruk tilsetter jeg vann og buljongterning(som passer til størrelse porsjon). Så er det bare å koke opp, la stå noen minutter og koke i noen minutter( sparer gass eller rødsprit på det viset).
Ferdig tørket mat oppbevarer jeg i fryseren for lengst mulig holdbarhet. Jeg har maten i små ziplockposer og skrive utenpå hva det er, hvor mye vann som skal tilsettes osv.


Lurer på om jeg har en tråd her inne med oppskrifter på tørket turmat.

Tusen takk!! Regner med at "passerte tomater" er veldig modne tomater??

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 20-04-15, 01:17   #9
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo i utlandet/ på ferier

En del år siden jeg var i New York, men utrolig mange restauranter hadde egne lavkarboretter på menyen sin. Ellers er det aldri noe problem å be om grønnsaker i stedet for potet, etter det jeg har erfart.

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-04-15, 22:31   #10
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo i utlandet/ på ferier

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Tusen takk!! Regner med at "passerte tomater" er veldig modne tomater??

Nei, det er hakkede tomater som er kjørt gjennom en sikt så de er helt uten klumper. Du kan bare bruke hakkede tomater og kjøre de i hurtigmikser til helt klumpefritt. Jeg foretrekker passerte tomater, de har det i norge også, selv om jeg kjøper mine i sverige til 5kr/500g. Jeg bruker som regel passerte tomater fordi de er i pappboks og ikke hermetikkboks som kan lekke div. kreftfremkallende stoffer( det plastbelegget inni), fordi jeg bruker mye av det.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 20-04-15, 22:42   #11
StineK
Seniormedlem
 
StineK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Utenfor Bergen
Innlegg: 15.440
StineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo i utlandet/ på ferier

Når jeg er ute og spiser velger jeg hovedrett med rent kjøtt/fisk og ber om ekstra grønnsaker i stedenfor potet. Og hvis sausen er OK - f.eks. hjemmelaget bernaise - ber jeg om ekstra saus.

I tillegg stikker jeg innom dagligvare og finner så jeg har noe i bakhånd. Baconsvor var lett å finne i Spania og Frankrike. Det samme med sukkerfri sjokolade - som jeg nyter med måte. Og jeg liker godt å maule litt salami og ost. Og kanskje en dasj majones eller smør tatt med fra frokosten?

__________________




Det er alltid hyggelig med besøk i Journalen min - StineK uten sukker, takk!
StineK er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-04-15, 11:01   #12
r.o
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 188
r.o er ny på veien

Sv: Lavkarbo i utlandet/ på ferier

Bor på Gran Canaria noen måneder hver vinter. Ingen problem å få herlig biffer, kylling eller annet snadder. Må bare unngå panerte retter og be om salat eller grønnsaker. Sausen skipper jeg oftest om jeg ikke vet hva den består av. Om du ønsker å lykkes med dette kostholdet, ligger hele nøkkelen med å se alle muligheten som ligger med lavkarbo. All den deilige maten du kan spise, og likevel gå ned i vekt uten å sulte. Om du derimot har fokus på de ting du ikke "kan" spise, blir du et offer som stakkars ikke kan reise engang på grunn av maten og kommer til å få vanskelig å følge kostholdet. Da blir hver dag en kamp. Lurt å sjekke hvor du har fokus og hva som egentlig er viktig. Sjekk også hvorfor det er viktig.

Opprinnelig lagt inn av mr.me, her.

Hei dere
Magen min reagerer på alt av raske karbohydrater, så spiser derfor lavkarbo. I utgangspunktet fulgte jeg low fodmap-dietten, men brikkene falt på plass når jeg i tillegg fjernet alt av stivelse (poteter, ris). Spiser lavkarbo, samtidig som jeg unngår mat som innholder FODMAP.

Etter 3 uker på en "slavisk" diett, tenkte jeg i dag å prøve meg frem med litt potetsalat til biffen. Skuffende nok endte jeg opp med ballong-mage. Dette får meg til å innse at feriene til sommeren kan bli ganske kjipe. Jeg føler at mat og restauranter er halve kosen når man er ute og reiser.

Noen som har vært på ferie i utlandet, og samtidig levd på lavkarbo? Hva gjør man i New York og Paris uten kjøkken på hotellrommet liksom?
Har ikke bestilt noen ting, og vurder å droppe det pga kostholdet.
Neeeei.. hadde jeg enda gått på denne dietten frivillig, hadde jeg selvfølgelig skeiet ut i visse settinger. Føler dette går ut over livskvaliteten noen ganger

r.o er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Svar

Emneord
ferie, ferie syden mat tips råd, lavkarbo, reise


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo i utlandet - erfaringer og tips ? skorpio Lavkarbo generelt 8 22-05-12 11:17
Lavkarbo i utlandet target_aquired Spørsmål om matvarer og oppskrifter 6 24-06-10 00:52
Egg i utlandet Vaffel Spørsmål om matvarer og oppskrifter 1 20-11-09 21:33
Lavkarbo i utlandet Kanutten Lavkarbo generelt 1 06-04-09 23:09
Lavkarbo på tur til utlandet. Fjonken Spørsmål og svar 6 09-02-06 12:49


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no